Renault Kangoo 1.5 dCi 65 Privilège (2004)

autoreview

Renault Kangoo
Renault KangooRenault KangooRenault KangooRenault KangooRenault KangooRenault KangooRenault Kangoo - interieurRenault Kangoo - interieurRenault Kangoo - interieur

Signalement

UitvoeringKangoo 1.5 dCi 65 Privilège
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Deze review gaat over de 1.5 DCi 65 Grand Confort, de bestelauto-uitvoering.

In Juli 2008 heb ik mijn Peugeot 306 uit 1995 ingeruild voor een Renault Kangoo uit 2004, een grote stap voorwaarts dus. Ik wilde graag een bestelauto op diesel, omdat mijn kilometers met benzine toch wel duur werden. Voorwaarden waren een common-rail dieselmotor en airconditioning. Ik heb ook nog gekeken naar een Citroën Berlingo/Peugeot Partner, maar die waren toch wel een slag duurder. Het nadeel van de Kangoo ten opzichte van de Berlingo is dat deze 20 centimeter minder laadruimte heeft, namelijk 150 centimeter. De prijs van deze Kangoo was echter wel 3.000 euro lager dan een gemiddelde Berlingo of Partner, wat toch de doorslag gaf voor deze auto.

Het eerste wat me opviel aan deze auto was het lage geluidsniveau van de motor. De 1.5 DCi doet rustig zijn werk, en als je wat dieper het gaspedaal intrapt komt deze auto prima vooruit met de wat snellere jongens bij het verkeerslicht. Een echt racemonster is het uiteraard niet. Ik heb een open laadruimte, wat uiteraard nogal wat extra lawaai met zich meebrengt. Ik ben van plan dit nog te isoleren met schuim of een ander materiaal.

De uitvoering is behoorlijk compleet, ABS en Airco zijn aanwezig, maar elektrische raampjes ontbreken, wat echter niet een groot gemis is. Uiteraard heeft de auto centrale vergrendeling met afstandsbediening. De auto schakelt erg soepel, een groot verschil met mijn vorige auto. Ook met koude motor rijdt de Renault prima weg. Wat ik graag er nog op zou zien is cruise control, maar een mens kan niet alles hebben. De grote voorruit schijnt wel gevoelig te zijn voor steenslag.

Een ander financieel voordeel was de verzekering, deze auto allrisk was maar € 15 euro per maand duurder dan mijn vorige 13 jaar oude auto WA! Komt omdat het een bestelauto is denk ik. Bovendien is het een vrij lichte auto (1044kg), en daarmee val je ook in een vrij lage belastingklasse (zeker voor een diesel).

update 10-3-2009

Inmiddels zo'n 15.000 kilometer in een half jaar gereden, inclusief een 5 daagse trip naar Spanje. De auto rijdt prima, vooral op de lange afstanden is het beter vertoeven dan een auto waar je wat meer onderuit zit naar mijn mening. Verbruik wisselt, over het algemeen 1 op 17 in de winter, en tegen de 1 op 20 in de zomer. Het beste verbruik heb ik tot nu toe in Frankrijk gehaald met 1 op 23 over de Route Nationale met constant 90 - 100 km/uur en amper stops. Slechtste verbruik was 1 op 13 bij talloze verhuisritjes van 2 kilometer met koude motor. In regulier gebruik heb ik nog niet slechter dan 1 op 16 gehaald in de stad. Een en ander zal wel afhankelijk zijn van de rijstijl, ik rij vrij rustig.

Ik heb de laadruimte wat geisoleerd door een brandwerende schuimplaat tegen het dak te hangen, en een deken in de laadruimte, scheelt behoorlijk in het geluidsniveau. Desondanks maakt hij nog wel iets meer lawaai dan een gewone personenauto, maar storend vind ik het niet. De laadruimte is vooral met vakantie erg praktisch, ik heb er zelfs eens in geslapen. Het olieverbruik is erg laag.

PROBLEMEN

nog geen

update 10-3-2009:

Een kleine reparatie gehad, het slot van het bijrijdersportier is vervangen aangezien deze niet meer op slot wilde. Kan zijn dat dit al was tijdens de aankoop, het is niet iets wat je snel test, en aan die kant stap je nooit in of uit als je alleen bent.

Verder zijn de banden wat versleten, de voorbanden moeten bij de volgende beurt vervangen worden. Ook heb ik het airbag-lampje probleem, deze gaat vaak even aan. Door de stoel te verstellen of flink te bewegen in een stoel gaat het weer uit. Schijnt een typisch Renault-probleem te zijn, ik heb hier meerdere mensen over gehoord en ook op internet komt het terug. Schijnt op te lossen te zijn door eea aan elkaar te solderen onder de stoel.

Tegen de zomer komt de eerste grotere beurt, dan zullen we wel zien wat er allemaal gaat gebeuren.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.