Renault Kadjar Energy TCe 130 Intens (2018)

autoreview

Renault Kadjar Energy TCe 130 Intens (2018)

Signalement

UitvoeringKadjar Energy TCe 130 Intens
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf150 km
KM-stand laatst8.000 km
Lezerswaardering: 67%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

3 weken in gebruik, stad-buiten de bebouwde kom

  • 850 km

Omdat de nieuwe BPM regeling eraan kwam en nieuwe auto's flink duurder werden ben ik gaan kijken voor een vervanger voor mijn Mercedes Sportcoupe C180 Kompressor, bouwjaar 2005. Automaat en zeer comfortabel maar ook sportief, echter wel inmiddels 13 jaar oud en dat merk je, weinig vering in de stoelen meer, zwaar stuur, verouderd radio systeem en trillen van achterbank (door stevige motor). Mijn voorkeur was een iets hogere auto, automaat, leer, stevig en comfortabel en ook sportief als het moet. Verbruik was aan de hogere kant (1:10) dus mocht wel minder. Echter reed ik 30 km woon werk verkeer per dag dus viel mee. Uiteindelijk voor de stoerheid een Kadjar gekocht, nieuw af fabriek met bijna alles erop, de intens, geen Bose uitvoering. Echter met financial lease, zat op 1.9% rente dus was 410 euro per maand kwijt.

Na 3 weken rondgereden te hebben is het wel wennen. Allereerst een fijne wagen die een mooi R-Link 2 systeem heeft, met Apple Carplay (iPhone laad ook bij tijdens gebruik), fijn met alles nieuw, geheel up to date en met digitaal instrumentencluster. Werkt goed! Vind je het standaard groen wat te soft, verander je de klokken naar rood met zwart en sportief hp (horse power) meter. Stoelen half-leer zitten lekker, achteruit rijd camera is top, automatisch inparkeren gebruikt om mee te testen, daarna niet meer eigenlijk. Soms lijkt het net alsof ik met de Nissan Quashcai onderweg ben, deze Renault vind ik net iets mooier en is van binnen net iets chiquer, plus iets meer gadgets en 7 cm langer. Master is echt de autokaart (sleutel). In je zak houden en op knopje op portier drukken en deze gaat open. Start stop knop indrukken. Maar dan... Auto in P zetten stop knop indrukken deur dicht en weglopen. Piep piep en hij is op slot! Zonder iets in te drukken.

Er zijn een paar min puntjes, de auto trekt met automaat hakkelig op vanuit stilstand, je geeft een beetje gas, dan gaat de automatische parkeerrem eraf (top), dan rolt hij vooruit (of op een helling soms achteruit) en geeft wat meer gas, er gebeurd niks en geeft nog meer gas en de auto schiet met een klapje vooruit. Dat is niet handig als je rustig ergens wil in parkeren. Uiteindelijk oplossing gevonden door de auto in ECO modus te zetten, rustiger gasrespons vervolgens, al berijkt hij de 130 ook vlot genoeg. En daar laat ik deze ook gewoon in staan (hoef je niet tekens te selecteren bij opnieuw starten motor zoals bij auto-start-stop systeem). Het is volgens de garage een gerobotiseerde handbak met dubbele koppeling, nog steeds met koppelingsplaten. Dat om het verbruik te reduceren. Prima, en na de nodige km'ers na 1.000 km rijdt hij beter en vloeiender. Echter, misschien omdat de auto nog hagel nieuw is, is het verbruik reeds 8.9 liter op 100 km in ECO modus. 9.2 liter per 100 km in normale modus. Dit wordt wel zuiniger en na 1.000 km is het verbruik 8.1 ltr op 100 km. Ik rijd vooral stad en veel buiten de bebouwde kom wegen.

Daarnaast kraakt de auto op sommige plekken. Dit vooral gemerkt bij het torderen van het rijden op inritten door die schuin te nemen. Kan nieuwigheid zijn uiteraard.

Tip: Wil je het start-stop systeem niet activeren druk dan de rem niet te hard in, harder intrappen en hij gaat vanzelf uit en weer aan, vlot genoeg.

PS. Dealer Renault Vogels te Gemert is echt een aanrader!

Half jaar update

  • 8.000 km

UPDATE: Euvel met plots grijpende koppeling opgelost. Oorzaak na veel proberen en knopjes en standjes en gewichten aanbrengen in de auto: Met een koude motor die opstart veel schokken bij stad/woonwijk etc. Maar rijd je daarna snelweg voor pakweg een 30 km en ga je dan de bebouwde kom in, is het bij een warme motor niet meer aanwezig en schakelt deze vanuit 0 naar 20 vloeiend. Dus mijn woon werk verkeer bestaat nu uit omrijden via snelweg ipv binnendoor.

Problemen tot nu toe gehad:
-Automatische handrem gaat er soms vanzelf op terwijl deze niet erop zit na wisselen tussen P en R. Handrem zelf zegt dat deze er niet op staat. Trillen tot gevolg. (sporadisch voorgekomen)
-Kraken interieurdelen
-Wegvallen digitale radio soms
-Zonder ECO modus>bij 4.000 toeren rammelt de motor los

Fijn:
-Stoelen zitten lekker groot en zijn zacht (geen volvo stoelen helaas)
-Stuurt lekker licht
-Hoog en je krijgt weinig mee van het verkeer rondom
-Snelweg vreter eindeloos door...

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.