Renault Clio Estate TCe 90 Energy Dynamique (2013) #3

autoreview

Renault Clio Estate TCe 90 Energy Dynamique (2013)

Signalement

UitvoeringClio Estate TCe 90 Energy Dynamique
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf107.800 km
KM-stand laatst182.900 km
Lezerswaardering: 65%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Renault Clio 0.9 tce LPG

  • 107.800 km

December 2020 aanschaf
Ik was al enige tijd op zoek naar een nieuwe auto. Dit in verband met de lange afstanden die ik rij naar mijn vriendin (100 kilometer enkele reis) en de opties (het ontbreken van), bij mijn huidige auto.

Ik had hiervoor een chevrolet aveo uit 2009 waar ik ongeveer 75000 kilometer mee heb gereden tot 130000 kilometer. De auto heeft altijd zijn ding gedaan. Wel had de auto een stuk meer onderhoud nodig dan mijn 1e auto, een Mazda 323 coupe uit 1996. Had dit te maken met slecht onderhoud van de vorige eigenaar? Of zat de Mazda beter in elkaar? Ook natuurlijk een stuk minder techniek maar in 5 jaar tijd heb ik meer dan 3 keer de onderhoudskosten gehad t.o.v. de onverwoestbare Mazda. Wel was de Mazda helaas zeer roest gevoelig en had ook altijd vochtproblemen met regen.

Terug naar de Chevy; bij de Chevrolet Aveo was ook het verbruik niet van deze tijd. Met geluk haalde je 1 op 14 maar gemiddeld kwam ik niet verder dan 1 op 12, 5. De auto en de motor waren zeer zwaar en de motor was nog een oude type 1.4 motor, die wel een slokje luste.

De laatste 30000 kilometer had ik mijn auto omgebouwd naar LPG. Dit in verband met de lange afstanden en het dorstige verbruik van de Chevrolet Aveo. Al met al zeer tevreden over LPG en snap ook niet alle negativiteit rondom LPG. Met de huidige prijzen de ideale oplossing voor lange afstanden en ook nog minder schadelijk voor het milieu.

Al met al geen problemen gehad met de LPG in de Chevy. Wel had ik wat vaker een motor storing. Na heel wat onderzoek bleek dit de thermostaat te zijn die onregelmatig liep. Na het vervangen ervan was dit lopende probleem opgelost. Daarbij ook gelijk speciale bougies laten plaatsen voor LPG, die zorgen voor een betere vonk.

Rondom december kwam ik een hele mooie Renault Clio tegen in de garage van mijn oom. Het was een full option Renault Clio 0.9 tce uit 2013 met bijna 108000 kilometer op de teller. Het waren meer kilometers dan ik in gedachte had maar de staat, prijs en uitrusting heeft mij over de streep getrokken. Het is een auto geïmporteerd uit België met alle denkbare opties uit die tijd. Na een proefrit was de keuze dan ook snel gemaakt. De motor is voor mij niet onbekend door de rijervaringen die ik heb opgedaan met een Renault Captur van een goede vriend, waarbij we 3 roadtrips door Europa hebben gemaakt van gemiddeld 4000/5000 kilometer per reis

Eerste kilometers
Auto is genot om te rijden als je uit een kleine Chevrolet Aveo komt met alleen airco als luxe. Met name het hebben van cruisecontrol en een lederen stuurwiel maken de lange afstanden een stuk comfortabeler.

Je merkt dat de auto direct stuurt en gemakkelijk is in de omgang. Zelf als station is de auto zeer wendbaar. Wel merk je dat de multimedia gedateerd is en het interieur niet volledig kraakvrij is bij het nemen van drempels. Ook achterin heb je veel te weinig ruimte als volwassenen. Wel prima te doen voor kinderen. Ook de kofferruimte is ideaal voor dit segmenttype.

De Clio rijdt ongeveer 1 op 15 bij normaal gebruik. Dit is gecombineerd met snelweg, buitenwegen en steden. Wanneer ik alleen snelweg kilometers maak en op eco modus rij, dan haal ik 1 op 19 met gemak (cruisecontrol 110).

Wel ben ik aan het nadenken om weer een LPG installatie te laten monteren. Dit ook door de hoge benzineprijzen en de lange afstanden die ik mogelijk ga rijden voor mijn nieuwe baan en vriendin. Wel spannend omdat je gemengde verhalen hoort over LPG en een 3 cilinder...

LPG in laten bouwen - 115500
Toch besloten om een LPG installatie te laten monteren op de Renault Clio. Door de extreme benzineprijzen en fijne ervaringen met LPG, was de keuze snel gemaakt. Ook een aantal forums gelezen die het bij een 3 cilinder hebben gedaan en geen problemen hebben ondervonden.

Ze hebben een 45 liter LPG tank kunnen monteren onder de auto. De tankdop is netjes verwerkt bij de benzineklep. Daarnaast heb ik een elektronische klepsmeersysteem laten monteren om de kleppen te beschermen tegen de verbranding inclusief een splitter voor een goede verdeling voor de beschermvloeistoffen.

Ik ben zeer blij met het resultaat en je merkt niets aan de prestaties. Wel merk je dat bij het optrekken in de Eco Modus je meer gas moet bijgeven en niet ideaal optrekt. Eco modus staat daarom ook uit vanaf de LPG installatie. Het verbruik over de eerste 400 kilometer rond de 1 op 13 a 1 op 14 op LPG. Dit is gecombineerd. Wel merkte ik bij het alleen rijden op snelwegen dit al stukke beter is. Afgelopen week haalde ik een verbruik van 1 op 17 met bijna alleen snelweg kilometers.

Over het stuk betrouwbaarheid kan ik nog weinig zeggen. Heb tot heden nog geen extra kosten gehad op het vullen van de airco na. Dus ik hou jullie daarvan op de hoogte!

Tot heden de plus en minnen :
Plus:
- motor pakt goed op.
- auto stuurt direct.
- alle opties aanwezig.
- eigen smaak natuurlijk, maar ik vind het een zeer geslaagd model met name in het rood.

Minder :
- navigatie systeem niet meer van deze tijd. Twijfel nog om dit weer om te bouwen net zoals ik bij mijn vorige auto heb gedaan.
- Zittingen zijn net te kort aan de onderkant.
- afwerking interieur zeker niet perfect. Zeer veel harde kunststoffen gebruikt. De leren bekleding geeft het wel een hoogwaardige gevoel
- 4 cilinder geeft een meer rustigere karakter dan een 3 cilinder.
- niet helemaal rammel vrij. Met name bij hobbelige wegen.
- elke straathoek zie je een renault clio.
- sinds LPG is de kickdown van de turbo iets minder snel. Dit is even wennen bij het invoegen op de snelweg.

1e ervaringen op LPG

  • 117.850 km

Het is nog maar 2500 kilometer maar graag wil ik de 1e bevingen delen met de Renault op LPG.

Tot op heden rijdt de auto zeer soepel op LPG en het tanken is dan ook echt geen straf. Wel is de kickdown merkbaar iets minder geworden van de turbo dus dat was wennen bij de 1e aantal invoegingen op de snelweg.

Wel merk ik een verschil van ongeveer 15 procent in verbruik. Verbruikte met benzine tussen de 1:15 a 1:16 gemiddeld. Nu met LPG zit ik ik rond de 1:13 a 1:14. Ik merk wel dat ik met Shell en BP gas verder op een tank kom dan de budget pompstations. Ik weet niet of dit een fabel is maar is wel mijn gevoel.

Ook blijft de auto beter presteren zonder de "eco modus" aan te hebben. Dit blijft dan ook zeker uit. Over een maand gaan mijn vriendin en ik bijna 3000 kilometer rijden met de Clio. We gaan naar Tsjechië, Oostenrijk en Slowakije. Dus laat daarna weten hoe het ging met de Clio op LPG.

Vakantie en nieuwe baan

  • 123.500 km

Na een heerlijke vakantie door Duitsland, Tsjechië, Oostenrijk en Slowakije zijn er 3000 kilometer bijgekomen.

De reis ging heel goed en de auto heeft het goed gedaan op lpg. 1 keer is er een motorstoringslampje gaan branden ivm slechte kwaliteit lpg. Na het oprijden en opnieuw tanken, verdween dit ook. Lpg was in Tsjechië gemiddeld ook maar 54 cent dus dat scheelde flink in de kosten.

De renault clio is een fijne rijdersauto maar wel onderbemeten. In de bergen had 3 cilinder enorm veel moeite en viel vaak terug. Daarin merk je dat je vermogentekort hebt.

Nu ik een nieuwe baan heb vliegen de kilometers erbij. Ik zal het verbruik goed blijven bijhouden. Ik heb sinds de ombouw ongeveer 8000 kilometer op lpg gereden.

Onderhoudskosten en onkosten

  • 143.046 km

Onderhoudskosten tot nu toe:
111000 deuken wegwerken, 270 euro.
115500 lpg inbouw, met splitter, onderbouw en valve protector, 2300 euro.
117000 airco bijvullen, 50 euro.
118000 condensor airco vervangen, 460 euro.
127550 kleine beurt, nieuwe remschijven en remblokken (waren in korte tijd al krom), nieuwe slot voor kofferbak (schijnt een kwaal te zijn), balanceren, apk en nieuwe kentekenlamp voor 570 euro.
136550 onderhoudsbeurt LPG voor 50 euro.
140000 accessoires voor Renault Clio: leren pookknop en schakelhoes, aluminium kofferbakbeschermer, Renault ventieltjes en carbon deurbeschermers voor 150 euro.
143046 grote onderhoudsbeurt waarbij 2 banden zijn vervangen en de distributiebutieketting voor 1200 euro.
152669 apk en kleine beurt met nieuwe olie en filters voor 256 euro.
155400 nieuwe remschijven. Waren kromgetrokken (garantie).
159200 lakstiften met blanke lak voor 50 euro.
163000 nieuw navigatiesysteem met Android CarPlay. Origineel van Renault Clio voor 300 euro geïnstalleerd.
165861 grote beurt met geen bijzonderheden van 332 euro.
175000 achterportieren laten blinderen met 20% van 260 euro
179500 4 nieuwe demo - Continental banden plaatsen met balanceren van 260 euro.
181250 apk met kleine beurt met nieuwe olie, filters en wissers voor 375 euro
184725 nieuwe remschijven en blokken voor 364 euro

Over de 20000 op LPG

  • 137.900 km

Een korte update: de Clio is over de 20000 kilometer gegaan op LPG en heeft dus zijn 1e onderhoudsbeurt gehad. Dit moet iedere 20000 kilometer of elk jaar. Het gasfilter wordt dan vervangen en de waardes uitgemeten. Gelukkig was alles nog steeds uitstekend.

Hoe bevallen de kilometers?
Gelukkig nog steeds goed. Op LPG
tot op heden 0 problemen gehad, op 1 keer na: toen ging het motorlampje branden. Dit bleek te zijn door een slechte kwaliteit LPG in Tsjechië. Na het oprijden verdween de storing automatisch.

Samenvattend is het een fijn sturende auto met in mijn ogen mooie looks. Wel is het windgeruis zeer hinderlijk bij snelheden boven de 115 kilometer per uur en is de motor ondernemeten voor de berggebieden.

Nu met een kleine op komst hoop ik gespaard te blijven van hoge kosten. Al weet ik dat ik binnen een half jaar 2 banden en een accu moet laten vervangen.

Een ratel..

  • 143.000 km

Bijna 10000 kilometer verder en de kilometers blijven erbij vliegen. Op het windgeruis na, blijft het een heerlijke auto die goed in de bochten licht en voldoende snel is voor de Nederlandse wegen.

Helaas begon er steeds meer een lichte brom geluid te ontstaan vanuit de motorkap. Ik vreesde al dat dit kon liggen aan de distriebutieketting en die is helaas moeten worden vervangen bij 143000 kilometer. Helaas blijken de distriebutiekettingen niet het eeuwige leven te hebben en dit was te herkennen aan een ratelend geluid bij het accelereren op lage snelheden. Na advies van Renault maar laten vervangen.

De distriebutieketting heb ik gelijktijdig laten vervangen samen met een grote beurt. Dit alles heeft mij 1200 euro gekost en ik hoop nu even klaar te zijn met de grote onkosten.

Daarnaast heb ik de Renault Clio proberen op te knappen en te beschermen voor de kleine die in september op komst is. De pookknop en schakelhoes waren zeer lelijk aan het worden en dus besloten om ze beiden te vervangen voor een lederen exemplaar. Hier was ik een weekend zoet mee.

Ook gelijk een chromen kofferbakbeschermplaat gemonteerd en de standaard ventieltjes voor de banden vervangen voor exemplaren met een Renault logo (AliExpress).

Bijna de 160000 gepasseerd

  • 158.900 km

En we hebben bijna de 160000 kilometer gepasseerd, waarvan 40000 kilometer op LPG. Tot op heden nog 0 klachten en we rijden vrolijk verder met een gemiddeld verbruik van rond de 1:13 en 4 keer een volle tank benzine per jaar is het zeer voordelig rijden.

Wel blijf ik mijzelf storen aan het windgeruis die aanwezig is bij de passagierskant. Met name vanaf 100 en hoger is het erg storend. Ondanks meerdere pogingen lukt het mij niet om dit op te lossen. Iemand nog tips of ervaringen?

Naast dat zijn recent de remschijven vervangen van de Clio. Die waren binnen 35000 kilometer kromgetrokken en onder garantie vervangen. Ondanks alles is het een zeer fijn rijdende auto en tot op heden geen problemen mee gehad. Toch denk ik stiekem al aan een (stillere en grotere) opvolger, maar wacht eerst even af tot de markt zich stabiliseert.

Nieuw navigatiesysteem

  • 163.200 km

Vandaag een nieuw navigatiesysteem laten installeren voor de Renault Clio. De originele kwam uit 2013 en gaf steeds meer connectiviteit problemen. Via Marktplaats een gloednieuwe navigatiesysteem laten monteren die door Renault in de Clio uit 2019 werd geleverd. Doordat het plug and play was, was het zo geregeld. Nu in de Renault Clio ook Android CarPlay. Een verademing ten opzichte van het oude systeem. De kosten hiervan waren 300 euro inclusief plaatsen, updates en garantie.

Naast het navigatiesysteem gaat de Renault naar de Renault garage voor het windgeruis. Dit zou het comfort ten goede komen (hoop ik).

Verder is er weinig te mededelen. De auto rijdt nog steeds erg fijn en ook op LPG heb ik tot op heden 0 problemen. Enige nadeel is dat je maximaal 400 kilometer kunt rijden. Nu de prijzen nog zo hoog zijn voor gebruikte autos blijf ik lekker doorrijden. Helaas recent achter een vrachtwagen gekomen die zijn lading steentjes aan het verliezen was. Het gevolg hiervan is dat mijn voorbumper vol zat met steenslag. Gelukkig via een website de originele kleur kunnen bestellen en goed kunnen herstellen.

Weer nieuwe remschijven?

  • 182.900 km

Het is helaas geen 1 april grap maar het trillen met remmen is weer terug bij hogere snelheden. Een flinke tegenvaller aangezien dit de 3e set remschijven wordt in 80000+ kilometers. Ik heb een rustige rijstijl waar ik de auto goed laat uitrollen. Het zou kunnen liggen aan mijn rijstijl, kwaliteit remmen of gewoon pech hebben. Over 2 weken een afspraak en dan komen er betere kwaliteit Brembo eronder.

Voor de rest is het een saai verhaal met de Clio. Hij laat mij nooit staan en naast de standaard onderhoudsbeurten en reguliere slijtage onderdelen is hij zeer betrouwbaar. Ook op LPG werkt hij perfect en 0 problemen gehad de afgelopen 70000 kilometers (*afkloppen). Het verbruik blijft schommelen tussen de 1:12 en 13,5 op lpg. Dit is zeer afhankelijk van snelheid en temperaturen.

Wel merk ik al veel steenslag op de voorbumper. Mogelijk pak ik dit in de toekomst nog aan. Ook kan de lak een goede machinale polijstbeurt gebruiken. Iemand ervaring mee?

Stiekem kijk ik ook al naar een mogelijke vervanger. Ik vind dit enorm lastig aangezien er nog zo veel onzeker is over de toekomst van wegenbelasting over lpg, elektrisch of benzine aangedreven. Nog maar even afwachten.

Het liefste bouw ik nog een nieuwe auto om naar lpg, maar met de mogelijk nieuwe regels per 2026 is dat nooit meer rendabel. Jullie al ideeën voor een toekomstige opvolger?

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.