Renault Grand Scénic 1.9 dCi Privilge Luxe (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand Scénic 1.9 dCi 120 Privilège Luxe |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Eigenlijk was het alleen maar wachten op de introductiedatum van de Grand Scenic want ik had mij al veel eerder voorgenomen dat dit mijn nieuwe auto zou moeten worden. Samen met twee showroom exemplaren werd mijn Grand Scenic dan ook eind maart afgeleverd en kon er eindelijk voor het eerst mee gereden worden. Een proefrit had er vooraf namelijk niet ingezeten en ik wilde niet wachten tot de officiële dealer introductie.
In het afgelopen half jaar heeft de wagen aan alle verwachtingen voldaan. Hij is ruim, comfortabel, erg praktisch en ook nog eens behoorlijk pittig. Want daar was ik wel een beetje bang voor met zo’n grote en zware auto: zou de 1.9 dCi niet een beetje onder de maat zijn? Hoewel de Grand Scenic niet de klinkers uit de straat trekt vlieg je ongemerkt en in alle rust van 0 tot ver boven de 170 zonder echt het gevoel te hebben dat er onder de motorkap hard voor gewerkt wordt. Het stevige koppel (> 300 Nm) is daar natuurlijk debet aan.
Is het dan alleen maar rozengeur en zonnenschijn of valt er toch nog wat te klagen? Wel, de buitenspiegel links kan niet ver genoeg naar buiten voor langere mensen en de bediening van het navigatiesysteem had wellicht op een andere plaats gekund. Ook is de afleesbaarheid van het digitale dashboard niet altijd even goed als de zon erop staat. Daartegenover staat een heel pakket aan luxe dat allemaal onder handbereik is: cruisecontrol + snelheidsbegrenzer (erg handig bij trajectcontrole in druk verkeer) op het stuur, electronische airconditioning, een gekoelde dashboardkast, 6 versnellingen en een automatische handrem. Juist in de bergen blijkt dit laatste ideaal te zijn en is achteruitrijden en ’koppelingstress’ niet meer nodig.
Na een half jaar en bijna 25.000 km op de teller weet ik het zeker: de Grand Scenic rijdt lekkerder dan de gewone Scenic en is ook nog eens mooier. Een kwestie van smaak? Zeker, maar de hoogte-lengte verhouding blijkt gewoon te kloppen en de 5 cm langere wielbasis geeft de passagiers het gevoel in een (nog) grotere limousine te rijden. Het (optioneel) bijgeleverde glazen dak benadrukt dit gevoel nog eens extra.
Een vraag die vaak gesteld wordt is of ik de 3e stoelenrij vaak gebruik en wie er dan zitten. Dat is een gewetensvraag want de eerste 3 maanden zijn de stoelen niet uit de vloer geweest maar hebben we volop genoten van de extra bagageruimte. Dus geen bak op het dak maar ouderwets de kofferbak volgeladen op vakantie. Maar bij de aanvang van het nieuwe voetbalseizoen maakt de D2 er ineens wel gebruik van. En de tassen kunnen er ook nog bij. Volwassenen tot 1.70 m kunnen ook nog wel achterin, voor langere mensen is het beter een rij naar voren te gaan.
Update 19-7-2005:
Nog steeds bewijst de Grand Scenic zich als een betrouwbare en bovenal comfortabele reisgezel. De motor is nog steeds erg stil en er zijn nog geen kraakjes te bekennen. De 3e stoelenrij wordt af-en-toe gebruikt maar dan alleen voor kinderen tot zo´n 12 jaar. Voor grotere passagiers is de beenruimte gewoon niet toereikend. Met het naar voren schuiven van de gehele 2e stoelenrij ontstaat uiteraard meer beenruimte achterin, maar dan mogen de andere passagiers ook niet al te groot zijn.
Inmiddels heb ik mijn lijstje met aanpassingen voor de volgende versie wel compleet. Tenminste, als Renault naar mij wil luisteren. Zo wil ik graag ook een handmatig instelbare interval op de ruitenwissers. Automatisch is leuk maar nooit de interval die je zelf wenst, en dan spreek ik nog niet eens over de momenten dat de sensor denkt dat ik het prettig vind om mijn wissers op topsnelheid over de ruit te zien racen. Ook zou ik graag hoogteverstelling op de passagiersstoel willen hebben. Vooral lange mensen zouden daar graag een tikje lager willen zitten. Tot slot de linker buitenspiegel die echt verder naar buiten zou moeten kunnen.
De totaalindruk blijft echter zeer positief.
PROBLEMEN
Tot nu toe zijn er geen echte problemen geweest. Wel blijkt de aanschaf van een (dure) afneembare trekhaak i.v.m. de achteruitrij signalering overbodig. Met de haak eraan werkt het systeem ook prima.
Bij het navigatiesysteem (Carminat) werd een behoorlijk verouderde cd (zomer 2003) geleverd en, hoewel Navtech inmiddels al twee keer een nieuwe versie heeft uitgebracht, kan Renault die blijkbaar niet leveren.
Verder gaat soms, bij een snel genomen bocht naar links, de signalering van de autogordel af. Daar moet bij de 30.000 km beurt maar eens naar gekeken worden.
Update 19-7-2005:
Inmiddels bij 60.000 km de eerste grote beurt gehad. behalve het vervangen van de pedaalrubbers en wederom reinigen van de airco geen bijzonderheden. Tussen de vorige review en deze zijn de volgende onderhoudswerkzaamheden en reparaties uitgevoerd.
45.000 km: vervangen van alle banden. De banden waren alle vier gelijkmatig en volledig afgesleten. Sporing OK. Door de dealer werd aangegeven dat deze termijn voor deze auto, met deze bandenmaat (205/55) normaal was. In vergelijking met eerdere modellen (> 60.000 km voor alleen de voorbanden) is het wel tamelijk snel. Airco gereinigd i.v.m. nare lucht, met name als de airco uitstaat.
58.000 km: rammelend geluid onder auto door afgescheurd hitteschild bij de uitlaat. Dit is vastgezet en vervangen bij de grote beurt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.