Renault Kadjar Energy dCi 110 Bose (2016) #4

autoreview

Renault Kadjar Energy dCi 110 Bose (2016)

Signalement

UitvoeringKadjar Energy dCi 110 Bose
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst123.000 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen met de Kadjar

  • 35.000 km

Mijn Kadjar werd op 5 februari 2016 op kenteken gezet. Levertijden waren op dat moment vrij lang (bestelling in November 2015). De Kadjar wordt intensief gebruikt. Door de weeks als dienstvoertuig voor ritten door het hele land, in de weekeinden als privé-, gezinsauto. Extra het zonnedak (wat een licht in de auto) en een wegklapbare trekhaak.
Inmiddels heeft de auto zijn eerste beurt (30.000 km) al gehad. Hoog tijd dus voor de eerste vastlegging van mijn ervaringen als berijder op deze site.

Voor aanschaf heb ik een uitgebreide proefrit gemaakt met eenzelfde uitvoering. Beweegreden om naar dit model over te stappen na de Audi A3 waren: meer ruimte, hogere instap. Op dat gebied stelt de Kadjar geenszins teleur. De zit is hoog en goed, het dashboard is overzichtelijk en het display frontaal is naar eigen voorkeur ook nog eens te wijzigen.
Gebruik van alle bedieningselementen vergt enige gewenning (na een Duits merk) maar leert snel aan. Vooral de volumeregeling en mute-functie van de radio vond ik bij in het begin curieus gepositioneerd achter het stuur ipv op het stuur :)
Deze uitvoering heeft ook de R-Link 2. Handige opties zijn de spraakbesturing en de mogelijkheid om meerdere telefoons via Bluetooth aan te sluiten. Ook de TomTom Live, dat standaard wordt meegeleverd, is best praktisch. De nauwkeurigheid van de fileaanduiding is veel beter dan de klassieke mogelijkheden via de radio. De optie waarschuwing voor radarcontroles wordt bij aflevering van de auto voor slechts voor drie maanden geactiveerd. Ik vind deze app geen meerwaarde hebben. Het systeem weet alleen de flitspalen accuraat te melden maar faalt daar waar het gaat om de mobiele politiecontroles. De optie om dat abonnement te verlengen heb ik dus na 3 maanden laten verlopen.
Voor wie het wil kun je apps kopen bij Renault en installeren. Ik vond geen app waarvan ik de prijs het kopen waard vond, maar ieder zijn eigen keuze.
De bediening van de R-Link 2 vraagt soms enige gewenning maar, in tegenstelling tot sommige andere reviews, vind ik de touch bediening niet erg omslachtig. Gebruik van de homeknop geeft vaak shortcuts. De meegeleverde stembediening op het stuur is ook erg handig voor routes en telefoon.
Is het dan allemaal rozengeur en maneschijn? Nee. Met name de radio (DAB) wil nogal eens niet aan gaan bij het starten en moet dan even een zetje hebben door de kanaalkeuze te gebruiken. Ik ben aan deze extra handeling inmiddels gewend. Het geluid vind ik zeer goed. De subwoofer achterin zorgt voor een mooie donkere bass terwijl er ook voldoende hoge tonen worden geproduceerd. Veel beter dan de gemiddelde meeleverde autoradio af garage.

Dan even de ervaringen tot nog toe die me wel wat ongemak bezorgden:
- na ca. 15.000 km moest er een liter motorolie bij. Dit herhaalde zich bij 28.000 km. Op dit moment houdt ik het verbruik dus bij en heb afgesproken met de dealer dat ook zij dit monitoren. Hoewel dit verbruik strikt genomen binnen de marges valt die acceptabel zijn vind ik het persoonlijk niet kunnen dat een nieuwe auto vanaf het begin (en bij mijn gebruik waarover later meer) zoveel olie verbruikt.
- na ca 23.000 km ging het totale elektronische systeem in de auto "plat". Gevolg; ik kon niets meer bedienen in de auto, niet bellen, van radiokanaal wisselen, etc. Erg lastig als je voor je werk moet bellen en gebeld worden. Dit is verholpen door een reset van de electronica in de auto en het uitvoeren van een upgrade van de software.

Het verbruik valt mij eerlijk gezegd niet tegen voor een grote auto met een dergelijk uiterlijk. Het frontaal dat ongetwijfeld niet de meest optimale cw-waarde zal hebben. Natuurlijk is het niet in de buurt van de opgave van Renault (3,9/100km) maar 5,27l/100km is best acceptabel. Daarbij moet worden meegenomen dat het overgrote deel van de kilometers op de snelweg worden verzameld. Een 1.5 diesel moet dan met een cruise van 120 km/u wel aan de bak. Daarbij rijd ik al enige jaren de nieuwe rijstijl, dat dan ook wel vermeldenswaard.

Handige gadgets zijn er ook. De deelbare bagageruimte (met behulp van de vloerplank) wordt door mij heel vaak gebruikt. Je zet de boodschappen, tassen etc. meteen vast. Heel handig! De bediening om de laadvloer te vergroten door een klik is ook een uitkomst. zoals gezegd, meerdere telefoons via bluetooth aansluiten is ook echt handig. Wel opletten dat de auto het laatst aangesloten mobieltje "onthoudt" als je daarna met dat mobieltjes en meerdere andere mobieltjes instapt. Heb je in het weekeinde dus met alleen je privé' toestel rondgereden en stap je met zowel je privé als je werkmobile op maandag in dan staat je werkmobile NIET op bluetooth.
De wegklapbare trekhaak heb ik als extra optie laten monteren. Werkt super al is het bedieningsdeel wat kwetsbaar. Om de trekhaak uit te klappen moet je aan een knop trekken. Dat vergt wel enige spierkracht. Ik trok even te hard waardoor het hele paneel, lampje etc. loskwam. Op een afgebroken plastic deeltje verder geen schade maar dat moet toch niet kunnen.Het zonnedak is bijna altijd open. Alleen bij parkeren in de zon op hete zomerdagen een advies; doe dan de lamellen dicht want anders rijd je de eerste minuten in een sauna!!

Dan nog even terugkomen op TomTom Live. Ik rijd vaak ook in de spits met helaas de onvermijdelijke files. TomTom biedt dan alternatieven aan om de files te vermijden. Ik ben daar eerlijk gezegd niet echt enthousiast over. Het systeem doet namelijk twee zaken niet naar mijn zijn:
- Een aangeboden alternatief dat je bekijkt maar niet wilt gebruiken kun je niet annuleren en blijft dus steeds terugkomen. Hinderlijk!!
- Bij alternatieven die ongeveer even "goed" zijn gaat het systeem in een soort "loop" en blijft het ene alternatief weer aanbieden als je net gekozen hebt voor het andere alternatief. Kortom: make up your mind!!

Alles bij elkaar genomen mijn oordeel nu; een fijne reiswagen voor grote(re) afstanden met een zee van ruimte en leuke gadgets. Wel eentje waar je met de Franse insteek mee moet leven. Op elk moment kan het een verassing zijn wat de electronica doet. Rijden doet de Kadjar in elk geval probleemloos. Ik aanvaard de incidentele elektronische verrassing als een Fransman en ben er dus heel tevreden mee. Deze auto gaat mij hopelijk de 180.000 km overal naar toe brengen.

Op stoom

  • 64.641 km

Bij 61.000 km de tweede beurt gehad. Qua motor valt te melden dat het inwendig olieverbruik is afgenomen. Ik moest bij 29.000 km een half litertje olie bijvullen. Heel wat beter dan de ervaringen in het eerste bedrijf.
De auto blijft een goede reisgezel. Geen problemen qua starten, rijden etc. De kneep zit m in de electronica. Allereerst verliep mijn abonnement op de TomTom (als eerder al op de flitsservice). Je kunt dan, met forse bijbetaling, je abonnement verlengen. Dat heb ik niet gedaan en wel om de volgende reden. ToTom is achteruit gegaan met zijn service. In het afgelopen jaar betrapte ik het systeem meermalen op het melden van files die er niet stonden en files die TomTom niet meldde.
Gevolg van het niet verlengen is vervelend. Je krijgt allemaal meldingen dat het abonnement (bijna) is verlopen. Deze heb ik uiteindelijk via de dealer kunnen uitzetten. Anders lukte me dat niet.
Tweede gevolg was een teruggang naar fabrieksinstellingen en nog slechtere filminfo. Ik plak dus tegenwoordig mijn smartphone op de voorruit. Met Google kom ik er wel uit.
De soap rond de trekhaak gaat intussen ook door. Nadat ik eerder de dealer een softwareaanpassing heb laten doen om überhaupt het systeem te laten weten dat ik de inklapbare trekaak uitgeklapt heb staan (met fietsendrager) is er nu een nieuw fenomeen. Als ik de trekhaak uitklap meld het systeem vrolijk dat de dodehoekdetectie is uitgeschakeld. Huh?
En dat dan niet een keer maar elke keer als je van rijbaan wisselt. Ik ben een ervaren drukker op het knopje OK geworden. Erg hinderlijk, dat wel.
Dan de radio, die soms wel en soms niet aan gaat als ik in de ochtend thuis wegrijd. Het lijkt een beetje op hoe de auto die dag gemutst is. Het kwam een keer voor dat niets het meer deed. Het scherm bleef zwart. Rijden deed de Kadjar wel maar alle info ontbrak. 's-Middags deed uit het niets alles het weer toen ik de auto startte. Tja...
Dus, samengevat. Ik vind het een heerlijke reiswagen die me trouw bijstaat. Echter het gedoe met de electronica blijft een beetje de achilleshiel van deze wagen. Stoor je je daar erg aan dan is het een probleem. Leer je er mee leven en vind je probleemloos auto rijden met wat kleine stekeligheden niet zo erg dan is dit een ruime, goede en betrouwbare reisgenoot.
Ik ben er nog niet uit of ik weer een Kadjar bestel als deze er met 180.000 uitgaat. Ik heb dan ook nog tijd genoeg om naar soortgelijke voertuigen uit te kijken. en natuurlijk de ontwikkelingen rond diesel en elektrisch rijden....

Staat er een file?

  • 78.600 km

renault heeft een overeenkomst met TomTom. wie zich een nieuwe Kadjar aanschaft, krijgt er een jaar TomTom Live gratis(?) bij. het tweede en de volgende jaren moet worden betaald voor deze service.
Ik heb na een jaar teleurstellende ervaringen met TomTom Live besloten dat niet te doen. Het systeem is namelijk niet erg betrouwbaar. Zo wordt er een file gemeld die niet (meer) is, of wordt je op basis van inmiddels verlopen info onnodig omgeleid.
Maarrr... heb je je abonnement niet verlengd dan slaat het noodlot pas echt genadeloos toe. File info klopt nagenoeg nooit, het systeem wordt een slechte raadgever. Z rijd ik nu met een klemmetje en mijn smartphone (Google Maps, kosteloos en heeeel accuraat) in een auto met navi. tja...
Verder valt R2 nogal tegen. Inmiddels koppelt mijn telefoonboek van de smartphone nog maar deels met het systeem, heb je soms ineens geen radio, piept de achter-, zij en voorbeveiliging af en toe zonder reden. nog eens onverwacht schakelt de inhaalverklikker zichzelf uit als de inklapbare trekhaak uit staat.
ik heb er mee leren leven maar het blijft een wonderlijke mix van mankementen. Updates ten spijt.
het goede nieuws, deze auto rijdt altijd, nooit een mechanisch gebrek gehad. Klop het beleven af op hout, dat wel.

Eerste storing

  • 82.800 km

Naast de al eerder genoemde ervaringen met, vooral, de digitale techniek van de Kadjar nu de eerste echte storing. Vlak voor thuiskomst gaat de oranje storingslamp branden. Tegelijk komt de melding: controleer inspuitsysteem.
Vanaf dat moment gaat de Kadjar bij versnellen steeds even inhouden alvorens weer op toeren te komen.
Na controle door de dealer blijkt een sensor het begeven te hebben. Deze wordt onder garantie vervangen. Voldens een medewerker een vaker voorkomende klacht.

Nieuwe telefoon, nieuwe problemen

  • 86.500 km

Van mijn werkgever een nieuwe smartphone gekregen, de Galaxy A5. Meteen problemen met de handsfree. De R Link2 geeft wel aan dat er een inkomend gesprek is, je kunt ookmhet gesprek aannemen maar er komt geen geluisverbinding tot stand. Dit kan worden verholpen met een update. Maar... de update moet worden aangevraagd en de doorlooptijd van de aanvraag is meerdere weken. Om gek van te worden!

Klokje rond

  • 112.500 km

Inmiddels weer ruim een ton op de teller. Binnenkort weer een beurt. De auto houdt zich prima, alleen de navigatie en verdere electronica blijft een hoofdstuk apart. Inmiddels heeft Renault de samenwerking met TomTom opgezegd. Goed werk, ik rijd al geruime tijd met mijn smartphone als navigaitemiddel. Idioot maar wel hoog nodig als je in de spits rijdt. Via een ander forum begreep ik dat de ingebouwde TomTom nog trager is dan de losse versie. Wellicht, zo werd voorondersteld, doordat het signaal van TomTom via MyRenault loopt, extra vertraging dus.
Het verbruik stabiliseert zich op 5,33 liter per 100 kilometer. Dat alles bij een gemiddelde rijstijl. Het systeem geeft een gunstiger verbruik (4,95) aan maar het werkelijke verbruik wordt verraden door de tankbonnen ;). Voor de rijstijl krijg ik 4,5 sterren v.w.b. anticiperen en 3,5 sterren voor accelereren. Dit voor wie dat vergelijk nog wil maken.
Extra op deze versie is ook een wegklapbare trekhaak (extra gewicht) en geregeld twee fietsen achterop.

Bandenspanningsensor

  • 123.000 km

Eind november werden de winterbanden weer gemonteerd. Bij deze auto worden de banden op de velgen vervangen. Je rijdt dus het hele jaar met de mooie velgen die bij aflevering zijn gemonteerd maar de band wisselt periodiek.
Dit keer twee dagen na wisseling echter een defecte bandenspanningsensor links voor. De vervanging gaat vervolgens niet zomaar. De sensor moest worden besteld en is pas nu geleverd.
Voor wat betreft de 120.000 km beurt geen bijzonderheden anders dan dat er tussentijds geen olie meer hoefde te worden bijgevuld. Kennelijk heeft de motor zich “gezet” en is het olieverbruik daarmee teruggelopen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.