Renault Grand Scénic 2.0 16V Tech Line (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand Scénic 2.0 16V Tech Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 191.000 km |
ERVARINGEN
- 95.000 km
Na de invoering van een beperkt merken beleid van mijn werkgever mocht Citroen helaas niet meer. Bij de keuze was het twijfelen tussen een Altea XL 2.0D en de Scenic.
Vanwege de aantrekkelijke actie met LPG (voor E995) en gratis glazen panoramadak, alsook het comfort, practische bruikbaarheid en de dealer + de lagere bijtelling voor de Grand Scenic (5P) gekozen.
Geen spijt, ondanks dat ik het idee heb dat de Citroen wat degelijker in elkaar stak. De Scenic rijdt prima, trekt goed, rijdt op LPG zelfs nog wat soepeler dan op E95. Wel wat verschil in trekkracht t.o.v. de Diesel, dus meer schakelen en vaker naar de pomp.
Erg plezierig vinden we ondermeer het keyless entry systeem (dat mis je pas als je in een auto zonder rijd), de werkelijk gigantische hoeveelheid opbervakjes, de zit, het prima Carminat CD navigatiesysteem, het uizicht (hoge zit) het panoramadak. Mooi is ook dat de LPG aansluiting gewoon achter het tank klepje zit.
Wat ons ook meevalt is de achterbak en wat je er dus in kwijt kunt. We waren de grote bak van de C5 break gewend, nou de Grand Scenic valt zeker niet tegen. Ook deze keer lukte het tijdens de vakantie om alles in de bak netjes onder de afdelhoes te krijgen. Nu ik het toch over vakanties heb, trekken met onze Paradiso gaat ook prima, door het lagere koppel zak je wat eerder terug, maar met deze combinatie lukte het toch ook om in z’n 4 (6bak) voorbij Luik de Ardennen in op het 1e stuk net boven de honderd te koen. Verderop gewoon in 6 de cruise control op 120, een enkele keer terugzakken naar de 110 (wat te voorkomen is door naar de 5 terug te gaan).
95.000 KM juli 2009
Geen noemenswaardige storingen. Het blijft een comfortabele auto die heerlijk rijdt.
PROBLEMEN
Ik heb hele wat horror verhalen gelezen over de 1e generatie Scenics, dus het was een beetje een gok. Tot nu toe n
3e verslag
- 87.000 km
De Grand Scenic is nu 2 jaar en 2 maanden oud. De ervaring is op zich nog steeds goed, alhoewel er toch wat mankementjes zijn die eigenlijk niet kunnen bij een product van ruim 31 duizend euren wat net 2 jaar oud is.
Net na nieuwjaar kwam er een wat krakend geluid uit de achterwielophanging. Een bezoekje aan dealer Verdonk in Veldhoven bracht een gebroken veer linksachter aan het licht. Na bestelling was deze in 20 min vrvangen. Oorzaak is volgens de dealer de constante zwaardere belasting ivm de gastank. En ik ga toch altijd voorzichtig over verkeersdrempels. Ik houd het op gewoon een kwalitatief slechte veer.
Ander dingetje is het open dak. Dat is niet rammelvrij te krijgen als het open is. En nu na de winter kraakt en piept het rubber, dat merk je vooral op verkeersdrempels als de carrosserie wat tordeert. Niets ernstigs, wel irritant.
Tijdens een lange rit terug uit Frankrijk kreeg de cruise control ineens kuren. Zodra ik richting aan gaf om weer naar rechts te gaan ging de auto van de ingestelde snelheid af. Heel iritant. Thuis de volgende dag het nog meer eens geprobeerd, voor ik naar de dealer ga, wat denk je: probleem verdwenen en sindsdien weg gebleven. rara politiepet...
Sinds gisteren doet de LPG installatie niets meer. Ik kon geen kapotte zekeringen vinden, de dealer ook niet, morgen bezoekje aan Walinga inbouw station om het zaakje te laten uitlezen.
Over de LPG instalatie en het rijden er op ben ik verder trouwens heel erg tevreden. Het rijd super, enige minpuntje is het bereik, ca. 380 KM. Daar staat ee volle tank tegenover voor bijna niets, onlangs tankte ik in Bastogne / Belgie voor 32 ct- liter, een volle tank voor 13 euro!!
Laatste punt betreft de voorwiel ophanging. Die maakt nu ook geluid als ik over een drempel ga. Ook bij het verdraaien van het stuur bij stilstand hoor ik een kloink geluid. Maar weer even naar de dealer om te cheken. Toon Verdonk ditmaal reed de auto de werkplaats in en kwam direct weer terug. Ik weet het al± een lager wat droog staan in de veerpoot. Kunnen we zo verhelpen, kan evt. ook bij de volgende beurt. Okay, prima maar toch weer een in puntje.
Zo´n 80Dkm zonder noemenswaardige issue´s, nu toch diverse minputjes. Niets onoverkomelijks, maar toch niet zoals het hoort.
Wel is me duidelijk dat Renault de zakjes net even minder goed afwerkt als Citroen, bij mijn vorige auto, een C5 break, had ik dit soort isue´s echt minder.
Als het hierna weer een tijd goed gaat neem ik de Scenic einde leasecontract misschien wel over, gaat dan naar mijn vrouw. Ik neem dan een kleine leaseauto bijv. een Volvo C30 puur voor zakelijk gebruik, geen bijtelling meer.
Al met al bevalt de Scenic nog wel prima, hij rijdt heerlijk, zit lekker, trekt meer dan voldoende. Wat opviel was toen ik laatst met m´n vader naar Frankrijk reed. Hij heeft een vorige generatie Scenic. Dan merk je pas wat er in deze Scenic voor automatische verwennerij zit. Het keyless entry systeem, eletrische inklapbare spiegels, automatische handrem, verlichting automatisch aan en uit, automatische klima, regensensor, ga zo maar door. Enige wat bij mij niet automatisch is is de versnellinsbak, die heeft mijn vader wel weer automatisch. (als ik nu moest kiezen nam ik de volgende generatie Scenic met 2.0 & CVT)
Wordt vervolgd.
4e verslag
- 95.000 km
Bij 91 dkm beurt gehad bij Verdonk in Veldhoven. 1e keer voor niets gekomen, men was de afspraak vergeten te noteren, dus ok geen vervangende auto geregeld. Slordig.
Bij deze beurt zijn de remblokken voor vervangen (1e keer), is er een t-stukje in de koelwaterslang (ivm LPG) vernieuwd, ivm een kleine lekkage (zat wat bloemkool op) en is er in de veerpoten van de voorwielophanging (schotels?) iets vervangen waardoor sturen en inveren nu weer geluidloos gaat.
Geen noemenswaardige storingen verder, alles doet wat het moet doen, de auto rijdt nog steeds prima, confort is heel goed. Op naar de 120 DK, dat is een grote beurt.
Klokje rond
- 145.000 km
Klokje staat nu net boven de 145 Dkm. De Scenic rijd nog super. Eigenlijk sinds het vorige verslag niets noemenswaardigs gebeurd. Enige bijzonderheid is een soms irritante resonantie bij 3500 toeren ergens onder of in de buurt van de versnellingspook. Ik kom echter tussentijds gewoon niet in de garage, gewoon wachten op de 150Dkm beurt. Verder een flinke ster in de ruit gehad a.g.v. een steen. Leaseplan stuurt je nu naar Kwikfit ipv. Carglass. Service van Kwitfit is prut, reparatie duurt veel langer dan gepland en de ster is nog flink zichtbaar. Zal wel 2 knaken goedkoper zijn dan Carglass, maar de kwaiteit is er ook naar.
verslag
- 174.000 km
Nog steeds de Grand Scenic. Rijdt nog steeds prima. Bij 170Dkm tijdens de winterbandenwissel 4 nieuwe Bridgestones gehad. Bij 171Dkm een storing met de LPG gehad, auto liep niet meer op LPG. Kabelbreuk naar de druksensor, binnen 30 min opgelost door LPG specialist Walinga in Ehv. bij 167Dkm hitteschild uitlaatdemper vervangen, was gescheurd. Volgens de monteur van garage Verdonk in Veldhoven is dit een bekend probleem en hebben ze dit allemaal met deze kilometerstand. Carminat CD navigatie systeem had problemen met lezen van CD's. Zelf maar even opgelost door de unit er uit te halen, klepje er af, lensje schoongemaakt met een wattenstaafje, werkt weer perfect.
Van de leasemaatschappij Leaseplan mag ik het contract met 6 maanden verlengen. Omdat het nog prima rijdt en de Scenic met 117gram Co2 pas later dit jaar komt, gaan we dat verlengen dus maar doen.
Betrouwbare, confortabele, fijne kar.
180Dkm beurt
- 180.000 km
De 180Dkm is inmiddels gepasserd, bij 179.930 heeft de auto bij Verdonk in Veldhoven een beurt gehad. Er is een kleine beurt gegeven, meer mocht niet van de lease maatschappij ivm. de KM stand. Wel zijn de voorremschijven en blokken vervangen, dit waren nog de originele, niet slecht lijkt me. Auto rijdt nog prima, alles werkt zoals het hoort, geen klachten. Alleen is bij 178 Dkm de voorruit vervangen (2e keer), was gescheurd a.g.v. steenslag. Dit pit zat op het zwarte deel van de ruit, dat heb ik niet gezien en dus ook niet laten repareren. En ook bij 179Dkm de airco opnieuw laten vullen, was net onder de minimale druk gekomen en werkte daardoor niet meer. Nog 5 maanden met deze auto te gaan als het goed is, de nieuwe Grand Scenic is besteld (een 1.6 DCI met 130 PK)
Einde verslag - inleveren leaseauto
- 191.000 km
Vandaag ga ik 46-TX-HB inleveren. Vanaf februari 2007 heeft deze Grand Scenic prima dienst gedaan. Natuurlijk zijn er wat dinggetjes geweest. Maar de Scenic heeft izch bewezen als een uiterst betrouwbare, comfortabele en plezierige auto.
Ik ben er van overtuigd dat de volgende eigenaar die de auto gaat kopen avn de leasemaatschappij, er wederom een fijne reisgenoot aan gaat hebben en er minimaal nog een ton bij gaat zetten.
Storingen gedurende de laatste periode: Manchet van versnellingspook laat los, een nieuwe ligt klaar bij de dealer. Carminat navigatiesysteem geeft soms een leesfout op de CD, waarschijnlijk is de lens van de laser vies of zo.
Verder niets dan lof, en ik ga dus door met Renault.
Ik ga vanavond een nieuwe Grand Scenic ophalen bij Renauklt Verdonk in Veldhoven, een 1.6DCI 130 (130 Pki, 320 NM met start-stop)
Uiteraard komt daarvan ook weer een review
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.