Renault Clio Estate dCi 90 Energy Expression (2013) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio Estate dCi 90 Energy Expression |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 91.000 km |
KM-stand laatst | 156.000 km |
Mijn eerste eigen auto
- 93.000 km
Door verandering van werk moest ik voor het eerst een eigen auto gaan aanschaffen.
De belangrijkste eisen waren;
Zuinig
Betaalbaar in gebruik (B segment)
Geschikt voor de caravan van max 1000Kg.
Comfortabeler dan de 207 sw die ik had
Max € 10.000,-
Niet ouder dan 5 jaar en max 100.000Km
Al snel kwam ik tot de conclusie dat er in het B segment heel weinig keuze is die aan alle eisen voldoen.
Als eerste ben ik gaan proefrijden met een DS3 1.6HDI.
Leuke auto om te zien, maar ik kon er geen goede zitpositie in vinden. Ook vond ik hem erg stug op drempels. Was wel een heel luxe uitvoering voor een mooie prijs. Ook het gebrek aan 5 deuren liet mij twijfelen.
Eerder had ik al eens een paar dagen een Clio IV 0.9TCE gereden. Dat vond ik ook wel een heel fijne auto. Alleen bleek deze motor niet echt geschikt voor de caravan.
De diesel moet er een stuk beter mee overweg kunnen. Omdat die qua kosten ook wel uit kon heb ik mij daar op gericht.
Het aanbod was zeer beperkt op het moment van zoeken.
De eerste proefrit beviel meteen prima. Was een hatchback met lage kilometerstand. Helaas gaf de verkoper mij geen goed gevoel en garantie was niet bespreekbaar. Die heb ik dus maar laten staan.
In de buurt had ik nog een Clio gezien, maar dat was de Estate. Omdat die duurder is in de wegenbelasting had die niet meteen mijn voorkeur, maar ik ben toch maar gaan kijken.
Bij de dealer werd meteen een proefrit aangeboden.
Daar ben ik toch wel erg gecharmeerd geraakt van de auto.
Mooie kleur en vond hem ook nog eens net wat lekkerder rijden dan de hatchback.
De extra ruimte is natuurlijk ook wel handig op vakantie en een ritje naar de Ikea, dus toch maar eens serieus met de verkoper om de tafel gaan zitten.
Uiteindelijk een mooie prijs overeen gekomen en later die dag de knoop doorgehakt.
Begin augustus is de auto afgeleverd met nieuwe APK, nieuwe trekhaak, onderhoud en 2 jaar garantie.
Een diepe kras is netjes hersteld en er zijn 2 nieuwe voorbanden gemonteerd.
Ik heb er pas 2000km mee gereden, maar kan er toch al wel wat over zeggen.
Ten eerste is de auto heerlijk stil.
Zeker in vergelijking met mijn vorige auto.
De vering is iets stugger, maar zeker niet oncomfortabel.
De 1.5DCI ECO is pittiger dan je zou verwachten. In de 5e is de fut er best wel uit, maar in alle andere versnellingen voel je nog best een duwtje in de rug als je gas geeft.
Het is een Expression uitvoering, dus veel zit er niet op.
Airco, Navigatie en Cruise control is wel standaard. Meer hoeft ook niet echt voor mij.
Het enige irritante is dat de bediening van de ramen niet automatisch werkt. Ik moet de knop ingedrukt houden om het raam helemaal omhoog of omlaag te doen. Vreemde zuinigheid op deze uitvoering.
De vorige eigenaar heeft wel gekozen voor Lichtmetalen velgen (helaas wel veel stoeprandjes meegepakt door hem) en Chrome accenten aan de buitenkant wat hem er beter uit doet zien.
Heb er zelf wel parkeersensoren ingebouwd.
De radio is eenvoudig in bediening. Muziek van een grote USB stick werkt ook makkelijk.
Het geluid van de standaard speakers is matig. Daar ga ik in de toekomst wel wat aan doen.
De navigatie stelt niet zo veel voor. Heeft geen verkeersinfo, dus is niet meer dan een gewone TomTom, maar dan ingebouwd. Het werkt op zich wel prima, maar kaartupdates zijn erg duur.
De stoelen zitten prima en geven mij voldoende steun. Wel zie ik al wat slijtage op de zitting van de bestuurdersstoel.
De passagiersstoel staat vrij hoog en is niet in hoogte verstelbaar waardoor ik zelf bijna tegen het dak zit met mijn lengte van 1,90. (niet naar omgekeken tijdens de proefrit)
De ruimte op de achterbank houdt niet over, maar daar heb ik de auto ook niet voor gekocht.
Een armsteun was een groot gemis, maar daarvoor heb ik een mooie after market steun gevonden die heel goed past bij de bekleding in de auto.
De kofferbak is ruim en de dubbele bodem erg handig voor je kleine spullen.
Verder zitten er namelijk weinig opbergvakjes in de auto.
De Renault card als sleutel vind ik nog steeds niet echt handig. Geef mij maar een gewone sleutel.
Het werkt wel hoor, maar ik weet nooit waar ik het ding moet laten omdat hij veel groter is dan een gewone sleutel.
Hij moest dus geschikt zijn voor de caravan van 1000Kg. Dat hebben we inmiddels ook al geprobeerd.
Een rit naar Luxemburg verliep erg prettig.
Optrekken gaat heel soepel en op de snelweg rijd je snel te hard. Tot 110km/u gaat heel gemakkelijk. Wel rijd hij lekkerder in zijn 4 op de snelweg met caravan, maar qua geluid maakt het niet echt uit met de 5e. Bovendien hoef je daardoor weinig te schakelen onderweg.
Heuvel op in de Ardennen gaat de vaart er snel uit en gaat hij op de snelweg soms nog maar met moeite 85 met de caravan, maar alles zonder problemen verder.
De kogeldruk had ik op zo'n 60Kg. Het instructieboekje en de handleiding spreken elkaar daarover een beetje tegen. Op de haak staat 75Kg en in het boekje 60Kg.
Met 60 reed het in ieder geval heel stabiel. Geen enkele last gehad van onrustig weggedrag van de caravan of van zijwind. Ook niet als de snelheid ongemerkt wat te hoog opliep. Op het dak van de auto stonden nog 2 mountainbikes. Wel viel mij op de terugweg tijdens een tussenstop op dat de auto aan de achterkant een heel klein beetje doorhing. In de kofferbak en op de achterbank lag weinig, dus ik kan mij voorstellen dat het met kinderen en een volle kofferbak wel noodzakelijk zal zijn om hulpveren te laten monteren. De hoogte van de vaste trekhaak is prima. Waar de caravan achter mijn 207 nog weleens de grond raakte met de valbeugel heb ik daar met deze combi geen last mee gehad.
Ook het verbruik viel met 8l/100Km erg mee. Solo rijd ik ongeveer 4,6l/100Km
Wordt vervolgd....
Kleine update
- 100.600 km
Ik heb de auto nu zo'n 5 maanden waarin hij sinds 1 september mijn dagelijks vervoer is.
Ik rijd er ongeveer 2000km per maand mee.
De auto bevalt nog steeds goed.
Er zijn wel een paar kleine puntjes geweest;
De vering kraakte aan de voorkant oen het wat kouder werd bij drempels en kuilen. De auto is hiervoor 2 keer terug geweest bij de dealer. Deze heeft uiteindelijk de hele veerpoot gesmeerd waarna het probleem niet meer is voorgekomen.
Tijdens de proefrit merkte ik al dat de raamlijst op de bestuurdersdeur niet helemaal lekker zat. Deze naar beneden geduwd en het leek weer goed.
Helaas bleek deze telkens weer omhoog te komen. De dealer heeft deze zonder problemen vervangen.
De kleur van deze auto is erg mooi, maar helaas ook erg gevoelig voor kleurverschil. Vooral de achterbumper en tankklepje lijken in sommig lamplicht echt een tint lichter te zijn. Hier hebben meer Renaults met deze kleur last van en wijst dus niet op een schade uit het verleden. Jammer is het wel. Een volgende keer toch maar een gewonere kleur :)
Binnen in de auto heb ik wat kleine updates gedaan.
Ik heb 2 tweeters in de uitsparingen in het dashboard geplaatst. Dat geeft een enorme verbetering aan het geluid. Ook heb ik ng een subwoofer in de kofferbak geplaatst om het af te maken. Nu kan ik echt genieten van de muziek in de auto.
Op de Medianav radio heb ik een tooltje geïnstalleerd om makkelijker de kaarten te kunnen updaten voor gratis versies.
Voor de winter heb ik de banden laten vervangen door GoodYear Vector All season banden. Deze doen het voorlopig erg goed, ook in de sneeuw.
Het verbruit is momenteel 4,7l/100km. Of dit hogere verbruik aan de banden of aan het weer ligt zal het voorjaar moeten blijken.
Voorlopig ben ik nog heel tevreden met de auto en is het rijden nog iedere dag een plezier.
Het plan is om tot 200.000 door e rijden, dus er volgt zeker nog een update
Auto ingeruild
- 156.000 km
Tijd geleden dat ik een update heb geplaatst.
De auto heeft behalve normaal onderhoud geen extra kosten met zich meegebracht in de 65.000Km die ik hem gereden heb.
Wel op tijd de distributieriem laten vervangen.
Redelijk wat kilometers met de caravan afgelegd welke prima te doen waren. Heb zelfs even ruim 120 gereden toen ik niet oplette met inhalen.
Toch liep ik al een tijdje met het idee om hem in te ruilen.
Hoewel het absoluut een fijne auto is mistte ik wat luxe zaken.
Zo was ik het zat om de verwarming steeds te moeten bijstellen, ergerde ik mij er aan dat de ramen niet met 1 druk op de knop naar beneden gaan en wilde ik vooral toch een beetje meer pit en stilte aan boord.
Dit heb ik inmiddels gevonden in een Peugeot 308
Hiervan zal ik een aparte review schrijven.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.