Renault Clio Estate dCi 90 Energy Expression (2015) #4

autoreview

Renault Clio Estate dCi 90 Energy Expression (2015)

Signalement

UitvoeringClio Estate dCi 90 Energy Expression
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf135.000 km
KM-stand laatst191.300 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Inleiding en ophalen

  • 135.000 km

Beste lezer,

Na het lezen van vele reviews leek het mij leuk om mijn eigen review te schrijven. Ik zal beginnen met een korte toelichting.

In 2016 kocht ik na een Ford Mondeo diesel een Peugeot 508 THP met de insteek om de 107 van mijn vrouw meer te gaan gebruiken voor woon-werk verkeer. Er was een kindje op komst en de maandelijkse vaste lasten moesten wat lager worden. Dit is toch zeker een jaar goed gegaan maar de ervaring leert dat je niet in een koekblik gaat zitten als je een dikke bak voor de deur hebt staan. En voor je het weet rijd je 30.000 km per jaar met een 508 benzine die 1 op 13 loopt. Tel daarbij op dat de THP nou niet de meest betrouwbare motor is. De kettingspanner heb ik kort voor verkoop vervangen zodat het gekletter over was en durfde het niet echt meer aan. De 508 is verder een prachtige auto. Alle lof. Zou hem zo terugkopen, maar dan de diesel variant. Dus in maart 2019 zijn we gaan kijken voor een andere auto. Eigenlijk zijn we maar bij 1 auto wezen kijken en dat was deze Clio. Ik vind ze prachtig. Op papier het goedkoopste, precies groot genoeg, een hele sterke en degelijke motor dus inruilen die hap. 13-03-19 staat ie voor de deur.

Eerste indrukken

  • 140.000 km

Los van het feit dat ik de auto erg mooi vind stoor ik me toch wel aan de eerder opgevallen rij en windgeluiden. Ik wist dat het van een 508 naar een clio een stap terug zou zijn maar het valt me toch iets zwaarder dan gedacht. Na wat tips van o.a. de Renault dealer en onze vriend google heb ik het windgeruis bij de spiegels flink kunnen verminderen.

De rijprestaties zijn goed. Hij is enorm wendbaar en als je goed anticipeert dan kan je echt enorm vlot rijden. Het is geen strepentrekker maar op de snelweg komt ie goed mee. De remkracht valt mij wel tegen. Dit wijt ik vooral aan de trommelremmen achter. Iets wat ik op een auto van 2015 eigenlijk niet meer wil zien.

Bij elke tankbeurt word ik wel enthousiaster over de auto. De auto rijd ongeveer 900km op een €45 diesel tegenover 700 km op €95 benzine de 508. Al met al is deze auto een ruime €170 per maand goedkoper. Dat zet zoden aan de dijk.

Wat dingen aan de auto gedaan

  • 142.000 km

Omdat ik al met al het rij geluid nog al storend vind heb ik voor €200 ontdreuningsmatten en isolatiemateriaal gekocht. De auto op de krik, wielkasten open gemaakt en ontdreund en geïsoleerd. Zelfde verhaal voor de kofferbak thv reservewiel en onder de achterbank. Dit scheelt enorm.

Vanaf de B-stijl heb ik alles naar achteren toe laten blinderen. Waar de kinderen in de 508 achter de licht getinte ramen geen last hadden van het zonnetje is dat bij deze Clio wel een probleem.

Een trekhaak laten plaatsen via trekhaakcentrum. Daarbij hebben ze het kunststof deel van de bumper beschadigd. Kreeg ik toch mooi een nieuwe voor.

De eerste kosten

  • 145.000 km

Weer twee maanden verder vind ik de auto wat deinen. Terug naar de garage van herkomst. Inmiddels geen garantie meer op de auto maar hij komt tegemoet in het onderhoud. 2 schokbrekers voor waren lek en moesten vervangen worden. De distributieriem is gelijk meegenomen en ik vraag om nieuwe remblokken in de hoop dat de remkracht wat beter wordt.

De remblokken waren inderdaad bijna aan vervanging toe en de nieuwe schokbrekers zijn een verademing. Deze zijn bij nader inzien vanaf begin niet helemaal goed geweest want de auto stuurt nu echt fantastisch. Hij is enorm wendbaar en op de rotondes kan je met goed stuurwerk menig auto inhalen, ondanks de op papier matige prestaties.

Voor wat betreft de remkracht, deze is iets beter maar niet wat ik gewend ben.

Kosten €918,-

Kleine beurt en APK

  • 158.000 km

Inmiddels is het tijd voor de APK dus ook maar gelijk een kleine beurt geven. Na de afleverbeurt is er niets meer aan gedaan. De auto kwam feilloos door de keuring. Een advies buiten de keuring om was om de banden te vervangen. De banden voor hadden nog maar 2 mm en met de winter op komst leek hem dat niet verstandig. Mij ook niet, dus een week later lagen er twee nieuwe banden om.

Weer banden versleten

  • 170.000 km

De twee recent vervangen banden zijn schuin afgesleten. Canvas eruit! Ik vond het rij geluid ook weer wat toenemen. Nu bij een ander bedrijf maar weer twee nieuwe banden eronder laten zetten en uit laten lijnen. Wat een verademing. Dit stuurt rijdt en remt stukken beter. De auto is weer een stuk stiller!

Huidige stand van zaken

  • 181.000 km

Vandaag de dag staat er 181.000 km op de teller. Na 46.000 km met de auto kan ik het volgende er over zeggen :

- Prestaties : over het algemeen gezien gewoon prima. Remkracht is voor mij nog een puntje van verbetering maar 4,2 liter per 100 km is voor mij super.
- Eco stand : Die gebruik ik niet. Het scheelt 0,2 liter per 100 km. Dat kost je wel een hoop vermogen en je airco wordt er ook een stuk minder van
- Start/stop systeem : Die gebruik ik niet. Werkt niet goed. Als de auto uitvalt en je trapt gelijk de koppeling weer in dan snapt ie het niet meer. Opnieuw starten duurt dan al snel een seconde of 5. Dit heeft een hoop getoeter tot gevolg.
- Navigatie : Erg basic. Vaak zit mijn vrouw nog met Google Maps te navigeren.
- Comfort : Na het isoleren een stuk aangenamer, maar nog niet het niveau van een C of D segment. Stoelen zijn prima.
-Ruimte : Een Peugeot 107 is van binnen ruimer. Hier kan mijn zoontje namelijk wel in de isofix tegen de richting in zitten. In de Clio niet. Mijn vrouw is 1,58 en ik ben 1,78 dus we zijn geen reuzen. Over vijf maanden mag mijn zoontje met de richting mee rijden, dan wordt de auto weer wat ruimer.
- Interieur : Netjes genoeg, niet spannend. Had wat meer aandacht mogen hebben.

Al met al vind ik het een fijne "auto". Auto staat hier even tussen aanhalingstekens omdat ik het geen echte auto vind. Het zit hem in de details en die ontbreken hier nog al eens. Sla de andere reviews er maar op na. Als hem nieuw had gekocht voor de €22.000 die hij gekost heeft dan hadden de tranen in mijn ogen gesprongen. Voor de €6500 die ik er voor betaald heb is het echt een prima "auto". Ik blijf er zoals het er nu voor staat lekker mee kachelen tot er 210-220 dkm op staat, maar daarna ga ik toch weer voor een echte auto.

09-11-2020 gaat ie voor een keuring en een grote beurt. Dan zal ik de ervaring aanvullen.

Grote beurt + APK

  • 184.745 km

Vandaag de grote beurt en de APK laten uitvoeren. Geen bijzonderheden en zo door de keuring heen gekomen. Het heeft lang geduurd maar ik begin steeds blijer te worden met de auto. Ik heb daarom bij de vraag of ik nog eens een auto van dit merk zou komen "misschien" veranderd naar "ja". De betrouwbaarheid is erg goed. De auto rijdt ook weer een stuk prettiger. De filters zaten aardig verstopt.

18-11-2020 komt er een navigatieupdate. Deze blijkt van Q4 2012 te zijn. Dat vind ik dan wel slordig voor een auto die uit Q4 van 2015 komt. Rij je je nieuwe auto de showroom uit, loop je toch meteen drie jaar achter. Ik zal dan weer een update geven. Ze moeten in elk geval ook de MediaNav unit updaten anders kan de nieuwe kaart er niet op. Ik ben benieuwd of daar ook nog verbeteringen inzitten.

Vanwege Covid-19 heb ik het afgelopen jaar net geen 27 dkm gereden waar dit normaal rond de 35 dkm ligt. Ik hoop dat ik dit jaar ( van APK naar APK ) weer rond de 35 dkm zit, want dan zijn we tenminste van de ellende af.

Navi update en andere dimlichten

  • 185.671 km

Vandaag de navigatie update uitgevoerd. 2020 Q2 staat er nu in i.p.v. 2012 Q4. Dat zal wel een verschil maken! Daarvoor moest ook de MediaNav zelf geüpdatet worden. Ik ben benieuwd.

Ook heb ik de dimlichten laten vervangen voor Philips Extreme vision. Die met 60% extra zicht. Ik ben benieuwd. Vond vooral in het donker bij regen dat ik slecht zicht had. De oude lampjes waren ook Philips dus we zullen aankomende tijd zien of het verbeterd is.

In de volgende update zal ik hier weer op terugkomen.

Tussentijdse update

  • 189.500 km

Even een tussentijdse update.

Sinds de grote beurt is de auto echt een stuk beter gaan rijden. De motor is stiller en trekt vloeiender door. Ook is hij nu een stuk stiller. De nieuwe lampen zijn een verademing. Ruim 200 meter zicht. Echt heel goed. Zelfs in flinke regen hou je nog en 125 - 150 meter over. De navigatie is ook weer up-to-date dus als we op pad gaan dan rijd dat net weer wat relaxter.

De bestuurdersstoel is wel wat aan het doorzitten. Ik heb eens rondgebeld en een nieuwe zitting incl. monteren gaat tussen de 400 en 500 euro kosten. De Renault dealer bood me nog een optie om linksvoor met rechtsvoor te wisselen zodat ik eigenlijk op de bijrijders zitting kom te zitten. Daar denk ik nu over na, dit gaat rond de 2 arbeidsuren kosten.

Tussentijds ook nog wat rammeltjes met behulp van dubbelzijdig plakband opgelost. Rammeltjes is iets waar ik me echt enorm aan kan storen en wat mijn rijplezier aanzienlijk kan verminderen. Een auto mag op klinkerwegen best wel een rammeltje o.i.d. laten horen maar op een strakke asfaltweg vind ik dat bijzonder irritant. Ik stoor me daar meer aan dan mijn bestuurderstoel. Is gelukkig wel makkelijker ( goedkoper ) op te lossen dan de bestuurderstoel.

Inmiddels ook maar weer winterbanden gemonteerd en dit is echt een verbetering. De auto is zelfs stiller dan met de zomerbanden. Deze zijn van het merk Kleber en de winterbanden zijn Vredestein Snowtracs. Misschien voor de zomerbanden toch maar iets beters eronder gooien.

Ik ga voor mijn bestuurdersstoel een stoelkussen bestellen. Had al hele mooie gezien voor nog geen €60,- dus die wil ik wel proberen. Schijnt best goed te werken. Vooral voor de drukverdeling, iets wat bij de ingezakte bestuurdersstoel wel wenselijk is.

Edit : geen beste ervaring met het stoelkussen. Na vijf kilometer al weer weggehaald. Het schuift en het zit gewoon net niet goed. Je kunt niet in 1 keer goed gaan zitten maar je moet het kussen op de juiste plek onder/achter je lijf zien te krijgen. Nu kijken voor een andere optie. Ik overweeg een ASS stoel maar ik ga niet over 1 nacht ijs met zo een uitgave. Wordt vervolgd!

Al met al dieselen we dus lekker door! Ik heb gekeken wat de inruilwaarde is maar die is dermate dramatisch dat ik hopelijk nog twee jaar kan door dieselen. Dan gaat ie ook mooi over de 2,5 ton.

Dan toch het einde in zicht

  • 191.300 km

Na veel wikken en wegen toch maar eens bij een 308 SW wezen kijken om te zien of dat echt beter is. En ja, dat is echt beter. De comfort van de stoelen is fantastisch en de auto bevat over lekker veel souplesse. Wat leuke opties erop en net wat beter aangekleed. Toch maar besloten om de Clio in te ruilen, waarbij de stoelen en zee van ruimte doorslaggevend zijn geweest. In een 308 ervaar je het echte Franse comfort. Ik weet dat er zat spookverhalen over de 308 zijn maar ook hele lovende en goede. Ik hoop dat ik een lovende en goede review kan gaan schrijven over mijn 308.

De Renault Clio is een buitengewoon betrouwbare auto met een gemiddeld comfort. Betrouwbaarheid is erg goed en de kosten zijn meer dan respectabel. Ik kan een ieder deze auto aanraden, zeker met 1 kind. Met 2 kinderen wordt het toch al wat krapper en loop je tegen wat beperkingen aan.

Hierbij eindigt dan ook deze review. Tot de volgende review!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.