Renault Kadjar Energy TCe 130 Intens (2015) #4

autoreview

Renault Kadjar Energy TCe 130 Intens (2015)

Signalement

UitvoeringKadjar Energy TCe 130 Intens
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst13.000 km
Lezerswaardering: 51%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe liefde

  • 9.400 km

Sinds 12 maanden heb ik een nieuwe vriendin. Ondanks mijn relatief hoge leeftijd – of misschien juist daarom – is zij tot nu toe gebleven. Ze is afkomstig van een bijzonder ras. Niet blank of zwart, niet geel of grijs, neen, blauw is zij. Stralend diep blauw, blauw zoals de hemel soms kan zijn. Hemels zijn ook haar rondingen; precies daar waar ze moeten zijn. Niet te veel maar ook zeker niet te weinig.

En dan haar ideeën over comfort. Zij heeft haar kamer prachtig ingericht. Vooral op de twee losse stoelen zit je uitmuntend en ze laten een prachtig vergezicht toe door de grote ramen rond de kamer. Ook het buffet voor het grote woonkamerraam is met smaak door haar gekozen. Alle klokken die je blijkbaar tegenwoordig nodig hebt zijn goed te lezen en ook op je eigen wensen met o.a. smaakvolle kleuren aan te passen.

Als haar kamer ooit eens een uitzonderlijke beving moet ondergaan, worden haar bezoekers rondom door luchtzakken opgevangen en zo best mogelijk veiliggesteld.

Om van tijd tot tijd van uitzicht te veranderen heeft ze een goed in de hand liggen stuur met leer overtrokken. Het is op twee niveaus verstelbaar. De reactie van de kamer op een draai aan het stuur is prachtig en direct.

Om de buren te waarschuwen is er het gebruik van een richtingsaanwijzer zeer aanbevelenswaardig. Ze heeft zelf lampjes aangebracht in de spiegels waarmee je buiten de buren in de gaten kunt houden. De spiegel boven het buffet is ook een wonder. Als de buren te veel licht ontsteken neemt die automatisch een ander minder verblindende kleur aan.

Om van de woonkamer altijd de juiste windrichting te laten volgen heeft mijn vriendin een zogenaamd navigatiesysteem laten inbouwen. Naast de richting kun je vele andere functie oproepen. Zo is het luisteren naar Classic-FM een van mijn grote lusten. Achteroverleunend in de heerlijke fauteuils is het genieten geblazen. In de bekerhouders op het kleine tafeltje tussen de stoelen staat dan een vers getapt bekertje koffie – gewoon genieten. Aansluitend kun je dan weer 2 uur zonder problemen van de omgeving en van haar genieten.

Trouwens is de gehele woonkamer goed geveerd. Ook tijdens kleine aardbevingen blijft het comfort in de kamer op een hoog niveau. Door mij eigen groot gewicht komt het nog al vaker tot een bijzonder lastwissel. Deze wordt door de ophanging van de woonkamer perfect opgevangen. Ik kan de koffie gewoon op het tafeltje laten staan. Ook het overhellen bij een scherpe richtingswissel blijft praktisch nihil.

Over de kwaliteit van haar woonkamerbank kan ik geen uitspraak doen. In de meeste gevallen ben ik alleen met bij mijn vriendin Ik denk ook dat het zo hoort, of?. Af en toe mag dan iemand op de tweede stoel in de woonkamer zitten. Op de bank heeft nog nooit iemand gezeten. Ze lijkt wel comfortabel. Het is een driezitbank waarvan de rugleuning 40/60 kan kantelen om tot een grotere woonkamerkast te komen. Maar voor 1 persoon is de normale kast al groot genoeg. Hij is prima afgewerkt en heeft ook nog twee praktische zijvakken.

In de kelder heeft mijn vriendin ruimte voor een thuiskomer en wat gereedschap. In de tussenverdieping is er ruimte voor kleine spullen, die mijn vriendin in noodgevallen denkt nodig te hebben.

Ik kan niet anders zeggen dan dat mijn vriendin in de beste jaren vaan haar leven verkeerd. Ze heeft ervoor gezorgd dat alles goed afgewerkt en verzorgd is. Petje af; kan mij een voorbeeld aan nemen.

Toch heb ik met haar over een aantal kleine dingen al gesproken, die in mijn ogen toch een hele kleine schaduw werpen over de positieven kanten van haar:

1. Waarom moeten de buitenspiegels manueel worden bedient alvorens ze automatisch inklappen?
2. Waarom lichten de mistlampen voren op als je bv. achteruit parkeert of rijd?
3. Waarom zijn de diverse schakelaars voor de raambediening, de sluiting en de spiegelverstelling ’s nachts niet verlicht?
4. Waarom ligt de bediening van kofferbakklep en tankklap zo dicht bij elkaar en dan nog uit het zicht?
5. Waarom geen centrale bediening van het infoscherm op de middenconsole?
6. Waarom werkt de elektronische schakelinformatie op het dashboard niet altijd correct; is dus vrij zinloos.
7. Waarom heeft het camerasysteem een zo grote opnamehoek; gedeeltelijk worden snelheidsbeperkingen ook van paralelwegen meegenomen?
8. Waarom kan het systeem geen ‘onderborden’ lezen; tijdens snelheidsbeperkingen ja/neen gelden? Ondanks dit systeem moet je toch de snelheidsborden langs de weg blijven volgen. Dus, systeem kan uitgezet worden; overbodige luxe!

Ze heeft mij laten weten, dat bij haar eerste facelift e.e.a. wordt meegenomen. Hieruit kan en moet ik afleiden dat zij natuurlijk mijn vriendin wil blijven. Kadjar, ik heb je lief.

Nu verbruikt mijn liefde natuurlijk nog het e.e.a. Zo bv. 7,8 liter/100 km aan benzine, c.a. 0,5 liter meer dan de computer aangeeft. Over het algemeen is zij alleen in de stad en voornamelijk op de binnenwegen onderweg. Het snelwegennet behoort tot de uitzonderingen. Dan wordt haar verbruik direct veel minder. Olieverbruik is niet meetbaar. Slijtage van de banden ligt op normaal niveau. Binnenkort mag zij dan weer de winterschoenen dragen. Verdergaande informatie vinden jullie onder de betreffende verbruiksmonitor.

Relatie beëindigd

  • 13.000 km

Op 3 maart van dit jaar heb ik Kadjar ingeruild. Het waren prettige 13.000 km die ik met deze wagen mocht rijden. Het verkoopaanbod was dusdanig perfect dat ik direct heb toegehapt. Ik zal in loop van het voorjaar een eerste overzicht over mijn nieuwe auto geven.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.