Renault Grand Scénic 1.5 dCi 110 Sélection Business Sp. (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand Scénic 1.5 dCi 110 Sélection Business Sp. |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 170.000 km |
Review
- 1.030 km
Eindelijk na een dikke 4mnd wachten het telefoontje dat er een afspraak gemaakt kon worden om de auto op te halen. In september de 7pers. uitvoering besteld in de kleur Gris Platine met Pack Introduction (meedraaiend Xenon, sensoren voor + achter, inklapbare spiegels), Pack Eclipse (privacy glass en panorama dak met schuifdak) en 17" velgen. Heb twee wagens hiervoor al een keer met volle tevredenheid een korte Scenic Dynamique 120 gereden en nu met meer gezin en een aantal schoolvakanties in het vooruitzicht heb ik er eigenlijk niet lang over na hoeven denken wat ik wilde rijden, de Peugeot 5008 was ook een heel goede en mooie kandidaat geweest maar dat duurde net te lang en de prijzen waren nog niet bekend. Eerste indruk, mooie wagen, vooral in deze grijze kleur zijn alle details goed te zien. Ook de combinatie met de, vooral achterlichten vind ik zeer geslaagd. Altijd even wennen bij een nieuwe auto, hoe pakt de motor op, waar zitten alle knoppen, dat zijn er nogal wat, Kun je een lekkere zitpositie vinden. Om kort te zijn, de motor moet nog "los"komen, de knoppen, dat is gewoon wennen en de zitpositie heb ik kunnen vinden. Airco is weer een hele prettige, andere merken doen dat soms "anders". Die van Renault is gewoon goed afgesteld. TomTom is ook super vooral ingebouwd zoals bij deze Scenic, gelijk West-Europa gedownload voor nog geen €50,00 en we zijn klaar voor een paar jaar vakantieplezier. Wat in eerste instantie wat tegen valt is de opbrengst van de Xenon, daar had ik wat meer van verwacht. Ook wennen is de diepe kofferruimte,en doordat er nogal wat vuil op de bumper blijft hangen en je even lekker met je knieën tegen de bumper gaat hangen om wat achter uit de bak te pakken je gelijk een vuile broek hebt, alles went en nu weet ik het, dus opletten! Ik heb er gelijk een 2-tal foto's bijgezet en zal de review blijven bijhouden zodat anderen daar weer het plezier van kunnen hebben. Als deze Scenic het net zo goed doet als de eerdere dan zal er weing commentaar komen, die is alleen voor onderhoud in de garage geweest. Ik verwacht er in ieder geval veel plezier in te beleven.
Waarderingen zal ik nog bijstellen na meer km's, je moet die nu eenmaal invullen om de review te kunnen bewaren, dit ter info
verslag 6.100km
- 6.100 km
De eerste echte (en buitenland) km’s gemaakt en kan ik mijn ervaringen beter omschrijven. Keuze voor de uitvoering; zoals ik al eerder had gemeld heb ik een Dynamic uit 2004 gereden en daar zat alles op en aan wat je voor het dagelijks gebruik wenst. De Dynamic is ook de basis voor de B(usiness) S(port) van de GS3 alleen was deze 1k voordeliger en kreeg deze een paar extra’s mee; parkeersensoren, TT, inklapbare spiegels en Arkamys geluidssysteem met USB aansluiting. Keuze motor was heel simpel de Dynamic 130pk werd te duur en Renault maakt zeer goede diesel motoren, dus weinig reden om te twijfelen. We zijn 5 jaar verder, de techniek gaat vooruit en tov de vorige Scenic 10 pk minder en die 120pk beviel zeer goed.
Wat verschilt met de vorige versie voor zover ik me kan herinneren; geen automatisch dimmende binnen spiegel meer, standaard geen bandenspanningcontrole, het automatisch sluiten van de portieren bij het handsfree systeem, 3 gelijke stoelen op de 2e zitrij, bij de vakjes onder de diverse tapijten ontbreken de diverse scharnieren en bij veel voorspelde sneeuwval kun je de ruitenwissers niet meer van de vooruit afzetten, zoals menigeen gewend is om te doen op zijn wintersportadres, de armen komen dan simpelweg tegen de motorkap aan na een paar cm. Met deze GS3 BS 110pk op papier dus een zeer complete wagen met veel ruimte.
Wat opvalt, is dat de kwaliteit erop vooruit is gegaan en dat materiaalgebruik degelijker overkomt, het oogt allemaal wat duurder als de vorige versies van de Scenic. Ondanks dat zie je bij zonlicht op je dashboard wel het airbag vak bij de bijrijder onder het “plastic” liggen. De stoelen zijn goed te verstellen, ook de bijrijderstoel in hoogte en deze is ook als “tafelblad” te gebruiken.
Het rijden bevalt tot nu toe steeds beter, motor begint lekker los te komen, dat merk je goed, ze wordt steeds gewilliger. Voor een 110pk met dit gewicht valt het zeker niet tegen. Voor Nederland en ook buitenland kom je zeer goed mee met de rest van het verkeer en de wagen is ook lekker stil, en dat komt het rijcomfort weer ten goede. Het verbruik is nog steeds aan de hoge kant, vind ik, tot nu toe 7,0l/100km. Bij het aftanken van de wagen kun je niet in de pijp kijken of je tank al bijna vol zit waardoor, als je wilt aftanken, snel over de rand tankt. In de praktijk tank ik dan rond de 49 á 50l, terwijl er een 60l tank in ligt, in- of exclusief reserve, en dan tank ik braaf als de boardcomputer als actieradius ca. 60km aangeeft en daarna direct 0km. In theorie zou je dus nog zo’n 140km moeten kunnen rijden, maar dat waag ik er liever niet op, als dat niet nodig is. Ik weet niet of anderen daar al ervaring mee hebben, dat lees ik dan wel bij de commentaren.
Zoals ook bij de foto’s te zien is heb ik ook al met de dakkoffer een aantal km’s gemaakt en dat is ook een prettige ervaring geweest. Je merkt dat qua vermogen niet dat je echt extra gewicht en luchtweerstand meeneemt, met het glazen dak merk je het wel in geluid. Als je dan de zonneschermen dicht doet, scheelt dat wel behoorlijk in geluid. Wat ik optisch ook vind is dat de dragers vrij ver naar voren zijn gemonteerd, waardoor er van de zijkant gezien een wat gekke verdeling op het dak ontstaat, van mij had het optisch verder naar achteren mogen zitten. Het dragersysteem van Renault is simpel te monteren, netjes rond de auto lopen en alles elke keer weer wat strakker zetten tot je bijna op maximaal aandraaien zit bij de bouten. De plastic afdekkapjes die erbij geleverd worden zijn niet afsluitbaar met een sleutel, maar dat is ook niet echt nodig, omdat het systeem wordt vergrendeld in de sponning van het portier met een pennetje, waardoor je het hele portier moet verbuigen wil je de dakdragers er ongeoorloofd vanaf halen. Ook zitten er in de plastic afschermkapjes 2 (plastic) pinnetjes die in de drager zelf schuiven om het verdraaien tov deze stangen op te vangen, echter bij de montage zijn er bij mij al afgebroken waardoor ik 1 kapje bij moet bestellen, welke volgens de dealer in Veghel voor als nog absoluut niet los bij te bestellen zijn, omdat er alleen volledige setjes worden geleverd. Ik moet dus eigenlijk een complete dakdragerset kopen á € 220,00 voor 1 plastic kapje met afgebroken pinnetjes, als iemand daar iets op weet houd ik me aanbevolen.
Het verbruik met de dakkoffer op het dak is mij dan weer meegevallen. Op de Franse tolwegen met de cruisecontrole op 144km/h haalde ik een gemiddelde van 7,8l/100km en dat vond ik weer verrassend tov van mijn dagelijkse gemiddelde.
Na de rit weer fris uit de stoel, het was een comfortabele rit, want deze Scenic is zeer zeker op de franse binnenwegen, lange- en snelwegritten comfortabel. Op binnenwegen met drempels vind ik de achterkant iets te ver doorslaan in de demping, waardoor het lijkt of je een tikje na krijgt, had mijn vorige Scenic ook. Deze versie is overigens wel strakker qua vering geworden en dat vind ik wel prettig, ondanks dat het “Franse” comfort er absoluut niet onder geleden heeft. Tot zover deze review met verse foto’s.
veslag 21.000 km
- 21.000 km
Inmiddels heb ik er weer 15.000 plezierige km’s opzitten. De winterbanden van Michelin PA3 reden in combinatie met deze Scenic als een trein op de rails vooral in de sneeuw was dit een zeer prettige combinatie. Inmiddels ligger de originele banden van Continental er onder en is de temperatuur weer gestegen en dat merk je wel in het verbruik, dat is gedaald naar een gemiddelde van 6,6 á 6,7l/100km. Wat ook met deze wagen weer opvalt is dat als er een ritje naar het buitenland is geweest het verbruik de eerste ritten in NL daalt naar 6,2l/100km en daarna weer stijgt naar de 6,7l/100km. Het aangegeven verbruik op de BC komt goed overeen met de werkelijke km’s icm getankte liters brandstof, dat wijkt eigenlijk niet af.
Het rijden met kinderen achterin en de combinatie met de electronische kinderslot welke je kan bedienen vanaf de armsteun is echt super. Als je rijd, op slot en als je stopt, een druk op de knop en ze zijn vrij om zelf uit te stappen. Eén puntje, het lampje mag van mij wat harder branden, overdag met wat zon zie je bijna niet of het wel/niet brand.
Ondertussen ben ik ook gewend aan de hoeveelheid, egaal en toch veel, licht die de Xenonunits uitstralen. Eerder schreef ik dat het wat tegen viel, maar na een groot aantal km’s in het donker is dit zeer comfortabel. Op de donkere binnenwegen tussen de kleine plaatsen waar ik regelmatig rij gebruik ik ook de mistverlichting niet meer, omdat dit eigenlijk niet veel meer toevoegt aan de lichtopbrengst in de bermen.
Dit is de eerste wagen waar ik heel erg moet wennen aan het optrekken met de handrem erop vanuit stilstand. In NL levert dit geen ergernis op, maar in het buitenland op een besneeuwd hellinkje of met inparkeren achteruit, ook op een helling, in een gaatje krijg ik de koppeling niet fatsoenlijk gedoseerd en moet ik behoorlijk veel gas geven om de auto stapvoets ingeparkeerd te krijgen. Dit heb ik nog nooit gehad bij andere wagens en ook niet bij mijn Scenic uit 2004. Ook het optrekken vanuit zijn 2 na een langzaam bochtje blijft lang duren voor de motor fatsoenlijk oppakt,het blijft of even geduld hebben of terug schakelen naar de 1e versnelling en daarna weer door……
Wat mij ook opviel is dat bij mijn exemplaar het achterbumperdeel wat aan hoort te sluiten aan het carrosseriedeel boven het achterwiel een paar mm naar buiten staat. Ik krijg dit ook niet terug gedrukt en er is geen zichtbare schade waardoor het mogelijk veroorzaakt zou kunnen zijn. Het stoort in ieder geval niet, de dealer zal dit wel weer zo op zijn plaats hebben. Daardoor kwam ik er ook achter dat een groot deel van de carrosserie is gemaakt van kunststof, je kunt bv het voorspatbord heel ver wegdrukken en dat komt gewoon weer terug.
Ook heb ik al vaak gebruik mogen maken, de temperatuur laat het weer toe, van het opendak in mijn GS, lekker tot een 80km/h, daarna of de radio harder of gewoon dicht. Verstaanbaar telefoneren gaat goed tot een 60km/h. En in tegenstelling tot anderen het ik geen last van bijgeluiden door tegen elkaar trillende onderdelen. Het zit allemaal strak in elkaar, wat dat betreft.
Het kapje van mijn dakdrager is inmiddels door Renault Nederland toegestuurd en onder service verholpen, bedankt.
Als alles zo blijft dan gaan de volgende km’s weer gereden worden met een tevreden bestuurder, ik zal zo nu en dan de update bijwerken.
Verslag 35.000km
- 35.000 km
De GS heeft zijn eerste beurtje gehad, lampje ging precies bij 30.000km branden, zoals verwacht geen bijzonderheden, standaard beurtje en alles in orde. Het enige wat ik heb laten aanpassen is de rechtergordel op de derde zitrij een halve slag gedraaid was gemonteerd vanaf het begin en dat is nu aangepast. Ook hadden ze in juni, na de reactie van BM, het achterspatbord teruggezet en dat is daarna ook zo gebleven. Ook heb ik er in juli een litertje olie in gegoten, omdat het lampje begon te branden, dat had ik niet verwacht.
Wat me pas opviel is dat de middelste stoel op de tweede rij niet helemaal trillingsvrij is, dat viel mij pas op toen ik in de achteruitkijkspiegel keek en ben er dus wat meer op gaan letten, daarvoor ga ik nog wel een keer terug naar de garage. Verder voldoet de Scenic naar verwachting en ben er nog erg blij dat ik deze wagen weer heb gekozen. Lekker ruim, comfortabel en praktisch in gebruik.
Ook lekker genoten met het mooie voorjaarsweer van het open dak!
Verbruik blijft hetzelfde bij mij, rond de 6,7l/100km, als ik echt veel 100km wegen rijdt dan zakt het verbruik naar de 6,3l, daarna gaat het redelijk sterk omhoog. De GS doet het dus naar verwachting en zal er weer een aantal plezierige km’s in gaan maken tot het volgende verslag als ze het blijft doen zoals ze nu doet.
Verslag 70.000km
- 70.000 km
Ondertussen de 70.000 gepasseerd en met tevredenheid. De Scenic doet wat je ervan mag verwachten en tussen de vorige beurt en deze 2x even bij de garage geweest, 1x was de verstuiver vervuilt waardoor de ik de melding op mijn scherm kreeg dat je voor controle naar de garage moet en dat de cruise niet meer werkt. Dat is wel lastig, dus snel even langs en met een half uur weer buiten. De andere keer liet het plaatwerkdekseltje bij de tankopening het voor gezien. Ik deed deze open om de tanken en toen viel deze zo naar beneden, even goed gekeken en er bleek een plastic verankering (1 van de 4) kapot te zijn, waardoor deze bij het tanken (door de extra druk van het openen) begaf. Ziet er natuurlijk niet uit met zo’n zwart gat, op een zilverkleurige auto, op je rechterzijde dus maar weer even naar de garage om een nieuwe afdekking + tankring erop laten zetten, het klepje is natuurlijk niet apart te verkrijgen. Ook gelijk het losse dopje van de achterruitwisser er nieuw op laten zetten, deze had zijn langste tijd gehad en had ook beslist ergens op een snelweg uit te stappen, dus ook daar een nieuw kapje op gezet en is de Scenic weer compleet.
Het verbruik in de winter blijft ook na een jaar bij mij hangen rond de 7,2l/100km, met Winterbanden, in warmere tijden is dit rond de 6,7l/100km, met zomerbanden. ben benieuwd wat de nieuwe 1.6DCi gaat doen.
Ook net als anderen heb ik ook last van piepende spiegel, zowel links als rechts, eerst met de siliconenspray ingespoten, dit ging goed voor een 10.000km en daarna kwam het terug, ook bij mij is het binnenwerk na nabestelling bij de 60.000km beurt vervangen en is het weer stil als ik wegloop bij de auto en die zichzelf weer afsluit en daarbij netjes zijn spiegels inklapt. Het kraken van de veer van de achterklep is ook bij de beurt verholpen, die wou zichzelf ook wel af en toe laten horen.
In Frankrijk in een file kreeg ik in één keer de melding dat de motor aan het warm lopen was, toch maar een minuutje of 20 á 25 zeer langzaam gereden, graadje of 28 buiten met airco aan, was dus naar mijn mening niet echt normaal. Bij de beurt vond de garage idd 2 weerstanden die aan vervanging toe waren en die zorgden ervoor dat de motor niet helemaal goed gekoeld werd en ook voor een minder mooi stationair toerental, dat fluctueerde dan wel eens, dit was echter een paar dagen voor de beurt en is toen ook gelijk verholpen. Het onregelmatig toerental liet zich eerder zien als de warme motor, want als je gewoon doorrijd heb je daar geen last van en koelt de rijwind de motor voldoende.
Vlak voor de beurt, ca. 50km, ook nog een melding gekregen dat het oliepeil te laag aan het worden was en die moest toch vervangen worden bij de beurt.
Van Renault kreeg ik nog een aanbieding binnen van TomTom dat ik mijn systeem kon laten up-graden naar een live-versie, heeft iemand daar al ervaring mee, laat het even weten, want daar ben ik wel nieuwsgierig naar en of het echt een toegevoegde waarde heeft. De ervaring leert dat het in de file blijven staan nl. meestal sneller is als een sluitroute zoeken, die iedereen rijdt die een beetje bekend is in de buurt en daar naar uitwijkt.
Als ik het zo terug lees had ik wel een paar dingetjes waar ik mee aan heb geërgerd, met name de tankdop en het kapje van de achterruitenwisser. Ondanks dat ben ik wel tevreden met mijn Renault, ik ben er mee naar de bergen geweest om te boarden met wat vrienden, klepje open en inladen maar, ideaal, alles past er zo in. In het voorjaar ook nog even in Frankrijk geweest en naar dik duizend km stap je vrolijk weer uit, niet alleen omdat je op je bestemming bent, maar ook omdat je fit weer uit je Scenic stapt en dat is toch zeer prettig.
Ik lees bij niemand anders iets van die kapjes, dus ga er maar vanuit dat dit exemplarisch is, dat geluk heb ik weer… In tegenstelling tot de krakende spiegels, die komen regelmatig terug in de diverse reviews.
Op naar de 90.000 en dan meld ik mij weer met ervaringen tot dan. Ik heb er in ieder geval zin in met mijn auto.
Verslag 95.000km
- 95.000 km
Het is eigenlijk niet leuk om te melden dat de wagen het gewoon heel erg goed doet, je wilt graag wat meer van je auto kunnen omschrijven, maar ze doet het gewoon zoals het hoort en verwacht van een auto. Er piept en kraakt niets, alles werkt naar behoren, bekleding en dashboard zijn makkelijk schoon te maken, niet onbelangrijk met kinderen. De vloermatten zouden achterin wel iets beter op hun plek mogen blijven zitten, zit ik nu te bedenken, maar meer kan ik er niet van maken.
De zomervakantie naar de Kroatische kust heeft-ie gewoon goed gedaan, geheel bepakt en bezakt met volle dakkoffer en ook de auto zat vol. Het enige wat ik kan melden is dat ik af en toe een plastic dopje vind in de auto met stofzuigen waarvan ik dan moet zoeken waar het eigenlijk thuis hoort.
De laatste duizend km voor de beurt kreeg ik elke keer in de dezelfde bocht de melding dat de remmen niet functioneerden en ik direct moest stoppen, staat dan in het scherm, maar na de bocht gaat de waarschuwing elke keer weer weg. Bij de beurt bleek het niveau van de remvloeistof aan de lage kant te zijn, na de beurt, zoals het hoort, geen meldingen meer van gehad. Ook de remblokken zijn vervangen tijdens de beurt en dat was het. Verder is het gewoon een fijne reiswagen, waar ik dagelijks en voor de vakanties graag voor achter het stuur kruip. Het enige wat ik nu wel mis in het voorkeuze menu van de audio is een mogelijkheid om het geluid sec voor de achter passagiers aan te zetten, de Sinterklaas liedjes op standje 25 gaat redelijk snel vervelen, maar ja de kids hebben er plezier mee, maar het zou wel leuk zijn als het wel kon.
Ik weet niet hoe het zit met de latere, software, versies in de Scenic, maar wat wel makkelijk zou zijn is als het nummer dat je vanaf je telefoon afspeel ook zichtbaar in je scherm kan zien met ID, nu staat er altijd “track”. Volgens mij moet het programma technisch niet zo moeilijk zijn om dit zichtbaar te maken, zodat je ziet wat je afspeelt, misschien anders iets voor een volgende “update”?
Wat overigens ook anders is geworden is het verbruik, volgens mij ben ik niet anders gaan rijden maar vanaf de zomer ging de auto in één keer zuiniger rijden, normaal zat ik op de 6,7l/100km, nu doet hij zomaar 6.1l/100km, en vlgns. mij ben ik niet anders gaan rijden. Nu het weer iets kouder wordt gaat het verbruik weer richting de 6,5l/100km.
Op naar de volgende beurt voor het volgende verslag.
Verslag 170.000km
- 170.000 km
Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets op de review heb geschreven, eigenlijk was daar ook geen reden toe, ik heb eigenlijk ook niet veel bijzonders te melden over de GS. Ik breng haar op zijn tijd naar de garage voor haar periodieke beurt en “that’s it”. Blokken en schijven zijn ondertussen vervangen, olie ververst en er zijn veel kilometers bijgekomen. Het enige wat er eigenlijk is gebeurd was dat het dakraam niet meer dicht wilde gaan en na een bezoekje aan de garage, het bleef gelukkig droog die dag, werd de auto met gesloten dak weer uit de garage gereden. Simpel de knop van de dakbediening ingedrukt houden tot hij een heel klein beetje op en neer gaat en dan is deze ook weer gereset. We zijn ondertussen ook een paar keer weggeweest op vakantie en de auto geeft nog steeds geen krimp, winter/zomer, ze blijft gewoon lekker gaan. Voorband heeft een keer een schroef opgepakt, gelukkig haalde ik daar de Profile mee, scheelt weer een keer met de krik in de weer en de achterband heeft een blaas gehad op de wang, gelukkig heb ik wel een reservewiel onder de auto hangen. Daarvoor heeft ze wel op de krik gestaan. Maar dat is dan ook echt het enige wat er is gebeurd, best saai, maar wel waarvoor een auto bedoeld is uit eindelijk.
Verbruik blijft rond de 6,3l/100km hangen, soms wat hoger, soms wat lager. Regelmatig even de spanning weer op orde brengen doet ook veel voor zo’n auto. Je zit er vaak of alleen in of volgeladen, maar de meeste kilometers rijdt je toch redelijk leeg.
Ik verwacht dat ze nog zeker tot na de zomer in mijn bezit blijft en daar heb ik geen moeite mee, gewoon een lekkere wagen om mee te rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.