Renault Kadjar Energy dCi 110 Zen (2016)

autoreview

Renault Kadjar Energy dCi 110 Zen (2016)

Signalement

UitvoeringKadjar Energy dCi 110 Zen
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst121.000 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een nieuwe voiture

  • 3.620 km

In augustus vorig jaar mocht ik een nieuwe firmawagen kiezen.

Ik had de nieuwe versie van de A opnieuw kunnen bestellen, maar dat heb ik niet gedaan.
Ik ergerde me teveel aan het gebrek aan ruimte.
Niet alleen de koffer, maar ook de opbergvakken waren ofwel te klein, ofwel ontbraken ze gewoon.

Mijn lijstje bestond uit een aantal kleine wagens zoals de BMW1, de Mini, en zoals gezegd de A.
Deze vielen allemaal al direct af, omwille van de ruimte.

Daarnaast was er ook de Astra Sports Wagon, en de Renault Kadjar.

Ik heb met beide laatste proefgereden.
De Astra beviel zeer goed; hij reed echt comfortabel, was rijkelijk uitgerust, en voldeed aan al mijn wensen.
Het enige wat tegenviel zijn de buitenafmetingen.
Deze zijn nogal fors toegenomen sedert de laatste keer dat ik met een Astra Break rondreed.

Bovendien zijn er enkele buren die met dezelfde wagen rondrijden, weliswaar met het oude model.
Dat is misschien wel flauw, maar dat vind ik gewoon niet leuk.

Ik heb dus gekozen voor de Kadjar 1.5 dci 110 pk zen + metaalkleur + gps, in Titanium grijs uitvoering.
De combinatie van veel ruimte binnenin, en de compacte afmetingen aan de buitenkant hebben de doorslag gegeven.

Bovendien is deze auto zo ongeveer het andere uiterste van de Mercedes A.
De instap is een stuk hoger, en je hebt een riant uitzicht op het verkeer.
Niet dat ik me nu meteen een oude zak voel, die nood heeft aan een opstapje.
Het is gewoon wel aangenaam om voor de verandering over alles te kunnen kijken, in plaats van er tegen.

Toch is er wel degelijk een dode hoek. Die situeert zich achter de kofferbak.
Als ik me achteruit in een rij parkeer, is het moeilijk in te schatten waar de auto achter mij begint.
Het enige wat ik namelijk zie is de voorruit van de auto achter mij, want de volledige motorkap is onzichtbaar.

Je kan het al raden; de parkeersensoren zitten niet in het pakket, en heb ik er niet extra bij genomen.

Na een kleine drie maanden wachten, kon ik mijn voiture ophalen. Dit gebeurde in stijl, met een doek over de wagen en een fles cava.
Daarna volgde een uitleg van een goed uur, waarbij vooral de instellingen van de display aan bod kwamen.

De perfecte auto bestaat niet.Het is altijd een compromis tussen een aantal zaken die je wel kunnen bekoren, en sommige dingen wat minder.
Te beginnen met de display dus. Ik heb het niet zo op die digitale klokjes, geef mij maar de gewone analoge die tonen wat ze moeten tonen.

Je kan dus instellen wat je te zien krijgt. Toerenteller, snelheidsmeter,enz. als klokje, en daaronder afstand, gemiddeld verbruik, actueel verbruik, actieradius, enz. in cijfertjes.
Daarbij kan je nog een aantal accentkleurtjes kiezen.

Dat is allemaal wel fancy en leuk, maar op mij komt dat over als gadgets.
Dit wordt nog versterkt door het consolescherm, dat je kan opsplitsen in een aantal deelschermen waarop je dan de gps,multimedia, en nog andere zaken zoals hoe groen je rijdt kan selecteren.
Het gevolg hiervan is dat die deelschermen nogal klein worden, en dus weinig informatie kunnen tonen. Mijn basisscherm toont enkel de gps, en de radio.

Die start op, als de auto start. Je kan dan naar believen doorklikken.
Ook dat stoort me nogal. Dit moet zo simpel mogelijk gehouden worden.
Alles moet beschikbaar zijn na één of twee keer klikken, en liefst nog zonder dat je je vinger moet volgen met je ogen om te kijken waar die terechtkomt.
Ik ben dus niet zo gek op touchscreens :-)

Het is zo dat dat scherm een beetje schuin naar boven gericht is. Daardoor reflecteert de zon bij een bepaalde lichtinval, waardoor ik niets meer zie op dat scherm.
Best vervelend. Dat kwam overigens nooit voor in de MB A.

Zo, genoeg geklaagd; waarvoor heb ik de auto dan wel gekozen?

Eens je al de schermen ingesteld hebt naar jouw voorkeuren (na wat ervaring van toch wel minstens honderd kilometer), dan merk je dat deze auto erg comfortabel rijdt.
De zetels zitten zeer goed, je hebt een uitstekend overzicht over het verkeer, overal opbergvakken, overal plenty of ruimte.

Als je een stylo gooit in het handschoenkastje vind je hem nooit meer terug; zo diep is die :-), de gekregen fles cava paste rechtopstaand onder de centrale armleuning
De koffer heeft twee niveau's. je kan het onderste niveau gebruiken als 'geheime' ruimte, je kan ook de panelen op het laagste niveau leggen wat de kofferruimte nog wat groter maakt, je kan ook een paneel gebruiken om de koffer op te delen in verschillende ruimtes, enz.

Kortom: er is duidelijk goed nagedacht over deze wagen.

Van de keyless entry weet ik nog niet goed of dit in de categorie gadget of functioneel valt. Ik neig naar het laatste.
Het is dus zo dat de sleutel/badge altijd in een broekzak blijft zitten.
Ik duw op een knopje op de deurklink of onderaan het kofferdeksel, waarna de deuren van het slot gaan, en de zijspiegels open klappen.

Dit is zeer discreet.
De electronica reageert pas op het ogenblik dat ik dat wil, en niet omdat ik toevallig passeer.

Er zitten ook een aantal knopjes op de badge, waarmee ik enkel de koffer kan openen, of de lichten kan activeren als de auto ergens in het pikkedonker geparkeerd staat.
De lichten gaan dan aan, zonder dat de auto van het slot gaat.

Zoals gezegd, er is over nagedacht.

Ik heb de radio bijna continu op DAB staan. Dat bevalt over het algemeen erg goed. De kwaliteit is uitstekend, en als de ontvangst wegvalt, dan schakelt de radio automatisch over op FM.
Veranderen van zender duurt altijd wel enkele seconden. Je kan dit doen door aan een wieltje te draaien aan de achterkant van het stuur, of door op de buttons van het touchscreen te tikken.
Dit reageert om de één of andere reden met een serieuze vertraging.
Bovendien weet je nooit op welke zender je zal terechtkomen als je het scrollwieltje aan het stuur gebruikt... vreemd.
De GPS is beter dan die van de Mercedes. Visueel is het iets minder, maar de gegevens zijn actueler en accurater, de stem is aangenamer om te horen, en de verkeersinfo, daar heb je tenminste iets aan.

Het rijden.

Zoals reeds gezegd is het aangenaam rijden met een mooi overzicht op het verkeer, mede door de grote zijspiegels.
Ik vermoed dat de motor voor mij een oude bekende is. Het zou wel eens dezelfde kunnen zijn als in de Mercedes A.

Hier komt hij wel eens tekort. Hij moet af en toe werken om deze auto te laten accelereren.
Het loont de moeite om dan een lagere versnelling te kiezen. De Kadjar is een stuk groter en zwaarder dan de A.
Ook ligt het verbruik een stuk hoger: net geen 6 liter per 100 km.
Dit is wat de boordcomputer aangeeft, en komt overeen met wat ik zelf bereken na elke tankbeurt.

Op zich is dit een nog steeds acceptabel verbruik, en misschien zakt dit ook nog wel.
Ik merk wel dat ik met een diesel op weg ben. Bij de Mercedes was dit nog nauwelijks merkbaar, bij de Renault is dit toch wel duidelijker.

Maar, het stoort niet.

De commentaren op deze auto zijn altijd zonder meer positief: vooral in deze kleur komt hij erg stoer over.
Het gebeurt wel niet meer dat wildvreemden mij aanspreken over mijn auto, wat met de Mercedes A in het begin wel voorkwam.

Ik zal ter zijner tijd nog verder aanvullen, als ik wat meer ervaring heb. Ik kan wel zeggen dat ik op dit ogenblik absoluut geen spijt heb van mijn keuze.
Ik had wat schrik van de overstap van Mercedes naar Renault, maar het valt beter mee dan verwacht.
Enkel het dashboard is een achteruitgang ten opzichte van de Mercedes, over de rest ben ik dik tevreden.

11080 km

  • 11.080 km

We zijn 5 maand verder, en ondertussen staan toch al wat kilometers op de teller.

De auto rijdt goed en probleemloos. Over de electronica heb ik wat meer twijfels, waarover later meer.

Eén keer heeft de auto me serieus laten schrikken.
Toen ik op de autosnelweg een noodstop moest uitvoeren, begon de achterkant uit te breken.

Vroeg of laat komt iedereen dat wel eens tegen.
Toen ik dat vroeger met de Mercedes deed, bleef die mooi rechtuit gaan.

Wat je niet mag doen, is de 'Eco'-functie inschakelen. Dat heeft een aantal niet onbelangrijke nadelen.

De auto komt namelijk altijd net iets te kort. Hij wil wel, maar het komt er niet uit.
Met de 'Eco'-functie erop, betrapte ik mij er op dat ik bij het accelereren altijd plankgas gaf. Dat is nu eigenlijk net niet de bedoeling.

Bovendien vermeldt het instructieboekje dat de 'Eco'-functie de automatische airco kan verstoren.
Inderdaad was het me al opgevallen dat de ruiten niet volledig ontwasemden.

Daarbovenop heb ik de indruk dat de auto zuiniger rijdt zonder 'Eco'- functie dan mét. Misschien heeft dat plankgas er wel iets mee te maken...

*Electronica.*

Dit is een apart hoofdstukje waard.

Eerst het positieve.

Stop/start werkt beter bij Renault dan bij Mercedes.
GPS werkt ook beter, maar is soms te ijverig.

Onlangs moest ik ergens naartoe. Ik had op voorhand de verkeerssituatie bekeken, en wist dat ik een uur en een kwartier onderweg zou zijn.
De GPS van de auto gaf twee uur aan. Die had namelijk een omleiding voorzien voor werken die geen vertraging opleverden, en ook voor een ongeval dat al een tijdje opgelost was.

Bij de Mercedes kreeg ik steevast te horen dat er geen alternatieve route kon berekend worden. De Renault verzint omleidingen voor onbestaande problemen.

Nu komen we bij de meer irritante problemen.

Eén keer heb ik gedurende een hele rit een touchscreen gehad die zwart bleef. Geen radio, geen gps, niets.
Even de motor afzetten en aanzetten hielp niet. Een nachtje laten staan wel.

De DAB-radio heeft nu en dan een duwtje nodig om het signaal op te pikken. Een andere zender kiezen en terugzetten, en dan pas krijg je klank.
Het duurt af en toe lang voor het scherm reageert bij vertrek.

Het is me twee keer overkomen dat als ik naar mijn auto loop dat die van het slot is. Hoe lang dat al zo was? Ik heb geen idee.
Dit zou absoluut niet mogen gebeuren.

De auto lijkt zich af en toe te resetten.
Plots was er een 'plong'-geluidje dat zich om de zoveel kilometer manifesteerde, en zonder duidelijke oorzaak.
Ik heb me rot gezocht naar de oorzaak.
Het bleek een waarschuwing te zijn in de navigatiemodule.

Na het uitzetten ging het een paar duizend kilometer goed. En toen was het geluid er terug.
Wat is trouwens het nut van een auditief signaal zonder bijbehorende waarschuwing op een scherm?

Na 10000 km hebben de gemiddelden zich gereset. Gemiddeld verbruik, gemiddelde snelheid, ... alles werd teruggezet naar 0. Waarom? Geen idee.

Wie is er eigenlijk op het idee gekomen om het actueel verbruik te tonen?
Dat slaat alle kanten uit, maar heeft weinig informatieve waarde.

Nuttiger is het gemiddeld verbruik van de rit tonen? Dit is overigens niets typisch voor Renault. Andere merken hebben dat ook.
Dat heeft Mercedes dan weer veel beter voor mekaar.

Het scherm staat niet goed. Het gebeurt veel te veel dat door het invallend zonlicht het scherm niet af te lezen valt.
Aanpassen van de helderheid helpt, maar niet genoeg.

Het gebeurt dat de lichtsensor in de war is.
Dan branden de lichten bij normaal zonlicht. Door de automatische dimfunctie valt er dan ook niet veel meer af te lezen van dat scherm.

Het zijn allemaal kleine en grotere ergernissen die toch wat onrust opwekken.

Onlangs had ik iets voor. Het was wel mijn eigen fout, maar dat had ik pas door toen ik het opgelost had.
Ik had mijn auto ergens geparkeerd, en eerder haastig uitgestapt.

Na een korte periode stap ik terug in de auto, en die wil niet meer starten. Hij doet gewoon niets.
Ik probeer vanalles: uitstappen, sluiten, en opnieuw starten,... het helpt allemaal niets.

Op het bestuurdersschermpje staat 'Ontkoppelen + Start'. Normaal moet je op de rem duwen, dus ik duw nu op de ontkoppelingspedaal, maar geen verschil.

Tot na heel wat denken, en ook wat zweten, mijn frank valt.

De auto was in versnelling blijven staan. En dan doet hij gewoon niets.
Ik heb eerst mezelf eens goed uitgelachen, en kon daarna opgelucht vertrekken.

Binnenkort vertrekken we voor het eerst sinds enkele jaren nog eens met de auto op vakantie. Alhoewel de auto altijd en goed rijdt, heb ik toch mijn bedenkingen, zeker op het vlak van de navigatie.
Ik zal zeker een backup-plan voorzien.

Een jaar ervaring

  • 22.232 km

Laat me eerst beginnen met te vermelden dat ik graag met deze auto rij. Want uit het vervolg zou kunnen afgeleid worden dat dit niet zo is.
Het is nu eenmaal zo dat het negatieve langer blijft hangen dan het positieve.
De auto start altijd, rijdt goed, en meestal doet alles het zoals het hoort...Niet altijd dus.

De keyless entry laat steken vallen. Het gebeurt sporadisch dat de auto niet sluit als ik ervan weg wandel, of dat hij niet wil openen als ik op de de knop aan de deurklink of koffer duw.
Dan moet ik de badge uit mijn broekzak halen, en op het knopje duwen.
Vooral het sluiten is nogal lastig. Je bent op den duur zodanig gewend dat dit automatisch gaat, dat je er niet echt meer op let.
Ik heb het er met de garagist over gehad, en die kon niets vinden aan het systeem van de wagen zelf. Hij suggereerde om een tijdje de reservesleutel te gebruiken, en te kijken of dit dan nog voorkomt.
Indien niet, dan ligt het aan de sleutel, en moet die nagekeken worden. Indien wel, is het dus de auto. Wordt nog vervolgd.

De GPS. Over het algemeen is die erg accuraat, maar ik heb de functionaliteiten wel serieus ingeperkt.
Standaard stond die ingesteld dat bij verkeersproblemen de gps automatisch alternatieven zocht, en die dan ook volgde. Deze zomer heeft die ons daarmee serieus problemen bezorgd op de terugweg van Kroatië.
We wilden vertrekken van ons hotel om de volgende etappe aan te vatten. Dit hotel lag niet vlakbij een autosnelweg, omdat we van de gelegenheid gebruik gemaakt hadden om een pretpark te bezoeken.

De gps weigerde om ons naar de autosnelweg te leiden.
Daar was de ochtendspits nog aan de gang, en er stond een file. Het was een gewone ochtendfile, en de verwachting was dat die binnen het half uur zou zijn opgelost.
In de plaats daarvan leidde de gps ons langs gewestelijke wegen, door dorpskernen, om ons uiteindelijk voor het blok te zetten door een brug die versperd werd door werken.
We waren kilometers afgedwaald van de autosnelweg, en de gps bood ons geen alternatief om over die rivier te geraken.
Uiteindelijk hebben we met behulp van Google Maps op mijn gsm, die wél de blokkade van de brug aangaf, de weg terug naar de autosnelweg gevonden. We hadden zo een uur extra reistijd.
Je kan wel zeggen dat je de gps nooit blindelings mag volgen, maar dat doen wij ook niet.
Halverwege de terugrit bevonden we ons nog steeds op compleet onbekend terrein, met nietszeggende plaatsnamen, zonder verwijzingen naar grote steden of autosnelwegen. Op zo’n moment hoop je dat de gps een hulp is, en dat was niet het geval.
Op de eerstvolgende stop heb ik de instellingen van de gps eens goed bekeken, en alles wat automatisch gebeurde, uitgeschakeld. Een wijze les.

De DAB op de autoradio gebruik ik niet meer. De klank is beter dan op de FM-frequenties, maar het switchen tussen zenders ging telkens tergend traag. Bovendien was die nogal gevoelig voor storingen. En toen de Vlaamse zenders overschakelden op DAB+, kon ik die plots niet meer ontvangen.
Dus het is nu definitief over-and-out met DAB.

Ik vind dit een echte toffe auto om mee te rijden.
Hij haalt niet het kwaliteitsniveau van de Mercedes, maar hij is ruim, met vele slimme oplossingen (zeker op het gebied van opbergruimte). Onze Mazda5 was wel nog ruimer. Het is al enkele keren voorgekomen dat we dachten: “het zal wel lukken”, en dat dit niet het geval bleek te zijn. Een fiets inladen met neergeklapte achterbank gaat nog net. Zelfbouwpakketten voor kleerkasten net niet. Een onderstel van een bed ook niet. En bij de Mazda was dit net wel.

Het is een overzichtelijke auto. Hij is niet al te groot, en ik kan er perfect mee inparkeren zonder parkeerhulp.
Het is ook een comfortabele auto. We hebben er al meerdere langere trips mee gemaakt, en er kwamen nooit klachten van de passagiers dat iets hen niet beviel aan de auto. Ook voor de bestuurder zijn lange ritten geen straf.
Er zitten bijna geen dode hoeken in het zicht van de bestuurder. Doordat je iets hoger zit, kijk je over het meeste andere verkeer. En dat vind ik een voordeel.
Velen zeggen dat die hogere instap iets is voor oude mensen, maar dit vind ik helemaal niet. Het is gewoon comfortabel.

Qua uitzicht is het een eerder lompe wagen. Toch haalt hij bij gemengd gebruik een gemiddeld verbruik van 5,5 l/100 km. Dit vind ik een zeer nette waarde.
Ik heb een hekel aan tanken. Met deze auto moet ik dat pas elke 900 km. doen, en daar ben ik zeer blij mee.
De auto is nu bijna één jaar. Dit betekent dat we nog een hele periode met deze auto onderweg zullen zijn. De eigenaardigheden zijn nu wel allemaal bekend, denk ik, dus ik vermoed/hoop dat we er nog vele kilometers plezier zullen van hebben.

Voorspelbare auto

  • 44.469 km

Na meer dan 40.000 km ervaring ben ik nog steeds blij met mijn keuze destijds.

De mindere punten heb ik al eerder aangegeven, en voor de rest is het een erg voorspelbare auto. Geen verrassingen.

In het afgelopen jaar ben ik één keer extra naar de garage geweest, omdat het darmpje van de ruitensproeivloeistof losgekomen was.
Ik rij gemiddeld genomen meer kilometers voor het werk, en minder privé. We zijn niet op vakantie gegaan dit jaar met de auto, daarvoor ligt Griekenland net iets te ver.
Vorig jaar was dat Kroatië, en dat scheelt als snel zo'n kleine 5000 km.
Ik rij nu voor mijn werk regelmatig naar Nederland, en moet daarvoor het drukke verkeer rond Antwerpen en Rotterdam trotseren. Geen probleem!
De auto is erg overzichtelijk, en zelfs zonder allerlei elektronische hulpmiddelen zoals radar of dodehoekverklikkers is de auto erg overzichtelijk, ook voor wat zich in de onmiddellijke omgeving afspeelt.

De auto is ruim voor passagiers en bagage.
De problemen met de keyless entry hebben zich niet meer voorgedaan. Ik maak nu gebruik van de reservebadge, en ik heb die ook in mijn andere broekzak gestoken. Misschien dat die badge interfereerde met mijn gsm?

Het verbruik zit momenteel op gemiddeld 5,2l per 100 km. (volgens boordcomputer). Daar ben ik erg blij mee. Als ik echt veel lange afstanden na elkaar rijd, dan durft dit wel te zakken tot 5,0l.
De pijnpunten blijven dezelfde:
* Eigenwijze GPS, en reageert ook altijd veel te laat op verkeerssituaties.
* automatische airco die soms moeilijkheden ondervindt met de voorruit ontwaseming. Erg vervelend. Spelen met de knopjes helpt, maar zorgt toch voor frustraties.
* DAB+ gebruik ik niet meer. De klank is beter bij DAB+, maar de radio reageert dan zo traag...

De looks. Zoals reeds gezegd is het een eerder lompe auto. Van opzij vind ik hem nog wel mooi, maar langs voor en achter kloppen de verhoudingen niet helemaal. Het stoort mij niet echt, want ik zit er toch meestal in, maar het valt mij toch wel op als ik andere Kadjars zie rijden.

Wordt ingewisseld

  • 121.000 km

Deze auto wordt binnenkort vervangen.
Alhoewel het een lease is, heb ik er door omstandigheden meer dan 7 jaar mee gereden.
En ik heb er geen kilometer spijt van gehad.
Altijd betrouwbaar, nooit haperen,...
Tijdens corona stond die soms langere periodes stil, maar het was altijd starten en rijden.
Deze auto paste mij echt als een handschoen.
Ik heb er misschien veel geluk mee gehad, maar ik herken me helemaal niet in de verhalen van andere Renault chauffeurs: er was echt nooit een probleem mee.
De onhebbelijkheden zoals de trage zenderwissel bij DAB nam ik er met de glimlach bij. De GPS gebruikte ik op den duur niet meer, wegens compleet verouderd, en sowieso onnauwkeurig.
En gebruikt niet iedereen tegenwoordig gewoon Waze?
De nieuwe auto zal een pak meer snufjes hebben dan de Kadjar, maar eerlijk gezegd heb ik daar ook we schrik van. Wat je niet hebt, kan niet kapot gaan, niet waar? :-)

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.