Renault Clio Estate TCe 90 Energy Expression (2013) #9
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio Estate TCe 90 Energy Expression |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 36.610 km |
KM-stand laatst | 107.314 km |
Renault Clio Estate TCE 90
- 36.610 km
Na ruim 6 jaar te vreden Peugeot (2x 207) gereden te hebben opzoek gegaan naar een andere auto, de behoefte naar een 207 SW was niet aanwezig door onderstaande uitgangspunten en het feit dat wij niet nogmaals een Peugeot 207 op de oprit wilden hebben.
Uitgangspunten;
- meer kofferruimte
- lager gewicht
- zuiniger
M.i. missie geslaagd bij aankoop van deze jong gebruikte Renault Clio Estate TCe 90 in de kleur Rouge Flamme (geweldig mooie kleur!)
De eerste 1300km
- 37.900 km
De eerste 1300km gereden met de Renault Clio Estate 0.9 TCe:
wat opvalt bij de Clio ten opzichte van de 207 is dat de auto stiller is tijdens het rijden, zowel het motor geluid is minder aanwezig als ook het banden geruis.
Ook het feit dat de auto behoorlijk zuiniger is dan de 207 is een mooie bevestiging van de gemaakte keuze voor deze auto. Daar waar de Peugeot 207 in de afgelopen winterse periode gerust 1:11/1:12 verbruikte doet de Clio op dezelfde ritjes met dezelfde rijstijl 1:15/1:16
Ook de ruimte achterin (zit plekken) de Clio is beter en dus meer dan voldoende, ik zelf ben 1.81 meter en kan prima achter mijzelf zitten, dat de bagage ruimte meer is dat wisten wij al maar handig is het wel.
De verdere ervaringen zijn positief. Het navigatie scherm (MediaNav) werkt overzichtelijk, tijdens het navigeren is het scherm duidelijk en geeft de navigatie duidelijke visuele en gesproken instructies.
Het aanraakscherm ansich werkt vlot op commando's en is overzichtelijk qua bediening.
Speakers van het media systeem leveren voldoende geluidskwaliteit (het is geen Bose systeem natuurlijk).
Het media systeem is compatibel met een windows smartphone zodat Spotify ook fatsoenlijk werkt.
De stoelen zitten goed, bieden betere steun en ondersteuning dan de 207 stoelen, hoewel ik deze nooit als onprettig heb ervaren of met rugklachten uit de auto ben gekomen.
De rest van het interieur in de Clio is netjes afgewerkt en voelt solide aan, geen kraakjes of rammeltjes en de hoogglans delen in het interieur maken het geheel af.
De auto rijdt goed, ligt strakker op de weg en stuurt directer dan de 207 zonder op comfort in te leveren.
De 0.9 TCe voldoet in de Clio, het is geen strepentrekker maar ik kan ruimschoots meekomen met het overige verkeer en heb bij normaal gebruik niet het gevoel met maar een 900cc 3-cillinder onderweg te zijn. Ook geeft de 0.9 TCe in deze Clio mij het gevoel niet onder te doen voor de 1.6 VTI in de 207. Hoewel de specificaties iets minder zijn voelt de auto niet zo aan, wellicht dat dit ook komt doordat het gewicht ruim 160kgr minder is. Over het verbruik is al gesproken, ben er zeer zeker niet ontevreden over maar hoop op een beter resultaat in de lente en zomer periode.
Tot dusverre mijn eerste ervaringen, de review zal in de toekomst verder aangevuld worden.
Toegevoegde opties en things to do;
- 38.230 km
Toegevoegde opties;
- rubberen kofferbak mat/bak. €42,-
- rubberen matten set (origineel passend) €39,-
- dakdragers (dwarsliggende dragers) €35,-
Things to do;
- winterbanden (zijn er nooit gekomen)
- 17inch velgen (Renault Noir Diamantee van de Captur of de Borbet BL4 zwart gepolijst) (zijn er nooit gekomen)
Tot ziens, goeie betrouwbare en zuinige Clio.
- 107.314 km
Na 5 jaar en 8 maanden (70.704 km) hebben wij afscheid genomen van onze mooie, betrouwbare en zuinige Renault Clio IV Estate.
Pluspunten;
- Betrouwbaar
- Lage vaste lasten
- Zuinig
- Lage onderhoudskosten
- Geweldige kleur (Rouge Flamme)
- Binnenruimte
- Kofferruimte
Minpunten;
- bescheiden luxe (ligt aan uitrustingsniveau Expression)
- Schittering van hoogglans delen op het dashboard en stuur op zonnige dagen”
- cruise-control enkel per 2 km/hr te verstellen (lees; 52/54/56 km/hr maar geen 51/53/55 km/hr)
Uitgevoerd onderhoud;
- jaarlijkse beurt met sowieso elk jaar olie en oliefilter en elke twee jaar lucht en interieur filter.
- remblokken en schrijven voor bij +/- 80.000 km
- 4 nieuwe banden bij +/- 80.000 km.
- uitlaatdemper bij +/- 80.000 km.
- airco bij laten vullen bij +/- 95.000 km
- 3 pen bobine’s bij +/- 103.000 km (dit preventief ivm. forse vakantie kilometers met caravan naar Zuid-Frankrijk)
- thermostaat huis bij +/- 70.000 km (bekend probleem bij de 1e serie TCe 90 blokken, dit is onder gedeeltelijke coulance opgelost)
- accu bij +/- 70.000 km
Opvallend in dit geheel, in deze 5 jaar en 8 maanden is er nooit een lampje vervangen.
De verbruiksmonitor is op Autoweek niet volledig bijgehouden. De volledige verbruiksmonitor staat op spritmonitor.de
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Clio
