Renault Kadjar Energy TCe 140 Zen (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kadjar Energy TCe 140 Zen |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 36.000 km |
KM-stand laatst | 46.300 km |
Toch maar niet
- 46.300 km
Begin 2023 verander ik van baan en voor het eerst in 35 jaar geen auto van de zaak. Ik kom uit een Ford Kuga hybride, bouwjaar 2021. Die kan ik privé niet betalen dus op zoek naar iets anders. Ik wilde wel graag een SUV blijven rijden. Voor de Ford heb ik alleen maar stations gereden. Met een verwachtte 30000 km per jaar wilde ik ook graag een beetje zuinige auto.
Uiteindelijk bij een jonge Renault Kadjar met automaat uitgekomen. Ik heb me erg laten leiden door de lage kmstand (36000 km) en in perfecte staat zijnde conditie. De auto is mooi compleet. Automaat, stoelverwarming, leren bekleding, automatisch inparkeren, verkeersbordherkenning, etc. om maar een paar niet standaard zaken op te noemen.
De automaat is van het type dubbele koppeling. Zelfde principe als de DSG van VW maar helaas niet zo soepel. De koppeling pakt niet erg soepel op bij wegrijden vanuit stilstand. Iets vertraagt en met een schok wegrijden is eerder standaard dan uitzondering. Dat wordt nog eens versterkt door de start/stop functie en automatische handrem. Door de start/stop functie uit te schakelen en de handrem met de hand te ontkoppelen alvorens ik weg rijdt, is het iets beter in de hand te houden. Nee, een teleurstellende ervaring waar je constant op gewezen wordt.
Ik heb comfort stoelen. Ze zijn voorzien van opstaande wangen aan de zijkant. In eerste instantie zitten ze erg prettig. Lekker opgesloten en stabiel gevoel. Zo ervaarde ik het ook tijdens de proefrit die twintig minuten duurde. Nu ik er echter langer in rijdt, blijkt dat ik half boven op de wangen zit en gaat het op den duur zeer doen aan de bovenbenen. Het werd zo'n groot probleem dat ik de bestuurdersstoel heb laten aanpassen. Wangen vlak laten maken wat een significante verbetering was. Ik krijg echter niet de juiste "zit" gevonden in de auto. Ik ben 1,92 meter groot. De afstandsverhouding stoel/pedalen/stuur past niet bij mij. De stoel kan ik ook niet te kiepen wat je het gevoel geeft iets naar voren af te glijden.
Het zijn voornamelijk twee voorgenoemde zaken die erg teleurstellend zijn. Wat minder belangrijk maar toch opvallend zijn de harde materialen die gebruikt zijn in de auto welke soms kraken. Het gemis van DAB+ en fatsoenlijke speakers doen ook wat afbreuk.
Is er dan niets goed? Jawel hoor. De 1,3 liter motor is verrassend soepel. Presteert goed en nog eens zuinig ook. Ik haal een gemiddelde van 6,2 L/100km in de afgelopen 10.000 km. De auto stuurt bijzonder soepel. Het automatisch afsluiten van de auto met het keyless systeem is erg prettig.
Ik las ergens dat je vergevingsgezind moet zijn met deze auto. Dat is volgens mij een hele juiste opmerking. De negatief getinte review zegt wellicht meer over mij dan over de auto. Als je wat minder moeite hebt met een schokje weg te rijden, een kraakje te horen, iets kleiner bent en wel een goede zit achter het stuur vindt, dan is dit vast geen verkeerde auto.
Ik heb in ieder geval besloten een andere auto te kopen en ga weer terug naar een grote stationwagon. Het gaat een VW passat worden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Renault Kadjar TCe *Intens* | Carplay | Camera | Cruise & Climate Control | PDC | Navigatie | Bluetooth | Privacy |
- 2019
- 148.623 km

Renault Kadjar 1.2 TCe Limited
- 2018
- 87.904 km

Renault Kadjar TCe 130 Zen | Trekhaak | lage kilometerstand!! | Climate control | Cruise control |
- 2018
- 53.854 km