Renault Grand Scénic dCi 110 Energy Privilge (2013)

autoreview

Renault Scénic
Renault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault Scénic

Signalement

UitvoeringGrand Scénic dCi 110 Energy Privilge
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf17 km
KM-stand laatst155.000 km
Lezerswaardering: 57%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Alweer bijna uit de lease....

  • 155.000 km

Ik kwam er ineens achter dat ik van mijn huidig auto geen review heb geschreven, daarom hierbij alsnog!

De korte samenvatting: de renault heeft zich bewezen als fijne zakelijke en familie-auto met de volgende uit het oog springende positieve punten:
- De ruimte en hoeveelheid opbergvakken
- De Bose audio installatie
- De ingebouwde Tomtom

Natuurlijk is er ook wel wat op te merken:
- Het (beperkte) vermogen icm de 6-bak maakt dat je soms veel moet schakelen
- Het probleem met 'hunten' of 'galloperen' (geen gelijkmatige vermogensafgifte, zie ook later) is blijkbaar moeilijk te verhelpen.

En dan de lange versie: ik heb een paar jaar geleden gekozen voor de Grand Scenic in verband met de ruimte. De Privilege-uitvoering icm met Alcantara en een panoramadak in de zwarte kleur maakt een complete auto en best wel goed uitziende auto (mede door het vele chroom op de Privilege uitvoering).

De keuze in motorisering was (ivm bijtellingskeuze en diesel-eis) wat beperkt. De 110pk dci is redelijk soepel. Je komt aardig mee in het verkeer, maar het is geen snelheidsmonster. Om op de snelweg lekker mee te komen moet je soms flink schakelen. Het verbruik viel wat tegen, zo rond de 1:16 bij veel snelwegverkeer (waarbij ik vaak de maximum snelheid aan hou). 1:20 is prima haalbaar met een voorzichtig voetje en een beperkte maximum-snelheid (100 km/u). Bij hogere snelheden gaat natuurlijk het reletief grote frontale oppervlakte van de Scenic sterk meetellen.

De comfort en wegligging is prima. Zowel solo als volgepakt met het gezin en alle spullen + dakkoffer op vakantie rijdt de renault prima (al merk je in dat laatste geval natuurlijk wel al het gewicht).

De betrouwbaarheid is in principe OK. Dat wil zeggen: ik heb nooit stilgestaan. Problemen zijn er geweest in de vorm van een storingsmelding door de EGR klep en een keer noodloop door een lek slangetje naar de drukverschilsensor van het roetfilter (en dat was in een uurtje of 2 opgelost). Meer problemen heb ik gehad met het zogenaamde 'hunten' of 'galloperen'. Hierbij merk je dat de vermogensafgifte bij accelaratie in de hogere versnellingen bij volgas (3+) niet gelijkmatig is. Dit voelt als een typisch regelprobleem en schijnt de turbodrukregelaar te zijn. Vanaf ongeveer 80.000 km heb ik hier meerdere male last van gehad. De turbodruk regelklep is een aantal malen vervangen, maar het blijft steeds terugkomen ongeveer elke 30.000 km.

Prettige reisgezellen tijdens de reis zijn de erg goede Bose installatie en de Tomtom (live). Beide maken de reis prettig. Kleine nadeel vind ik dat je de volumes apart moet instellen. Heb je het audio lekker hard, dan hoor je de tomtom niet meer..... De 'lane assist' optie gebruik ik overigens niet. Veel meer dan een paar zielige piepjes bij het kruisen van de belijning levert het niet op.

Naast de beschreven extra bezoekjes aan de garage (EGR klep en drukverschilsensor roetfilter) is er eigenlijk alleen maar standaard onderhoud uitgevoerd. Ik heb alleen tijdens het inrijden een half litertje olie bijgevuld, daarna niets meer tussen de beurten (elke 30.000km). Ik heb geloof ik 5 paar banden versleten (sorry, niet precies bijgehouden) en er is niet 1 lampje defect geweest.

Ik heb een prettige tijd gehad met de Renault (nu bijna uit de lease, nog een week of 4). Het is een fijne auto met een paar dingetjes. Na een jaar of 3 vind ik overigens het rijden vrij emotieloos/saai (er zitten weinig toeters en bellen aan) en alles wat er op zit doet eigenlijk zonder veel emoties goed zijn werk.....

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.