Renault Kadjar Energy dCi 110 Intens (2018)

autoreview

Renault Kadjar Energy dCi 110 Intens (2018)

Signalement

UitvoeringKadjar Energy dCi 110 Intens
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf54.341 km
KM-stand laatst132.000 km
Lezerswaardering: 53%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Oude liefde roest niet

  • 66.419 km

Omdat de Kia Niro minder goed beviel dan ik van tevoren had verwacht en ik de Renault Kadjar die ik daarvoor reed miste, ben ik opnieuw op zoek gegaan naar een Kadjar. Na proefritten in twee benzinevarianten (TCe 140 en TCe160) uiteindelijk toch bij een DCi 110 EDC uit 2018 uitgekomen en nu in mijn favoriete kleur "rouge flammé". Wederom een Intens-uitvoering, maar nu helaas zonder het winterpakket. Inmiddels heb ik 12.000 km ermee
gereden, dus tijd voor een eerste review.

De auto rijdt heerlijk (ik had natuurlijk ook niet anders verwacht). Wel merk ik een typisch kwaaltje dat ik met de vorige Kadjar ook had, namelijk dat bij rijden op de cruise-control op de snelweg af en toe plotseling het toerental varieert, waardoor de auto wat begint te schokken. Dit duurt hooguit een paar seconden, maar is wel irritant.

Bij de vorige Kadjar had ik dat ook; destijds was dat voorbij toen twee slangetjes naar het roetfilter waren vervangen. Deze waren destijds gescheurd (bekende kwaal bij de 1.5 DCi-motor) en dat zorgde ervoor dat in de auto af en toe een typische diesel-uitlaatgasgeur was te ruiken én dat de auto tot twee keer toe in de noodloop ging met als melding dat het emissiesysteem moest worden gecontroleerd. Daarom wordt morgen bij mijn nieuwste Kadjar gecontroleerd of die slangetjes aan vervanging toe zijn, ook omdat ik af en toe dezelfde lucht ruik.

Verder is de radio-ontvangst behoorlijk veel slechter dan bij de vorige Kadjar. Ik heb meestal Radio 2 op, en op de FM schakelt het geluid regelmatig over op mono, om over de DAB+-ontvangst maar niet te spreken. Ook daar mogen ze morgen even naar kijken; ik heb niet voor niets een jaar garantie gekregen.

Dat zijn overigens maar kleine ergernissen; ik ben wederom superblij met deze auto. Comfortabel, zuinig, krachtig genoeg en een rustig weggedrag. Op naar nog vele kilometers!

En uiteraard ga ik deze review aanvullen met nieuwe ervaringen.

Still going strong

  • 98.950 km

Inmiddels nadert de kilometerstand de magische grens van 100.000. Maar de auto rijdt nog steeds als nieuw.

Vanwege het af en toe stoterig rijden (m.n. op de cruise-control op de snelweg) is nieuwe motorsoftware én EDC-software geïnstalleerd. Dat heeft geen invloed gehad op het probleem, maar de geüpdatete software van de automaat is wél heel fijn; nu schakelt de bak ook terug bij een kick-down boven de 100 km/u, waar dat eerst niet gebeurde. Heel fijn bij inhaalmanoeuvres. Naderhand is gekeken naar de regelaar van de turbodruk en dat lijkt het probleem wél te hebben verholpen.

Rond 85.000 km is een onderhoudsbeurt uitgevoerd + apk. Geen bijzonderheden, behalve dat de remmen ergens de komende 15.000 km aan vervanging toe zijn, zowel de schijven als de blokken. Daarom bij 95.000 alvast de voorremmen laten vervangen; de achterremmen konden nog zo'n 15.000 km mee op dat moment. Duur geintje, maar dat geldt voor iedere auto, neem ik aan.

Verder heb ik de auto laten chiptunen naar 130 pk (aantal nm weet ik helaas niet meer). Dat heeft een positief effect op de trekkracht, wanneer nodig; ik ben geen strepentrekker, maar juist voor inhaalmanoeuvres is dit erg welkom. Daarnaast is de auto zo'n 10% zuiniger geworden. Met rustig rijgedrag haal ik op zomerbanden heel eenvoudig 1 op 22; met winterbanden is 1 op 20 mogelijk.

Komende week ga ik met de auto naar de wintersport. Ik denk niet dat ik met de auto in de sneeuw terechtkom; daarvoor is het helaas te warm. Maar wel goed om nog eens het heerlijke rij- en weggedrag te ervaren!

Update april 2024

  • 132.000 km

Inmiddels zijn we de nodige km's verder en is het setje zomerbanden bijna aan vervanging toe. Eind deze maand komen er 4 nieuwe Goodyear Performance Grip SUV op, zeer redelijk geprijsd dankzij een aanbieding bij KwikFit. Bij mijn eigen garage was ik 280 euro duurder uit en daar snappen ze heel goed dat ik de keuze heb gemaakt om naar KwikFit te gaan.

Voor de rest ben ik alleen bij de garage geweest voor onderhoud + APK en twee keer een lekke band, waar beide keren een plug in is geplaatst. Nooit stil komen te staan, geen bijzonderheden, of wat dan ook.

Wel leuk om te vermelden: ik heb de standaardantenne laten vervangen door een haaienvinantenne, gewoon bij Renault en uit hun eigen assortiment. En dat kan ik iedereen aanraden; nu is de ontvangst van de radio subliem, zelfs via DAB en zelfs in Duitsland, waar de radio-ontvangst sowieso al een stuk beroerder is dan in Nederland. Kosten: 140 euro, groot plezier!

Verder: twee keer op wintersport geweest en in de zomer ook de nodige km's gemaakt. De auto rijdt zuinig, comfortabel en het weggedrag is goedmoedig en rustig. Precies wat ik wil.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.