Renault Grand Scénic 1.9 dCi 130 Dynamique (2009)

autoreview

Renault Grand Scénic 1.9 dCi 130 Dynamique (2009)

Signalement

UitvoeringGrand Scénic 1.9 dCi 130 Dynamique
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf4 km
KM-stand laatst138.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 4 km

Versie:

Grand Scenic 7P
Dynamic
Griss Eclipse (Kleur)
Pack Eclipse (Panoramadak, Opendak, Privacy Glass achter)
Pack Introduction (Parkeersensoren voor en achter, meesturende Xenon verlichting en inklapbare spiegels)
Radio met Bluetooth 3d Sound by Arkamys
TomTom geintegreerd navigatie systeem
Dakdragers
Bagagenet
De optie lijst van de Dynamic uitvoering is al zeer compleet oa key less entry, 16Inch lichtmetaal, TFT scherm Full Color, geintegreerde zonneschermen achter etc..



En ja hoor... gisteren opgehaald en de teller staat nu al op 650KM
Wat een heerlijke auto is dit zeg... ik heb allen een proefrit gemaakt in een gestripte 1.4TCE......
Wat een feest.. de 1.9DCI is ultiem stil en gewillig... (geen race auto maar een gelijkmatige afgifte van het vermogen). Pakt heel goed op in elke versnelling! Hij is veel stiller dan mijn oude auto de Avensis 2.2D4D!
De afwerking is helemaal top..... en alle luxe die hij biedt.... is ook subliem!
Het TFT scherm ter vervanging van de oude km en toerenteller etc.. is super... heel rustig.. goed af te lezen en in te stellen naar eigen voorkeur... Carkit werkt ook super icm met mijn HP Ipaq 9400C... de radio valt niet tegen maar is ook niet wat ik er helemaal van verwacht had! Het TomTom systeem is werkelijk super..... voldoet meer dan prima!
Het Panorama dak is ook een mooie aanwinst!! Parkeersensoren zijn op een werkelijk doordacht systeem geintegreerd... geen schakelaars die je om moet zetten.. Benden de 10KM gaan ze automatisch in werking en geven je optische en acoustische signalen... heel mooi!
Dan de meesturende Bi Xenon verlichting... net mee rond gereden in het donker en geeft een heel mooi lichtbeeld.
Is inderdaad een waardevolle aanvulling! Tot zover de eerste indrukken!

Eerste 3000 zit erop

  • 3.000 km

De eerste 3000 km zit erop.

Nu even wat meer aandacht om de review wat dieper in te gaan.

1) Afwerking.

De afwerking is nog steeds top. Alles sluit nog steeds keurig op elkaar aan en heeft een luxe uitstraling. Wat echter duidelijk begint te worden (was er al bang voor) dat al het plastic op Knie hoogte van veel mindere kwaliteit is en onzettend kras gevoelig is. (kinder al heel vaak erop aan gesproken voorzichtig te doen).

2) Motor en Versnellingsbak

De versnellingsbak is tot op heden heel erg soepel (koppeling laat zich ook op een lichte (niet te licht) manier bedienen. Zeker gezien het feit dat de bak 300NM aan koppel moet verwerken maakt het knap dat je geen gespierd been hoeft te hebben om de boel in beweging te krijgen.
De motor begint wat losser te komen. Het koppel van 300NM komt al vrij bij 1750Rpm en houdt het vol tot ongeveer 2500Rpm. Daarna moeten de pk's het overnemen. Je merkt wel dat het kleine duwtje in de rug bij 2700rpm weg ebt... De motor laat zich makkelijk door halen richting de 4000Rpm zonder kabaal en verlies aan kracht (erg netjes). Kortom.. voor de motor niets dan lof... er is ook geen sprake van een turbo gat of dat hij er in eens in komt (zoals bij VW motoren). Duidelijk te merken dat deze motor een door ontwikkeling is van 1.9DCI die al wat langer mee draait.
Zelf in Top Gear magazine adviseren ze dit blok tov alle andere diesel opties. Binnen 2 weken gaat de auto naar Assen om te worden uitgelezen en de motor te upgraden naar 160PK en 365NM.
Wat me opvalt aan de overbrenging is dat men er vanuit gaat dat je in de 6e versnelling rond vaak rond de 110-120 gaat rijden.
Het aantal toeren bij 120 is rond de 2300Rpm.
Daarnaast zit ik eigenlijk 60% van de tijd rond de 75 tot 130 en dat gebeurt allemaal zonder te schakelen in de 6e versnelling... Bijna het gevoel dat je met een automaat rijdt :-).

3) Navigatie Radio Telefoon

De radio (Arkamys) 4 x 30 watt begint te wennen (ik denk dat de klank kleur gewenning is). Klinkt steeds beter :-) heb ook wat instellingen aangepast. Ik heb er een 4GB USB stick in met de top 1000 en ben nog lang niet door alle nummers heen. Je kunt de nummers random afspelen en de auto onthoudt waar je bent gestopt (zondat hij niet elke keer bij nummer 1 op de stick begint)!
Als telefoon heb ik een HP 914C welke ik via BT heb aangesloten.
Ik heb een probleem met het uploaden van mijn tel book. Ik krijg niet al mijn contacten overgezet (heb er nu nog maar 15 in staan):-(. Mocht iemand een tip hebben dan verneem ik dat heel graag! Daarnaast verliest de radio te pas en te on pas het contact met de radio tijdens een tel gesprek... wat niet handig is... tips are welcome..
De TomTom ben ik dagelijks van onder de indruk... Ik twijfelde eerst over de DVD nav optie... maar kan me nog geen voordelen bedenken voor de 1500 euro die hij kost tov de super tomtom...
Zelfs Mobiele flitser geeft hij realtime aan... Het laat zich kinderlijk eenvoudig bedienen en de updates via Internet zijn binnen 30 seconden allemaal uitgevoerd... Complimenten voor de 500 euro die het maar kost... Waar ik te laat achter kwam is het feit dat de achteruitkijk camera ook in combi met TomTom kon.. Ik dacht dat dit was voorbehouden aan de DVD set.. :-(.

4)Exterieur (parkeersensoren)(dakdragers)

De parkeersensoren zijn bijna top. Achter werkt beter dan voor.
Aan de voorkant begint alles al rood te worden wanneer ik tussen 2 standaard verkeer paaltjes (versmallingen) rijdt. Voor staat dus niet goed afgesteld (cq opgesteld). Achter werkt prima waardoor het nut van de camera eigenlijk bijna vervalt (wel een leuke gadget)!
Ik heb de dakdragers vorigeweek voor het eerst aangebracht. Even goed puzzelen en daarna binnen 15 minuten aangebracht. Werkt behoorlijk eenvoudig en is alleen te installeren.

5) Ergonomie

De ergonomie van de stoelen is top... (al is de zitting van de stoelen voor lange mensen inderdaad iets te kort). Nu ben ik zelf 1.84 dus dat is opzich geen probleem. De stoelen zitten erg comfortabel (lekker om in te reizen).
De achterstoelen bieden meer dan genoeg ruimte voor 2 zit verhogers voor mijn zoontjes en de Easyfix voor de Maxi Cosi van mijn dochter (zit in het midden) via de ISOFIX.
De beenruimte is in de normale stand heel goed.
Bij het opklappen van de 2 achter stoelen (werkt super eenouvoudig) is het wel nodig om de 2e zitrij wat naar voren te zetten waardoor de 3e zitrij genoeg ruimte geeft om zelf volwassenen tot 1.84 een uur mee op rit te nemen (ben er zelf gaan zitten en zat prima... zou er alleen niet willen zitten als de rit langer dan een uur zou duren).
Bij alle stoelen in gebruik is de beenruimte op de 2e zitrij net voeldoende om een lange rit te kunnen maken.
Om de 3e zitrij te bereiken kun je door het trekken aan een hendel de achterstoelen bereiken.

6) Verbruik

De auto loopt tot op heden rond de 6.7 liter per 100KM. Ben ik nog niet van onder de indruk (zal na 10.000KM wel lager worden).
Gezien het een hogere auto is met een gewicht van 1500KG denk ik dat ik rond de 6.1 moet kunnen uitkomen met normaal rijden. (ik denk tenslotte ook aan het milieu).

7) Diversen

Panoramadak is helemaal top. Een beetje zon en een binnenweg en hup het dak open.... geweldig... en als het koud is.... lekker de boel dicht en een mooi uitzicht... geeft een mooi ruimtelijke beleving (kindere zijn gek op het uitzicht naar boven)!

De Xenon optie die ik erop genomen heb is super. In de avond wordt er een helder licht voor de auto geprojecteerd wat een heel rustig beeld geeft (goed voor nachtblinde mensen denk ik). Ook het meesturen van de lampen in de bochten is een heel praktische aanvulling. Wat me wel opvalt is dat ik vaker wordt gesignaleerd door mensen met groot licht... Ik dacht eerst dan men me overal aan het waarschuwen was voor flitsers :-) maar ik denk dat het te maken heeft met de Xenon verlichting waar tegenliggers meer last van hebben dan gewoon licht...

Verder nog geen mankementen ontdekt (laten we het zo houden).

Op naar de volgende review!

Kleine update

  • 7.500 km

De eerste 7500 zitten erop. De de motor is merkbaar soepeler geworden. De auto is dan ook na het behalen van de 6000 naar de garage geweest om hem te voorzien van de Commonrail en ELR stuurcomputer. Het vermogen is hierdoor op een goede 160PK en een nett 365NM koppel uitgekomen. Het verbruik is van 7.1 naar 6.7 per 100KM gegaan (getankte liters door aantal KM).
De auto reageert nu nog soepeler dan hij al deed en is nog steeds uiterst stil. Heb een 5 tal volwassen kerels in de auto gehad en die vroegen zich af of er een elastiek voor de auto zat. Bij het opschakelen in het toerenbereik 1750 tot 2500 beschikt hij over het volledige koppel van 365NM waardoor hij in alle stilte met een licht duw in de rug voorruit wil.
Ik heb op dit moment 1 mankement ontdekt... en dat is de ontgrendeling van de rechter stoel op de 2e zitrij... als ik de hendel overhaal wil de stoel niet meer naar voren :-(. Bij de eerste beurt dit even laten verhelpen.

Foto's toegevoegd

TomTom Update

  • 8.595 km

Navigatie Update:

Ik heb een update van het TomTom systeem gedaan.

1) Kaart van West Europa (Detail)
2) Update van het systeem naar IQ Routes (op basis van gemeten
gem tijden een analyse van de echte reistijd.
3) Weergave van Rijbaanscheiding wat het maken van fouten op de
snelweg (welke afslag etc) aanzienlijk vermindert.

Update koste 90,00 euro. (toch wel weer een hoop geld maar geeft toch wel weer een stuk meerwaarde).

Versnellingsbak reageert niet meer ???

  • 10.500 km

Vrijdagmiddag 19-12-2009.. op weg naar huis met Kerstpakket (avondspits) ring Amsterdam..... ik hoorde wat metaal geluid (alsof er een stuk ijzer onder de auto terecht was gekomen).
Op dat momoment wilde ik van de 6e versnelling naar mijn 4 gaan.... maar tot mijn grote schrik kon ik de pook alleen in 1 strakke lijn naar voren en naar achter bewegen (zonder weerstand) en zonder over te schakelen.. Daarnaast moest ik tanken omdat de brandstofmeter aangaf dat alle op was?
Stoppen betekent niet meer verder (wegrijden in 6e versnelling leek mij niet handig)... File vormde zich en ik ben over de vluchtstrook met alarm lichten gaan rijden... totdat ik de file voorbij was.... garage gebeld... (zitten 500 meter van de snelweg) en aangegeven dat ik onderweg was en niet van plan was te stoppen.... Ik heb de garage gehaald! Daar aangekomen werd de auto meteen op de brug gezet... Bleek een borgpen uit een stuk overbrenging gesprongen te wezen waardoor ik de auto niet meer in een andere versnelling kon zetten... Om hij dit punt te komen hebben ze de auto gehouden tot zaterdagmorgen.... defect is opgelost met een nieuw boutje van 1,75 (uiteraard op garantie gekregen). Toch wel even schrikken..... laten we hopen dat het hierbij blijft :-)

De eertse 45000 staan op de teller

  • 45.000 km

De eerste 45000 staan op de teller.
Net op vakantie geweest naar Frankrijk.
Dakkoffer van 2,15 meter op het dak 3 kindere op de achterbank en de achterbak vol met bagage tot het afdekzijl (wordt die ook nog eens een keer gebruikt). Het totale gewicht kwam daarmee rond de 2000KG.
Cruise Control op 140 en berg op berg af zonder een krimp te geven.
De auto heeft ons in alle gemak en comfort naar Zuid Frankrijk gebracht met een gem verbruik van 6.8 Liter per 100KM geweldig!
Geen kraakje... piepje... of mankementen mogen ervaren :-)

Tja wat moet ik verder melden.. de auto doet wat hij doen moet en doet dat op een meer dan prettige manier.. (mag ook wel voor een auto van 36500.00 euro.

Moet wel bekennen dat bijv na een stop het invoegen met het totaal gewicht van 2000KG zonder tuning niet comfortabel verloopt. (de tuning van de motor wordt pas na 2 minuten actief).
Je merkt dan duidelijk het verschil van 30PK minder en 70NM minder koppel. Op het moment dat de tuning zijn werk gaat doen voelt hij weer comfortabel bij het invoegen en dat verschil is dan ook verbijsterend groot?

Kortom... tot op heden nog geen dag spijt van de aanschaf.... heb in de vakantie menig autoblad gelezen waarin een hele boel test's en reviews en vergelijkingen stonden met andere mpv's waar de Grand Scenic III elke keer als de beste naar voren kwam.... en ik kan begrijp waarom!

Op naar de 100.000

  • 90.000 km

De digitale teller geeft aan dat de 90000 er bijna op zitten.
Problemen...... tot nu toe 1... het geval met het losse boutje van de versnellings bak... verder.... niets..
Rijplezier en gebruiksgemak ervaar ik nog elke dag...
Even een lading afval wegbrengen... 2 stoelen plat en 3 eruit... et voila 2000L+ laadruimte...
Even met Opa en Oma en de 3 kinderen naar het restaurant... geen probleem!
De motor loopt nog steeds als een zonnetje... het heerlijke koppel van +/- 370NM doet zijn werk prima... worden meer aangesproken dan de 160PK die vrij komen bij 3750RPM...

Schakel meestal over voor de 2750RPM... in alle rust heerlijk vlot vooruit.
Panorama dak is in deze tijd van de Global Warming een prachtige optie... bijna elke dag open gehad vanaf half april.
TomTom... snel en nauwkeurig... en zeer gebruiksvriendelijk. Radio Communiceert top met de BlackBerry!
Wat moet ik er nog verder over zeggen.
Wellicht dat de volgende weer een GSIII wordt (de face Lift?). Wordt dan zeker weer de optie (de nieuwe) met 130PK (en weer tunen naar 160).
Minder lijkt me nog steeds een straf voor een auto van dit gewicht daar blijf ik bij.
Jammer dat de standaard 160 eruit is gehaald.. gezien het bedrag wat hij moest kosten toch ook wel weer begrijpelijk (was te duur).

Ook goede zaken wennen snel

  • 105.000 km

Zit nu op de 105.000,00 KM.
Ik kan me niet voorstellen dat de Renault Garage nog wat aan me verdient. De eerste banden zitten er nog op (icm winterbanden) en tot op heden is er niet defect geraakt.
Geen kraakjes... piepjes niets.
Motor loopt nog steeds als een zonnetje en alle mooie dingen van de Grand Scenic zijn gewoon geworden.
Kortom... alles wat me was voorspelt door anti renault rijders is tot op heden niet uitgekomen.... Hij is tot op heden net zo betrouwbaar gebleken als mijn vorige auto de Toyota Avensis...

Nog steeds niets te melden

  • 138.000 km

Nog even en hij wordt weer vervangen.....
Problemen..... nog niets...
We ervaren de auto nog elke week als praktisch.... comfortabel en heerlijk om mee te rijden.
Hij wordt echter niet vervangen door een nieuwe GSIII. Gezien het feit dat een nieuwe met alle opties zoals de huidge op een 36000 komt met 20% bijtelling ben ik opzoek gegaan naar een auto met 14% bijtelling.
Het is de Peugeot Hyrbid4 met 200PK 4WD bijna Full Options geworden waar ik 200 euro per maand netto minder voor ga betalen???? Wat een waanzin....
Het praktische gaat het afleggen tegen vermogen... comfort... en luxe....
Xenon, HUD, 200PK 450NM, 4WD, Electrisch rijden mogelijk 17" half leer, automaat etc... en nog geld besparen ook.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (28)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.