Renault Mégane Estate (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Estate |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 188.100 km |
KM-stand laatst | 193.000 km |
1e 5000 km met een gebruikte Megane 3
- 193.000 km
Na een drietal Japanse auto's, nu een Fransman of een Française. En na drie benzine auto's nu ook nog een diesel.
Uitvoering:
De uitvoering is een Dynamique. Alles zit erop behalve een achteruitrij camera, Bose boxen en led-verlichting. En alles functioneert prima. Behalve dat de climate control soms wat moeite heeft met het vasthouden van de gekozen temperatuur. Dit komt voor als je tijdens de rit besluit om de temperatuur te verlagen. Kan makkelijk opgelost worden door de auto even langs de kant te zetten en de motor aan en uit te zetten. Is het meteen opgelost en verandert het interieur meteen in een ijskast. Ach laat ik dit maar opvatten als charme van la voiture.
Rijeigenschappen:
De Mégane is een heerlijke reisgenoot. We hebben de auto op en neer gereden naar Jutland (836 km enkele reis). 150 km/u is vol beladen geen enkel probleem. En dan nog geeft de auto nog lang niet aan haar tax te zitten. Ook in de stad rijdt ze prima. Oneffenheden in het wegdek worden prima weggewerkt. Dit jaar gaan we in de zomer nog naar Frankrijk. Dan zullen we merken hoe het haar vergaat met een caravan en op bochtige Franse buitenweggetjes. Die ervaringen deel ik te zijner tijd.
Verbruik
De opgegeven verbruiksgegevens zijn te halen met de Mégane. Wel is een rustige rijstijl dan een vereiste. Ook de schakel momenten moeten dan goed gevolgd worden. Gelukkig geeft ze die zelf aan middels een pijltje omhoog/laag op het dashboard. Bij 150 km/u is het verbruik rond de 7 liter per 100 km (getest op de Autobahn). Het beloofde verbruik van 3,5 liter per 100 km haal je met 80/90 km/u. Gemiddeld haal ik in het stadsverkeer (Den Haag) 6 liter per 100 km. Op de snelweg in NL is 5 liter per 100 km bij 130 km/u haalbaar.
Carrosserie:
Het is best een flinke auto. En de carrosserie is mooi maar onoverzichtelijk. Het achteruitje is werkelijk minimaal en het zich naar achteren bij parkeren eveneens. De parkeersensoren achter zijn dan ook geen overbodige luxe. Gezien mijn lengte van 1,74 kan ik de voorkant niet goed zien. Inparkeren is soms een gok. Gelukkig kan je vaak gebruik maken van de spiegeling van Abri's of etalages. Die zijn heel handig bij inparkeren. Voor de rest is het schitterende auto met mooie lijnen, maar dat is mijn persoonlijke mening.
Binnenruimte:
De Megane biedt een zee van ruimte. De kofferbak is mooi groot en redelijk rechthoekig van vorm. Je kan er heel veel in kwijt. De passagiers achterin hebben een zee van ruimte. Tot 1,90 kunnen ze prima achterin zitten. Langere vrienden heb ik nog niet op de achterbank mee gehad.
Voorin heb je ook meer dan voldoende ruimte.
Handig zijn de opbergvakjes in de vloer bij de passagier en de bestuurder. Voor de rest hebben alle deuren ruime opbergvakken en is het dashboardkastje ook flink aan de maat.
Kosten:
De Megane heb ik voor 7350 euro gekocht. Voor dat geld is er ook een nieuwe trekhaak onder gezet. Wel heb ik er zelf nieuwe banden onder gezet (Michelin All Season, bij Kwik-Fit met ANWB korting). Ook moesten de voorremmen vervangen worden. Dat heb ik door mijn eigen Renault specialist laten doen. Die gaf ook aan dat het pakkingsdeksel lekte en vervangen moest worden binnen 3 maanden. Heb ik meteen laten doen. Totale kosten (banden, remmen en pakkingsdeksel) waren 1000 euro. Dus de Megane heeft mij bij aanschaf alles bij elkaar 8350 euro gekost.
Diesel
Ik heb voor een diesel gekozen omdat mijn omslag punt rond de 14000 km lag. Ik rijd er echter minder en dit kost me 120 euro per jaar meer. Maar die betaal ik graag aangezien ik nu een jongere auto kan rijden. Een vergelijkbare benzine versie voor deze prijs is vaak al 2 tot 3 jaar ouder.
Conclusie:
Vooralsnog een comfortabele auto met heerlijke rijeigenschappen. Goed om lange trajecten mee af te leggen en ook in de stad staat ze garant voor een aangename rit. Kwalitatief tot nu toe dik in orde. De auto voelt solide. Wel een dingetje met de climate-control, maar niets ernstigs (knock-on-wood).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.