Renault Laguna Grand Tour 2.0 Turbo 16V 170pk Tech Line (2005)

autoreview

Renault Laguna Grand Tour
Renault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna - interieurRenault Laguna - interieurRenault Laguna - interieur

Signalement

UitvoeringLaguna Grand Tour 2.0 Turbo 16V 170pk Tech Line
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Het eerste wat opvalt is natuurlijk het uiterlijk. De achterkant is duidelijk wat ronder en sportiever dan de meeste andere stationcars. Over het algemeen ben ik er
wel over te spreken. Het past in ieder geval goed bij de trend van eigentijds design die Renault de laatste tijd lijkt te hebben ingezet. Ik kan me overigens wel voorstellen dat lang niet iedereen blij zal zijn met de achterkant.

Het volgende wat opvalt is het interieur. Het ademt echt luxe. Een zeer mooi en uitnodigend vormgegeven dashboard met een prachtig all-in-one navigatiesysteem wacht daar op je. De bekleding is half leder en de stoelen zijn een soort kuipstoelen. Ze zitten uitermate prettig en lange afstanden zijn geen probleem. Ook de armsteun in het midden is comfortabel. Het enige minpunt in de hoofdruimte. Deze is aan de wat krappe kant, en ik ben toch zeker niet de grootste.

Ook bij het uitdelen van de opties heeft deze auto niet achteraan in de rij gestaan. Meegeleverd met dit model is een navigatiesysteem met kleurenscherm, bluetooth voor communicatie en tenslotte ook nog radio- en CD integratie. Dit alles kan bedient worden met behulp van een joystick en enkele knoppen in het midden, tussen de twee stoelen. Het joystickje was wel even wennen in het begin, maar nu gaat het prima. Het navigatiesysteem is meer dan ik had verwacht voor deze prijs. Het is op de meeste punten erg gebruiksvriendelijk en overzichtelijk. Wat erg irritant is, is dat de stem van het navigatie systeem de woorden ’afslag’ en ’afrit’ niet af weet te maken. Deze worden afgekapt op afsl- resp. afr-. Heel irritant. Ik ben er echter nog niet mee naar de dealer geweest.

Dan het rijden zelf. Onder de motorkap ligt een 2.0 Turbo 170pk. Dat belooft wat. Deze motor is erg levendig, en soms zelfs wat nerveus. Dat nerveuze is slechts in vergelijking met bijvoorbeeld de 2.0 tdci van VAG. Meer ervaring hebben ik niet met motoren in dezelfde klasse. Hoewel de kracht onderin ongeveer gelijk lijkt te zijn, lijkt het net alsof de diesel van VW wat minder moeite hoeft te doen. Maar dat wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de toonhoogte van het geluid dat de beide motoren produceren. De motor in de Laguna brengt een hoger geluid voort, terwijl de diesel meer de neiging heeft tot brommen. Het lijkt mij dus een psychologisch verschil, maar dat kan ik niet met zekerheid stellen.

Een voordeel wat de 2.0T van Renault in ieder geval heeft, is dat hij minder problemen heeft met hoog in de toeren te klimmen. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het verschil benzine vs diesel. Een nadeel van deze motor is dan ook dat het verbruik redelijk hoog is: 1:10 gemiddeld. Matig tot redelijk, voor een benzinemotor
van dit kaliber en een auto met die massa. Maar dit valt natuurlijk in het niet bij een diesel.

Het weggedrag is erg stabiel. Je voelt dat het om een zware auto gaat. Dit is natuurlijk veilig. Ik heb echter niet het idee dat het zozeer ten koste gaat van de sportiviteit. Je kunt hem nog heel flink op z’n staart trappen, mocht dat nodig zijn. Hij reageert erg goed op stuurbewegingen. De auto gaat gehoorzaam mee. Ook op wat hogere snelheden. Wat mij betreft is de ESP soms echter wat te aanwezig. Je voelt té duidelijk dat er snelheid uit wordt gehaald op de koers te corrigeren. Wat ook erg goed is uitgewerkt is de variable stuurbekrachtiging.

Nog een groot pluspunt is het geluidsniveau in de auto. De motor is heel erg stil, mits je het niet te gek gaat maken qua toeren natuurlijk. Het meest overheersende
geluid op de snelweg is de banden en andere auto’s. De wind is ook niet altijd hoorbaar, behalve bij harde rukwinden.

Wat overigens een beproefd middel is tegen brieven van het CJB, is de snelheidsbegrenzer. Met zo’n motor zit je zo over de 50 resp 80km/h heen. En dat kan geld kosten als je even niet oplet. Echt een must dus. Gelukkig zit deze er standaard in.

Al met al een uitermate comfortabele en érg snelle auto, voor relatief weinig geld.

PROBLEMEN

Nog geen problemen tegengekomen in de elektronica, zoals blijkbaar vaak het geval is (was?) bij Renault. Het enige probleem dusver is dus de woorden afrit en afslag in het navigatiesysteem.

Ook stond de rechterachterband na 7000km wat slap. Na hem te hebben opgepompt echter geen problemen meer mee gehad.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.