Renault Kadjar Energy TCe 130 Intens (2016) #3

autoreview

Renault Kadjar Energy TCe 130 Intens (2016)

Signalement

UitvoeringKadjar Energy TCe 130 Intens
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf13.000 km
KM-stand laatst62.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Niet verwacht

  • 20.672 km

De aanhef klinkt kritisch, zo was het eerst ook. Na 20 jaar het merk van mijn hart en ziel gereden te hebben (SAAB) zijn wij toch overgegaan naar een ander merk. De sterke wens om hoger te gaan rijden en het van diesel naar benzine overstappen dwongen ons naar een ander merk uit te kijken. De laatste auto voor de SAAB was een Renault (17 txe chamade) een heerlijke rijdersauto maar erg onderhoudsgevoelig. Geen SAAB is zo duur geweest per jaar als die Renault. Dus toen het aankwam op auto's kijken werd de Renault eerst overgeslagen. Uiteindelijk toch een keer de stoute schoenen aangedaan en een proefrit gemaakt. Als je een bepaald merk eigenlijk niet wilt rijden moet je dat dus nooit doen. Resultaat van alle speurtochten was dat er 2 auto's overbleven, de Outlander PHEV of de Kadjar. De laatste was veel jonger en had veel minder kilometers gereden (2013 tegen 2016 en 87000 tegen 12900). De keuze voor de Renault was gemaakt op harde gronden want ook verbruik etc is meegenomen. Op 24 februari zijn wij het verstandshuwelijk aangegaan.

Tot dusver, ongeveer 7000 km later, zijn wij nog heel tevreden over de Kadjar. Het is een prettige ruime auto die heerlijk rustig en stil rijdt. Er is voldoende overzicht ookal zit een stijl wel een klein beetje in de weg. Ook in eco stand kan de auto goed meekomen met het overige verkeer. Alleen in heuvelachtig terrein, en dat was nog zonder intensief airco gebruik of volledige vakantiebepakking, is het wel handig om de eco stand op tijd uit te zetten. De trekkracht neemt dan belangrijk af. Een van onze angsten was het vermogen en koppel van deze auto tov van de SAAB diesel. Ja er zit minder pit in deze motor, maar voldoende om irritant langzaam rijdend verkeer te passeren. Een stoplicht sprint winnen zal wat minder vaak lukken, goed voor het brandstof verbruik. Dus wij zijn tevreden over de prestaties van de motor en het brandstofverbruik.

Het algehele comfort van de auto. Bij de SAAB stapte ik na een hele dag nog steeds behoorlijk fris uit. Bij de Renault stapte ik nog frisser uit. Het geluid, de trillingen van banden en motor en het comfort van de stoelen zijn echt beter.

Over 10.000 km een volgende bericht. So far so good.

Stuiteren op winterbanden

  • 33.600 km

Toch een probleempje?

Na bijna 20.000 probleemloze kilometers dan toch een irritatie. De auto reageert niet goed op de winterbanden. Bij bepaalde snelheden (50-55; 82-94; 110-128) lijkt het alsof de auto over kinderkopjes rijdt. Alles trilt en stuitert. De winterbanden zijn van Maxxis type SUV velgmaat 16 inch. De garage is hiermee aan de slag gegaan maar komt niet tot een betere actie dan de banden to 3,0 atm op te pompen. Niet dat daarmee het probleem is verholpen, wel zijn de scherpe kantjes er af. Het lijkt nu alsof de auto bij andere snelheden over minder goed gelegde klinkers rijd. Met andere woorden de hele auto gaat nog steeds te keer/trilt. De snelheden nu zijn van 54 - 72 (ja het hele gebied van 60 km wegen) en van 92 tot 108 (ook lekker op de A12 bij Utrecht of bij geopende spitsstroken). Reactie van de garage na overleg met bandenspecialist: "Dit hoort bij de auto, Renault heeft een foute constructie in de achteras waardoor bij de zachtere winterband dit verschijnsel ontstaat".

Aangezien ik geen technicus ben kan ik geen tegenargumenten vinden maar vreemd is nog zacht uitgedrukt. Hier gaan ik dus nog iets mee doen. Lezers en rijders van de Kadjar kunnen mij natuurlijk helpen als zij ook zoiets hebben beleefd (en hopenlijk wel een oplossing hebben gekregen) of te melden dat dit volledig vreemd voor je is. Bijkomend probleem bij de hoge bandendruk is de mindere grip van de banden. Af en toe is het echt op eieren door de bocht, dat kan dus niet de bedoeling zij.

Verder een fantastische auto, heerlijk ruim en ja heimwee naar de SAAB zal nog even blijven. Een andere klasse en ander materiaal merk je echt wel. Daar staat een schappelijke prijs en veel mogelijkheden/gadgets in de Kadjar tegvenover. Jammer dat android auto niet beschikbaar is in deze versie, dat zou helemaal top zijn. Ik gerbuik het navigatiesysteem van de auto niet. Dat is achterhaald en te duur met updates dus de tomtom versie voor de mobiele telefoon tegen 20 euro per jaar is helemaal top en wel bij de tijd.

Het comfort, motorvermogen, verbruik etc maakt mij nog steeds enthousiast over de Kadjar. Tegen de tijd dat er een beurt aan komt zal ik mij weer melden.

Updat

  • 39.000 km

Met iets minder tussentijd een update over de Kadjar en de banden. Na enig speurwerk en het inschakelen van mijn vaste steun en toeverlaat waar het om auto's gaat is het probleem opgelost. Bijzonder dat navraag bij bandenspecialisten, de eigen garage, hun specialist en de technische dienst van Renault er geen oplossing kwam. Tijdens een kop koffie bij mijn eigen specialist, een 1-mans algemeen garagebedrijf, kwam al snel aan de orde of de nieuwe velgen merk eigen velgen zijn (zo die bestaan) of algemene velgen met een Renault dop er op. Het zijn geen originele Renault velgen met een andere diameter op de as. Waar de as een diameter heeft van 66 mm hebben de velgen ruimte voor 67 mm. Dat is dus net te veel. In de business is daar een standaard oplossing voor, een centreerring plaatsen. Velgen worden gecentreerd op de as en niet op de bouten. Zit de velg niet strak op de as dan ontstaat er na vastdraaien van de bouten een hoogteslag van 1mm. Niet fijn dus. Bijzonder dat dit door specialisten nooit in de overweging is meegenomen. Dat meerdere keren bij de garage van aankoop de banden er af zijn geweest en niemand op de gedachte kwam de oplossing hier te zoeken. Sterker er werden verhaaltjes over mogelijke oorzaken verteld als "een bekend probleem bij de Kadjar, er zit een fout in de achteras". Hier kan ik heel slecht tegen. Zeg dat je het niet weet, oké dat is niet fijn maar dat kan. Geen smoesjes of jij-bakken, slechte zaak. Renault verwijst uitsluitend naar het merk banden als boosdoener, iets meer begrip voor maar ook fout.

Ik heb de laatste duizenden kilometers heerlijk gereden zonder gestuiter en gebonk. De nieren zijn op de plek gebleven, de auto rammelt niet. De Maxxis banden worden zodra nodig vervangen door een ander merk. Nu eerst de zomer in met 2 nieuwe voorbanden. Voor het eerst Toyo (proxes cf2) dus ben benieuwd. De oude Continentals zagen er niet goed uit en dat met zo weinig kilometers. Behoorlijk snelle slijtage dus.

Verder nog steeds genietend in deze auto. Door Duitsland rijdende kan de auto goed mee ookal blijft de acceleratie boven de 120 wat achter bij eerdere auto's. Met het gros kunnen we gewoon mee.

Waarschijnlijk de laatste

  • 62.000 km

De titel is behoorlijk dubbelzinnig. Het gaat over het merk en deze auto dus ook over de reviews van dit vervoermiddel.

Ik ben er klaar mee.

Het zal voor velen een fijne auto zijn, maar het ding gaat weg. Wat gaat er mis is dan de terechte vraag. Eigenlijk niets maar eigenlijk alles. Samengevat het is mijn auto niet. De zit is goed, het verbruik best netjes, de gadgets plenty, de acceleratie mag beter (sneller), het schakelen is schokkerig net als het rijden met een koudere motor bij lage snelheden/toeren. De navigatie is hopeloos verouderd en veel te duur om te updaten. Het geluid in de auto is nog wel te doen maar ik heb het gevoel in een stuk blik te rijden. Met de radio aan, niet hard en geen zware muziek met volle bassen, voel ik de boxen trillen in de deur als ik daar mijn hand of arm op leg. Sorry, dat ben ik niet gewend.
Veel van wat ik hiervoor schrijf was ik mij van bewust. Het dunne van het metaal, het op een andere manier zijn afgewerkt dan mijn vorige auto's. Ja ik wist het en heb toch voor deze auto gekozen want de ruimte in da auto en in de kofferbak is gewoon heel erg goed. Dus iets mis met de auto, nee niet echt. Alleen mijn ervaring dat ik bovengenoemde punten in de praktijk toch veel lastiger vindt dan tevoren gedacht weegt zwaar in de beslissing de auto nu in te gaan ruilen. De volgende eigenaar krijgt een hele mooie en goede auto. Hoop dat die daar beter bij past.

Wat er gaat komen weet ik nog niet.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.