Renault Clio Estate TCe 90 Energy Expression (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio Estate TCe 90 Energy Expression |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 25 km |
KM-stand laatst | 650 km |
- 650 km
Sinds 4 juli 2014 hebben we deze auto in ons bezit. We wilden een zuinigere, grotere en goedkopere auto dan de Fiat Bravo die we hier voor hadden. Liefst italiaanse auto weer, maar dat lijkt in de door ons gewenste prijsklasse niet mogelijk. De 500L(iving) heeft namelijk aanzienlijk hogere instapprijzen. De Clio IV is verder wat fraaier qua aanzien (smaakgevoelig) en met opties blijf je nog onder prijs van de 500L(iving). Verder hadden wij het wel gehad met de plaatselijke dealer die specifiek Fiat/Alfa heeft, dus na een proefrit in de Clio IV was de keuze snel gemaakt. Besteld in Expression uitvoering, R-Link (TomTom Europa bedongen bij aankoop), privacyglass, parkeersensoren, armsteuntje, instaplijstjes…. Kortom, leuk en volledig uitgevoerd. Kleur Rouge Flamme is een echte eyecatcher! Zeker ten opzichte van de vele zwart/wit/grijstinten op ons wegennetwerk.
Aflevering/Economisch
Met instructies van de dealer op zak de eerste kilometers gereden. En wat rijd deze franse schone zuinig! Ondanks dat ze nog ingereden moet worden, moest ik net geen 36 liter tanken na ca. 570 km. Zie ook de verbruiksmonitor. Ik verwacht dat ze dus nog wel zuiniger zal gaan rijden na goed ingereden te zijn. Je rechtervoet en vooruit kijken zijn een belangrijk punt, aldus de eco-monitor. Tesamen met de schakelindicator gaat dat prima. Start-stop in de gaten houden, werkt goed. En de eco-knop. Hoe zuinig wil jij het hebben?! Ook het “stoplicht” in je dasboard werkt prima en maakt je attent op je rijgedrag. Eerlijk = eerlijk, het komt wel een beetje ouwe-wijven-rijden (no offense) over, maar met de huidige benzineprijzen…..
We zijn nog maar net aan de 2e tank begonnen. Tot nu toe 5,0/100!! Binnenkort rijden we naar Zuid-Frankrijk. Ben benieuwd.
Motor(tje)
In Nederland is het heel goed te doen. In de bergen zal je wat vaker terug moeten schakelen. En als je dus zuinig rijdt en soms effe wil inhalen, schakel gerust effe terug. Met het turbootje er dan bij kun je goed mee in het dagelijkse verkeer.
Rijgedrag
Ligt prima op de weg. Lekker stevig in de bochten. Ze staat op 16inches lmv. Ik herken me dus wel in de review van Autoweek van de Estate IV. Niks op aan te merken. Vering is stug te noemen voor een Fransoos. Hij veert een fractie meer dan onze Fiat Bravo.
Ruimte
Ik vind het lekker praktisch! Kofferbak ruim, met extra laadruimte onder de dubbele bodem. Je hebt dus feitelijk een vlakke bodem.
Comfort
Is goed te doen. Stoelen zitten prima. Ben ook benieuwd naar de reis naar Zuid-Frankrijk of het dan nog altijd goed voelt voor iemand met rugklachten.
Minpuntjes
De auto klinkt wel wat blikkerig bij het dichtslaan van de portieren. Ik denk dat dit bij het segment hoort. En er zijn meen ik ook geen gordijnairbags aanwezig achter. Daarentegen scoort hij wel de hoogste score qua veiligheidstest. Ik hoop de airbags ook nooit nodig te hebben natuurlijk. Verder is het leren stuur bekleed met OF heel dun leer, OF het moet nog wat zetten. Het voelt maar ieltjes aan, alsof het gewoon een standaard stuur is.
Ik meld mij weer als er meer kilometers op de teller staan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.