Renault Grand Scénic 1.5 dCi 105 Tech Line (2008)

autoreview

Renault Grand Scénic 1.5 dCi 105 Tech Line (2008)

Signalement

UitvoeringGrand Scénic 1.5 dCi 105 Tech Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf94.000 km
KM-stand laatst215.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

5 jaar rijervaring met de Scenic

  • 215.000 km

Goed 5 jaar heb ik gereden met deze Grand Scenic. Ruim 20.000 km/jaar, waar deze burgerbak mij prima en vrijwel probleemloos doorheen heeft geholpen. Het was de 5 persoonversie met de grote kofferbak. Met een gezin met 3 kinderen (of met hobby of hond of verzin het maar) heerlijke ruimte.

De auto is voor een MPV redelijk stevig geveerd. De 1.5dCi is geen strepentrekker, maar is ruim voldoende voor het NL-se verkeer. Het verbruik lag rond de 5,4ltr/100km, alhoewel het bij veel snelwegverkeer ook wel op 5,0ltr/100km kon uitkomen. Dan rij ik niet harder dan 110km/h.

De auto is heerlijk praktisch met alle vakjes, laatjes en verbouwmogelijkheden. Dat valt je extra op wanneer je eens gaat rijden met de opvolger en al helemaal met de nieuwste Scenic: dat is echt een achteruitgang in praktische mogelijkheden!

De hoge zit vind ik prettig, de radio gaf prima geluid en voor de kinderen was de verstelbare achterbank heerlijk.

Aan storingen en onderhoud heb ik in die jaren weinig bijzonders gehad. Twee keer een sensor als storing, de rest was normaal onderhoud (remschijven, distributieriem). Ergens in 2016 hield de navigatie (dvd-systeem) er mee op. Ik heb het niet meer gerepareerd, omdat Renault de kaarten sinds 2012 niet meer vernieuwde, een telefoonhouder met Maps was veel goedkoper en beter. De auto had om het jaar of 20.000km onderhoud nodig. Dit interval is bij veel auto's tegenwoordig langer, wat natuurlijk in de kosten scheelt.

De (goed bijgehouden) kosten door de jaren heen:
Gemiddeld per maand:
Afschrijving 137/m (aanschaf 11.500, inruil 2.300)
Brandstof 123/m
Motorrijtuigenbelasting 121/m
Onderhoud 67/m
Verzekering (laatste 3 jr alleen WA) 44/m
Schade + Reparatie 30/m
Totaal 521/m.

Met de reiskostenvergoeding ben ik uiteindelijk op netto 285/m uitgekomen. Zeker het laatste jaar was goedkoop. Ik had er mee door kunnen rijden, maar uiteindelijk toch maar gegaan voor lease-auto omdat ik niet een defect wilde afwachten (en ook wel weer eens wat nieuws wilde :-) ).
Maar de koper na mij zou zomaar nog eens jaren plezier aan deze auto kunnen hebben!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.