Renault Kangoo 1.6 16V Expression Luxe (2007)

autoreview

Renault Kangoo 1.6 16V Expression Luxe (2007)

Signalement

UitvoeringKangoo 1.6 16V Expression Luxe
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf32.292 km
KM-stand laatst66.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Renault Kangoo 1.6-16V Expression Luxe

  • 39.337 km

Najaar 2008 gingen we op zoek naar een vervangende auto voor onze oude Kangoo, bijna acht jaar oud.
We wilden weer een ruime, praktische auto, maar met een wat moderner uiterlijk en airco. Wat ik in elk geval niet zocht, was een saaie stationwagen in grijs, zwart of donkerblauw.

Omdat ik nogal klein ben (1.52m), kan ik moeilijk een geschikte auto vinden. Ik zit vaak met mijn knieën klem onder of tegen het dashboard, of ik kan helemaal niet bij het koppelingspedaal. Een automaat is meteen weer een flink stuk duurder.
Een groot voordeel van een Kangoo is dat kleine mensen er goed in kunnen rijden, ondanks dat bestuurdersstoel en stuur niet in hoogte verstelbaar zijn.
De hippe nieuwe Fiat Qubo (personenuitvoering) voldeed op dat punt totaal niet aan de eisen.
Autofabrikanten hebben er blijkbaar geen belang bij auto’s te maken die geschikt zijn voor zoveel mogelijk mensen, ondanks de tegenvallende verkopen tegenwoordig.

Verder nog geprobeerd/gereden: Skoda Roomster (teveel dode hoeken), Nissan Note (nieuw te duur, geen leuke occasions op dat moment).
De nieuwe Kangoo Family vonden we te groot en te zwaar (weer meer wegenbelasting) en de zitpositie was voor mij minder goed dan in het oude model.

Onze vorige Kangoo vond ik niet mooi. Ik had een eigen auto, maar af en toe nam ik de Kangoo wel eens mee voor rommelmarkten en kledingbeurzen.
Op den duur begon ik hem steeds meer te waarderen, vooral vanwege de laadruimte en de comfortabele zit.
Bij vakanties waren we binnen vijf minuten klaar met inladen, Geen gedoe met bagage die eigenlijk niet meer meekon of geworstel met een dakkoffer. Kortom, een prettig begin van de vakantie. We begonnen alleen de airco te missen.

Uiteindelijk kozen we voor een demonstratiewagen met twee jaar fabrieksgarantie.
Het was niet helemaal de auto van mijn dromen. Op internet had ik een heel mooie Kangoo Privilege gezien van 2006, olijfgroen, met allerlei toeters en bellen, o.a. open dak, verstelbare stoel en stuur, maar mijn man wilde toch liever een jongere auto.
Nadeel van een gebruikte auto is dat je niet zoveel te kiezen hebt. De beschikbare kleuren, bordeaurood (vond mijn dochter erg lelijk) en oogverblindend blauw spraken mij niet aan. Dakdragers had ik ook wat hipper gevonden voor deze Kangoo, aangezien het uiterlijk niet spectaculair gemoderniseerd is. Voordeel is dat we hem al na een week voor de deur hadden staan.(eind november 2008).
Inmiddels heeft mijn man de auto in de was gezet in de wasstraat. Hij lijkt nu wat beschaafder van kleur of ik begin eraan te wennen.

Ervaringen tot nu toe (39.337 km)
Inmiddels hebben wij nog maar één auto. Er worden afwisselend kleine en grotere afstanden mee gereden.
Naast de voordelen die ik al kende van de vorige Kangoo (o.a. hoge zit, comfortabele stoel voor een klein mens, goed zicht rondom, soepele vering en het ‘hufterknopje’, waarmee je alle deuren in één keer sluit als je tasjesrovers of ontsnapte criminelen ziet aankomen), heeft deze ook een buitenthermometer, radiobediening aan het stuur, bergkastjes, klaptafeltjes en bekerhouders, een 12 V-aansluiting achterin, een boordcomputer, een armsteun en uiteraard airco. Alleen het gekoelde dashboardkastje mis ik nog.
Het windgeruis is bij deze auto een stuk minder dan bij de vorige.
De radiobediening aan het stuur vind ik erg handig, mijn man gebruikt de armsteun vaak. Vanaf de middelste plaats achter kun je de armsteun ook voor je been gebruiken. Dat ontdekte ik toen ik na een operatie mijn voet hoog moest houden. Voor de arm gebruik ik de armsteun nooit, want als de stoel in de voorste stand staat, kom je in de knoop met de versnellingspook.
De pittige motor is ook een duidelijk verschil met de vorige: het rijdt comfortabeler, maar is tegelijkertijd ook een nadeel: het benzineverbruik valt me tegen. Afgelopen winter reed hij 1 : 12,5 (erg koud, veel korte afstanden gereden), nu rijdt hij ongeveer 1 : 14,5/15.

Andere mindere punten: de geluidskwaliteit van de boxen is erg slecht. De boxen zitten in het dashboard en niet in de voorportieren, wat meestal een beter geluid geeft. Mijn man heeft er zelf andere boxen ingezet en de dealer heeft achter 2 boxen ingebouwd. Het geluid is nu iets verbeterd, maar nog niet optimaal.
Verder is de reserveband niet op spanning te houden. Ik heb nog geen manier kunnen ontdekken om van binnenuit bij het ventiel te komen. De oliepeilstok is bijna onbereikbaar, hij zit helemaal onderin het motorblok; je moet echt oude kleren aantrekken om de olie te controleren. Volgens de dealer hoeven we alleen maar op het lampje op het dashboard te letten, maar dat gaat pas branden als het oliepeil minimaal is.
Ook heb ik nog niet kunnen ontdekken hoe je de voorstoel goed plat kan klappen, zodat je nog langere voorwerpen mee kan nemen en de bekleding van de stoelen vind ik niet zo vuilafstotend.
Schuifdeuren zijn heel handig, maar ze vriezen ’s winters eerder vast dan gewone deuren.
Met de afstandsbediening kun je het personengedeelte en het bagagegedeelte afzonderlijk openen. Dat kan handig zijn, zodat niemand je boodschappen kan stelen, maar in het donker loop ik steeds op de verkeerde knopjes te drukken.

De meeste nadelen wegen niet op tegen de voordelen, maar onze volgende auto moet wel zuiniger rijden.

Problemen
Januari 2009 wilde de linker schuifdeur niet meer open. De dealer heeft het kabeltje van de tankdopontgrendeling vervangen (garantie).
In mei zijn de ruitenwissers voor vervangen en is een sterretje in de voorruit gerepareerd (voor de 2e keer). Het sterretje zat er blijkbaar al in voordat wij de auto kochten.
Laatst ging het lampje van de airbag af en toe branden, maar dat is tot nu toe niet weer gebeurd.

Update december 2010

  • 66.000 km

beurten:
november 2009: grote beurt, remblokken vervangen, kosten € 475
augustus 2009 zomercheck + nieuwe banden, kosten € 225
november 2010 kleine beurt + binnenverlichting gerepareerd, kosten € 247

reparaties en mankementen:
oktober 2009: bobine kapot, aan huis vervangen onder garantie
december 2009 startproblemen: hij startte niet, het lampje startonderbreker knipperde. Dit werd een langdurige geschiedenis.
1 x weggesleept naar de garage, computer gaf geen uitsluitsel, in de garage deed hij het steeds weer. BDP-sensor vervangen (bleek het niet te zijn).
In een zeer koud weekend weigerde de auto weer dienst. Hij zat vol met boodschappen die we met de fiets naar huis moesten brengen en waarvan een deel thuis bevroren bleek. Pas ’s avonds kwam er een bergingswagen. De auto werd naar een depot gebracht en van daaruit naar de garage. Uiteindelijk is de ring rond het contactslot onder garantie vervangen. Tot nu toe geen problemen meer gehad.
In het weekend was er geen vervangende auto te krijgen. Gelukkig konden we gebruik maken van de deelauto, anders hadden we een afspraak af moeten zeggen.
Een geluk bij een ongeluk was dat de auto tijdens de jaarwisseling veilig in de garage stond. Andere auto’s in onze buurt hadden vuurwerkschade.

Ons vertrouwen in de auto is wel afgenomen, de Renault Kangoo blijkt veel elektronische storingen te hebben en hij staat in de top 10 van meest storingsgevoelige auto’s.
In de zomervakantie zijn we naar de Bodensee gereden, hij heeft ons toen niet in de steek gelaten.
Over de afmetingen zijn we nog steeds tevreden. We hebben er een 1-persoons bedbodem en een grote tafel samen in vervoerd en veel rommel van de vervangen keuken afgevoerd.

In maart 2010 was de auto betrokken bij een kettingbotsing en daarna helemaal gerepareerd. De klep sluit nu beter, nummerplaatverlichting meteen meegenomen (behuizing was kapot).

Mei 2010: weer 2 sterretjes in de ruit gerepareerd.

December 2010: radio doet het niet meer, oorzaak onduidelijk, zekering in orde

Als het bij deze kleine mankementen blijft, mag de auto voorlopig blijven.
Het ventiel reserveband heb ik gevonden, maar band moet eerst gedraaid worden, ventiel ligt niet vrij.
12V-aansluiting zit in plastic schild rechts naast de hoedenplank. Vooral geen bekleding gaan slopen, dan zit hij er niet in (reactie op lezersvraag).

Heeft iemand een tip om het vastvriezen van de schuifdeuren te voorkomen?

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.