Renault Grand Scénic dCi 110 Energy Limited 5P (2015)

autoreview

Renault Grand Scénic dCi 110 Energy Limited 5P (2015)
Renault Grand Scénic dCi 110 Energy Limited 5P (2015)Renault Grand Scénic dCi 110 Energy Limited 5P (2015)Renault Grand Scénic dCi 110 Energy Limited 5P (2015)Renault Grand Scénic dCi 110 Energy Limited 5P (2015)Renault Grand Scénic dCi 110 Energy Limited 5P (2015)Renault Grand Scénic dCi 110 Energy Limited 5P (2015)Renault Grand Scénic dCi 110 Energy Limited 5P (2015)

Signalement

UitvoeringGrand Scénic dCi 110 Energy Limited 5P
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf60 km
KM-stand laatst32.400 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een eerste indruk

  • 6.700 km

16-09-2015 Na tevreden 4 jaar in een Skoda Octavia gereden te hebben (zie review) kreeg ik weer de 'moeilijke' opdracht van mijn werkgever om een nieuwe leasewagen uit te kiezen. Mijn keuze uit een Opel Astra Tourer, Skoda Octavia Combi III, Ford Grand C-Max of deze Renault Grand Scenic was snel gemaakt wegens een recentlijke gezinsuitbreiding (van 2 naar 3 kinderen).


Deze Scenic is naar mijn mening rijkelijk uitgerust met:
- Navigatie/audio Carminat Tom-Tom
- Snelheidsregelaar/-begrenzer
- Automatische lichtontsteking/ruitenwissers
- Elektrisch bedienbare ruiten achteraan
- middenarmsteun met GIGANTISCHE opbergbox
- Vliegtuigtafeltjes voor de achterste passagiers
- Oprolbare zonnegordijnen voor de achterste passagiers
- Donker getinte ruiten achteraan
- Trekhaak
- Dual zone automatische klimaatregeling
- Elektrisch inklapbare buitenspiegels
- Elektronische handrem
- Hill-Hold assist
- Lichtmetalen velgen

Bij de eerste kennismaking vielen een aantal zaken onmiddellijk op:
Positief:
+ Gebruik van mooie materialen m.u.v. het de harde kunststof van de deurpanelen vooraan.
+ Stille motor
+ Weinig rol- en rijgeluiden in het interieur
+ Intuïtief en overzichtelijk bedienbare cruise-control met grote toetsen op het stuurwiel
+ Aangename zitpositie en dito zetels
+ Oneindig veel opbergmogelijkheden (4 vakken in de vloer, 4 vakken onder de zetels, grote vakken in de deuren, zeer ruime handschoenenkast, gigantische opbergbox in de middenarmsteun)
+ Ruimte kofferruimte
+ Ruime zitplaatsen en voldoende been- en hoofdruimte voor de achterste passagiers. Ik kan ruimschoots achter de bestuurderszetel zitten (ben zelf 1m83)
+ Goed afleesbare digitale snelheidsmeter en toerenteller
+ Snelheid & gemakkelijk te koppelen telefoon
+ Functionaliteit navigatie Tom-Tom
+ Zicht rondom

Voor verbetering vatbaar:
- Kraakjes in de deurpanelen vooraan en in de A-stijlen (typisch Renault denk ik. De Skoda had hier zelfs na 4 jaar geen last van)
- Rommelig en onoverzichtelijk bedienbare radio/CD/MP3/Bluetooth via stuurwielbediening
- Summiere weergavemogelijkheden op het display van de wagen. Ik vind het display te klein voor alle mogelijke beschikbare functies. Dit hadden de Tsjechen een pak beter voor elkaar. Ik begrijp niet waarom Renault het 7'' display van de navigatie niet integreert met de andere functionaliteiten. Bij een hogere versie wordt dit blijkbaar wel gedaan, het zogenaamde Renault R-link systeem.
- Dit is een versie zonder handenvrije startkaart. Het is jammer dat de gleuf van de startkaart en de startknop te ver uit elkaar staan om het starten van de wagen in één handbeweging te kunnen doen. Dit was bij mijn Mégane GT uit 2004 wel mogelijk.
- Bij de Mégane GT uit 2004 werd het kinderslot gelijktijdig geactiveerd met de ruitenvergrendeling achteraan. Bij deze auto is dit jammer genoeg niet meer het geval.

Het rijden:
De 110 beschikbare paarden zijn voldoende voorhanden in onze lage landen. Echter tijdens onze reis naar 'La Bella Italia' was geregeld terugschakelen bij een steile helling op de snelwegen noodzakelijk.
De vering is voor een Renault redelijk hard te noemen. Toch blijft het allemaal zeer comfortabel aanvoelen. Ook de wegligging is goed maar zeker niet strak of sportief te noemen. Lange ritten zijn voor mij geen probleem ondanks ik een rugpatiënt ben.
Het schakelen verloopt soepel. De zesde versnelling is duidelijk een stand om te cruisen. Als je wil versnellen moet je toch een zetje terug.
De Tom-Tom navigatie is goed up-to-date en werkt zeer overzichtelijk in combinatie met de joystick aan de middenarmsteun. Er zijn zeer veel instelmogelijkheden. Eens je hierin je weg gevonden hebt, werkt het allemaal heel gemakkelijk. Ook het updaten van de SD-kaart gaat heel eenvoudig via de PC.
Het geluid van het Carminatsysteem is gewoon goed te noemen zonder ergens noemenswaardig in uit te blinken.
Jammer is bij deze uitvoering dat de deurpanelen vooraan uitgevoerd zijn in keiharde kunststof waardoor dit zeer oncomfortabel aanvoelt als je je arm wil laten steunen op het deurpaneel tijdens het rijden.
De start-stopfunctie werkt voortreffelijk.
De automatische parkeerrem was in het begin even wennen maar eens je het gewoon bent, is dit een leuk extraatje.
Wat ik zeer sterk waardeer is de snelheidsbegrenzer. Je stelt gewoon de maximumsnelheid in en de auto rijdt niet harder dan deze ingestelde snelheid ongeacht of je ontkoppelt, remt of stilstaat. Dit kan altijd ongedaan gemaakt worden door, bv. in geval van nood, keihard het gaspedaal in te drukken.
Het verbruik zit rond de 6l/100km.
Onze kinderen vinden het achteraan heel aangenaam vertoeven dankzij de afzonderlijk verstelbare zetels met kantelbare rugleuning en de opklapbare vliegtuigtafeltjes. Ze beschikken elks over een bergvak in de vloer en onder de zetel om hun spullen op te bergen. Boeken, DVD's e.d. kunnen ze opbergen in de zakken van de voorzetels.
Ook hier is achteraan voldoende zitruimte aanwezig in de breedte. 2 kinderzitjes en een maxi-cosi kunnen, voor een C-segmenter, relatief gemakkelijk geplaatst worden. Het is telkens even zoeken om de gordels vast te klikken. Als je dit wil vermijden, zal je al moeten gaan zoeken in de klasse de grotere monovolumes zoals de Espace e.d.
De achterste buitenste passagiersplaatsen hebben ieder een eigen verstelbaar verluchtingsrooster weggewerkt in de B-stijl.
De klimaatregeling doet zijn werk naar behoren. Dit hebben we deze zomer kunnen ondervinden op dagen van 38°C en meer (Italië). In de auto bleef de temperatuur goed onder controle. Langs buiten maakte de Renault wel het lawaai van een oversized industriële stofzuiger.
Een aantal handigheidjes van de Skoda mis ik op deze Renault wel. Zo had ik in het verleden o.a. de mogelijkheid om de ramen op een kier te laten openstaan. Als het regende sloten deze automatisch.
De ramen sluiten met de startkaart lukt wel; deze openen vanop afstand gaat hier niet. Nog een misser vind ik het feit dat er een aparte knop is op de startkaart om de kofferruimte te ontgrendelen, maar als je daarna de koffer sluit gebeurt de vergrendeling niet automatisch. Ook dient de koffer met vrij veel kracht gesloten te worden om goed in het slot te vallen.
Nog een klein gemis is, wanneer het donker is en je ontgrendelt de wagen vanop afstand, de dimlichten niet automatisch oplichten. Er is op de startkaart wel een knop voorzien om vanop afstand de dimlichten gedurende +/- 45 seconden te ontsteken.
De LED-dagrijverlichting vind ik persoonlijk best mooi.
Alles bij elkaar genomen ben ik zeer tevreden over deze toch al ietwat gedateerde auto. Het rijcomfort en vooral het motor- en rolgeluid is van een hoger niveau dan bij de Tjech.
Ik zal ook deze review geregeld aanvullen met meer ervaringen m.b.t. onderhoud, kosten, ...

Winterbanden

  • 11.357 km

10-JAN-2016 De Michelin-zomerbanden zijn vervangen door winterbanden van Pirelli Winter SottoZero 3. Het rolgeluid is hierdoor weeral ietwat minder geworden, zeker op onze fantastische met brulbeton uitgeruste E34 autosnelweg tussen Eindhoven en Antwerpen.
Wat me ook irriteert bij deze wagen, zijn de geregeld opduikende waarschuwingspiepjes. Velen heb ik tot hiertoe kunnen deactiveren maar enkelen zijn niet uit te schakelen. Zo is er bijvoorbeeld het piepje wanneer de startkaart niet in de gleuf zit bij draaiende motor en je opent het portier. Een handigheidje is wel dat, indien er iets is aangesloten op de stekker van de trekhaak, de parkeersensoren achter automatisch uitgeschakeld worden.
Ook verandert geregeld de taal van de boordcomputer automatisch zonder aanwijsbare reden. Ik kaart dit aan bij het eerstvolgende bezoek aan de garage.
Wat ik ervaar als een nadeel, is de bediening van de multimedia via de stuurwielbediening. Als men aan het wieltje draait om te scrollen in de menu's, gebeurt het regelmatig dat men dit wieltje per ongeluk indrukt bij bv. een oneffenheid in de weg e.d. zodat men ongewild een bepaald item selecteert.
Verder heb ik niets bijzonders te melden.

Onderhoud en klakkerdeklak

  • 32.400 km

14-DEC-2016 Onlangs heeft de wagen een regulier onderhoud van 30.000km gekregen. Er waren geen bijzonderheden op te merken.
Enkele maanden voordien ben ik wel met een vreemd fenomeen naar mijn dealer gereden. Telkens het achterportier gesloten werd, klonk er een blikkerige klank en tijdens het rijden hoorde ik redelijk veel windgeruis in de cockpit. Na controle bleek dat men in de fabriek de beugels van de sloten, bevestigd op het koetswerk, niet had vastgezet en zodoende de deuren niet goed sloten. Mijn dealer heeft alles vastgezet inclusief de beugel van de dakantenne.
Voor de rest ben ik nog steeds zeer tevreden van mijn wagen mits een geregelde vereiste update van mijn Tom-Tom navigatie. Indien deze update niet uitgevoerd wordt, werkt de verkeersinfo op kaart niet meer.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.