Renault Grand Scénic dCi 110 Energy Bose (2012) #4

autoreview

Renault Grand Scénic dCi 110 Energy Bose (2012)

Signalement

UitvoeringGrand Scénic dCi 110 Energy Bose
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst175.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn tweede Grand Scenic

  • 10.000 km

Na een heftig sneeuwongeval in Oostenrijk was mijn vorige GS total loss ,hij was wel alweer bijna aan zijn kilometers. (160.000 km)
maar ik had hem liever nog doorgereden omdat ik zo tevreden was over deze auto.
Nu een half jaar in een Peogeot 308 SW gereden en ik moet eerlijk zeggen dat was geen straf.
Er moest dus een nieuwe komen ,maar goed eigenlijk had ik mijn keuze al gemaakt.
Na 160.000 km zonder problemen met mijn GS
wilde ik gewoon weer een GS.
Maar mijn vrouw zei ,ga toch ook eens kijken naar een mooie Hyundai ix35.
Ok dan maar gelijk nog wat andere merken.
Kia Sportage ,stug en zat niet lekker en was duur
Hyundai ix35 ,stug en lange levertijd en kleine kofferbak en geen power.
Opel Zafira ,mooie auto maar erg duur met de optie's die ik wilde en geen 20% net als de vorige auto's.
Peogeot 5008 ,fijne auto zit eg fijn maar was helaas toen geen 20%.
Toen maar weer naar de Renault dealer en terwijl ik bij de mooie GS Bose stond zat mijn vrouw met de verkoper aan tafel en gaven elkaar een hand ,oei dat is niet goed dacht ik.
Zij had haar nieuwe Twingo 4 maanden eerder als ik mijn nieuwe GS dCi 110 Energy Bose in het zwart zonder de dakdragers maar met de mooie zwarte velgen.
Maar goed aan dat geklets hebben jullie niks.

De moter:
1461cc 110 pk is niet veel maar hij rijdt lekker soepel en je bent zeker geen slak in het verkeer.
Wil je wat meer pit zal je zeker voor de 130 pk moeten gaan ,zeker met caravan.
En een diesel heeft wat kilometers nodig voordat hij pas echt lekker los is.

Rijgedrag:
Nog prettiger als mijn vorige ,stiller ,beter veergedrag en ik vind hem erg strak sturen en goed gedoseerd remmen.
Het start/stop systeem werkt zeer snel ,ik rij veel file dus ik schakel hem uit.
Afwachten met de levensduur van de accu en de startmoter met dit systeem

Interrieur:
Ja ieder zijn smaak natuurlijk maar ik vind alles keurig bij elkaar passen en de Bose uitvoering geeft hier nog een extra tintje aan met half leer en wat bling bling.
Het dashboard straalt gewoon rust uit en alles zit op de juiste plek zonder veel toeters en bellen.
En alles digitaal wat ik helemaal geweldig vind.
De tomtom werkt perfect zeker met tomtom live ,het handsfree bellen is echt een stuk beter dan bij het vorige model.
Ja en dan het Bose geluidssysteem ,dat is helemaal top zo'n zuiver en helder geluid.
De Climatronic werkt goed en ook de electronische handrem is top en helpt je zelfs als je stil staat tegen een helling.
Pakeersensoren en een achteruitrijcamera ,maar met die camera daar heb ik niet zo veel mee.
Eigenlijk mis je gewoon niets aan boord

Zitcomfort en ruimte:
Met het zitcomfort is het tot nu toe iets beter als bij de vorige ,maar de zitting is gewoon te kort voor lange mensen.
Achterin weet ik niet want ik heb niet zo vaak passagiers.
De armsteun is niet in hoogte te verstellen en de armleuning bij je raam is te laag.
Maar de ruimte in de auto is echt enorm echt alles kun je kwijt en je hebt een gigantische kofferbak van meer dan 600 liter en dat hebben maar weinig auto's van deze klasse.

Verbruik:
Valt tegen vind ik maar ik moet zeggen dat ik niet kijk naar het schakeladvies en altijd iets harder rijdt dan de toegestaande snelheid.
Ook sleep ik veel gereedschap mee.
Het minste wat ik gehaald heb met een tank en veel snelweg is 6.8 op 100 km.
Zal nog wel beter worden denk ik/hoop ik.

Exterieur:
Mooie verschijning vind ik in het Noir Etoile GNE en met de 17" Sari Diamantee velgen en extra getinte ramen achter en dat is ook de enigste optie die ik heb met een trekhaak.
Het keyless systeem is nu al onmisbaar,wat een genot om die kaart in je zak te laten.
Wel grappig was toen ik de auto opgehaald had en thuis parkeerde de auto niet op slot ging.
Ik weer terug naar de dealer en de auto ging snel aan de computer in de werkplaats.
totdat de verkoper vroeg waar ik de reservekaart had neergelegd ,ja die lag dus nog in de auto. Oeps probleem opgelost.

Pluspunten:
Te veel om op te noemen.
Zelfs het knipperlicht knippert nu ook 3 keer bij licht aanraken.En er is nu bergruimte voor mijn zonnebril.

Minpunten:
Ja die zijn er helaas deze keer ook en en paar dingen herken ik echt helemaal niet van mijn vorige Grand Scenic.
Geen verlichte stuurbediening.
Slechte sluiting roldek kofferbak.
Plaats bekerhouders te diep.
Krakend plaatwerk bij de dempers van de achterklep.dealer gaat dit oplossen.
Erg veel windgeruis bij het kleine raampje links voor. dealer gaat dit oplossen.
Herkend dit iemand ??

Technische problemem:
Geen een ,maar daarom ook weer een Renault.

Schade:
Oei een stoeprandje en dat moet je niet doen met deze prachtige velgen en toch dunnere banden.(is weer netjes hersteld)

Nou dat ben ik kwijt ,het is een heerlijke auto en ik hoop dat de puntjes voor de dealer wel opgelost worden ,jullie horen wel hoe het afloopt.

Gr.

Windgeruis

  • 15.000 km

Het gaat hoop ik weer dezelfde kant op met de techniek van de Grand Scenic.
Geen enkel probleem ,een druk op de knop en daar gaat hij weer.
De moter loopt steeds beter nu ,met al mijn diesels die ik gereden heb lopen ze pas echt lekker boven de 50.000 km.
Bouwkundig heb ik helaas nog wel wat problemen gehad ,maar die zijn allemaal opgelost op het windgeruis na bij het kleine raampje links voor.
Er is al een hele nieuwe raamrubber geplaats ,maar helaas heeft dit niet geholpen.
Je ziet gewoon dat de rubbers en het plaatwerk niet goed aansluiten of uitgericht zijn.
Volgende week gaan ze het probleem weer aanpakken en ik hoop dat het nu wel lukt ,ik herken dit probleem helemaal niet bij mijn vorige Grand Scenic.
Ze gaan ook meteen mijn vergeten opties plaatsen ,een kaartje met Europa erop en een reserve wiel.
Na een slechte ervaring met de purschuim set is dit toch wel een belangrijke optie die de veelrijder niet kan missen.
Het blijft een geweldige auto ,de rust ruimte en de eenvoud aan boord blijft mij verbazen.
Ik heb al iets van een nieuw model voorbij zien komen voor 2014 en dat ziet er gelikt uit ,lijkt een beetje op de nieuwe Clio.
Op naar zijn eerste beurtje 30.000 km.

Eerste beurtje

  • 30.500 km

Nou het is weer eens tijd voor een klein aanvullend verhaaltje.
De kleine bouwkundige probleempjes zijn netjes opgelost door de dealer.
Het windgeruis bij het kleine raampje links voor is helemaal weg.
De auto is lekker stil nu ,gelukkig want ik was al bang dat dit erbij ging horen de komende 2 jaar.
Technische problemen heb ik nog niet gehad en ik hoop dat dit zo blijft net als bij de vorige Grand Scenic die alleen bij de dealer kwam met de beurtjes.
Het model 2012 is vooruit gegaan wat betreft de wegligging en rijgedrag.
Ik merk dit vooral met bochtenwerk en verkeersdrempels die nu zonder problemen met wat hogere snelheid te nemen zijn.
Verder werkt alles perfect en het bose systeem is voor mij toch wel een prachtig systeem ,ik geniet dagelijks van dit mooie zuivere geluid.
Zijn er dan geen minpuntjes ,ja die zijn er nog steeds maar dat was bij de vorige ook al.
Het oprolsysteem voor de bagageruimte vind ik super slecht ,zeker als je er veel in moet zijn.
Bij de Laguna is dit veel beter.
De armsteun rechts is niet in hoogte te verstellen en links in de deur vind ik hem te laag ,maar goed dit kan ook aan mijn lengte liggen.
Het verbruik valt mij erg tegen met de nieuwe eco moter.
Mijn gemiddelde komt bijna niet onder de 6.5/100 km
Ik rijdt toch veel snelweg en wel altijd net iets boven de max. snelheid.
Verder heb ik altijd best wel wat gewicht achterin liggen ,dus ben ik bang dat het gemiddelde niet veel meer zal zakken.
Ik ben dus een zeer tevreden Grand Scenic rijder en ik vind het nieuwe model wat er aan zit te komen er erg mooi uit zien.
Ik meld me wel weer als er gekke dingen gebeuren en anders weer bij de 60.000 km

Tweede beurtje

  • 61.000 km

Nou hij was weer aan de beurt mijn Renaultje ,de 60.000 beurt.
Volgens de dealer had ik eigenlijk ook effe met 45.000 km langs moeten komen ,voor een kleine controle van het een en ander.
Vergeten dus ,ik heb zelf wel een keer de olie gepeild.
Stond nog tussen min en max ,netjes toch voor deze kilometervreter.
Verder had ik niet veel te melden voor de beurt ,een dingetje en dat is het bellen in de auto.
Heel vaak na ongeveer een minuut bellen wordt de verbinding verbroken.
Hebben meer mensen hier last van of ligt het gewoon aan mijn oude Nokia.
Echt irritant ,volgens de dealer even de auto aan de computer en updaten.
Het is nu niet meer gebeurd ,afwachten dus.
Ja ik ben echt nog steeds zeer tevreden met deze auto ,het blijft een genot om mee te rijden.
De ruimte,het rijgedrag,het comfort,het Bosegeluid en de rust aan boord blijven mij verassen.
En het blijft een mooie verschijning in het zwart ,alleen jammer dat er geen dakrails op zitten want dat maakt hem nog mooier.
Ik had als leen auto een megane meegekregen ,maar dan merk je wel het verschil met de GS die toch iets meer auto is.
Toch heb ik weer een minpuntje gevonden ,en dat is de half leren bekleding in de zijkanten van het zitgedeelte van de stoel.
Met dit weer merk ik wel dat je op die plaatsen toch wat meer zweet of het kan aan mij liggen.
Het verbruik krijg ik niet onder de 6.2 per 100 ltr.
Maar verder blijft het een topklasse auto die ik iedereen kan aan bevelen.

Gr.

Nog steeds geen problemen

  • 80.000 km

Ja saai eigenlijk maar deze auto is gewoon geweldig.
Geen problemen hij blijft maar gaan na een druk op de knop.
Met de vakantie zo'n 3500 km in Spanje rondgetoerd en met veel plezier.
Een lek bandje ,maar deze keer geen probleem want nu had ik een reservewiel en een plakset bij na een slechte ervaring vorig jaar op vakantie met de plakset.( wiel uit balans door de purschuim)
De ruimte en de stilte in de auto blijft me verbazen.
Volgende week de winterbandjes alweer eronder en dan kan hij weer veilig de winter door.
Na de winter meld ik me wel weer en hopelijk weer met goede berichten
Twijfel niet over deze auto maar gewoon doen.

Onderhoudsbeurt nr. 3

  • 96.000 km

Weer weinig te melden over deze geweldige Scenic.
Zijn 3de beurtje zit er weer op en ik had een puntje dat hij bij starten zo rond de 5 graden de moter soms af wil slaan maar wel nog net blijft draaien.
net of hij met zijn start/stop in de knoei zit.
De enige minpuntjes van de auto blijven hetzelfde , het verbruik de bekerhouder en de armsteun.
Als ik stukken snelweg rijdt met 120/130 dan zit ik rond de 6.5 ltr op 100 en rijdt ik stukken met 100/120 (bv Eindhoven Amsterdam) dan kom ik dik onder de 6.0 ltr op 100 km.
Het verschil vind ik vrij groot.
De bekerhouder zit te diep en de armsteun is voor mij te laag en in de deur te hoog.
Maar verder niets dan lof over de auto die mij altijd zeer comfortabel op mijn plaats van bestemming brengt met alles wat ik soms vervoer met de geweldige ruimte die je tot je beschikking hebt.
En zeer belangrijk is de betrouwbaarheid.
Hij mag weer lekker mee naar de sneeuw heb ik ook nog iets aan mijn winterbanden.
Heel stiekem ben ik naar de Citroen C4 Picasso aan het kijken. Oei.Vind ik wel erg mooi.

Beurtje tussendoor

  • 106.000 km

De dealer geeft aan dat je ook na 15.000 km langs moet komen voor een kleine controle.
Of dit nodig is weet ik niet want de vloeistoffen vul ik zelf wel bij als het nodig is.
De auto blijft maar gaan maar het probleem met het start/stop is er nog steeds.
Als ik de auto start en even stationair laat draaien heeft hij soms de neiging om af te slaan.
Misschien toch een reden om even langs de dealer te gaan ?

Hij gaat maar door.

  • 148.000 km

Nou weer even een klein verslagje over deze super fijne auto.
Comfortabel,betrouwbaar en veel ruimte.
Ik begin nu voorzichtig wat naar de opvolger te zoeken ,het is niet makkelijk maar misschien toch eens iets anders proberen.
Maar goed ik ben natuurlijk verwend geweest om met heel weinig problemen al 2 Scenic's gereden te hebben.
En nu Citroen ,Opel of Skoda ?

Helaas afscheid nemen

  • 175.000 km

Ja de leasemaatschappij geeft toch aan om een nieuwe auto uit te kiezen.
Altijd leuk natuurlijk maar de Grand Scenic blijft een super auto en vooral heel betrouwbaar en comfortabel.
Mijn nieuwe zoektocht is uitgekomen op opel ,lees mijn reactie maar onderaan.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (30)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.