Renault Clio Estate dCi 90 Energy Expression (2013)

autoreview

Renault Clio Estate dCi 90 Energy Expression (2013)

Signalement

UitvoeringClio Estate dCi 90 Energy Expression
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf163.000 km
KM-stand laatst222.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bijna een jaar in bezit,,.

  • 196.000 km

Mijn (witte) Clio Estate bevalt tot nu toe prima. Ik heb hem bijna een jaar en ik kocht hem bij km stand 163000 met een nieuwe D-riem. Om met minpuntjes te beginnen: windgeruis en niet zo heel goede kachel/airco. En ten opzichte van de Fabia's die ik eerder had wat minder opberg ruimte/vakjes.

Deze wagen aangeschaft in verband met een caravan die iets te zwaar was (1200 kg) voor de Skoda Fabia Combi die ik hiervoor had. En die caravan was een stukje erfenis van mijn overleden vader. Die kan ik zomaar niet weg doen.
Eerder had ik een caravan van 1000 kg, die kon achter de Skoda Fabia.

Motorisch is dit stukken fijner dan een 3 cyl 1,2 tdi. Dit is een 1,5 liter 4 cyl diesel met méér NM's en pk's. Hij is net zo zuinig en kost evenveel in de MRB als de vorige. Voor mij is het verder groot genoeg. Ik rij ongeveer 30.000 km per jaar. Het is een goede en degelijke wagen. Ik heb er 4-seizoenen Pirelli's en lichtmetalen velgen onder laten zetten.

Als ik naar het brandstof verbruik kijk is dat ongeveer 1 op 18 à 1 op 19. Dat is "enigzins" hoger dan de fabrieksopgave. Verder gebruik ik de "ECO" stand niet, overigens. Dan trap ik hem elke keer toch door de schakelaar bij volgas.

De radio/mp3/navi is genoeg voor mijn gebruik. Het kan allemaal best wel luxer, maar wat er veel aanzit kan ook allemaal alleen maar stuk.

Kortom tot nu toe best tevreden.

Huurwagen en terugroep aktie

  • 196.300 km

Ik kreeg afgelopen vrijdag een nieuwere huur Clio mee van de garage, met de benzine 3 cylinder van 90pk en 140 nM, dat viel me wel tegen.

Dus ik hoop dat mijn dieseltje nog even goed door loopt.

Reden dat wagen naar de garage moest was een modificatie voor de achterbank leuning. Waarvoor we een brief van Renault kregen. Die is in elk geval uitgevoerd.

Verder ook de airco laten bijvullen. Die deed het wel, maar ik had het gevoel dat ie op het randje zat qua druk. Ze hebben hem nu weer goed gevuld, ook met uv contrast vloeistof. Over een weekje nog terugkomen voor eventuele lekkage. Dat kunnen ze dan zien met de uv lamp.

Ik heb zelf wel een aardige historie met kapotte condensors en zo....

Na de zomer van 2018

  • 205.000 km

En toen deed na het zware werk van de afgelopen hete zomer de airco het opeens niet meer. Door ervaring wijs geworden, vanwege twee door kinderen samen met mij gekochte Twingo's die beide vóór aankoop een kapotte condensor hadden riep ik: condensor!

Maar nee, pech Vlaar: het was de airco pomp. Daar moest ik even over nadenken omdat de auto veel heeft gelopen en niet meer zoveel waard is. Maar oké, dan maar niet nieuw...

Pomp heb ik tweedehands gekocht bij een 2nd hand automaterialen handel in Waardenburg en een paar dagen later in Zaltbommel in de buurt van mijn werk laten inbouwen. Zo ben ik klaar voor € 379,00 en de airco doet het weer.

Ook heb ik de navi update maar eens gedaan, via de website van Renault op een usb-stikkie. 1 x Kaartupdate van Europa met nog recht op 1 x te gaan voor € 139,00.

Ik kwam de laatste tijd toch nog wel eens ritten tegen dat ik dan verkeerd werd gestuurd. Dan pak ik wel mijn mobiel met Gmaps, maar dat is wel een ernstig onveilig gedoe met zo'n een mobiel op je kniëen.
Dat raad ik iedereen af.

De navi update van Europa duurt wel erg lang, ongeveer één uur, dan moet je dus de motor zowat een uur stationair laten draaien anders gooit ie ergens na tien minuten de stroom er af; krijg je de update er never op. Maar goed; het werkt weer oké.

Verder eigenlijk geen bijzonderheden, teller tikt rustig door naar km 207.000

Sold

  • 222.000 km

Wagen ingeruild op een Skoda Fabia hatchback uit 2015.
Spreadsheet verdict:
Locatie garage: datum: kmstand: omschrijving werk: kost:

Aankoop in Dordrecht 21-06-17 166500 Aanschaf dus start met lmv's apart gekocht 0,00
Velgen 17-10-17 176850 Administratief 200,00
Profile Zaltbommel 28-10-17 179000 Banden wissel 20,01
Profile Zaltbommel 25-11-17 180000 Versn bak olie diverse dingen 128,78
Profile Zaltbommel 08-01-18 183000 banden vv naar nieuwe 4-seizoenen 440,00
Profile Zaltbommel 11-05-18 193000 Interieurluchtfilter 29,16
Profile Zaltbommel 07-06-18 195000 Beurtje 213,02
VKV Renault Zaltbommel 14-06-18 196250 Airco bijvullen en modificatie van achterbank 118,00
Rhenoy/Profile Zaltbommel 26-09-18 206000 Airco pomp art# Z0012593A vervangen Rhenoy 379,00
Renault via webshop 02-10-18 207000 Navigatie update download 139,00
Administratief 09-04-19 222100 Administratief 0,01

Afschrijving € 247,50 per maand
Totaal heeft ie z'n werk goed gedaan voor € 0,25 per kilometer. Goede wagen verder, niet veel brokken mee gehad.
Verder kilometer vreten met de HG-519-N maar weer.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.