Renault Clio Estate dCi 90 Energy Expression (2013)
autoreview

Signalement
| Uitvoering | Clio Estate dCi 90 Energy Expression | 
|---|---|
| Versnellingen | 5, Handgeschakeld | 
| Bouwjaar | 2013 | 
| Jaar van aanschaf | 2017 | 
| KM-stand bij aanschaf | 163.000 km | 
| KM-stand laatst | 222.000 km | 
Bijna een jaar in bezit,,.
- 196.000 km
 
Mijn (witte) Clio Estate bevalt tot nu toe prima. Ik heb hem bijna een jaar en ik kocht hem bij km stand 163000 met een nieuwe D-riem. Om met minpuntjes te beginnen: windgeruis en niet zo heel goede kachel/airco. En ten opzichte van de Fabia's die ik eerder had wat minder opberg ruimte/vakjes.
Deze wagen aangeschaft in verband met een caravan die iets te zwaar was (1200 kg) voor de Skoda Fabia Combi die ik hiervoor had. En die caravan was een stukje erfenis van mijn overleden vader. Die kan ik zomaar niet weg doen.
Eerder had ik een caravan van 1000 kg, die kon achter de Skoda Fabia. 
Motorisch is dit stukken fijner dan een 3 cyl 1,2 tdi. Dit is een 1,5 liter 4 cyl diesel met méér NM's en pk's. Hij is net zo zuinig en kost evenveel in de MRB als de vorige. Voor mij is het verder groot genoeg. Ik rij ongeveer 30.000 km per jaar. Het is een goede en degelijke wagen. Ik heb er 4-seizoenen Pirelli's en lichtmetalen velgen onder laten zetten.
Als ik naar het brandstof verbruik kijk is dat ongeveer 1 op 18 à 1 op 19. Dat is "enigzins" hoger dan de fabrieksopgave. Verder gebruik ik de "ECO" stand niet, overigens. Dan trap ik hem elke keer toch door de schakelaar bij volgas.
De radio/mp3/navi is genoeg voor mijn gebruik. Het kan allemaal best wel luxer, maar wat er veel aanzit kan ook allemaal alleen maar stuk.
Kortom tot nu toe best tevreden.
Huurwagen en terugroep aktie
- 196.300 km
 
Ik kreeg afgelopen vrijdag een nieuwere huur Clio mee van de garage, met de benzine 3 cylinder van 90pk en 140 nM, dat viel me wel tegen. 
Dus ik hoop dat mijn dieseltje nog even goed door loopt.
Reden dat wagen naar de garage moest was een modificatie voor de achterbank leuning. Waarvoor we een brief van Renault kregen. Die is in elk geval uitgevoerd.
Verder ook de airco laten bijvullen. Die deed het wel, maar ik had het gevoel dat ie op het randje zat qua druk. Ze hebben hem nu weer goed gevuld, ook met uv contrast vloeistof. Over een weekje nog terugkomen voor eventuele lekkage. Dat kunnen ze dan zien met de uv lamp.
Ik heb zelf wel een aardige historie met kapotte condensors en zo....
Na de zomer van 2018
- 205.000 km
 
En toen deed na het zware werk van de afgelopen hete zomer de airco het opeens niet meer. Door ervaring wijs geworden, vanwege twee door kinderen samen met mij gekochte Twingo's die beide vóór aankoop een kapotte condensor hadden riep ik: condensor! 
Maar nee, pech Vlaar: het was de airco pomp. Daar moest ik even over nadenken omdat de auto veel heeft gelopen en niet meer zoveel waard is. Maar oké, dan maar niet nieuw...
Pomp heb ik tweedehands gekocht bij een 2nd hand automaterialen handel in Waardenburg en een paar dagen later in Zaltbommel in de buurt van mijn werk laten inbouwen. Zo ben ik klaar voor € 379,00 en de airco doet het weer.
Ook heb ik de navi update maar eens gedaan, via de website van Renault op een usb-stikkie. 1 x Kaartupdate van Europa met nog recht op 1 x te gaan voor € 139,00. 
Ik kwam de laatste tijd toch nog wel eens ritten tegen dat ik dan verkeerd werd gestuurd. Dan pak ik wel mijn mobiel met Gmaps, maar dat is wel een ernstig onveilig gedoe met zo'n een mobiel op je kniëen. 
Dat raad ik iedereen af.
De navi update van Europa duurt wel erg lang, ongeveer één uur, dan moet je dus de motor zowat een uur stationair laten draaien anders gooit ie ergens na tien minuten de stroom er af; krijg je de update er never op. Maar goed; het werkt weer oké.
Verder eigenlijk geen bijzonderheden, teller tikt rustig door naar km 207.000
Sold
- 222.000 km
 
Wagen ingeruild op een Skoda Fabia hatchback uit 2015.
Spreadsheet verdict: 
Locatie garage:	datum:	kmstand:	omschrijving werk:	kost:
Aankoop in Dordrecht	21-06-17	166500	Aanschaf dus start met lmv's apart gekocht	0,00
Velgen	17-10-17	176850	Administratief	200,00
Profile Zaltbommel	28-10-17	179000	Banden wissel	20,01
Profile Zaltbommel	25-11-17	180000	Versn bak olie diverse dingen	128,78
Profile Zaltbommel	08-01-18	183000	banden vv naar nieuwe 4-seizoenen	440,00
Profile Zaltbommel	11-05-18	193000	Interieurluchtfilter	29,16
Profile Zaltbommel	07-06-18	195000	Beurtje	213,02
VKV Renault Zaltbommel	14-06-18	196250	Airco bijvullen en modificatie van achterbank	118,00
Rhenoy/Profile Zaltbommel	26-09-18	206000	Airco pomp art# Z0012593A vervangen Rhenoy	379,00
Renault via webshop 	02-10-18	207000	Navigatie update download	139,00
Administratief	09-04-19	222100	Administratief	0,01
Afschrijving € 247,50 per maand 
Totaal heeft ie z'n werk goed gedaan voor € 0,25 per kilometer. Goede wagen verder, niet veel brokken mee gehad.
Verder kilometer vreten met de HG-519-N maar weer.
- Betrouwbaarheid
 - Prestaties
 - Comfort
 - Kosten
 - Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
 
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Clio
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Deze handzame stationwagons koop je voor € 8.000

Koopwijzer Renault Clio IV - let hier op als je een tweedehands Renault Clio wilt kopen

Op zoek naar een compacte stationwagon

Vijf spaardiesels voor minder dan € 5.000





