Renault Kadjar Energy dCi 110 Bose (2015)

autoreview

Renault Kadjar Energy dCi 110 Bose (2015)

Signalement

UitvoeringKadjar Energy dCi 110 Bose
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf9 km
KM-stand laatst67.000 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eens een keer iets anders

  • 950 km

Op 11 december was het dan maar zover: na bijna 4 maanden wachten kon ik dan eindelijk toch maar 'mijn' nieuwe Kadjar ophalen! Nu, nog geen week verder staat de kilometerstand alweer op bijna 1000km.

Aan het begin van 2015 ben ik me langzaam gaan oriënteren op een opvolger voor de Renault Mégane Estate die ik reed. Deze zou aan het einde van 2015 aan zijn maximaal aantal leasekilometers zitten en dus ingeleverd moeten worden. Om te voorkomen dat ik tijden in een voorloopauto zou moeten rijden, je weet nooit wat ze je in je maag splitsen, wilde ik de opvolger op tijd bestellen. Over een ding waren we het eens in huize RvL: we zouden graag eens wat anders willen dan een station.

Dat maakt het zoeken van een opvolger er natuurlijk niet makkelijker op, want wat wil je dan hebben? Een hatchback? Of toch iets in de richting van een SUV/crossover? Uiteindelijk hadden we een aardig lijstje van potentiele opvolgers:
- Mazda 3
- Mazda CX-3
- Nissan Qashqai
- Suzuki Vitara
- Opel Mokka
- Renault Kadjar

Een lijstje wat voornamelijk uit SUV/crossovers bestaat. Natuurlijk zijn er meer auto's die we in gedachte hadden, maar die zijn al snel afgevallen.

De Mazda 3 vind ik een erg mooie auto, wat overigens voor meer modellen van Mazda geldt. Gekeken naar zowel de hatchback als de sedan. De hatchback vind ik net wat mooier dan de sedan, maar heeft wel wat minder kofferbakruimte. Nadeel van de 3 is dat de diesel meteen een lekkere dikke diesel is. Op zich natuurlijk helemaal geen probleem, maar het weegt wel erg zwaar door in leaseprijs. De benzineversie was echter ook een optie, al heeft de werkgever met 65.000km per jaar liever een diesel.

Ook de nieuwe CX-3 stond op het lijstje. De CX-5 viel buiten het budget wat ik voor een auto over heb, maar een CX-3 leek een mooi alternatief. Nou, mooi is ie zeker, zowel van binnen als van buiten. Echter, de ruimte binnen en dan met name van de kofferbak viel erg tegen waardoor de CX-3 al snel afviel.

De Suzuki Vitara, met de 1.6 dieselmotor stond ook op het lijstje. Hoewel hij erg best leuk uitziet, in de juiste uitvoering, is het van binnen toch allemaal net wat minder. Als je het vergelijkt met de Europese merken is het net allemaal wat minder afgewerkt en zijn de materialen allemaal net wat minder.

Om een lang verhaal kort te maken: uiteindelijk bleven de Mokka, Qashqai en Kadjar over. De Mokka is van deze drie de kleinste, wat je met name in de kofferbak merkt. Wel heeft ie een lekkere diesel er in. Daarnaast vind ik 'm qua uiterlijk, zowel binnen als buiten, net wat minder mooi dan de QQ of Kadjar. De Kadjar vind ik dan weer net wat mooier dan de QQ, al is de Kadjar wel wat duurder. Ik vond het de meerprijs waard, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Het was voor mij in ieder geval de reden om voor de Kadjar te gaan.

Ook de rijeigenschappen van de Kadjar bevielen ons. We hebben proefgereden in een 1.2TCe, waar Renault in de Kadjar 130pk uit perst. Dat is echter wel een motor die je op toeren moet houden, onderin voelt hij wat doods aan. De 1.5dCi was op dat moment niet voor handen, maar met die motor had ik al ruime ervaring in de Méganes die ik heb gereden. Dus uiteindelijk de gok gewaagd en de Kadjar 1.5dCi besteld, in de volgende uitvoering:

- Bose uitvoering
- Pack Technology (o.a. parkeersensoren rondom, emergency brake system, dodehoek waarschuwing)
- Pack Winter (elektrisch verwarmbare stoelen en voorruit)

Met opzet niet gekozen voor lederen bekleding. Dat had ik wel in m'n vorige auto en ziet er erg mooi uit, maar het is ons niet heel erg bevallen.

Voorafgaand aan de levering van de Kadjar, heb ik een week in een Qashqai mogen rijden. Een week rijden voor mij staat gelijk aan ruim 1000km, dus ik heb er aardig wat tijd in gezeten. Ik zal dan ook hier en daar een vergelijking maken tussen deze twee auto's.

Eerste ervaringen

  • 950 km

Normaal gesproken zou ik iets langer wachten met het schrijven van een review. Het aantal reviews en testen van de Kadjar met de 1.5dCi motor ligt echter erg laag omdat de meeste testen in bladen met de 1.2TCe of 1.6dCi zijn gedaan. Daarom iets eerder dan normaal, maar ik kan er toch al genoeg over vertellen :)

Een Renault Kadjar, met 1469kg rijklaar gewicht en een 110pk/260NM diesel, is dat niet een beetje onderbemeten? Mijn antwoord daarop is 'nee', al ligt het een en ander natuurlijk ook aan je referentiekader. Kom je uit krachtigere auto's, dan zal het al snel langzaam aanvoelen. Renault heeft de versnellingsbakverhouding echter een stuk beter op de auto afgestemd dan bij de (in 2013) 14% bijtelling Mégane. Deze had erg lange overbrengingen, waardoor in z'n 2 wegrijden vanuit stationair bijvoorbeeld niet echt aan te raden was. Bij de Kadjar kan dat moeiteloos. Ik heb het gevoel dat de motor onderin, dus onder de 1500rpm, een stuk beter bij de les is dan in de Mégane. Dat zal ongetwijfeld ook komen door de kortere overbrengingen. Het maakt dat je met name in de stad lekker schakellui kan rijden.

In het dagelijks gebruik kun je dan ook gewoon goed meekomen met het overige verkeer, zonder dat je al teveel hoeft te schakelen. Door goede isolatie is de rust aan boord ook groot. Windgeruis en afrolgeluiden blijven op de achtergrond en de motor zelf hoor je nauwelijks.

In tegenstelling tot wat er in een aantal reviews, waaronder op Autoweek, vind ik het schakelen niet sponzig gaan. Maar daar heb je het weer: de review van Autoweek was met de 1.2TCe en dit is een 1.5dCi waar waarschijnlijk een andere versnellingsbak onder zit. Wel merk ik dat de bak nog wat soepeler kan, zeker in vergelijking met die van de Mégane. Wellicht komt dat nog, de auto moet nog ingereden worden.

Voor wat betreft rijeigenschappen kan ik vooralsnog ook alleen maar positief zijn. De auto is een stukje groter, hoger en zwaarder dan de Mégane en het onderstel wat minder sportief dan het GT-Line onderstel wat ik had, maar toch vind ik de wegligging en het gedrag in de bochten goed. De auto gaat niet echt hangen in de bochten en hij laat zich ook nauwkeurig door de bocht sturen. Je merkt wel dat het onderstel wat meer op comfort is afgesteld dan het GT-Line onderstel wat ik had, maar dat past ook meer bij het karakter van de Kadjar. De 19" banden zullen ongetwijfeld wat afbreuk doen aan dat comfort, maar gezien mijn referentiekader met het GT-Line onderstel merk ik dat zelf niet echt.

Persoonlijk vind ik de Kadjar een mooie auto, net wat mooier dan de Qashqai. Vooral in deze kleur, Rouge Flamme, vind ik het een geslaagd ontwerp. Natuurlijk deelt de Kadjar veel met de Qashqai, maar aan de buitenkant lijken het twee verschillende auto's. Al is de broederschap tussen Kadjar en Qashqai op sommige punten wel onmiskenbaar: de deurhandles zijn bijvoorbeeld exact hetzelfde.

Binnen in is de Kadjar ook goed afgewerkt. In het directe zicht worden mooie materialen gebruikt en sluit alles goed aan. Hier en daar, met name wat lager in de auto, zijn de materialen wel wat hard, maar daar merk je niet veel van. De stoelen vind ik werkelijk subliem, beter dan de sportstoelen die ik had. Toegegeven, als je hard door de bocht gaat geven de sportstoelen uit de Mégane je meer zijdelingse steun, maar bij lange ritten vind ik de stoelen van de Kadjar een stuk comfortabeler. Waar ik in de Mégane best een tijd heb gezocht naar een goede stoelinstelling, had ik die bij de Kadjar vrijwel meteen te pakken.

Binnenin heb je ook veel ruimte. We hebben twee kleine kinderen en dus ook twee autostoeltjes. Waar de oudste in de Mégane met haar voetjes bij de voorstoel kon komen, kan ze dat in de Kadjar niet. Van binnen dus wel een stukje ruimer dan de Mégane. De kofferbak is vanzelfsprekend wel wat kleiner dat de kofferbak van de Mégane, maar dat was dan ook een station. Niettemin is het een royale kofferbak. Voorzien van dubbele bodem, dus zaken die je standaard wel bij wil hebben maar niet door de kofferbak wil hebben slingeren kun je mooie in de dubbele bodem leggen. Ook de inrichting van de kofferbak is goed over nagedacht. Bij de meeste hatchbacks of station komen de wielkasten redelijk hoog in de kofferbak, waardoor je best wel wat breedte inlevert. Bij de Kadjar (en ook de Qashqai overigens), komt er maar een klein gedeelte van de wielkast in de kofferbak terug, waardoor je aan de linkerkant nog zo'n 25cm wint. Aan de rechterkant helaas niet, daar loopt de vulpijp van de brandstof tank, maar een pakket van 120cm breed past er (net) in.

Op deze Kadjar zit vrijwel alles wat er op kan. Het enige wat ontbreekt zijn elektrisch verstelbare stoelen en de automatisch dimmende binnenspiegel. Dat zijn zaken die ik persoonlijk niet zal missen en waar ik, als het er niet standaard op zit, ook niet voor zal betalen.

Het R-Link 2 systeem is een grote vooruitgang ten opzichte van de radio uit de Mégane, wat ik een slechte keuze vond. Uitgerust met (uiteraard) navigatie, DAB, spraakbesturing en vele andere handige zaken. Daarnaast werkt het systeem ook gewoon prettig, worden aanrakingen goed gedetecteerd en reageert het systeem vrijwel direct. Wel moet je voor sommige opties door een aantal menu's heen, wat misschien makkelijker had gekund. Gelukkig is het voor een aantal zaken, zoals navigatie, ook mogelijk om het spraakgestuurd te doen. Dat is weliswaar niet sneller, maar je kan wel je handjes aan het stuur en je ogen op de weg houden.

De navigatiesoftware zelf werkt ook prettig. Routes worden snel berekend en de weergave is duidelijk. Zoals altijd is het met een nieuw systeem altijd even zoeken, maar het meeste wijst zich zelf. Renault levert daarnaast ook nog een jaar live verkeersinformatie (naast de vaak naijlende TMC informatie), vergelijkbaar met TomTom Live als het al niet hetzelfde is. Werkt erg prettig moet ik zeggen.

Fijn is ook dat het R-Link 2 systeem is uitgerust met 2 USB aansluitingen. Nu kun je natuurlijk maar naar 1 bron tegelijk luisteren, maar je kan nu wel een USB stick in je raden hebben en je telefoon tegelijkertijd op te laden via de andere USB poort. Geen gedoe meer met ladertjes in de 12V aansluiting, dat scheelt weer rommel in de auto. Wel heeft de radio een paar keer de melding gegeven dat er niet naar de USB stick geschreven kon worden, waarna de USB stick ook niet gebruikt kon worden. Even eruit halen en er weer in stoppen lost het op. Geen idee of dat nu aan de stick in kwestie of aan de radio ligt.

Toch wel wat kleine kanttekeningen bij dit systeem. DAB+ lijkt af en toe zijn verbinding te verliezen en ook de online file-informatie geeft van tijd tot tijd aan dat hij geen verbinding heeft. In het geval van DAB+ heb je dan ook gewoon stilte. Jammer, want bijvoorbeeld de Qashqai schakelt bij verlies van signaal automatisch over naar FM. Het geluid van de radio is verder goed, al kun je er behalve balans/fader en hoog/laag niet heel veel aan instellen. Niet iedereen is fan van de Bose sound, maar persoonlijk kan ik die wel waarderen.

Als je naar de binnenkant kijkt, zie je duidelijk dat de Qashqai en de Kadjar broertjes zijn. Veel elementen die je in de QQ tegenkomt, zie je terug in de Kadjar. Zo is de bediening van de climate control exact hetzelfde en ook de deurbekleding is precies hetzelfde. En zo zijn er nog veel meer overeenkomsten tussen Qashqai en Kadjar. Daar is helemaal niets mis mee, want het ontwerp van de QQ is gewoon goed. Toch heeft Renault wel geprobeerd om zich te onderscheiden van de QQ. De materialen in de Kadjar vind ik net iets mooier dan in de QQ. Ook is de Kadjar wat meer te personaliseren. Zo kun je de klokkenwinkel kun je in verschillende layouts en kleuren zetten. Of dat de meerprijs waard is, is een afweging die ieder voor zich moet maken.

Een paar zaken vind ik echter vreemd en een beetje jammer. Vanuit m'n Mégane ben ik gewend dat de ramen met one-touch schakelaars helemaal open en dicht kunnen. In de Qashqai, en daarmee ook in de Kadjar, is alleen het bestuurderraam voorzien van one-touch.

Ook klappen de buitenspiegels niets automatisch in bij het afsluiten van de auto. In plaats daarvan moet je dat zelf doen d.m.v. een knopje op de deur. Vreemd en jammer, want m'n Mégane had dat wel. Nu is het natuurlijk niet zo heel veel moeite om dat knopje in te drukken, maar het geeft een andere invulling aan de optie 'elektrisch inklapbare buitenspiegels' dan ik gewend ben. Ook even wennen is het afsluiten van de auto. Bij de 2013 Mégane was het deuren dicht, weglopen en hij sprong op slot. Bij de Kadjar moet ik me aanleren het knopje op de deur in te drukken.

De Kadjar zit ook goed in de veiligheidsopties. Lane Departure warning, active emergency braking, parkeersensoren rondom, dode hoek indicators, groot licht assistent, het zit er allemaal op. Een aantal van deze opties ben ik al 'gewend' vanuit het weekje Qashqai. Het werkt ook allemaal goed, al heb ik active emergency braking nog niet uitgeprobeerd en dat staat ook niet in de planning. Toch vind ik het signaal van Lane Departure Warning van de Qashqai beter. In de Qashqai wordt je d.m.v. een piepje er op geattendeerd dat je over de streep rijd. In de Kadjar gebruikt men hiervoor het geluid van daadwerkelijk over de streep rijden: een diepe, roffelende brom. Als je 'm te hard zet een diepe, roffelende, penetrante brom. Een piepje zou beter volstaan hier in mijn ogen.

Van het nut van parkeersensor rondom ben ik nog niet helemaal overtuigd. Natuurlijk, het is erg handig om te zien en te horen wat er om je auto heen staat, maar de zijkant kan ik veel beter in schatten door in m'n buitenspiegels te kijken. Ook heb ik het idee dat het audiosignaal van de parkeersensoren net iets later klinkt dan ik gewend ben. Wel op tijd overigens.

Wat ik overigens iedereen aan kan raden is de Full LED verlichting. Wat komt daar een bak licht van af! Ik dacht met Xenon al veel licht bij te hebben, maar LED gaat nog een stapje verder, zonder storend te zijn voor mede-weggebruikers. Dat kan dan ook nog eens gecombineerd worden met automatisch groot licht, wat je overigens wel iedere keer opnieuw aan moet zetten. Helaas houdt Full LED wel in dat je aan de Bose editie vast zit.

Aanvullende eerste ervaringen

  • 1.900 km

Alweer een kleine weekje en bijna 1000km verder. In deze week heb ik de auto weer wat beter leren kennen en mijn ervaringen wil ik met jullie delen.

De motor heeft er nu 1900km op zitten en is dus voorbij de grens van 1500km die volgens het handboek aangehouden moet worden om in te rijden. Toch heb ik nog niet echt de aandrang gevoeld om verder door te trekken dan 2500rpm. De motor is daaronder gretig genoeg, al klimt hij ook met gemak hoger in de toeren. Ik hoop echter wel dat het verbruik nog wat beter wordt. Ik heb nu, tot de laatste tankbeurt, 105 liter diesel verstookt over 1767km, oftewel 1 op 16,82 (5,94l/100km). Dat valt me een beetje tegen. Natuurlijk ben je met ruim 1450kg onderweg en werkt het profiel van de auto ook tegen je. Ook de harde wind van gisteren en vandaag werkt tegen maar ik hoop toch dat dit nog wat verbetert. Vooral ook omdat de brandstoftank zo'n 5 liter kleiner is dan in de Mégane.

Een ander minpuntje vind ik de sleutelkaart. Je krijgt er uiteraard 2, waarvan (in mijn geval in ieder geval) 1 een mooie witte cover heeft. Dat is weer eens wat anders dan zwart. Het nadeel is alleen dat je beide kaarten niet aan je sleutelbos kan doen. Volgens mij is er wel een mogelijkheid om er een touwtje aan te maken, zoals je ook wel eens aan een GSM ziet, maar of ik het nu zo prettig vind om de sleutelkaart aan zo'n touwtje te doen... Grootste nadeel hiervan is dat ik het nog wel een keer zie gebeuren dat ik zonder sleutel van de huisdeur op pad ga :)

Ondertussen ook wat meer kans gehad om te spelen met de grootlichtassistent. Dat werkt inderdaad bijzonder goed. De auto schakelt het groot licht sneller uit dan ik zelf zou kunnen reageren. Nadeel van het systeem vind ik echter dat je het na iedere keer starten opnieuw moet activeren door de stengel aan de linkerkant van het stuur (opnieuw) in de grootlicht stand moet zetten.

Wel moet ik even terugkomen op wat ik eerder schreef, over het overschakelen tussen DAB+ en FM. Dit doet de radio wel degelijk als het DAB signaal verloren gaat, maar dan moet de zender in kwestie natuurlijk wel beschikbaar zijn op FM op de huidige locatie. Dat was de vorige keer, toen ik constateerde dat hij niet overschakelt, dus niet het geval. Wat ik echter nog niet gevonden heb is snelheidsafhankelijk volume. Dat vond ik juist zo'n handige functie, zodat je niet steeds je radio harder en zachter moet zetten.

Ook prettig vind ik dat het rolgordijn niet in een keer terugschiet als je hem per ongeluk los laat. Het klinkt als een futuliteit, maar in de Mégane is dat ding regelmatig los gesprongen tijdens het rijden, als er weer eens veel te veel in de kofferbak lag. Dat gebeurde dan wel met zo'n klap dat je de eerste paar keer stijf achter het stuur zit.

Oh en natuurlijk de bekerhouders! Voor velen misschien net zoiets onbenulligs als het eerder genoemde rolgordijn. Maar als je uit een Mégane komt en je het dus hebt moeten doen met 1 bekerhouder, waar een hoge beker/blikje niet in past omdat ie op een ronduit drieletterige plek zit, dan ben je blij met twee bekerhouders waar je tenminste fatsoenlijk iets in kan zetten.

Ondertussen ook winterbanden laten monteren. Het weer is er absoluut nog niet naar en wat dat betreft zou het beter zijn om de bandenwissel uit te stellen. Echter, als het weer wel ineens omslaat wil iedereen ineens winterbanden. In mijn geval zijn er Vredestein Wintrac Extreme S onder gekomen. Ik merk nog niet echt een verschil met de zomerbanden, maar ik moet daarbij wel opmerken dat ik noch de zomerbanden noch de winterbanden al echt heb uitgeprobeerd. Voor de particuliere rijders van de Kadjar zijn de banden echter wel een flinke kostenpost, zeker voor de Bose editie met standaard 19": een winterbandje kost je al snel €275 - €300 per band!

Ook opvallend en prettig vind ik de rust van de BT carkit. Bij mijn Méganes had je van tijd tot tijd best wat last van rijgeluiden als je de bestuurder aan de lijn had. Zojuist met de wederhelft gebeld terwijl ze op de snelweg reed met 126km/u en je hoort nauwelijks dat ze in de auto zit. Ja, ze klinkt wat 'verder weg' om het zo te omschrijven, maar rijgeluiden of andere bijgeluiden hoor je vrijwel niet.

Weer een paar duizend kilometer verder...

  • 6.432 km

...dus tijd voor een update!

Volgens het boekje zou de motor nu volledig ingelopen moeten zijn. Of, zoals Renault het brengt, zou het volledige vermogen nu beschikbaar moeten zijn. Dat kan best zijn, ik merk het verschil niet. Het enige wat ik voel is een soepele, gretige motor die weinig moeite heeft met een auto van dit formaat.

Een aantal weken geleden heb ik ook de lieftallige dame in de computer ontdekt. Niet getreurd, desgewenst kun je er ook een mannetje in stoppen ;). Ik heb het uiteraard over de stemherkenning. Dat werkt verbazingwekkend goed. Je hoeft geen moeite meer te doen om een adres volledig uit te typen als je ergens naar toe wil. Je vertelt het volledige adres gewoon aan Truus en Truus verstaat het in de meeste gevallen correct. En uiteraard kan Truus dan ook meteen met een route komen.

Over routes gesproken. Normaal gesproken wordt er inderdaad de meeste efficiënte route berekend. Als er files staan wordt er soms echter een vreemde beslissing genomen. Neem bijvoorbeeld het traject Nijmegen-Eindhoven. Je hebt dan 2 opties: volledig over de A50 of A50-A59-A2. Over de A50 is het vaak het snelst, maar in de spits wil de andere route nog wel eens rustiger zijn. Toch valt het me op dat hij regelmatig met routes die deels binnendoor gaan terwijl dat lang niet altijd sneller is.

Overigens raakt de verbinding met de live verkeersinformatie nog regelmatig verloren. Ik ga daar eens contact over opnemen met de dealer want met de originele TomTom Live services had ik hier lang niet zoveel last van.

Tijdens een van m'n vele ritten heb ik ook kennis gemaakt met active emergency braking. In dat geval klinkt er een luid alarm en wordt er op het dashboard iets roods aangegeven. Wat kan ik niet precies vertellen, ik was te druk met op tijd stil komen te staan. Dat is overigens gelukt, al weet ik niet wat het aandeel van AEB hierin was.

Wat me overigens ook pas is opgevallen is dat de auto ietwat gas geeft als je de koppeling op laat komen. Dat klinkt als onzin, maar is toch eigenlijk best makkelijk met in en uitparkeren! Daar helpt de korte draaicirkel overigens ook goed bij.

Wel vind ik dat de lichtsensor soms vreemde keuzes maakt. Op een kraakheldere dag gooit hij de verlichting aan. Daar is helemaal niets mis mee, maar hij zet dan ook meteen het cockpitscherm en navigatiescherm in nachtstand. Deze heb ik aardige gedimd staan, dus daar zie je in dat geval geen bal meer op.

De Kadjar is, in Diesel uitvoering in ieder geval, ook uitgerust met een ECO mode. Nieuwsgierig als ik ben heb ik 1 tank op ECO mode gereden. Het zal ongetwijfeld effect hebben op het verbruik (waarover later meer), maar het heeft ook zeker een effect op de motorafstelling. Je hebt voelbaar minder vermogen. Dat is in de stad of op buitenwegen nog niet zo'n heel groot probleem, maar als je wil invoegen op de snelweg merk je het echt. En ook bij inhaalmanoeuvres merk je dat je vermogen tekort komt, want je komt het op dat moment ook echt tekort. Gevolg: je gaat verder doortrekken in de toeren om toch op snelheid te komen en dat is nu juist weer niet ECO. Overigens kun je de ECO mode wel tijdelijk omzeilen door het pedaal door de 'klik' bij plankgas door te drukken.

Het valt me echter ook op dat de motor een stuk armer staat afgesteld en dat merk je voornamelijk bij optrekken. De motor slaat veel sneller af en ook bij wegrijden merk je het.

Nogmaals, ECO mode zal best een effect hebben op verbruik maar ik laat 'm liever uit staan.

Over verbruik gesproken. Ik denk dat de potentie om zuinig te rijden er zeker is maar het is afhankelijk van veel factoren. De laatste tijd heeft het nogal veel en hard gewaaid en dat merk je echt in het verbruik. De eerste paar keer tanken kwam ik uit op een verbruik van 1 op 16,5 (6,06l/100km). De verbruiksmeter in de auto gaf echter steeds zo'n 5,5 à 5,6l/100km aan.

De tank op ECO mode kwam ik tot 1 op 17,5 (5,7l/100km). Het lijkt er dus op dat de ECO mode inderdaad effect heeft. Echter, de laatste tankbeurt kwam ik uit op 1 op 18,7 (5,34l/100km) en dat was zonder ECO mode.

Natuurlijk doet rijstijl ook veel. Persoonlijk houd ik er van om vrij stevig op te trekken, al heb ik met de Kadjar niet de behoefte om volgas te geven. Mijn snelheid ligt meestal zo'n 6km/u boven de maximaal toegestane snelheid op de teller. Bij 130km/u is dat 2 tot 4km/u. Anticiperen maak ik een sport van en daar heb ik dan ook meestal 5 volle sterren voor in het Driving Eco scherm.

Voor wie er in geïnteresseerd is: mijn Driving ECO score ligt tot nu toe nog iedere keer tussen de 70 en 77.

Kortom, de potentie om zuinig te rijden is er maar als het even wat zwaarder wordt (tegenwind, wat steviger doorrijden) weegt dat ook meteen stevig door in verbruik. Je moet echter ook niet vergeten dat je met een vrij forse auto met een rijklaar gewicht van 1455km onderweg bent.

De 10.000 ruim gepasseerd

  • 14.000 km

Zoals beloofd zal ik deze review met enige regelmaat bijwerken, dus na weer zo'n 8000km extra te hebben gereden wordt het wel weer eens tijd.

Zoals je mag verwachten van een nieuwe moderne auto, werkt alles eigenlijk gewoon volledig naar behoren. Ik ben tussentijds 1 keer terug geweest naar de dealer voor wat kleine punten. Zo viel het me op dat bij koud weer (voornamelijk onder 0) de achterwielophanging wat wilde kraken bij het nemen van korte drempels. Ze hebben alle rubbers opnieuw ingevet en sindsdien is het niet meer voorgekomen.

Tijdens die ene keer dat het gesneeuwd heeft deze winter kreeg ik ook de melding dat het Actief remmen was uitgeschakeld. De dealer wist me te vertellen dat men dit bij o.a. sneeuw uit voorzorg doet omdat het systeem door de sneeuw geen goede meting kan doen. Het systeem ingeschakeld laten kan voor gevaarlijke situaties zorgen, zoals vals alarm slaan of juist geen alarm slaan. Een goede zaak, al sta je wel even vreemd te kijken als je die melding voor het eerst ziet.

Daarnaast laat de navigatie soms ook wat steekjes vallen. Sowieso vind ik dat hij soms erg laat met een aangepaste route komt bij file. Dat kan natuurlijk zijn omdat het systeem de situatie eerst even af wil wachten. Immers een file die pas over 80km is kan tegen de tijd dat je daar bent alweer opgelost zijn. De routes die hij geeft zijn over het algemeen dan wel weer een stukje sneller dus wat dat betreft geen enkel probleem.

Maar waarom het systeem me iedere ochtend op de A15 de afrit af wil sturen, me na 100m provinciale weg om wil laten draaien en de A15 weer op wil sturen is me een raadsel... Nu ben ik iemand die gelukkig niet blind op z'n navigatie vertrouwt. Ik zal bijvoorbeeld eerst kijken of een pont er ligt voor ik het water in rijd en ook een metrotunnel zal ik niet snel inrijden. Desalniettemin is het wel slordig.

Motorisch is er geen vuiltje aan de lucht. De bak schakelt misschien niet zo strak als in de Mégane, maar laat zich toch zonder morren bedienen. En sinds ik van werkgever ben gewisseld en m'n standplaats veranderd is, is het verbruik ook een heel stukje beter geworden. Met rustig rijgedrag (en rustig weer!) is 1 op 20 zeker te halen zonder dat je daar al teveel moeite voor moet doen. Maar zoals ik eerder ook al aan gaf neemt de Kadjar ook graag een slokje extra tot zich als het wel wat zwaarder wordt.

Gemiddeld verbruik over 14000km is 5,91l/100km (1 op 16,92). Sinds ik op m'n nieuwe standplaats zit (begin februari) en dus een andere route rijd is het verbruik 5,55l/100 (1 op 18).

Update R-Link 2 en eindelijk m'n trekhaak

  • 17.000 km

Wat ik volgens mij nog niet in deze review vermeld heb, is dat ik ook een trekhaak mee geleased heb. Ten tijde van aflevering van de auto waren daar echter problemen mee (volgens mij met de kabelboom) waardoor de dealer deze van Renault niet mocht monteren.

Afgelopen week is de trekhaak dan toch maar gemonteerd. Dat ging helaas niet zonder slag of stoot want op een of andere manier heeft de dealer het tijdens montage klaar gespeeld om de sleutelkaart kwijt te raken. Hoe, kwijt of wellicht (al dan niet per ongeluk) meegenomen is niet duidelijk. Uiteraard is de reservesleutel direct geherprogrammeerd zodat de verloren sleutel niet meer gebruikt kan worden. Ook is er een nieuwe sleutel besteld. Slordig vind ik het echter wel...

Daarnaast is er ook een update uitgekomen voor de R-Link 2 systeem. Aangezien hij toch bij de dealer stond heb ik deze er ook maar meteen op laten zetten. De update brengt onder andere nieuwer kaartmateriaal. Ik zeg met opzet nieuwer, want het kaartmateriaal dateert nog steeds van december 2014 en is daarmee dus 15 maanden uit. Dat is vreemd, want het kaartmateriaal wordt aangeleverd door TomTom en zij komen ieder kwartaal met een nieuwe kaart.

De update maakt de parkeersensoren ook wat gevoeliger: ze beginnen eerder met piepen. In de vorige softwareversie wilden de parkeersensoren nog wel eens vrij laat gaan piepen waardoor je in sommige gevallen direct de ononderbroken piep kreeg. Dat is nu (sterk) verbeterd en ze hebben er ook meteen een ander geluidje in gedaan.

Naast een ander piepje voor de parkeersensoren is het in de nieuwe versie ook mogelijk om het volume van de knipperlichten aan te passen. Ik vind het persoonlijke niet zo'n hele interessante instellingen, maar ken Kadjar rijders die het geluid van het knipperlicht graag wat harder willen kunnen zetten.

Daarnaast is het systeem ook wat responsiever geworden. Ik vond het al snel reageren, maar het lijkt nu allemaal nog sneller te laden, met name als de auto net aan staat.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat je na de update je favorieten en adresboek (in navigatie) kwijt bent. Ik had er best een flinke lijst adressen in staan, die je ook nog eens in de auto moet invoeren op het moment dat je een adres hebt opgezocht. Voor zover ik heb kunnen ontdekken is het niet mogelijk om een backup te maken van je adresboek. Een gemiste kans vind ik.

Een andere gemiste kans is dat je zelf geen nuttige plaatsen (of POI's) toe kan voegen aan het navigatiesysteem. In m'n vorige auto's had ik altijd de tankstations van DKV en als ik op vakantie ging alle campings van Europa als POI toegevoegd. Dat is nu dus niet meer mogelijk.

Verder valt het me op dat Tractiecontrole niet is uit te schakelen. Nu weet ik niet meer voor 100% zeker of dat in de vorige versie van de software wel mogelijk was, maar de handleiding van de R-Link 2 beschrijft de optie in ieder geval wel. Nu zul je normaal gesproken de tractiecontrole gewoon aan willen laten staan, maar er zijn zeker situaties waarin het ik graag even uit wil kunnen schakelen. Een van de situaties is bijvoorbeeld als je onverhoopt met een caravan bergopwaarts stil komt te staan. In dat soort situaties kan het nodig zijn om met slippende banden weg te rijden, om eenmaal op (lage) snelheid de banden weer grip te laten krijgen. Dat doe je dan om de koppeling te ontzien: een setje banden is immers wat goedkoper en makkelijker te vervangen dan een koppelingsset.

Weer eens een update

  • 65.000 km

Ondertussen zijn we alweer ruim een jaar en een kleine 50.000km verder, dus hoog tijd om weer eens een update te geven.

Er zijn geen grote bijzonderheden te melden over de auto. Motorisch is er geen vuiltje aan de lucht en ook op elektronisch gebied werkt alles naar behoren. Er zijn in het afgelopen jaar geen storingen geweest.

Erg prettig vinden we de hogere instap van de Kadjar. Hoewel we een relatief jong gezin zijn en een hoge instap vaak geassocieerd wordt met een wat hogere leeftijd vinden ook wij het gewoon erg prettig, zeker na lange(re) ritten. Vooral in vergelijking met m'n vorige auto, een Mégane GT-Line met verlaagd onderstel.

Het overzicht in de auto in redelijk goed te noemen, al is het af en toe oppassen met de A-stijl. Deze is onderin vrij breed waardoor er nog wel eens iets achter schuil kan gaan.

Wat opties betreft kan ik iedereen de verwarmde voorruit aanraden. Dat is echt ideaal: motor starten, voorruitverwarming aan, zijruiten krabben, instappen, even wissen en klaar :)

Een optie die ik dan weer helemaal niet gebruik is automatisch inparkeren. Ik heb simpelweg niet het geduld om de auto een plekje te laten zoeken en het voor me te doen. Dat kan ik zelf sneller.

Ook het Bose geluid kan ik iedereen aanraden, al heeft de radio wel wat vreemde (niet Bose-gerelateerde) puntjes. Zo heeft DAB bij het starten van de auto niet altijd meteen verbinding. Soms moet je de radio ook een kleine duw in de goede richting geven door de DAB zender opnieuw te selecteren. Eenmaal verbinding werkt het allemaal gewoon goed en wordt er ook goed geschakeld tussen FM en DAB mocht DAB wegvallen.

Daarnaast zit er bij het beantwoorden van inkomende gesprekken een hinderlijke vertraging tussen het daadwerkelijke opnemen en het tot stand brengen van de spraakverbinding tussen telefoon en carkit. Het lijkt niet telefoongebonden te zijn want ik heb het met alle toestellen. Gemiddeld duurt het een paar tellen voordat er spraak is. Even wachten met spreken dus, want men hoort je nog niet direct na het opnemen.

Sinds de laatste update komt het navigatiesysteem niet meer met vreemde routes. Wel is het systeem geneigd af en toe routes te nemen die niet direct voor de hand liggen omdat ze volgens de berekeningen sneller zijn. Dat is vaak dat een kwestie van 1 à 2 minuten.

Wel vervelend is het dat oude file-informatie soms 'bewaart' lijkt te worden. Bijvoorbeeld de avondspits die nog (deels) getoond wordt als je na de spits (20.00) op pad gaat. Ook als het systeem eenmaal verbinding heeft met de live verkeersinformatie blijven deze dan staan, totdat je eenmaal op 'plaats delict' bent.

Climate control werkt ook prettig. Hij blaast niet snel recht in je gezicht, tenzij het verschil tussen temperatuur in de auto en de ingestelde temperatuur erg groot is. Wel vind ik het jammer dat hij in de automatische stand bij koeler weer de airco uit zet. Dat zal vast gedaan worden in het kader van brandstofbesparing, maar voor ontwaseming is de airco juist zeer gewenst.

Ook apart is dat er van tijd tot tijd een relais in de auto aan het klikken slaat. Het schijnt verband te houden met het bedienen van het gaspedaal: klik bij accelereren/snelheid stabiel houden en klik bij gas los. Het komt lang niet altijd voor en ik heb ook nog geen vast patroon kunnen ontdekken wanneer het optreedt. Het is verder ook niet hinderlijk en je merkt behalve het klikken niets. Het zal wel een producteigenschap zijn :)

Tijdens de laatste beurt is de binnenspiegel onder garantie vervangen. Op zich was er met de spiegel of de sensors in het spiegelhuis weinig mis, maar bij accelereren tussen 1500rpm en 2000rpm begon de spiegel hinderlijk te trillen. Vooral als het buiten wat warmer weer was leek de auto achter meer op een gekleurde waas dan dat je er nog een auto in kon herkennen. Nieuwe spiegel erin en het is een heel stuk beter.

Daarnaast heeft het rechter achterportier kuren gehad waarbij hij niet meer van het slot wilde. Ik vermoed dat het door bevriezing kwam, maar de garage kon niets vinden. Want uiteraard ging de deur eenmaal bij de dealer keurig van het slot...

Helaas is de afgelopen caravanvakantie door omstandigheden niet doorgegaan, dus ik kan helaas geen update geven over de Kadjar als caravantrekker. Maar gezien mijn ervaringen met de Mégane met dezelfde dieselmotor geloof ik dat dat wel los loopt.

Verbruik in het afgelopen jaar: 1 op 18,3 (5,46l/100km)

Update van Rlink-2 naar versie 2.2.17.803

  • 67.000 km

Recentelijk heb ik een nieuwe Android telefoon gekocht. Helaas kon deze niet goed overweg met het Rlink systeem. Wat bleek? Ik had niet de laatste versie van de software.

Mijn systeem was uitgerust met versie 2.2.15.703, uit maart 2016. Deze versie heeft met een aantal telefoons het probleem dat er een Bluetooth telefoonverbinding gemaakt wordt, waarna deze direct weer verbroken wordt. Dit herhaalt zich dan een paar keer waarna de poging tot verbinden met de telefoon gestaakt wordt.
Vreemd genoeg is er met de mediaverbinding niets aan de hand want muziek afspelen was gewoon mogelijk.

Kennelijk liep ik 1 versie achter. Op de eerste plaats vind ik het vreemd dat deze updates kennelijk niet tijdens onderhoud door de dealer worden gecontroleerd, maar ik vind het ook erg jammer dat je hier als gebruiker ook geen bericht van krijgt. Dit terwijl ik toch regelmatig in de R-link store heb gecontroleerd op updates, maar daar zie je alleen updates van apps staan.

Erg jammer ook dat je deze update niet zelf kan doen maar dat je daarvoor naar de dealer moet. Met het TomTom systeem in m'n Mégane kon ik gewoon zelf de laatste versie installeren.

Daarnaast is het ook nog steeds zo dat een software-update een reset van je navigatiesysteem betekend. Je bent al je favorieten, je adresboek en je recente bestemmingen kwijt. Beetje jammer...

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (28)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.