Renault Kadjar Energy dCi 110 Bose (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kadjar Energy dCi 110 Bose |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 12.500 km |
Opnieuw een nieuwe Renault.
- 15 km
Toen het einde van mijn vorige wagen in zicht kwam brak ook de tijd aan om eens rond te gaan kijken naar een nieuwe auto. En rond kijken dat heb ik gedaan, na 5 jaar (en 325 dkm) een Laguna en en 4 jaar (275 dkm) een Mégane was het voor mij namelijk verre vanzelf sprekend om weer voor een Renault te gaan.
Enkele wagens die de revue gepasseerd zijn, en zijn afgevallen:
Volvo V40: 14% maar toch te krap. (Business Sport, Super om te zien overigens)
Peugeot 308 SW GT line (20%, die neus van de 14% kan mij niet bekoren) ik wacht nog steeds op 2 offertes... slecht.
Audi A3 sedan: Mooiste auto binnen mijn budget maar te krap interieur en lastig te bereiken kofferruimte.
Skoda Superb: Geweldig mooie auto maar ik voel me nog te jong om een Skoda te gaan rijden.
Passat variant: Binnen mijn budget te kaal, die auto wordt pas mooi vol in de opties...
Golf variant: Als R-line lang een optie gebleven. Maar ook met de nodige opties blijft het een brave auto om te zien.
DS 5: Prachtige auto nog steeds, maar toch ook al wel een tijdje op de markt dus weet niet of hij over 3 jaar nog steeds zo fris oogt.
Nissan Qashqai: Prima auto, maar de Kadjar komt in mijn ogen net iets volwassener over. (meerprijs zeker waard)
Renault Talisman: sedan was net leverbaar, zou eerder voor de estate willen gaan maar die kwam net te laat op de markt.
Overigens wat ben ik toch wisselend geholpen in de verschillende showrooms, het goede gevoel van mijn eigen dealer heeft zeker mee gewogen in de uiteindelijke beslissing.
Goed het werd dus een Renault Kadjar, 1.5 dCi in Bose uitvoering.
Kleur: Noir Etoile
Opties:
Pack Easy Park Assist (Parkeersensoren voor, zij en achter met achteruitrijcamera, automatisch inparkeersysteem en blind spot warning)
Pack Lumiere (Panoramisch glazen dak en automatisch dimmende binnenspiegel)
Geen model en type aanduidingen
Na maar liefst 5 maanden geduld te moeten hebben is de auto deze week dan eindelijk afgeleverd, en zonder de Mégane te kort te doen, man wat rijdt deze wagen lekker. Voor een echt goed review heb ik nog te weinig kilometers gemaakt dus dat komt de volgende keer wel. Maar mijn eerste indruk is zeer prettig, auto is ruim (met mijn 1.85 cm kan ik gewoon goed achter mezelf zitten), overzichtelijk en voelt gewoon heel prettig aan. Stoelen zitten werkelijk heerlijk!
De keuze voor de Bose uitvoering is overigens grotendeels bepaald door de full led verlichting (Standaard op de Bose, op de andere uitvoeringen niet leverbaar), en daar word ik nu al heel blij van!
Waar ik over de afwerking van het interieur van de Mégane niet zo te spreken was (veel goedkoop kunststof) is dit in de Kadjar wel anders. Ziet er allemaal net wat gelikter uit en ook het persoonlijk in te stellen dashboard is gewoon leuk. Maar goed eenmaal ingesteld verander ik het in elk geval niet meer... Over de Bose audio ook lof. De mogelijkheden voor het instellen hiervan zijn beperkt maar ik kan de sound ervan wel waarderen.
Wat mij direct opvalt ten opzichte van de Mégane is dat de Kadjar ondanks het hogere gewicht met dezelfde motor een stuk lekkerder rijdt. Motor lijkt anders afgesteld waardoor je in de lage toeren ook het gevoel hebt te beschikken over power. (blijft natuurlijk maar 110 pk, maar toch) Daarnaast is de Kadjar heerlijk rustig, motor hoor je binnen nauwelijks en ook algemene geluiden als wind en het rollen van de banden worden goed buiten gehouden.
Goed, ik ga lekker kilometers maken en zal dan dit review aanvullen!
2 maanden.
- 12.500 km
Zo. de kilometers vliegen er weer op en ik kan maar 1 conclusie trekken: wat een fijne auto!
Rijdt heerlijk, hoge zit positie geeft echt wat meer overzicht en het in en uit stappen (oei, nu klink ik als een ouwe l*l) is echt fijn. Verder heb je echt het gevoel dat je met een "echte auto" op pad bent.
Alleen maar lof? Nope, ik vind de handbak in de eerste 2 versnellingen wat hakerig, dacht eerst nog aan nieuwigheid maar na een dikke 10 dkm kun je niet meer over nieuw spreken lijkt mij.... verder blijf ik ruziën met het rolscherm van de kofferbak (kan ook aan mij liggen). En wie akkoord heeft gegeven voor de metaalkleurige afwerking van de tunnel console moet per direct op staande voet de hut uit! Die krast al als je er naar kijkt, we hebben het hier wel over een auto van 37K!
Verder doen we graag een festival op z'n tijd en 2 x per jaar doen we dat zelfs met een caravan. Waar ik bij de Megane de combinatie auto caravan (Hobby 470) als niet zo prettig ervoer is dit nu wel anders. Bij de Megane, hing de caravan altijd wat naar voren, ik zie dat ook bij andere Megane/caravan combinaties op de weg, nu bij de Kadjar hangt hij er keurig recht achter (ik denk doordat de kogel wat hoger zit maar zeker ook doordat de veren wat meer blijken te kunnen hebben.) Ook rijdt het gewoon wat natuurlijker, voorheen voelde het haast als werken om met die sleurhut er achter te rijden en nu hangt hij er gewoon achter.
Tot slot, 1 maal het automatisch inparkeren geprobeerd en dat voelt heel raar aan daarnaast heb ik hem zelf sneller ingeparkeerd dus ik denk dat ik die functie niet snel zal gebruiken in de toekomst.
On the road again!
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Hoe zuinig is de Renault Kadjar dCi in de praktijk?

Renault Kadjar - Suzuki Vitara - Dubbeltest

Jeep Compass - Renault Kadjar

Renault Kadjar TCe 165

Hyundai Tucson - Renault Kadjar
