Renault Laguna 2.0 16V 140 Expression (2013)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Laguna 2.0 16V 140 Expression |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 117.215 km |
Eerste ervaringen met de Laguna
- 11.600 km
Sinds 4 maanden rij ik in de Renault Laguna 2.0 16V 140 E85 Série Limitée Collection met als opties o.a. warmtewerende voorruit en elektrisch bedienbaar panoramisch glazen schuifdak.
En dat bevalt meer dan uitstekend. Wat een rijplezier. Wat een comfort. Wat een snelheid. En wat een rust op lange afstanden. Echt 'freude am fahren'.
Later meer, ook over de keuze, de concurrenten, en waarom een sedan een ouderwets genoegen is.
Over de keuze
- 11.600 km
Na de Touran heb ik als nieuwe auto voor de Renault Laguna gekozen. Ik zit veel op de weg en voor lange afstanden, en was op zoek naar zo veel mogelijk rijplezier in combinatie met comfort op de lange afstand. Met de kinderen de deur uit is een bus niet meer nodig.
Eerst over de keuze. In 4 jaar 120.000 km gereden met de Touran. Goed bevallen, zeker ook voor de kinderen die achterin lekker rechtop konden zitten. Maar wel een saaie bus en niet zoveel beleving. Nu de kinderen het huis uit gaan en ik op het werk een ander klantenpakket met klanten verder weg in het hele land heb gekregen was mijn belangrijkste doel: rijplezier. Autorijden moet leuk zijn, een plezier, niet een plicht.
Ik heb daarom binnen mijn leasebudget rondgekeken en heb gereden in Audi A3, Audi A4, Peugeot 508, Renault Grande Scenic en Toyota Prius en gekeken naar de VW Golf, nieuwe Touran, Passat en Volvo V40.
Mijn bevindingen: De nieuwe Audi A3 is genieten. Razendsnel rijden vol stuurplezier, perfect stuur en versnelling, zeer fraai interieur, eindelijk een auto waarin alles klopt. Maar: gereden in de Ambition met sportonderstel. Of ik daarmee uitgerust in Groningen zou aankomen? En: de Sportback zou voor mij 6 maanden te laat komen.
Daarmee vergeleken vond ik de A4 suf en saai. Klein van binnen en verouderd interieur. Ouderwetse navigatie. Stuur rechtop, net of je in een duikboot aan het grote wiel staat te draaien. En alles is een optie. Middenarmsteun? Optie. Dat gaat irriteren. De Peugeot 508 had ik eigenlijk al gekozen. Mooie auto. Tot ik ging rijden. Snoeiharde vering, dribbelen op de dwarsribbels, ik kreeg het aan mijn rug en nieren. Niks geen Frans comfort. Een teleurstelling.
De Grande Scenic: ruim en zeer comfortabel; maar zo'n grote bak niet meer nodig. De Prius: indrukwekkende techniek. Maar geen rijplezier. De nieuwe Golf: zou voor mij 6 maanden te laat komen. De Passat: "is het hier verboden te lachen" schreef AutoWeek eens over het interieur. Ik werd er somber van. De Volvo V40: zeer fraai, maar ook klein van binnen; eigenlijk een kleine middenklasser. En dat voor die prijs. Mooi maar echt duur.
Daarop bij de Laguna uitgekomen. En die bleek in de proefrit erg goed en beter dan verwacht te bevallen. Voor mij een knappe combinatie van rijplezier en comfort. Snel en stil. Een TomTom met uitstekende navigatie (neem vooral LiveServices), als zakelijke rijder erg prettig. Probleemloze koppeling met de iPhone. En met 29.590 euro niet duur. Een Touran met dezelfde mogelijkheden zou 3.000 euro hoger uitkomen. Zo te zien veel waar voor het geld.
Vier maanden later is de Laguna nog steeds een keuze die erg goed bevalt. Daarover later meer.
Over enkele belangrijke details
- 11.600 km
Een aantal aspecten wil ik graag nog nader toelichten. Het eerste is stuurplezier. Wat me aan de Laguna erg bevalt is de lol in het rijden. De manier waarop het ding door een korte bocht stuurt, zonder overhellen, zonder onder- of overstuur. Razendsnel kun je de kar insturen, zonder morren komt 'ie er door en weer uit. De manier waarop je met een beetje gas de bocht uitkomt en dan meteen kunt doortrekken. Het is werkelijk zeer plezierig en je wordt er helemaal vrolijk van.
Het tweede is rust. De Laguna is veel stiller dan de Touran. Terwijl volgens de testen het verschil wel meevalt: bij 120 km/h 66,8 dB vs. 68,0 dB. Verrassend genoeg zijn de Volvo V40 en de Audi A3 lawaaiger; alleen de A4 is veel stiller met 62,6 dB. Die rust maakt lange ritten veel prettiger. Na klantbezoek in Leeuwarden of Zwolle is duidelijk te merken dat je na een lange rit in de Laguna minder vermoeid aankomt dan in de Touran.
Het derde is de Tom Tom. Als je de ouderwetse of anders heel dure navigatiesystemen in de VAG-modellen hebt gezien, is de Carminat Tom Tom een zegen. 't Kost niets extra, is gemakkelijk in gebruik, en zeker met de Live Services, die inderdaad actuele verkeersinformatie doorrekent, geeft het een enorm gemak. Voor de zakelijke rijder een aanrader. Bij de aanschaf meteen het 3-jaars abonnement in de leaseprijs meenemen.
Voordeel van die Carminat is de ingebouwde telefoonondersteuning en de probleemloze synchronisatie met het telefoonboek en de belgeschiedenis van de iPhone. Bellen vanuit de auto zonder de wet te overtreden is een zegen. Ook dit weer zonder meerprijs.
Het vierde is het ouderwetse van een sedan. Er wordt hier wel opgemerkt dat de Laguna niet verkoopt. Gezien het bovenstaande over de voordelige prijs-kwaliteit verhouding is dat gek. Maar in 1 opzicht kan ik me dat wel voorstellen. Na 10 jaar in MPV's (Picasso, Zafira, Touran) is een sedan best klein in binnenruimte. Aan die MPV-ruimte raak je gewend. Nieuw in de Laguna mis je de opbergvakken en -vakjes op allerlei plaatsen. Waar leg ik de zonnebril, waar laat ik die 1 1/2 liter fles Vittel? Een MPV biedt dat allemaal, en in de Laguna mis je dat. In dat soort dingen is een sedan ouderwets en kan ik me voorstellen dat veel mensen kiezen voor zo iets als een Scenic. Lijkt me voor Laurens van den Acker een mooie uitdaging om op te pakken. ;-)
Het vijfde zijn kleine andere typisch Franse minpuntjes. Bijvoorbeeld de bediening van de achterklep. Daarvoor moet je in het Renault logo een rubberen knop indrukken. Dan komt de klep omhoog. Maar een beugeltje om 'm op te tillen is er niet. Een klein dingetje waar ik om kan lachen. Maar toch raar, en ook zo eenvoudig op te lossen.
Even gemakkelijk samengevat:
+ Veel luxe voor een (eind 2012) aantrekkelijke prijs
+ Stuurplezier en rijgenot
+ Stilte en comfort
+ Schuifdak
+ Tom Tom navigatie
- Ruimte door sedan-concept
- Opbergvakjes
- Bediening achterklep
De laatste kleinigheden
- 11.600 km
Sportpedalen
De speciale aanbieding Série Limitée Collection komt met sportstoelen, een sportstuur (erg prettig) en aluminimum sportpedalen. Die pedalen zien er mooi uit. Maar moet je het onderste randje eens voelen... razendscherp. Zou je mooie leren schoenen aanhebben, en die uit rust naar boven halen om te gaan ontkoppelen, en die schoen langs het pedaal halen, dan zou je zo een fikse kras in de schoen hebben. Daarom een kwartiertje op de knieen naast de auto gelegen om die scherpe randjes met een waterproof schuurpapiertje rond en glad te maken. Frans...
Verbruik
Zo te zien ben ik de laatste Laguna rijder die met een benzinemotor rijdt (tegenwoordig is 'ie alleen met dieselmotoren verkrijgbaar). Ik rijd daarom met een welhaast antieke atmosferische 2.0 16V motor. Naar ik verwacht zijn de kinderziektes er inmiddels uit... Gek genoeg stappen de klagers over turbo-en TSI motoren op de fora dan niet snel over op de Laguna... Antiek betekent wat meer verbruik, zou je zeggen. Over 11.600 km is het gemeten verbruik 8,1 op 100 - 1:12,3. Da's dan precies hetzelfde als de Touran 1.4 TSI.
Comfort en 17 of 18 inch
Heb gereden met 17 inch en 18 inch wielen. Wil je comfort, neem dan de 17 inch. Die rijden comfortabeler dan de 18 inch.
Meer nieuws als we in de zomervakantie naar en door Frankrijk zijn geweest.
Op vakantie in Frankrijk
- 19.000 km
Zoals gebruikelijk de zomervakantie gereden: de voorvakantie langs tuinen, restaurants en jazzconcerten, en vanaf het vakantiehuis de dagelijkse ritjes naar bakker, boodschappen, kastelen en wijngaarden en naar het strand op 2 uur. Soms een reisdag van 500 km, soms een thuisdag van 5 km.
In de Laguna is dat genieten. Rust, ruimte, rijplezier. Het open dak een groot genot tijdens het toeren in de zomerzon over de kleine binnenweggetjes. Op snelheid zorgeloos door warmtewerende voorruit en airco.
Tolwegen
De Franse tolwegen zijn zwarte biljartlakens, en buiten de hoofdroutes rustig tot stil. Neem nu Caen-Le Mans via de A88 en A28 en Brive-Bordeaux via de A89, dat zijn stille wegen waarop het heerlijk rustig en snel rijden is. En het comfort en het rijplezier van de Laguna zich uitbetaalt.
Verbruik
In bijna 3 weken 3.706 km gereden. Verbruik 8,65 liter/100 km (1:11,56). Daarmee iets zuiniger dan voorganger Touran (1:10,73) in het jaar daarvoor. Opmerkelijk omdat de Laguna de ouderwetse 2,0 liter atmosferische motor heeft i.p.v. de 1.4 TSI met turbo.
Van te voren uitgekiend waar goedkoop te tanken bij supermarkt E. Leclerc. De Laguna kan ook E10 (10% ethanol) en die kost bij Leclerc 1,479 euro. Scheelt 18 cent per liter met langs de tolweg en 35 cent per liter met m'n vaste Shell om de hoek. In totaal 50,- euro uitgespaard met goedkoop tanken, dus dat scheelt weer.
Airco
Werkt probleemloos en heb er minder last van dan in de Touran (prikkeling van de slijmvliezen).
Tom Tom Live Services
Werkt probleemloos in Frankrijk. Actuele verkeersinformatie komt door en is tijdens de ochtendspits in Parijs erg prettig. Werd door de Tom om 8.30 uur dwars door het centrum geleid en dat was inderdaad een snelle weg. Een dubbel rondje rondom de Arc de Triomphe gemaakt. :-) Ook op de terugweg via Parijs dankzij de Tom de juiste route gekozen. Wij danken TomTom.
Naar de IAA in Frankfurt
- 22.000 km
Hoogtepunt eens in de twee jaar is altijd weer het bezoek aan de IAA met mijn oude en goede vriend J.J. Eindelijk kunnen we eens hard rijden en daarnaast genieten van de Duitse cultuur, het bier en de jonge en oude modellen.
De Duitse snelwegen zijn beduidend slechter dan de Franse, en dat snelle rijden wordt om de haverklap onderbroken door 100, 90 of 80-km zones. Maar als het kan, dan is strak 160 of 170 rijden - ook op de cruisecontrol - een waar plezier. Bij Frankfurt liggen wat bochten in een kuip en met de Laguna daar met 160 doorheen sturen is echt geweldig, net als 3 banen breed 170 rijden. Wat een rijplezier. En hoe probleemloos blijft de Laguna overeind bij hoge snelheden. En ook in Duitsland werkt de Tom Tom Live Services correct.
Van 130 naar 160
De antieke 2.0 16V van de Laguna draait bij precies 130 km/h precies 3.500 toeren. Het is of de ingenieur van Renault bij de standaard kruissnelheid op de Franse tolweg de naald van de meters precies in het hart van de indicator heeft gezet, ongeacht of dat nu de werkelijke getallen zijn. Maar wat heeft die motor van 3.500 naar 4.500 toeren nog een mooie vermogensbult ter beschikking en wat trekt die motor weg als je (nadat een slak op de linkerbaan gauw naar rechts is gesprongen) weer van 130 naar 160 gaat. Een sprong vooruit, een duw in de rug. Heerlijk is het om dat op de Autobahn uit te proberen.
Ik wist niet dat een beetje sturen zo bevredigend kon zijn. En ja, op de IAA was het ook leuk.
Eerste beurt bij 30.000
- 30.000 km
In 11 maanden 30.0000 km gereden. De Laguna naar VKV Rotterdam gebracht. Klachten: geen.
Olieverbuik in 30.000 km: de helft van het verschil tussen min en max op de peilstok. Tussentijds geen olie bijgevuld. Netjes. Verbruik over 30.000 km volgens de boordcomputer: 8:100 (1:12,5).
Heb in september een probleem gehad met het updaten van de Tom Tom (Carminat). Zelf tijdelijk verholpen (met hulp van de helpdesk van Tom Tom) door terug zetten oude versie. Is tijdens de beurt verholpen door een firm-ware upgrade van de Carminat door VKV. Updaten van de Tom Tom gaat nu probleemloos.
We rijden weer door op zoek naar verder stuurplezier.
Naar Engeland
- 50.000 km
Van 30.000 naar 50.000 gereden zonder grote aandachtspunten. Kleinigheden: zomerbanden weer terug; ster in de voorruit; zelf de ruitenwisserbladen voor vervangen. Laguna rijdt uitstekend.
Op voorjaarsvakantie geweest naar Engeland via de Kanaaltunnel. De Engelse binnenwegen zijn te slecht voor de wat harde vering van de Laguna. Leuk om te zien hoe de Tom Tom overschakelt naar Engelse maximum snelheden in mijlen, maar deze in kilometers blijft weergeven, zodat je ze kunt begrijpen. Ook in Engeland werkte live data weer uitstekend. Het was een heerlijke rit.
Vlak voor de vakantie de zomerbanden laten balanceren. De meneer die ze er onder had gelegd had dat niet goed gedaan. Olie gecontroleerd: geen verbruik, bijvullen niet nodig.
Ouderwets rijplezier tijdens de vakantie
- 54.000 km
Op vakantie 3.333 kilometer gereden. Eén rit was geweldig. Na een lunch in de Auvergne een rit van 345 km naar het vakantiehuis. Van Rodez naar Montauban is dat 130 km over een tweebaans-weg die is ontworpen voor de lange afstand. Waar mogelijk strak getrokken en glad gelegd. Af en toe 3 baans stukken om trage sukkelaars te kunnen inhalen. Af en toe scherpe bochten door de bergen.
Daar trof ik een Fransman in een 406 die van gasgeven wist. Waar mogelijk 110+ tweebaans, en dan met 130 inhalen driebaans. Keurig 50 door de dorpjes. Een heerlijke snelle rijstijl. Dan kun je samen oprijden.
Wat is het toch een genoegen om zo'n lange afstand razendsnel en af en toe veel te hard te kunnen rijden. Waar nodig hoog in de toeren bergop toch nog even er langs. Dan weer door de bochten. Dan weer een lang stuk rechtuit. Het scheelt ook echt in de reistijd. 105 km in iets meer dan een uur, op tweebaanswegen dwars door berggebied. Het lijkt wel of de Laguna voor dit soort wegen is gemaakt. Vloeiend en soepel, snel en hard. Een schitterende rit. Echt ouderwets freude am fahren.
Gemiddeld verbruik over 3.333 km incl. 2.000 km met 130 over de tolweg: 1:12,5 (8/100). Tanken bij de supermarkt: E10 a 1,420. Helemaal goed.
60.000 beurt
- 62.300 km
60.000 beurt bij 62.000 km, de boordcomputer gaf dat aan. Blijkbaar zo regelmatig gereden dat dit 2.000 km later mocht dan de standaard 30.000 beurt bij 60.000 km. Weer bij VKV Rotterdam.
Klachten en verholpen:
Op afstand bedienbaar slot linker voorportier werkte 2 maanden lang 50% van de gevallen wel, 50% niet. Slot vervangen. Opgelost.
Koude start onder 10 graden ging nooit 1e keer, wel meteen 2e keer. Iets in de motor schoongemaakt. Opgelost. Start nu ook bij vorst meteen 1e keer.
Nieuwe ruitenwisserbladen voor. Vervangen.
Kleine lakschade. Advies gevraagd en gekregen.
That's all.
Verder nog opgevallen details die een auto fijn maken:
Als het vriest ruiten schoonmaken via 2 knopjes voor warm blazen en achterruitverwarming. Werkt erg snel. Ruiten zijn duidelijk sneller schoon dan bij vorige auto's.
Elektrische handrem. Eenmaal gewend de gewoonste zaak van de wereld, comfortabel en prettig.
Handrem-assistent voor hulp bij bergop wegrijden. Eerst doe je dat nog met de hand, net zoals vroeger de handremproef. Dan leer je via het instructieboekje dat de elektrische handrem dat voor je regelt. Fijn.
Het gemak van een hatchback. Naar de IKEA en al die andere winkels, verhuizen van de dochter: de hatchback is een uitvinding. Een duidelijk voordeel boven een sedan.
En: nog nooit olie hoeven bijvullen.
We rijden verder. Op naar de 90.000 beurt. En van de zomer naar Italie op vakantie. :-)
Weer van winterbanden naar zomerbanden
- 70.000 km
Zo, eindelijk de zomerbanden weer terug. Hoe prettig de Michelin Alpine A4's ook rijden (welwillend ter beschikking gesteld door de leasemaatschappij op mijn vraag na het best getest in Autoweek), met de Michelin Primacy HP zomerbanden rijdt de Laguna toch heel wat fijner. Opmerkelijk:
Door 2 dagen sneeuw deze winter voor eerst van mijn leven de voordelen van winterbanden mogen meemaken. Gewoon grip, ook als er 10 cm sneeuw ligt. Niet meer slippen en glijden en gewoon wegrijden. Altijd kritisch geweest over de reclameverhalen van de branche. Maar ik ben om: als de leasemaatschappij het betaalt, rij ik in de winter voortaan op winterbanden.
Verbruik over 4 maanden winterbanden: 8,2 liter/100 km. Over 8 maanden zomerbanden was dat 8,0 liter/100 km. Met winterbanden dus wel iets meer verbruik. Andere band of meer winterstormen?
En: wist u dat je in de boordcomputer ook de andere getallen dan alleen de dagteller op nul kunt zetten? Ik niet, dus per ongeluk van alles op nul gezet. Maar nu wel handig. Over op zomerbanden. Gemiddeld verbruik op nul gezet. Gaan we nu het zomerverbruik bijhouden.
Laatste dingetje over de TomTom: er blijkt een verschil te zijn tussen Meest Recente Kaart Verzekerd (4x p.j. een nieuwe kaart) en Live Services. Meest Recente Kaart is abo 18 maanden; Live Services is abo 3 jaar. Dus zit je plotseling zonder actuele kaarten met je in de lease-prijs opgenomen abo voor 3 jaar. Een beetje nep. Moest nu zelf abo nemen voor 4 x p.j. nieuwe kaart ad. 69,- euro voor 18 maanden. Dat is niet de bedoeling. Let daarop als je de lease afspreekt met je werkgever.
Op vakantie in Zwitserland en Italie
- 82.500 km
Op vakantie naar Zwitserland en Italie geweest. Heen en terug door Duitsland gereden, 101 baustellen gezien. Volgende keer weer door Belgie en Frankrijk. 4.073 km gereden, gemiddeld 1:12,7 verbruik. Niet slecht. Geen pech of problemen.
Bijzonderheden: In Zwitsersland 2 van de 10 mooiste autoroutes ter wereld gereden, de Klausen pas en de Susten pas (http://www.ultimatedrives.net/top-10-roads/index.php). Die vielen mij een beetje tegen. Moet je rijden in een klein auto'tje, of een MX-5 met de kap naar beneden. De mooiste rit in Zwitserland was van Luzern naar Baar over de 3 naar Vaduz. Spiegelglad, die Zwitsers weten hoe ze een snelweg moeten aanleggen. Als je bij Bilten rechtuit op de bergen in de verte afrijdt, 't is werkelijk schitterend autorijden.
Op de heenweg en de terugweg de Gotthard pas genomen, die vind ik ook veel leuker om te rijden, en 't scheelt een uur in de file staan. Nog veel spannender is de 35 van Milaan naar Genua, het laatste stuk voor Genua met al die bochten, bergen en tunnels, dat is alle stuurmanskunst gevraagd. Verder is het schitterend rijden in Toscane bij Volterra en bij Buonconvento, daar moet je eens in je leven gereden hebben, zo mooi als het daar is.
Verder geen bijzonderheden. TomTom hielp weer uitstekend met alle verkeersinformatie, ook in Zwitserland en Italie. En dat is heel prettig als je op zaterdagochtend Milaan uit moet en er allerlei omleggingen zijn, of als je naar Toscane moet en er voor Parma 2 uur vertraging is wegens een ongeluk, en daarom gelukkig over Genua wordt gestuurd.
De Laguna is rustig, betrouwbaar, veilig. Scherp door de bochten bij Volterra als het moet, 150 op de Autostrade en 170 op de Autobahn als het kan. Heerlijke vakantie, heerlijk gereden. We rijden verder in de Laguna.
90.000 beurt
- 90.998 km
Vandaag 90.000 beurt bij 90.998 km. Mocht tot 92.300 rijden van de boordcomputer, maar kwam nu beter uit. Zie hier dat de vorige beurt bij 60.000 precies 1 jaar geleden is. In dat ene jaar en 30.000 km geen olie bijgevuld. Peilstok staat halverwege.
Twee klachten. (1) Als het koud is, niet starten bij de 1e keer, wel bij de 2e keer (2) aansteker werkt niet meer zo goed, dopje is oud. Verder niets.
Oplossingen: (1) Net als bij de 60.000 beurt verholpen door schoonmaken en opnieuw inleren van gasklephuis (2) in bestelling ('rookt u nog in de auto?''ja, sigaren'). Verder remblokken achter vervangen. That's all, folks. We rijden verder, op naar de 120.000.
Betrouwbaarheid op 5 sterren gezet
- 100.900 km
Betrouwbaarheid op 5 sterren gezet - uitmuntend. De Laguna heeft me nog nooit in de steek gelaten in de afgelopen 100.900 km. Altijd starten, altijd rijden. Geen pech onderweg (afkloppen op dood hout). Geen grote onderdelen stuk. We rijden verder, op naar de 120.000 km.
Leaseovereenkomst verlengd
- 110.373 km
Omdat ik minder rij dan begroot en omdat de Laguna zo goed bevalt de leaseovereenkomst met 1 jaar verlengd naar 5 jaar. 1,5 jaar erbij, eens kijken hoe we de 150.000 km gaan halen.
Wel nog een puntje met de nieuwe voorbanden. Die bevallen niet, er zat 'een draai' in volgens Profile Tyrecentre, en dat zou zijn opgelost. Ben niet gelukkig, 't lijkt of ik op schuurpapier rij. Terug naar het bandencentrum dan maar.
En de zomervakantie? Die was naar Zwitserland. Heerlijk gereden door België, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland. Zie ook bij mijn review van de DS3 onder 'Over de Zwitserse passen'. Gemiddeld 1:13,0 gereden dus ook nog voordelig. Gezien de Zwitserse prijzen was dat mooi meegenomen. ;-)
De grote 120.000 beurt
- 117.215 km
Te weinig gereden en na een jaar de APK nodig. Daarom de 120.000 beurt alvast bij 117.215 km gedaan. Een mooi moment om alle kleine klachtjes van het afgelopen jaar in 1 keer op te lossen. Windgeruis bij de rubber afdichting van de B-stijl. Meer motorgeluid dan vroeger. Niet meer zo mooi rechtuit rijden. Onder het dashboard een paneel los. Ster in de voorruit. De techniek is verder prima: ben nog nooit in de steek gelaten. Hoef nog steeds geen olie bij te vullen tussen de beurten (elke 30.000 km).
Alle klachten in 1 keer opgelost. Bougies vervangen. Filters en olie vervangen. Controle van de uitlijning op de uitlijnstraat: alles binnen de normen. Lawaai en ruis inderdaad weg. Helemaal goed. We kunnen weer een jaar vooruit tot 150.000 km. Benieuwd hoe we dat gaan halen. Een ding weten we alvast: de zomervakantie gaat naar Engeland en Zwitserland. Dat wordt weer heerlijk sturen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.