AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Renault Laguna Estate dCi 150 Energy Bose (2013) #2

autoreview

Renault Laguna MY2013
Renault Laguna MY2013
Renault Laguna
Renault Laguna
Renault Laguna
Renault Laguna
Renault Laguna MY2013
Renault Laguna

Signalement

UitvoeringLaguna Estate dCi 150 Energy Bose
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2014
KM-stand laatst45.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

review

  • 30.000 km

Mijn laguna 3 Estate is nu twee jaar oud. Ik heb hem (geïmporteerd uit Duitsland met 0 km op te teller) via het internet bij ARAMIS Frankrijk gekocht. Hij staat op Frans kenteken.
Vergeleken met mijn vorige auto, een Citroën C5 estate executive, biedt hij wel een stuk minder ruimte. Maar het is(met twee personen en een hond aan boord) goed te doen. Ik vind het ook een mooie auto. Het comfort is, ondanks de 18 inch velgen best goed te noemen. Niet het comfort van de C5, maar wel veel meer gevoel met de weg. Omdat het een GT uitvoering betreft heeft hij ook 4 control en met vierwielbesturing is het heerlijk rijden over de kronkelige binnenweggetjes van het Franse platte land. Wat een uitstekende wegligging!De motor doet zijn werk stil, maar is bij lage toerentallen wat haperig. Bij het wegrijden moet hij goed op toeren gehouden worden. Daarna is het een fijne machine.De zes versnellingsbak stelt mij enigszins teleur. Hij schakelt erg hakerig en het is soms moeilijk de juiste versnelling te vinden. Dat was bij de C5 beter geregeld.
De zit achter het stuur is prima. De elektrisch verstelbare en verwarmde stoelen voor (met drie geheugenposities)en het ruim verstelbare stuur stellen iedereen in staat een goede rijpositie te vinden.
Over de betrouwbaarheid valt niet te klagen en Renault heeft een groot en goed dealernetwerk. Ook het verbruik valt mij, na de C5 die wel een slokje lustte, met 5,8 l per 100 km alleszins mee. Wel de schakelindicator volgen. Het stop en startsysteem werkt prima.
Ook de navigatie, een R link 2 met TomTom werkt prima. Waarom voor de updates van de kaarten betaald (99 €) moet worden is mij een raadsel.
Nog een klein puntje. Waarom heeft deze, toch vrij dure, uitvoering geen mistlampen voor?

drie jaar ervaring met de Renault laguna III break

  • 45.000 km

Na drie jaar ben ik nog steeds erg tevreden over mijn Laguna. Niet alleen over de auto, maar ook over de service die door de garage wordt verleend. Ik heb een probleem gehad met het slot van het rechter voordeurportier. Dat is onder garantie vernieuwd. Die garantie loopt nu af. Daarna alleen banden gewisseld.Het verbruikblijft let 1:15 heel erg netjes voor een 2.0 diesel van 150 PK.
De auto blijft degelijk aanvoelen. Hij vertoont geen rammeltjes of andere nare bijgeluiden en is heerlijk stil. Ook de R-link navigatie (TomTom) functioneert naar behoren.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren