Renault Grand Scénic 1.6 dCi 130 Privilège (2012)

autoreview

Renault Grand Scénic 1.6 dCi 130 Privilège (2012)

Signalement

UitvoeringGrand Scénic 1.6 dCi 130 Privilège
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf95.000 km
KM-stand laatst166.000 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 166.000 km

Toen het leasecontract van de golf van mijn vrouw ten einde liep was er de keuze uit zelf een nieuwe leaseauto uitzoeken, of een stilstaande auto uit de pool pakken. Die pool was bijna opgedroogd. Er stond enkel deze grand scenic stil. Kleine 3 jaar oud en 95 duizend op de klok. Nog ruim 2 jaar te gaan. Een stilstaande auto pakken werd financieel extra aantrekkelijk gemaakt omdat de werkgever het verschil (=forse meerprijs in dit geval) in bijtelling voor zijn rekening zou nemen.

Wat voor auto is het?
Een renault grand scenic in de kleur metallic brun mokka (bruin) met een 1.6dci dieselmotor met 130 pk in de meest luxe privilege uitvoering met zeven zitplaatsen en voorzien van nog wat extra zoals trekhaak, dvd systeem, thule fietsendrager en electrische koelbox. Zelf heb ik er nog een originele renault allesdrager bijgekocht op marktplaats. De kleur vinden we eigenlijk in combinatie met cremekleurig lederen interieur wel erg mooi. De auto van na de 1e facelift en is zeer luxe met o.a. elektrische bestuurdersstoel, stoelverwarming, zonneschermen rondom, alles elektrisch bedienbaar, navigatie voor Europa (die overigens bijzonder prettig werkt en eenvoudig bedienbaar is) en 'lane departure systeem' (die laatste optie is discutabel. Ik heb hem nooit aanstaan want je wordt simpel van het gepiep zodra je over een belijning heen rijdt). Verder zit er nog keyless entry op (best handig eigenlijk), xenon die meedraait (zelf zie ik de meerwaarde van het bejubelde xenon niet, maar dat terzijde) en achteruitrijcamera (Moest ik erg aan wennen maar soms best fijn).

Hoe rijdt het?
Anders. In ieder geval erg comfortabel. Licht deinerig ook wel. Ik reed laatst met mijn schoonvader op proef in een gewone scenic en die voelde heel anders. Iets sportiever (sportief tussen aangalingstekens). En een hoge zitpositie is bijvoorbeeld goed te merken is wanneer je scheef van een afrit afrijdt. De auto schudt dan hevig heen en weer. Met zijn 130pk en 320nm is het zeker geen slome stakker. Hij is door zijn gewicht van ruim 1500kg niet snel weg vanuit stilstand, maar op tussensprintje is hij gewoon bijzonder vlot. Voelbaar sneller dan bv de golf en de focus die we hiervoor hadden. En het verbruik valt ook niet tegen. Gemiddeld 5.5 liter op 100km. Bij een snelle rit met een skikoffer op het dak Loopt het op tot 6,7 op zijn slechtst. Op zijn best 5.0 liter maar dan moet je geen 130km/uur gereden hebben. De tank is met 60 liter ouderwets lekker groot wat voor een prachtige actieradius zorgt. Het geluidsnivo is lekker laag in de auto, ondanks de klankkast.

Hoe voelt de auto?
De auto voelt hoogwaardig aan. Wel is de bediening soms wat typisch (bijzoorbeeld lichten, ruitewissers, afdekzijl bagageruimte) wanneer je lang in duitse autos gereden hebt. En wanneer je te lui bent om een gebruiksaanwijzing door te lezen. Zo kwam ik er achter dat je niet met een schroevedraaier het kinderslot er achter op hoeft te zetten, maar dat je dat met een knopje in de voorportier kan doen. Super handig! Soms zitten er volwassenen achterin en dan haal je het kinderslot met een druk op de knop ervan af. Ik moet wel zeggen dat na 100 duizend km plus de carosserie wel wat 'losser' is. Bij het schuin optijden van een oprit hoor je de deurrubbers wat geluid maken. Het meubilair is zwaar en hoogwaardig en zit goed. De derde zitrij is voor kleinere kinderen perfect en voor volwassenen net toereikend. Waar ik een groot fan van ben is de tempobegrenzer icm een cruise control. In druk verkeer is het heerlijk om een max in te stellen om niet onopgemerkt te hard gaan. De afwerking is op bijna alle punten perfect. Bijna alles voelt zeer solide en hoogwaardig aan. Maar op een paar details laat de auto steekjes vallen.

Hoe bevalt de auto?
Eigenlijk boven verwachting goed. Hij is onovertroffen praktisch. Extra passagiers mee? Geen probleem! (Zeer) veel bagage mee? Ook geen probleem! En door de geringe buitenmaten (hij is net zo lang als onze vorige vw golf variant) past hij gewoon in een krap parkeervak in de parkeergarage. En voor een lange rit naar een vakantiebestemming is hij ideaal. Hij is vlot, stil, zeer comfortabel afgeveerd en ruim. Wat heb je in zo'n geval aan RWD, 18inch wielen en een sportonderstel? Niets kan ik uit eigen ervaring zeggen (rij zelf nu bmw). Wel roept deze auto andere reacties op bij medeweggebruikers. Ze gaan dikwijls dichter op je bumper zitten dan ze zouden doen bij een Duitse auto uit dezelfde prijsklasse.

Problemen?
Afgelopen winter bemerkte ik dat de auto grote moeite had om warm te worden. Een garagebezoek bracht aan het licht dat een klep die koude lucht naar binnen liet, open bleef staan. Na een fix doet het verwarmingsysteem het naar behoren. Wat fijn is, is dat je voor een soft blower instelling kan kiezen. Ik heb liever wat meer geduld (stoelverwarming zorgt snel voor een behaaglijk gevoel), dan zo'n bladblazer in mijn dashboard.
En ik merkte laatst dat ik een deurpaneeltje verloren ben bij 1 van de achterportieren (12 bij 12 bij 6 centimeter). In het andere achterportier zit hij ook wat gammel gemonteerd.
De motor lijkt nog kerngezond. Beurten zijn om de 30 duizend kilometer. Tussendoor moet er nu 1 liter olie bij. schakelen en koppelen gaat nog als nieuw. En ander probleempje was dat de pomp plotseling bij het tanken continu afsloeg. Ik moest in porties van een tot een halve liter per keer de auto aftanken. De 1e x dacht ik dat het aan de pomp lag, maar alle daaropvolgende keren deed hij het net zo. Bij de volgende beurt heb ik het vermeld. Er is iets 'verdraaid' in de tankhals en sindsdien doet hij het weer goed.
Meest recente euvel (km stand 154k) is dat de joystick voor de navigatie tijdelijk naar beneden geen contact maakt. In menu's is dat op te lossen door te draaien maar ideaal is het niet. Pasr dagen later deed hij het weer prima. Zandkorrel?
Bij inleveren van de auto was de schade aan het interieur 2 afgebroken gorderhouders van de derde zitrij (plastic is wat kwetsbaar blijkbaar) en een vertilatieroosterknop die ingedrukt was in bij de tweede zitrij. Het lederen interieur heeft zich heel goed gehouden ondanks misbruik van twee kleine kinderen achterin.

Conclusie?
De renault scenic is een zeer prettige comfortabele auto. Tevens is hij zeer praktisch en ruim. Je moet hem niet kopen om strak over een klaverblad te scheuren, maar wel om geriefelijk lange afstanden af te leggen met veel passagiers en bagage, en dan uitgerust aan te komen. Is opnieuw een nieuwe scenic gekomen? Het antwoord is nee. Ik wil graag een automaat rijden en die is niet op de 1.2tce te krijgen (nieuwe auto moet een benzine zijn). De nieuwe renault megane estate 1.2tce dsg was wel eens kanshebber maar de keuze is gevallen op een 308 sw 1.2htp 130pk EAT6 automaat. Die was sneller/zuiniger en als blue lease edition met wat achteraf gemonteerde opties zeer gunstig in de bijtelling (nu alles weer 22% is). Maar ik kijk met genoegen terug op de kms gereden met 'mijn' scenic. De auto is erg goed bevallen en ik kan hem zeker aanraden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.