Renault Grand Scénic 2.0 dCi 160 Privilge (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand Scénic 2.0 dCi 160 Privilège |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 181.000 km |
De volgende Scenic
- 130 km
Vijf weken eerder dan verwacht werd afgelopen zaterdag de nieuwe Scenic geleverd. We waren allemaal erg benieuwd omdat we deze auto blind dwz zonder proefrit en zonder de uitvoering ergens te hebben gezien hadden uitgezocht. Alleen voor de kleur zijn we naar een andere dealer gereden omdat dat een punt van discussie was. Uiteindelijk is het Brun Mocca geworden en al in de showroom zie ik dat het een goede keuzeis geweest.
De vorige Scenic had een 130 Pk motor, maar al bij het wegrijden (de eerste 1000 kilometer wat rustig aan doen) merk ik het verschil al. Wat een power zit er in deze 160 Pk motor.
Wat als eerste opvalt:
Positief:
- Hele grote vooruit met wissertechniek van de Espace
- perfecte afwerking (van het leren interieur)
- Goed geluid in de carkit
- Erg stil
- Gescheiden airco
- Losse regelbare luchtopeningen voor achterpassagiers
- Opbergvak voor bagageafdekrolgordijn
Wennen:
- Koppeling grijpt abrupter aan dan bij vorig model
- Voorstoelen staan dichter bij elkaar waardoor ruimte richting portier veel groter is (was gewend om arm op raamstijl te leggen, dat gaat nu niet meer zo makkelijk)
- Gordels voor zitplaatsen 6 en 7 zitten vast
Negatief
- Geen opbergvak in middenconsole voor achterpassagiers
- Geen 12V aansluiten meer in middenconsole
Naar mate de rijervaring vordert zal ik deze Myreview verder updaten
Tussenstand
- 70.000 km
Inmiddels 70000 kilometer verder en de auto bevalt nog steeds erg goed. Een heerlijke comfortabele reisauto.
Wel wat akkefietjes gehad.
- Na 500 kilometer begon de achterbumper wind te happen. Bleek te
liggen aan het monteren van de trekhaak waardoor de bumper niet
meer goed vast kon worden geklikt. Afgebroken kunststof lipjes
vervangen door metalen en probleem opgelost.
- Na 30000 kilometer werkten de sensoren achter niet meer. Ook de
stroom voor de trekhaak deed het niet meer. Bleek met elkaar te
maken te hebben. Als er stroom wordt afgenomen gaan de sensoren
uit oid en er zat gewoon kortsluiting in de contactdoos.
- Bij 45000 kilometer sprong het STOP lampje aan als ik met hoge
snelheid een lange (snelweg)bocht naar links maakte. Toch
schrikken zo'n melding dat het remsysteem defect is ! Zodra ik
echter de bocht uit was dan ging de melding ook weer weg. Het
was een bug waar ik mee kon leven en is bij de 60000 beurt
opgelost.
- Bij 65000 kwam ik er achter dat de achterruitsproeier het niet
meer doet. Even laten nakijken.
Minpuntje merk ik nu wel dat de ruitensproeiervloeistof met de koplampsproeiers erbij erg hard gaat.
Wat ik wel mis is het tripling systeem voor de richtingaanwijzer.
Voor de rest heerlijke probleemloze auto.
Bijna aan het einde
- 165.000 km
Nog 15000 kilometer en dan is het weer gedaan met de derde Scenic. Komt er een vierde ? Het is verleidelijk om gewoon een kleur uit te zoeken en weer vier jaar Scenic te rijden. Vertrouwdheid met het model, geen problemen en de ruimte zijn duidelijke pluspunten. De 'nieuwe' look met alle chromen randjes vind ik wat minder. Daarnaast wordt het privilege model niet meer geleverd vanaf afgelopen woensdag in Nederland wist de dealer mij te melden. Dus zou ik een Bose moeten kiezen en die verder aankleden.. Ook niet ideaal.
In de afgelopen jaren geen noemenswaardige problemen gehad. De achteruitwisser waar ik in de vorige update melding van maakte deed het gewoon maar ik zat te draaien in plaats van dat ik de hendel van me af duwde...
Nog één keer een STOP melding gehad op het dashboard en dat bleek om een vervuilde sensor te gaan. Ook geen halszaak.
Kortom: Erg fijne auto. Ben gek op de power die er in zit en als het een prive auto was zou ik minder blij worden van het brandstofgebruik van deze 160 Pk motor.
Het einde
- 181.000 km
De leasetermijn zit erop. Bij de 180.000 beurt mocht de dealer alleen nog maar wat vloeistoffen bijvullen en daar moest ze het mee doen.
De nieuwe auto is een Opel Zafira Cosmo 1.6 cdti ecoflex geworden. Niet omdat de Renault niet beviel alleen ik was gewoon niet gecharmeerd van het Bose model. Ook de enige leuke gadget in de Scenic (de R-Link) was nog niet leverbaar en allerhande andere zaken waren alleen als optie leverbaar waardoor de aangeklede Bose uiteindelijk een stuk duurder werd dan de huidige Privilege. Persoonlijk vind ik het een miskleun van Renault om de meer aangeklede modellen niet meer te voeren in Nederland.
Over de de huidige Scenic nog steeds niets dan lof. Heerlijke reisauto met veel vermogen.
Na 14 jaar Renault switch ik nu naar Opel. Ben benieuwd...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.