Renault Laguna Break RXT 1.9 dCi (2000)

autoreview

Renault Laguna Break

Signalement

UitvoeringLaguna Break RXT 1.9 dCi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf98.500 km
KM-stand laatst154.844 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 154.844 km

Omdat we een airco steeds meer begonnen te missen onze Laguna Break 1996 ingeruild op een sterkere 1.9 dCi. Deze heeft 107 Pk, wat vooral met caravan een heel genot is.
De Renault dealer leverde hem met 2 jaar top garantie af, maar vergat om de afgesproken grote beurt met distributieriem af te maken. Had bij 75000 Km al gemoeten. Kostte nog extra moeite en gemopper, kreeg wel een leenauto mee.
Het schakelen gaat vooral koud erg hakerig, lijkt of de synchromesh van 2 en 3 niet perfect is, moet met beleid schakelen. Verbruik is wat aan de hoge kant, meer dan 1 op 14,5 -15 zit er niet in, terwijl de oude 2.2D 1 op 16 (winter) tot 17 (zomer) deed, bij zelfde rijstijl. Airco doet niet zoveel op verbruik.
Al bij aflevering gemeld dat blok olie lekte, had zelf een lekkende kleppendeksel aangedraaid (pakking) , leek opgelost.
Bij de laatste APK meldt garage (BOVAG, niet dealer) dat blok nog steeds lekt, oorzaak: lekkende koppakking.
Reparatie kostte 1900 euro (incl middendemper en remblokken achter).

------------------------------------------------
Update Juni2007: Km 195000: de afgelopen 2 jaar weinig problemen gehad, bij 175000 de voorbanden vervangen (Michelin Premacy). Hebben er 77000 opgelegen.
Achter nog 5 mm.
In de zomervakantie 2006 trok de auto op de hellingen in oostenrijk slecht, moest regelmatig terug naar 1 in de haarspeldbochten; bleek een lekkende EGR klep a 230 Euro. Daarna ging het beter.
Uit de vele berichten bij problemcar.nl opgemaakt dat de EGR klep niet altijd perfect is, nu dan uitgeschakeld. Vanaf stationair optrekken gaat veel prettiger..

-------------------------------------------
Update September 2008
De APK voor 2008-2009 probleemloos gehaald, in tegenstelling tot die van 2007-2008, toen had de dealer nogal wat opmerkingen:
=linker koplamp slecht lichtbeeld (275 Euro incl)
=middendemper verroest (360 E incl) zou lekken op aansluiting achterdemper
Via Brezan zelf een nieuwe koplamp a 93 E gehaald, 30 min werk, uitlaat was niets mee aan de hand, ligt er nu (14 mnd later) nog onder...
Sinds 2007 geen gekke dingen meer gehad, auto rijdt probleemloos , verbruik 6,5 -7 ltr/100Km.
Ook met nieuwe zwaardere caravan weinig moeite, op weegbrug in Oostenrijk bleek dat we met 1900 kg auto en 1300 kg caravan de Fernpas op zijn geweest.
Nu op 225000Km, volgend jaar een C5 2.0 HdiF 136Pk? of Avensis Verso D4D 110Pk ?

PROBLEMEN

  • 154.844 km

Onder garantie:
Km 110.000 linkerstoel frame
Km 120.000 EGR klep
Km 138.000 EGR klep
Km 138.000 turbo (lekte olie)

Buiten garantie:
Km 139.000 Airco verdamper (lekt,
Km 151.000 Koppakking , lekt olie, pakking vervangen incl waterpomp, thermostaat, distibutieriem, multiriem.
Km 165000 EGR klep.
Het schakelaartje voor de verlichting in de kofferbak is erg kwetsbaar, dus kapot.
Kan alleen een heel slot vervangen....a?

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.