Renault Kadjar Energy dCi 110 Intens (2016) #6
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kadjar Energy dCi 110 Intens |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 146 km |
KM-stand laatst | 154.980 km |
Wat een heerlijke auto
- 71.000 km
Na diverse stationwagons, waaronder vier maal een Skoda Octavia TDI Combi, wilde ik graag een hogere zit. De keuze ging al heel snel tussen de Nissan Qashqai en de Renault Kadjar, waarbij de laatste de voorkeur had vanwege het feit dat de 1.5 dCi met automaat kon worden geleverd. En zo gezegd, zo gedaan.
Na anderhalf jaar en 71.000 km kan ik goed de balans opmaken. Het is een heerlijk stille, zuinige, comfortabele, ruime auto met véél luxe en wat onhandigheidjes. En nog geen enkel probleem tegengekomen.
Stil
Zelfs bij 160 km/u hoor je de motor nauwelijks. Windgeruis blijft ook binnen de perken.
Zuinig
Over 71.000 km heb ik gemiddeld 1 op 19,2 gereden. Daarbij zij aangetekend dat ik netjes rij, maar op lange stukken hogere snelheden niet schroom. Fietsendrager en/of dakkoffer verhogen het verbruik uiteraard, maar dat wordt gecompenseerd door een lager verbruik zonder die attributen
Comfortabel
Het weggedrag is zeker niet sportief, eerder goedmoedig. De auto helt niet te veel over. De EDC-automaat schakelt niet altijd even subtiel, maar daarop kan ik inmiddels goed anticiperen. Erg lekker in de file!
Ruim
De interieurruimte is groter dan bij de Octavia. Vooral de hoofd- en beenruimte achterin vallen op. Weliswaar is de kofferbak 100 liter kleiner, maar de auto is ook korter. Omdat wij met z'n drieën zijn (mijn vrouw en ik en onze zoon van bijna acht) hebben we van dat laatste hoegenaamd geen last.
Onhandigheidjes
Wellicht was ik verwend in de Octavia, maar ik mis een paar dingen in de Kadjar:
1. Achterlichten branden niet in combinatie met dagrijlichten. Dat is ook niet in te stellen, in tegenstelling tot de Octavia.
2. Bij lichtschakelaar in stand "Auto" ging in de Octavia het dimlicht automatisch aan als de ruitenwissers aangingen. Bij de Kadjar helaas niet.
3. Spiegels klappen niet automatisch in bij het afsluiten van de auto. Bij nieuwere Kadjars overigens wel, maar dat is helaas niet te activeren bij oudere Kadjars.
4. De intensiteit van de dashboard- en navigatieverlichting is helaas alleen op een omslachtige manier via het menu te regelen en niet met een wieltje. Juist omdat ik vaak met dimlicht aan rijd (omdat de achterlichten niet meebranden met de dagrijlichten) zou dat wieltje heel fijn zijn. Nu heb ik vaak bij daglicht en dimlicht aan te weinig licht vanaf het dashboard.
Al met al vind ik het een heerlijke auto en heb ik er totaal geen spijt van dat ik nu eens voor de "looks" van een auto heb gekozen in plaats van de praktische bruikbaarheid.
R-Link-perikelen
- 148.000 km
Inmiddels zijn we geruime tijd verder en nadert de km-stand de 150.000. De volgende auto is dan ook inmiddels besteld, een Kia Niro Hybrid. Maar daarover later meer.
Bijna zonder noemenswaardige problemen zijn we alweer twee jaar verder sinds de vorige review. Bijna? Ja, bijna, want twee échte problemen hebben zich voorgedaan:
1. Een pijpje van (of naar?) het roetfilter is lek gegaan. Dat is een bekende kwaal bij dit type motor, kwam ik achter. Je ruikt meer uitlaatgassen in het interieur (een typische diesellucht) én tot twee keer toe ging de auto over op noodloop, vanwege een storing in het emissie-meetsysteem. Beide keren is de storing gereset door een berger die door de leasemaatschappij was gestuurd. De tweede keer was één dag voordat de auto voor dit euvel naar de garage ging. Heeft overigens weinig hinder en irritatie opgeleverd.
2. Tijdens het updaten ging de R-Link op zwart. Bij de dealer bleek, na tussenkomst van de technische helpdesk van Renault Nederland, dat dit ook een bekend probleem was, veroorzaakt door een harde schijf van blijkbaar niet al te beste kwaliteit. Helaas duurde het vier (!) maanden voordat de nieuwe kon worden geleverd; een probleem met het magazijn (of zo) van Renault France was hieraan debet. En naar ik begreep hadden veel meer Renault-eigenaren last van dit fenomeen. Inmiddels is de nieuwe unit alweer een tijdje geleden geplaatst en het werkt weer als vanouds. Beter zelfs, want op de nieuwe unit was het via een omweg mogelijk Android Auto te activeren. En wat een genot is het om Waze (en diverse andere toepassingen) via het scherm van de auto te kunnen gebruiken!
Eén ander punt verdient aandacht, hoewel dat niet door de auto kwam, maar door Stam Renault in Bilthoven. Na het vervangen van de voorbanden hoorde ik een vreemd getik. Dit was voor mij aanleiding om de auto op de vluchtstrook te parkeren en de leasemaatschappij te bellen, waarna bleek dat één van de voorwielen niet goed was vastgezet. Duizendmaal excuses gekregen, met een cash-bedrag om eens lekker van uit eten te gaan, maar Stam Renault heeft afgedaan.
En ten slotte kwam ik er via het Renault-forum achter dat het tóch mogelijk is, met de juiste kabel én de juiste software, om de achterlichten tegelijk met de dagrijlichten te laten branden. Dus dat heb ik meteen door een mede-forummer laten doen zodra ik dat vernam.
Met het einde in zicht begon de zoektocht naar een nieuwe lease-auto. Een diesel-automaat-cross-over met A-, B- of C-label bleek er niet te zijn en met een benzinemotor zijn ze inmiddels ook schaars, althans wel in de grootte die ik wil en met het beschikbare budget. Uiteindelijk dus voor een Kia Niro Hybrid DynamicLine gekozen, met wat accessoires om mijn leasebudget vol te maken. Als ik bijtelling en eigen bijdrage op de juiste manier met elkaar verreken, ben ik straks 80 euro netto per maand voordeliger uit, voor een auto van nagenoeg gelijke grootte en met meer luxe. En hij rijdt prima, volgens mijn maatstaven, dus tel uit je winst!
Dit was de eerste en meteen laatste update over deze Kadjar, tenzij zich voor half april 2020 nog iets vermeldenswaardigs voordoet.
Inleveren!
- 154.980 km
Het zit erop. Morgenochtend wordt deze auto bij mijn huisadres opgehaald en wordt de Kia Niro Hybrid Dynamicline afgeleverd.
Ik heb met de Kadjar veel rijplezier gehad. Overall:
- Ruim
- Mooi
- Comfortabel
- Luxe
- Vermogen en koppel zijn ruim voldoende, maar méér mag natuurlijk altijd.
- Zuinig (gemiddeld 5,27 liter op 100 km over 155.000 km).
En wat heb ik nou écht gemist aan deze auto? Dat was eigenlijk alleen de automatisch dimmende binnenspiegel. Die was destijds voorbehouden aan de Bose-uitvoering, en die werd me te duur. Apart bijbestellen was toen nog geen optie; inmiddels wel trouwens.
Zou ik er zelf een kopen? Absoluut!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.