Renault Laguna Grand Tour 1.9 dCi 130 Tech Line (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Laguna Grand Tour 1.9 dCi 130 Tech Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 129.500 km |
KM-stand laatst | 218.000 km |
de eeste 5000 km zitten er op
- 135.000 km
Na drie stationwagens gereden te hebben (V40, Laguna, Mondeo), een MPV (Grand Scenic), nu wederom terug de naar een Grand Tour.
Niet omdat de Grand Scenic niet beviel of aan vervanging toe was, maar ik vind het vorig model Laguna persoonlijk een zeer geslaagde auto en dan ook in deze "sportieve"" kleur blauw en in een prettig luxe uitvoering. De emotie won het van het verstand, laten we maar zeggen.
Het kopen van een Laguna phase I durfde ik destijds niet aan vanwege de slechte verhalen over de betrouwheid, het phase II model heeft gelukkig veel betere kritieken. De scherpe prijs voor deze auto en de uitvoering trokken me uiteindelijk over de streep. Luxe betekent op mijn Technline versie o.a. full screen navigatie, Carbase Audio (Cd-wisselaar, MP3), bluetooth, Xenon, half leer, parkeersensoren, 17-inch licht-metaal etc. etc.
Vreemd is dan wel weer dat een dimmende binnenspiegel, regen- en lichtsensor en aut. inklapbare spiegels ontbreken, zaken die wel op mijn Grand Scenic Expression aanwezig waren. Enfin, je kunt niet alles hebben en er valt met dit gemis te leven.
Vergeleken met een Grand Scenic lever je natuurlijk in op ruimte(beleving), opbergruimte en de hoogte van de zit. Daarentegen stuurt de Laguna directer en is de zit voor lange afstanden (sportstoelen) veel prettiger. De (slechte) zit was voor mij bij de Scenic het grote minpunt.
Bij aanschaf van de auto deze wederom gelijk laten chippen, soepel en vlot rijden met circa 160 pK is derhalve geen probleem. Wel valt op dat stationair en bij lage snelheid de motor meer te horen is dan in de Scenic, bij snelheden boven 50 km is het daarentegen stil (genoeg) aan boord en overheersen de afrolgeluiden.
Het verbruik na 5000 km is gemiddeld 1 op 17,5. Mankemanten nog niet ondervonden, enkel bij aanschaf bleek dat spraakherkenning niet bleek te werken. Dit schijnt een bekend klachtje van dit model te zijn (los contact in de richtingaanwijzer). Tot zover.
15000 km verder
- 145.000 km
15000 km verder en één grote reparatie gehad: ik verloor in korte tijd veel koelwater. Probleem bleek de waterpomp te zijn (gelukkig niet de koppakking wat eerder werd gedacht). Jammer was dat ook de distributieset moest worden vervangen, hetgeen bij aanschaf (half jaar terug) ook al was gebeurd.
Verder geen problemen, de auto start en rijdt prima, ook in de winter.
Het hoorbaar zijn van de motor bij lage toeren (1200-1500 rpm) wordt vermoedelijk veroorzaakt door resonantie, ik zal er binnenkort naar laten kijken.
wederom 15000 km erbij
- 160.000 km
Ik kan kort zijn. Geen problemen gedurende de laatste 15000 km. Enkel een grote beurt gehad met in hoofdzaak aircoservice, twee achterbanden en alle remblokken vernieuwd. Motorresonantie motor bij laag toeren is ook verholpen.
Tot nu toe: uitstekend werkpaard en ideaal voor de lange ritten. Enkel het brandstoverbruik (1 op 17) valt me wat tegen i.v.m. mijn vorige zwaardere en hogere Grand Scenic (1 op 18). Mogelijk is het roetfilter hier de oorzaak van.
Bijna een jaar verder
- 187.000 km
Het laatste jaar de volgende kosten gehad:
- kleine beurt, 2 voorbanden, stuurkogel, spoorstangeind
- grote beurt/APK
Banden (225/45/R17) heb ik besteld bij topbanden.com. Scheelt fors in de prijs en worden afgeleverd bij garage die ze monteert (voor zachte prijs).
Bij elkaar circa € 1000,- aan onderhoudskosten Valt me reuze mee in een jaar bij deze km-stand.
Renault maakt wellicht toch betrouwbare auto's.
Twee ton bereikt!
- 200.000 km
Wordt wellicht saai, maar zonder problemen tijdens een lange rit naar Duitsland de 2 ton bereikt. Laatste tijd zijn de enige kosten de reguliere onderhoudsbeurten. Top!
Gemiddeld jaarverbruik is 1 op 18 bij circa 90% snelwegkilometers. Op naar de 2.5 ton.
Verkocht!
- 218.000 km
Na ruim 3 jaar rijden, is de Laguna verkocht.
Ben gevallen voor een Lancia Delta 1.6 Multijet Selectronic in room-wit met zwart elektrisch schuifdak (Review volgt t.z.t.).
De Laguna was een betrouwbare reispartner. Stil en relatief zuinig. Heb ook nog even gekeken naar een 2e hands Laguna, maar de Renault dealer gaf op een veel duurdere auto minder terug voor mijn Laguna dan de universele garage die de Delta aanbood.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.