Renault Clio Estate TCe 90 Energy Night Day (2014) #3

autoreview

Renault Clio Estate TCe 90 Energy Night & Day (2014)

Signalement

UitvoeringClio Estate TCe 90 Energy Night & Day
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst2.100 km
Lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Renault Clio Estate 0.9 TCe Night & Day

  • 2.100 km

Deze prachtige zwarte Clio Estate 0.9 TCe Night & Day heb ik in november 2014 gekocht met als inruil een witte Megane Estate 1.4 TCe 130 pk Bose met panoramadak uit maart 2012. Het betrof een reeds in bestelling staande Clio die op 2 december uit de fabriek zou rollen. Dit klopte helemaal en op 12 december is mijn Clio keurig afgeleverd door Renault dealer VKV Tiel.

De deal was voor mij aantrekkelijk, ondanks de overstap naar een kleinere klasse. Op alle fronten is de Clio op papier een stapje 'terug' al klinkt dit negatiever dan ik zelf ervaar. Ik ben uitermate tevreden met de Clio en het enige wat ik een beetje mis zijn enkele electronische 'hulpmiddelen' die overigens wel voor de Clio leverbaar zijn. Ik kom daar verderop nog op terug.

In mijn autohistorie heb ik, naast de Megane Estate, ook een Renault Megane Scenic gehad van de vorige generatie. Dit was technisch een minder exemplaar en na veel klachten van vooral elektronische aard en dagenlange hersteltijd is deze auto toendertijd na 6 maanden teruggenomen door de dealer (ook in Tiel). Enige tijd durfde ik het niet aan om een Renault aan te schaffen maar ik heb geen seconde spijt gehad van de Megane Estate die ik in maart 2012 heb gekocht. Ik heb alleen een keer een nummerplaat verlichtingselement in garantie laten vervangen en verder zorgeloos 56.000 km gereden. Ik ben dan ook een zeer tevreden Renault rijder geworden.

De Megane was van de eerste serie, nog zonder de LED dagrijverlichting onder de koplampen. In de uitvoering Bose dus erg compleet. Ik kan alleen de Clio reviewen maar zal juist proberen in te zoomen op de verschillen tussen de Clio en de Megane voor degene die er aan denken om ook een overstap te maken in deze dure tijden.

Qua model vind ik persoonlijk de Clio erg geslaagd, zowel de hatchback als de Estate. Ik keek dan ook erg uit naar de stijl van de nieuwe Megane echter daar kwam in 2014 opnieuw een facelift over de eerste facelift uit 2012 ipv een nieuwe 'grotere' Clio. De Clio's kwamen vanaf 2013 in grote getalen op de weg dus negeren was niet mogelijk en ja.....in november stapte ik met mijn vrouw de showroom in om gewoon even te kijken naar deze mooie auto. Dit na wat eerdere oriëntatie via internet over uitvoeringen, ervaringen en inruilprijzen. Gezien ik een auto van 'slechts' 2,5 jaar wilde inruilen waren de inruilprijzen erg variabel en met al die Renault acties een beetje onoverzichtelijk maar voor mij uiteindelijk toch interessant. Een nieuwe auto is toch altijd een feestje. Kortom, een Night & Day uitvoering gekozen gezien de uiterlijke verfraaien zoals chromen raamstrips, mistlampen, de grijze kleursteling van de strips op o.a. de bumpers/grill, de 16 inch grijze velgen en donkergetinte achterruiten. Aangezien de auto reeds was besteld kon ik niet meer kiezen voor b.v. de R-link radio. Extra's zoals een regen- en lichtsensor zijn op deze actie uitvoering niet mogelijk.

Al met al zowel uiterlijk en van binnen een mooie complete uitvoering met eigenlijk alles wat je nodig hebt zonder dat je denkt dat je in een 'kale' auto rijdt. Verder veel in zwart pianolak aan de buitenkant wat een mooi geheel vormt met de zwarte metallic kleur. Alles lijkt zo meegespoten in de kleur van de auto. Ook van binnen ben ik erg tevreden en denk dan aan het zwarte pianolak gecombineerd met wederom grijze accenten, fijn leren stuur, de stoelen/bekleding ogen luxer dan verwacht en het mooie dashboard waarin de radio/navigatie als een soort van tablet uitsteekt. Wat ik soms lees is de mindere afwerking en gebruikte plastic materialen waardoor het eerder frivool dan kwalitatief hoogstaand lijkt maar daar ben ik het niet mee eens. Ik heb een Volkswagen Passat (volgens vele de standaard in zijn klasse) gehad uit 2005 en daar werd op veel delen nog harder plastic gebruikt dan nu in de Clio. Al met al een zeer geslaagde auto die Clio. En oh ja....als tip heb ik de doekjes om je mobiel mee schoon te maken voor 59 eurocent bij de Action waarmee je de zwarte pianolak delen in de Clio uitstekend mee kunt reinigen. Vingerafdrukken en stof zijn niet te voorkomen maar met dit doekje zo weer weg.

Verschillen met de Megane Estate Bose zijn;

- motorisch kleiner, minder PK's en minus 1 cilinder....in Eco stand is de Clio traag en het verschil best groot maar zonder Eco stand doet de turbo zijn werk en is de Clio lekker vlot. Verschil in verbruik tussen ECO aan/uit is denk ik beperkt met enkele tienden op 100 km. Op snelwegen merk je wel degelijk verschil als je bij 120 km wilt versnellen maar dit is geen hinderlijk groot verschil. Terugschakelen is echt niet nodig mits je het gas niet te ver intrapt. Wel vind ik het geluid in de Clio aanweziger tov de Megane aangezien je die eigenlijk niet hoorde en de driepitter een wat roffelender geluid produceert. Op snelheden vanaf 80 km pakt de Clio lekker op en daaronder moet je bij vlot rijden wel terugschakelen. De 6 bak mis ik niet in de Clio en 5 versnellingen zijn simpelweg voldoende. Ook de verhoudingen zijn voor mij in orde en je kunt rustig rijden in 4 of 5 bij een snelheid van 60 km en bij 120 km maak je 3000 toeren. Het verbruik is tot op heden gemiddeld 6,6 liter op 100 km tov 8,9 met de Megane. In dit geval beide op winterbanden. Op zomerbanden reed ik rond de 8,5 met de Megane maar kan nu nog niets zeggen over de Clio. Het start stop systeem werkt goed al zou ik graag willen kunnen instellen dat dit uitgezet kan worden tot ik het zelf weer wil instellen. Nu wordt bij het opnieuw starten van de auto automatisch weer ingesteld.

- ruimte is natuurlijk beperkter en dit ervaar je vooral op de achterbank. Deze heeft mijn inziens net ff te weinig beenruimte en als ik zie dat de lengte van beide auto's toch maar 30 cm scheelt snap ik het verschil niet goed. Daar hadden best nog wel ergens 5 cm bijgeplust kunnen worden. Stoelen en achterbank zijn qua zitting korter, zitten overigens prima maar daarmee had er dus meer beenruimte kunnen zijn. De bagageruimte is kleiner maar met de uitneembare bodem voldoende ruim in deze klasse. Voor de wekelijkse boodschappen ruim voldoende maar bv Ikea bezoeken of op vakantie gaan zorgt voor iets meer puzzelen tov de Megane waar je makkelijker kon stapelen. Voorin is de zit best ruim en met de optionele armsteun (195 euro) zit je minder snel tegen elkaar aan. Aan de passagierzijde is meer comfort in de Clio want in de Megane was de vloer aan die kant verhoogt ivm de subwoofer die daaronder zat. Je lag daardoor veel meer in de Megane wat toch minder prettig is. Ook met in- en uitstappen is daardoor de Clio in het voordeel.

- uitvoering Bose levert o.a. op.....17 inch wielen, deels leren bekleding, in hoogte verstelbare stoelen, lendesteun, een uitstekende stereo met subwoofer, regen- en lichtsensor, climat control, keyless entry, electronische handrem, automatisch inklapbare buitenspiegels, automatische ramen met 1 druk, parkeersensoren V+A, armsteun op de achterbank en TomTom navigatie. Wat ik mis, zeker nu met dit weer, is de regen- en lichtsensor en climat control. Te samen met het gemis van de keyless entry en electronische handrem is het harder werken geworden. Luxe waar je niet meer over na hoefde te denken zorgt ff voor een omschakeling. De sleutelkaart hield ik altijd in mijn jaszak en moet ik nu gebruiken. In de gleuf stoppen en niet vergeten er weer uit te halen.....en oh ja....de handrem niet vergeten. En denken aan de verlichting die ik een paar keer ben vergeten aan te doen en de ruitenwissers aanzetten. Wil je de parkeergarage in dan moet je wel je knopje van je raam ingedrukt houden want dit gaat niet met 1 druk op de knop. De climat control mis ik minder want ook die moest ik weleens een graadje hoger of lager zetten. Wel moet ik in de Clio denken aan het inschakelen van de airco bij vochtig weer. Voordeel is dat ik nu meer invloed heb op het harde blazen in de Megane ondanks de stand 'soft', die was nl erg heftig. De Clio heeft ondanks de traditionele handrem Hill Assist en dat werkt goed en prettig. De parkeersensoren aan de voorzijde mis ik ook wel en zijn niet leverbaar op de Clio. Het is toch wel een handig hulpmiddel als je weet tot hoever je kunt oprijden want de motorkap zie je niet vanaf je rijderspositie. In de Megane kon ik het geluidsniveau van de parkeerpiepjes veranderen en dat kan in de Clio niet. Jammer want de piepjes zijn eigenlijk te zacht. Op stoepranden reageren ze niet, de Megane deed dit wel.

Voor iedereen die aan deze hulpmiddelen gewend is zou ik zeggen.....vooral bestellen maar want je kunt je hiermee veel beter op de weg concentreren.

- het rijcomfort is uitstekend in de Clio.....het windgeruis is acceptabel en wat ik veel lees over de buitenspiegels valt erg mee. Banden (winter) hoor je niet rollen en tov de Megane ben ik zeker niet ontevreden. De Megane is overigens wel wat stiller maar niet echt veel comfortabeler. Qua wegligging lastig te beoordelen gezien de harde wind de afgelopen 3 weken maar lijkt oké.

- de zitpositie vind ik beter dan in de Megane, met name omdat je het stuur meer naar je toe kunt trekken. De stoelen zitten lekker zacht en ik ben benieuwd hoe dit bevalt op langere ritten. Er zit geen lendesteun in en zijdelingse steun is voldoende. De auto lijkt wat hoger te zijn en te zitten al is dit volgens de afmetingen niet zo. Dit heeft denk ik deels te maken met het panoramadak wat ik had in de Megane. Qua hoofdruimte is de Clio zonder dit dak dan ook minimaal hetzelfde.

- Bose radio en TomTom waren een prima combinatie in de Megane. De Clio heeft ook een TomTom maar dat is een optie (R-link) en ik heb de MediaNav icm de bassreflex speakers. Om een beeld te geven.....qua volume kon de Bose tot de maximale stand 32 (zorgde wel voor een piep in je oren) en bleef in principe zuiver en strak. Nu kan dit tot standje 18 (van de 30) in de Clio en eerlijk is eerlijk.....ik ben meer dan tevreden over de zuiverheid en bass weergave. Ook in een auto voor de Megane had ik een Bose systeem met sub (Nissan QQ Tekna) en heb daarmee goed vergelijkingsmateriaal. Het systeem kan weliswaar niet (extreem) hard maar geeft een prima en vol geluid. Dit in tegenstelling tot andere berichten die ik lees. De navigatie doet zijn werk maar heeft weinig mogelijkheden. Ik denk hierbij aan extra stemmen en POI's. De standaard computerstem is erg blikkerig al zijn de mondelinge aanwijzingen wel beter dan in de TomTom. Extra's zoals filemeldingen zitten er niet op en de kaartupdate loopt hopeloos achter tov TomTom. Ook de prijzen liggen niet in verhouding. Bij MediaNav eenmalig achterhaalde kaartinfo voor 120 euro (Europa) en bij TomTom een jaar lang updates (4x) voor 60 euro. Mijn woonadres (nieuwbouw 3 jaar oud) staat wel in TomTom maar niet in de MediaNav. De bluetooth verbinding met mijn iPhone en diverse adroidphones werkt prima alleen de geluidskwaliteit van een telefoongesprek in de auto valt tegen. Het geluid lijkt ver weg en in mono plus de persoon aan de andere kant hoort meer ruis en gezoem dan in de Megane. De touchscreen werkt overigens prettig en accuraat en stelt makkelijker in dan de draaiknop in de Megane.

- veiligheidsopties lijken bijna identiek echter qua airbags is de Clio minder goed uitgerust. Er zijn 'maar' 4 airbags aanwezig....front en zijairbags voor de voorste stoelen. Geen airbags voor de achterpassagiers en geen knieairbag (zoals enkele andere merken). Best jammer voor deze nieuwe generatie auto. Toch 5 sterren NCAP maar dat zit hem denk ik ook in de waarschuwingspiepen als je geen gordel omdoet en voetgangersveiligheid. Ook niet onbelangrijk natuurlijk.

Om mijzelf nog een beetje extra te verwennen heb ik direct na aflevering een Pilot Xenonset laten monteren, inclusief LED lampjes als stadsverlichting. Wat een waanzinnig goede keuze al zeg ik het zelf. 6000K lichtsterkte gekozen en een fenomenale lichtopbrengst. Veel meer licht dan de standaard fabrieks Xenon die in mijn Nissan QQ zat. Waar ik vooraf van wist was dat de dagrijverlichting niet werkt met dimlicht en daar heb ik dan ook direct een dimmer voor laten plaatsen waardoor ik nu bij dimlicht rij met gedimde LED dagrijverlichting. Hier zit trouwens het enige probleem die ik tot op heden heb en dat is kleurverschil tussen mijn linker en rechter LED-dagrijverlichting. De dealer belde mij netjes na aflevering op of alles in orde was en heeft direct een nieuwe LED besteld. Helaas staat die nog in backorder. Met name bij gedimd licht valt dit meer op maar wordt opgelost.

Verder ben ik erg tevreden over de winterbanden (Vredestein Snowtrac 3) die ik na kerst al even heb kunnen testen. Gisteren heb ik de letters (CLIO en TCe van de achterklep verwijderd en wat mij betreft ziet dit er strakker en vooral rustiger uit.

Voor zover heb ik absoluut geen spijt van deze overstap en ben ik erg tevreden met deze prachtige Clio....voordeliger qua verbruik/wegenbelasting/verzekering en toch volop comfort en rijplezier!

Voordelen Clio:
- groter en een luxere uitstraling dan je in B-segment zou verwachten
- doet niet veel onder aan zijn grotere broer
- lekkere soepele motor met goede overbrenginsverhoudingen
- redelijk zuinig
- zeer comfortabel en prima zitpositie
- bassreflex speakers produceren lekker lage bass
- goede wegligging, stevig en toch meer dan gemiddeld comfort

Nadelen Clio:
- wat elektronische verwennerij zou op een actiemodel als dit wel mogen want alles bij elkaar opgeteld wordt het best een aardig bedrag die in de buurt komt van de Megane
- MediaNav is niet de meest uitgebreide navigatie variant want het systeem is beperkt qua mogelijkheden en updates. Doet zijn werk overigens wel goed!
- maar 4 airbags

Deel 1 van deze review stond vooral in het teken van de verschillen tussen mijn nieuwe Clio en vorige Megane. Over enige tijd zal ik een update geven over de Clio zelf en de ervaringen die ik dan heb opgedaan.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.