Renault Clio Estate dCi 90 Energy Dynamique (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio Estate dCi 90 Energy Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 19.000 km |
Tevreden
- 19.000 km
De auto is nu bijna een half jaar oud en ik heb heel wat uurtjes doorgebracht achter het stuur, dus tijd om wat ervaringen te delen.
Eerst iets over de aanschaf. Omdat ik meer kilometers ben gaan rijden werd het tijd om mijn Ford Fiesta (benzine) in te ruilen voor een diesel. Ik heb me natuurlijk eerst goed georiënteerd op het internet en wist eigenlijk precies welke auto ik wilde hebben. Kortom een afspraak gemaakt bij de Renault dealer en mijn wensen kenbaar gemaakt. Een rode Renault Clio estate diesel met automatische airco en een achteruitrijcamera. Helaas, zo werkt dat tegenwoordig niet meer. Je moet eerst uren de catalogus doorworstelen en je keuze maken uit verschillende optie pakketten. Je krijgt/koopt dus een aantal opties die je helemaal niet wilt, maar goed, dat schijnt tegenwoordig zo bij alle merken te zijn. Over de inruilprijs van mijn oude auto werden we het snel eens, we moesten alleen nog een 'vervolgafspraak' maken om de puntjes op de 'i' te zetten. De volgende dag weer teruggegaan, het papierwerk in orde gemaakt en het bestelproces was gestart. Over drie maanden zou ik mijn nieuwe auto krijgen. Het enige waar ik problemen mee had en heb zijn de torenhoge afleveringskosten.
Het bestelproces is via het internet te volgen, maar dat werkt voor geen meter. De auto is in productie... De auto is klaar en wacht op transport naar Nederland... Wachten, wachten, wachten, totdat ik ineens een telefoontje kreeg van mijn dealer dat de auto geleverd was en klaar zou worden gemaakt voor aflevering. Aan zo' n website, hoe goed bedoeld ook heb je natuurlijk niet veel.
Het rijden:
De auto rijdt heerlijk. Hij rijdt comfortabel, stuurt prima en doet zijn werk in redelijke stilte. De dieselmotor is natuurlijk niet supersnel, maar hij kan goed meekomen met het verkeer. De trekkracht is ook in de vijfde versnelling nog heel acceptabel.
De stoelen zitten prima zelfs op langere ritten kun je het nog prima uithouden. Door de lage toeren valt het motorgeluid binnen erg mee. Bij 140 km per uur maakt de motor ongeveer 2500 toeren. De auto voelt solide en rustig aan ook bij snelheden van 150 km en hoger. Je hebt altijd het gevoel de volledige controle te hebben.
De ruimte voorin is prima en op de achterbank acceptabel. Door het prettige rijgedrag vergeet je bijna dat je in een relatief kleine auto rijdt. De kofferbak is goed bruikbaar en natuurlijk groter dan een hatchback. Zeg maar het formaat van een forse c segment auto, al is de ruimte natuurlijk wel goed uitbreidbaar door de achterbank en de bijrijdersstoel neer te klappen.
Verder werkt eigenlijk alles zo als het werken moet. De automatische airco doet zijn werk. De koplampen gaan automatisch aan wanneer het moet. Het R-link navigatie-systeem werkt perfect maar daarover later meer. De cruisecontrol werkt heerlijk. Ik heb weleens commentaar gelezen over het feit dat de aan/uit knop voor de cc naast de handrem zit, maar dat knopje heb ik één keer gebruikt om het systeem aan te zetten vervolgens kun je de cruise control gewoon vanaf het stuur bedienen. De keyless entry en start functie is heerlijk. Geen gedoe meer met sleutels of kaartjes die je, tenminste ik, constant kwijt bent. Ook het start/stop systeem werkt prima.
Zijn er dan geen minpunten? Jawel hoor legio, maar dit vergeef ik de auto omdat hij zo heerlijk rijdt. Ik zal er een aantal noemen:
*Er zit een eco knop in de auto. Nu ben ik gek op knopjes, zeker als er dan ook nog een symbooltje gaat branden op het dashboard, maar het nut van deze knop heb ik nog niet kunnen ontdekken. Het motorvermogen wordt iets geknepen, maar de auto wordt er niet merkbaar zuiniger van.
* Achter het stuur zit een hendel waarmee je de radio harder of zachter kunt zetten. Dat werkt, maar je kunt er ook de telefoon mee opnemen, of een telefoongesprek mee beëindigen. De beide knoppen daarvoor zitten precies achter het stuur. Je kunt ze niet zien, je kunt ze niet bereiken door het stuur heen, niet onderlangs en niet vanaf de zijkant. Nutteloos dus.
* De knoppen voor het openen van de ramen zitten wat ver naar voren. Ik gebruik steeds de verkeerde knop. Het gebeurt mij geregeld dat ik een parkeergarage uit wil rijden, bij de kaartautomaat stop en vervolgens mijn achterraam open doe. Maar dat zal wel aan mijn eigen onhandigheid liggen.
*Het R-link systeem. Zoals gezegd werkt de TomTom navigatie en de liveservices prima. Maar de koppeling met mijn telefoon (Samsung galaxy s6 edge) is rampzalig. Hij kan nummers niet vinden, namen niet. Verbindingen vallen weg etc. Kortom het is niet betrouwbaar en voor mij dus nauwelijks bruikbaar. Het geluid van het audiosysteem is goed, maar niet spectaculair.
*R-link heeft ook een appstore. Helaas heb ik geen enkele bruikbare app kunnen vinden, of je moet het leuk vinden om naar een digitaal aquarium te kijken als je stilstaat.
*Automatische ruitenwissers. Er zijn drie random mogelijkheden, de wissers schakelen te laat in, de wissers gaan veel te snel, of hij doet het precies goed. Wanneer welke modus wordt gekozen is totaal onvoorspelbaar. Het zal wel aan de plaatsing en de grootte van de sensor liggen.
Voor nu even genoeg. De auto bevalt goed. Heeft een paar ergonomische missers, maar daar kan ik goed mee leven.
Oh ja, het verbruik. Ik ben een redelijk rustige rijder, maak veel snelweg kilometers, zowel binnen als buiten de spits. Mijn gemiddelde verbruik is tot heden zo tussen de 4,1 en 4,5 liter brandstof per 100 kilometer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.