Renault Grand Espace 2.0 dCi 16V 150 Dynamique (2012)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Grand Espace 2.0 dCi 16V 150 Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 280.000 km |
Frans ruimteschip
- 46.000 km
De Espace. ( Grand )
Heeeeel lang heb ik, hebben wij, mijn vrouw en ik getwijfeld over de aanschaf van een Espace voor onze taxionderneming.
Waarom..? Wel, de ervaringen van mijn medeweggebruikers in een soortgelijk voertuig spreken natuurlijk boekdelen...
Maar, er is slechts 1 voertuig, te koop in dit illustere land die ik gewoon schitterd vindt qua ontwerp, en dat is de Grand Espace.
Pak hem beet 10 jaar in de huidige vorm te koop, dus "doorontwikkeld", mag je aannemen toch?
De proefrit van meer dan een jaar vóór de aanschafdatum was zonder veel moeite weer op te graven vanuit mijn brein.
Dit was vlak voor de eerste km met de toen nieuwe ( inferieure ) Trafic....genoeg hierover.
De Espace, uitvoering Celsium. ( ziekenfondsuitvoering )
Hoofdmotor: tweeliter diesel, 150 pk.
Hulpmotoren: geen
Versnellingsbak: Automatisch (6)
Extra's, Xenon verlichting en parkeersensoren.
Vooral géén glazen dak.
Op de dag voor aflevering werd ik gebeld door de verkoper, dat er een deukje was ontdekt....dus moest de levering een dag worden uitgesteld, lullig, maar verder goed opgelost.
Ja, en dan de eerste kilometers..man, zo zou iedereen moeten kunnen rijden.
Naargeestige politieke breinen verzinnen dat men kleiner en zuiniger moet gaan rijden, wat kun ze er naast zitten....
Dit is dus wat ik zocht voor mijn taxibedrijf.
Groot, super comfortabel, geruisloos.
Rijden zoals rijden is bedoeld, eerlijk is eerlijk.
De Espace is gekocht in juni, en heeft op dit moment knap 46000 km op de teller.
Dus 6500 km per maand.
Het gemiddeld verbruik is 1 op 13,3 voor een schip van 1900 kg..! Netjes dus.
Ik heb de Espace op zijn staart getrapt op de A31, max 195, ook netjes.
Het viel mij toen op dat de wagen nog steeds als een blok op de weg ligt en je geen moment het gevoel geeft dat het te snel gaat.
Het windgeruis ontbreekt eigenlijk standaard, onafhankelijk van de windrichting of snelheid, heel aangenaam.
De motor is natuurlijk niet overbemeten, maar doet rustig zijn werk in het vooronder. Als ik een keer vlotter van mijn plek wil, dan wat hoort bij mijn leeftijd, dan laat ie zich wél horen.
Maar op cruise-snelheid, is het heerlijk rustig aan boord.
De automaat is niet een typisch voorbeeld van "verfijning", maar is voldoende comfortabel voor vele aangename kilometers.
Het opschakelen gaat goed, het terugschakelen merk je wel. Niet dat je met je gebit in het dashbord hapt, maar soms merk je het terugschakelmoment meer dan nodig, zeg maar. Hier is wel mee te leven.
Over het dashbord gesproken, dit is erg ruim en staat aangenaam ver weg. Dit geeft de wagen het specifieke "ruimte" gevoel.
Dit gevoel kan geen enkel merk bieden, en blijft tot op de dag van vandaag voor mij een bijzondere ervaring, en ik rij erg veel. Gefeliciteerd Renault.!
De kwaliteitsbeleving, van het dashbord, kan wel beter, wàt, de kwaliteit moet beter, naar mijn mening, voor een wagen van deze klasse.
Er zijn voldoende bakje en luikjes waar spullen in en onder passen, maar het geheel van het dashbord is uit teveel componenten opgebouwd.
Daarnaast geeft het materiaal je te veel het gevoel dat je in een Kia uit 2001 rijdt....dat is jammer.
En er is géén gekoeld dashbord kastjes, voor deze klasse echt een misser.
De uitrusting is ruim voldoende, alle zaken die een bestuurder nodig heeft zijn er, standaard. De bediening van de navigatie is ronduit super, dmv de "muisknop". De verlichting had wel enige aandacht nodig, vandaar dat ik Xenon heb, als optie. Ik rijdt veel 's nachts, en dan merk je wel het verschil tussen Halogeen of Xenon. Alle volgende wagens worden uitgerust mét Xenon. Mijn vrouw wilde als extra, parkeersensoren, vooruit dan maar.
De voorste 2 stoelen zitten comfortabel, en zijn manueel te verstellen.
De stoelen "achterin" staan op een rail.
Ze zijn erg makkelijk te verplaatsen, met een paar keer oefenen.
Problemen: Geen.
Beurt gehad bij 30.000 km.
Pluspunten: + Ruim
+ Stil
+ Zeer Comfortabel
+ Erg mooi design
+ Relatief zuinig
+ Opvallend
+ Betrouwbaar
Minpunten - Materiaal gebruik
dashbord
7 juli 2013 Kilometerstand 72.000.
Inmiddels alweer iets meer dan een jaar aan het rondsnorren in de Grootse Espace.
Circa 5500 km gereden per maand het afgelopen jaar, en ik blijf de mening bedeeld in het epistel hierboven.
Mijn VLPC ( very large people carrier )heeft slechts een grote beurt genoten.
Eigenlijk geen bijzonderheden..of toch.
Een tijdje geleden kwam mij een duidelijk "gezoem" ter ore, als je de wagen op contact zette. Ik kon niet goed peilen waar het geluid vandaan kwam.
Je hebt dat wel eens, dat je een geluid hoort uit een bepaalde richting, maar als je het hoofd draait, dan komt het ergens anders vandaan...aarrgghhh.
Het geluid werd geleidelijk nadrukkelijker aanwezig, hóógst irritant uiteindelijk.
Dus terug getogen naar de dealer.
Het bleek de ventilator ( tje ) voor de meting van de luchttemperatuur in de wagen.
En weet je waar die zat, in het armatuur van de binnenspiegel, daar waar ook de regensensor zit.
Het minuscule ding is vervangen, klaar.
De afgelopen week begon de binnenspiegel langzaam te trillen, later overgaand in schudden, om vervolgens met een grote zwaai mij tegemoet te treden ( lees zwaaien )
Dáár wordt ik dus niet vrolijk van zegt Rob Geus, deze Rob zegt dit ook.
Het euvel is opgelost door een aspirant monteur van de dealer in het weekend.
Ik moest volgende week maar terugkomen..
Dank je Rik, voor de service.
Normaal kun je een paard vastknopen aan elke willekeurige binnenspiegel, van elk willekeurig merk, dat is mijn ervaring, tot nu.
Aan een binnenspiegel van een Renault Espace kun je dus geen paard vastknopen, onthoud dit dus goed!
Het dashbord, al eens eerder aangehaald laat ook wel eens wat horen. Kraakje hier en piepje daar, niet héél erg, maar toch.
Zojuist gelezen in de Autoweek dat de huidige Espace wordt vervangen in 2015 door de SUV achtig monster.
Ik weet nog niet of ik moet lachen of huilen..
Dan maar weer een Galaxy, over 2 jaar...
Puur zakelijk gezien ( taxi ) is de Espace een topper. Altijd voldoende ruim voor de bagage en comfortabel voor de passagiers.
Vooral doorgaan..
- 250.000 km
Nou,het is alweer een behoorlijke tijd geleden dat ik verslag deed van de wapenfeiten der Espace.
Inmiddels zijn we een aantal jaren én kilometers verder...
Ik moet zeggen, hij doet nog steeds goedmoedig zijn werk.
Zelf rij ik inmiddels reeds ruim 2 jaar in mijn "huismerk" te weten BMW, een 530 GT.
Niet een goede vergelijking met Renault, dat doe ik dus ook maar niet....
Wat mij opvalt, de laatste 150.000 km, hij houdt zich kranig.
In 2016 zijn er toch wel wat onkosten geweest, naast de reguliere beurten.
De kachelmotor ( ventilator ) was kapot, dus die is vervangen.
Tevens ging vorige maand deed de Xenon verlichting zijn oogjes niet meer "open" zoals dat hoort.
De hoogteverstelling werkte niet meer.
Na lang zoeken vond de lokale Renault dealer het euvel.
Er was een storing tussen de boord computer en het rechteroog..De verbinding is ter plekke weer tot stand gebracht ( stekkertje..) € 450,-.!!!
Dit zijn dus het soort zaken waar je kromme tenen van krijgt. Kromme tenen wens ik in het Franse zand te krijgen ergens op een strand.
Hij mag nog een tijdje mee met de flow..het product is onverkoopbaar ( prijstechnisch.)
Zoals wellicht op te merken is aan mijn commentaar, ik ben géén enorme fan ben van een Franse auto, en zeker niet als bedrijfswagen.
Maar een ding moet ik toch toegeven, want er is geen wagen die de wegen zo glad strijkt als de Espace.!
De A6 met name, ter hoogte van Lelystad is met de Espace een volkomen andere weg , dan met de BMW, eerlijk is eerlijk. Zo soepel gaan we nooit meer rijden.
Renault was hier vorig jaar met de nieuwe Espace..nou dat is qua ruimte in elk geval geen vooruitgang. Ziet er wel goed uit, overigens.Op naar de laatste etappe met ons Franse busje..
De laatste loodjes
- 280.000 km
Zoals de kop van dit vervolg al aangeeft, komt het eind van de werkzaamheden van onze Espace, althans bij ons taxibedrijf, in zicht.
De oer MPV van Renault heeft zijn taak volbracht.
Als de vervanger klaar staat, begin mei, dan heeft hij rond de 290.000 km gereden.
De clienten hebben de Espace als een zeer comfortabele reiswagen ervaren. Dit geld zeker ook voor ons zelf.
Ik moet zeggen dat hij zich kranig heeft gehouden, er is aan het motorblok niet gesleuteld !!! naast de reguliere beurten, die hij netjes op tijd kreeg.
De automaat schakelt nog steeds zoals hij altijd deed, en er is geen spatje roest te zien.
Een maand geleden is de rechter achterveer vervangen, die was afgebroken, de linker was reeds bij 120.000 km vervangen..
Als de motorrijtuigenbelasting wat vriendelijker zou zijn geweest zoals bijvoorbeeld in Duitsland, dan hadden wij de Espace privé blijven rijden.
Daarvoor staat nu een BMW 316 i compact voor de deur..
De Espace heeft mij wél meer gekost aan onderhoud en reparatie dan gemiddeld, maar dat was ook wel een beetje te verwachten denk ik.
Hij wordt niet vervangen door een soortgenoot...
Er komt een serieuze vervanger, de BMW 218 dA Grand Tourer. Een slag kleiner, dat is zo, maar wél de kwaliteit die ik wens. Indien Renault hun auto's in Regensburg zouden laten bouwen, dan wordt ik hun klant!
Au revoir! Salut!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Renault Espace 1.6 TCe Initiale Paris 7P Automaat defect!!
- 2015
- 195.885 km

Renault Espace 1.6 TCe Aut. Initiale Paris 4-Control Leder|Pano|Camera|HUD|LED
- 2015
- 144.400 km

Renault Espace 1.6 dCi 160 PK Initiale Paris / Dealer onderhouden / Trekhaak / Panorama / Bose/ 4control/ PDC V+A / 19'' LMV /
- 2015
- 118.603 km