Renault Clio TCe 90 Energy Expression (2013) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio TCe 90 Energy Expression |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 34.500 km |
KM-stand laatst | 29.000 km |
Eerste indruk
- 31.500 km
Gedurende een maand ga ik rijden in de Renault Clio.
Deze is van een ex-collega geweest. Mijn Toyota Auris Hybrid TS heb ik naar een andere collega doorgeschoven. Zelf zal ik de organisatie verlaten over een maand.
Het gaat eigenlijk over een wat langere proefrit van een maand.
De eerste indrukken zijn positief. De lijnvoering van de Renault vind ik nog steeds leuk en sportief. De kleine heupjes, de juiste velgen en een wat dikkere voorbumper doen de Clio goed.
Het interieur ziet er ook goed uit. Fijne, stevige stoelen. Het geluid uit de radio is prima te noemen. Daarover geen klachten! Ook is de klokkenwinkel leuk vormgegeven zonder dat dit ten koste gaat van het overzicht.
Multimedia is ook aanwezig, al wil mijn iPod Classic niet werken. Dat betekend Bluetooth gebruiken en dat werkt niet feilloos, een cd-speler ontbreekt immers.
De koppeling grijpt hoog aan waardoor ik nog met veel toeren weg kan rijden.
De motor pakt snel op en heeft voor Nederlandse begrippen met 90 pk genoeg vermogen. de 1.2 turbo pakt vlot op rond het middengebied. De motor is flink gedempt.
Het rijden zelf is prima. De auto is achter vrij stug waardoor drempels of kuilen merkbaar zijn. Het schakelen moet wel duidelijk gebeuren. Voordat de pook in het juiste "slot" valt moet je door een rubberachtige weerstand heen.
Zondag neem ik mijn fiets mee de auto in voor de Ride for the Roses en de week erna zal ik nog wat langere ritjes rijden. Benieuwd hoe het verbruik is. Hiervoor zal ik een verbruiksmonitor bij houden. Erg representatief zal deze niet zijn omdat ik verwacht 1 a 2 keer te tanken.
Inleveren van de Renault
- 29.000 km
Zoals al gemeld zou ik een maandje rijden met de Clio 90pk TcE.
Wat is opgevallen in de tussentijd?
Eerst maar wat verbeterpunten;
1. De verbinding tussen de iPhone de Media valt af en toe weg. Dit kan beter. Volvo heeft bijvoorbeeld een perfect werkend systeem;
2. De demping van de uitgaande slag achter is wel erg kort. Na een hobbel komt er een flinke nastoot. Dit doet wel afbreuk op het algehele comfort.
Voor de rest;
Prima radio. Het geluid is prima,als het wat harder gaat dan wordt de bass wel iets te veel naar mijn persoonlijke smaak.
Fijne stoelen, niet te hard of te zacht, precies goed.
Aandrijflijn. 90 pk motor is prima. De koppeling pak wel wat laat op waardoor het wegrijden soms met iets te veel gas gepaard gaat. Schakelen gaat goed en soepel. Een zesde versnelling was wellicht fijn geweest, maar is nu ook weer niet echt noodzakelijk op de Hollandse wegen. Boven de 140 op de teller is de fut er wel uit.
Uiterlijk. Ik vind de Renault Clio geslaagd. De verhoudingen kloppen, de wat uitgeklopte wielkasten achter geven de auto een mooi stoer voorkomen.
De Wyber aan de voorkant is wel wat groot en de komplampen hadden wellicht wat kleiner gemomen, maar dat zal wel veranderen met een eventuele facelift.
Kortom; fijne auto de Renault Clio!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.