Renault Kadjar Energy dCi 110 Intens (2015)

autoreview

Renault Kadjar Energy dCi 110 Intens (2015)

Signalement

UitvoeringKadjar Energy dCi 110 Intens
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf116.000 km
KM-stand laatst178.000 km
Lezerswaardering: 41%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Overwegend positief

  • 130.000 km

Na 17 jaar met een Peugeot 406 break diesel, op zoek gegaan naar een nieuwe diesel. Diesel vind ik lekker rijden, en ik maak prive nogal wat km’s (volgende auto wordt echt wel elektrisch). Ik zocht naar wat hogere carosserie vooral voor familieleden die niet meer zo lenig zijn, en ook wel voor mezelf. Proefrijden in de Kadjar was een fijne ervaring, motor was al euro6, op papier zuinig, relatief laag gewicht, en deze had wat kleur in het interieur, niet alles saai zwart, dus gekocht, nu 14000 km en driekwart jaar geleden. T.o.v. mijn vorige auto: bandengeluid een stuk minder goed geisoleerd (vloerbedekking nogal dun), motorgeluid en windgeruis wel net zo prima als in de 406; zitruimte en zitcomfort prima voor- en achterin; behalve de tegenwoordig niet meer verstelbare hoofdsteunen – dat is waardeloos; kofferbak zou wat groter mogen; audio is ok maar niet zo geweldig als de Clarion installatie in de 406; redelijk zuinig (winter 1:22 a 1:23, zomer 1:24 a 1:25); door slechte stroomlijn en groot frontaal oppervlak verbruik wel sterk afhankelijk van snelheid en tegenwind, ik rij daarom ruwweg 95 op de snelweg; de motor is fijner, sterker, soepeler, dan de 406; schakelen stug, misschien omdat vorige eigenaar weinig subtiel is geweest, daar maak ik me wat zorgen over; lak krast tot mijn verbazing makkelijker in (aan struiken e.d.) dan de 406. Al met al tot dusver best tevreden behalve wat minder over het bandengeluid, het schakelen, en de sterke afhankelijkheid van verbruik van snelheid.

So far so good

  • 155.000 km

Na 2 jaar en 40.000 km na aankoop weer een beurt. Geen bijzonderheden, op 1 detail na: de achterbanden moesten vervangen worden want er zat een breuk in 1 van de banden (de garage liet het me voelen, een flinke bobbel. Michelin Crossclimate +, extra load, nog lang niet versleten. Ik had nog nooit van een breuk in een autoband gehoord.) Die oude achterbanden waren al gecupt toen ik de auto als occasion kocht, en de verbetering in bandengeluid vind ik opvallend groot: de auto is met de nieuwe achterbanden behoorlijk wat stiller, afhankelijk van het asfalt. Op stil asfalt erg rustig (banden eigenlijk niet meer te horen, en motor en wind waren al niet te horen), op slechter asfalt een aanvaardbaar bandengeruis. Wel nog steeds duidelijk flink slechtere isolatie van bandengeluid dan mijn oude Peugeot 406.
Verder gaat alles so far so good. Ik vind het wel netjes dat er geen enkel kraakje of rammeltje te horen is. Alleen bij het ver indraaien van het stuur soms (bij kou of vocht?) een soort piepend gekraak, maar dat is al zolang ik de auto heb.

jaarlijks onderhoud - gebroken schroefveer

  • 178.000 km

Jaarlijks onderhoud. Niets bijzonders, behalve dat de auto een gebroken schroefveer achter bleek te hebben. Vreemd dat ik niets gemerkt had. In een andere auto (Mazda 2) heb ik weleens meegemaakt dat een schroefveer voor met een flinke knak brak, waarna de auto wat scheef hing, maar hier had ik geen idee. Financieel een relatief kleine reparatie. Verder weinig te melden, lekkere auto, ruim, comfortabel om in te zitten en te rijden, en behoorlijk zuinig, maar bandengeruis, audio, stuur- en schakelgevoel wel duidelijk minder dan mijn vorige auto, een Peugeot 406.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.