Renault Clio 1.5 dCi 100pk Initiale (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio 1.5 dCi 100pk Initiale |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 156.000 km |
KM-stand laatst | 211.500 km |
De eerste ervaringen met mijn Clio
- 157.900 km
Tsja u kent vast die reclame van een bekende telecomprovider...van een televisie in alle ruimtes tot te weinig ruimte voor een televisie...Nou zo voelde ik me in het begin ook wel een beetje...een hele stap van een Peugeot 508 SW naar een Reneault Clio, maar ja dat is het gevolg van een andere baan zonder leaseauto.
De auto zelf. Een Reneault Clio Initiale van 2005. Met 100 PK 1.5 DCi motor. Een van de meest luxe uitvoeringen van zijn tijd, de volgende opties zijn af fabriek aanwezig:
Elektrische ramen, Climate Control, Semi lederen bekleding met alcantara, "hout" inleg, Regensensor, Navigatiesysteem met kleurenscherm, xenon koplamen, Boardcomputer, Cruise Control, radiobediening achter het stuur.
Nou ja voor zo'n kleine wagen volgeladen dus. Dat sprak mij natuurlijk wel aan :-). Het enige gemis is een bluetooth carkit, maar die zal ik los nog wel aanschaffen.
Het rijden. Na de eerst paar 1000 kilometers, het is een zeer vlotte auto, die goed kan meekomen in het verkeer en als het moet best snel is. Het comfort is goed, maar dan houd het wel op je voelt toch wel aardig wat hobbels in de weg. Het schakelen gaat wel iets hakering, maar de versnellingen leggen wel duidelijk in. De verwarming is redelijk snel op temperatuur. Gevoelsmatig stuurt de Clio wat zwaar, maar ik ben ook veel fijngevoelige auto's gewend, ik denk dat het voor zijn klasse en leeftijd prima is. De ruimte is wat beperkt, maar ik vertoef toch 90 % alleen in de auto en op de snelweg. Er zijn wel voldoende vakjes of kastjes voor klein spul. De bekerhouders, onder de radio, voor de pook, zijn niet bemeten op een flesje van 0,5 liter, die kunnen niet recht op staan. Ook een koffiethermo-mok past daar niet in. De stoelen zitten prima geven veel zijdelingse steun. De bestuurdersstoel heeft ook nog een lendesteun. Het verbruik vind ik prima, ik zit op een gemiddelde van 1 op 20 de afgelopen maand.
Ik hoop nog vele kilometers in deze auto met plezier te mogen afleggen. Na de eerste servicebeurt komt vast een vervolg op deze review.
Eerste beurt gehad
- 165.852 km
Inmiddels is er bijna 10.000 km bijgekomen op het klokje van de Clio. Ik moet zeggen probleemloos. Het enige euvel wat me tot nog toe is overkomen is een lege ruitensproeiertank.
Inmiddels is de eerste onderhoudsbeurt ook uitgevoerd sinds ik in het bezit ben van deze auto. Hij was aan een grote beurt toe. Geen echte spannende dingen, nieuwe remblokken, pollenfilter en nog wat van die zaken. Tsja dat hoort erbij als je een auto gebruikt.
Nu de zomer dan eindelijk een beetje haar intrede doet kan ik ook echt genieten van de climate control. Het systeem doet het prima! De auto wordt voornamelijk ingezet voor woon-werk verkeer, we gaan er niet mee op vakantie, daarvoor is hij toch te klein met 2 kinderen en 2 volwassenen, zeker omdat we nog een Ford Focus station als "tweede" auto hebben.
Overige ervaringen na 10.000 km:
* Comfort is goed.
* Verbruik, gemiddeld haal ik zo 1 op 20, is wel veel snelweg bij moet ik eerlijkheidshalve zeggen
* Mis toch wel wat opbergvakjes, voor het kleine spul en wat oplaadsnoertjes.
* Audio en Navigatie werkt prima
Kortom voldoet naar verwachting en we hopen er nog vele fijne en veilige kilometers mee te rijden de komende tijd.
Beurt nummer 2 en APK
- 183.200 km
En toen was het eerste jaar al weer om, de apk en gelijk ook maar een servicebeurt.
Wat slijtage onderdelen als remblokken en een stuurkogeltje zijn vervangen, verder niets aan het handje, vloeistoffen vervangen etc. APK glansrijk doorstaan (had ook niet anders verwacht).
Wat zijn de ervaringen het afgelopen driekwart jaar, eigenlijk conform verwachting goed. Het is een fijne auto, zeker in de klasse waar deze invalt een heerlijke auto. Geen gekke bijgeluiden, ligt goed op de weg, vlot en ik geniet nog steeds van de luxe die de auto heeft.
Minpuntjes:
De kinderen zitten liever bij Mamma in de auto, die rijdt Ford Focus, m.a.w. achterin is de ruimte beperkt. Maar meestal zit ik er alleen in.
De cruiscontrole weigert af en toe als ik op het minnetje druk om iets langzamer te gaan en dat doet hij dan niet. Vervolgens druk ik de knop wat langer in en dan valt de cruisecontrole uit en werkt pas weer als je de motor weer opnieuw gestart hebt.
Conclusie:
Auto bevalt nog prima! Verwacht hem dit jaar over de 2 ton te brengen.
Korte update
- 198.000 km
Toen was het toch zover een beetje pech met de clio...hij was al een paar weken wat aan het rammelen af en toe, maar kon het niet vinden. Tot dat ik rook begon te ruiken in het interieur...toch bij de garage langs. Bleek de dynamo stuk te zijn, een rubber ring o.i.d. was gesmolten en dat veroorzaakte de brandlucht. Andere dynamo er op en het rolt weer fantastisch. Binnenkort weer beurtje en nieuwe bandjes denk ik.
De twee ton voorbij
- 201.500 km
En toen was het weer tijd voor een beurtje. Inmiddels over de 200K heen en toe aan nieuwe banden. De banden, die er onder zaten toen ik de auto kocht, daar heb ik bijna 50.000 km mee gereden, lijkt me dikke prima. Inmiddels een setje winterbanden op de kop getikt met stalen velgen en het rijdt weer als een zonnetje. Verder geen bijzonderheden, een ruitewisserblad achter en dat was het wel zo ongeveer. We rijden nog maar even vrolijk door. Er mankeert niets aan het autootje. Komt er een goede koper langs dan gaat hij waarschijnlijk wel weg. Ben stiekum toch aan het kijken naar een iets grotere auto. Maar alleen als deze eerst weggaat naar iemand die graag in een auto rijd als deze. Liefhebber dus. Deze gaat niet zomaar weg, daarvoor is het een te fijne metgezel. Wordt vervolgd!
Clio for Sale
- 211.500 km
Na ruim twee jaar trouwe dienst staat de Clio nu in de verkoop. Ik heb er echt met veel plezier in gereden, maar het gezin begon toch te morren. En...ik kreeg een buitenkansje voor een Volvo V50. Deze review zal vanaf nu geen vervolg meer krijgen.
Dank voor jullie aandacht, er zal binnenkort een review gestart worden van een Volvo V50 2.4i autmaat op LPG.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Clio

Had je deze auto's al gezien?

Renault Clio 1.4-16V Dynam.Luxe·Airco·Cruise·Nwe APK
- 2004
- 96.554 km

Renault Clio 1.4-16V Dynamique Luxe - AIRCO - RADIO/CD - EL. RAMEN - LM VELGEN - STUURBEKRACHTIGING - NAP - NL AUTO - APK T/M 10-4-2026
- 2006
- 191.206 km

Renault Clio 75PK-5DRS-COLLECTION-99DKM-AIRCO-CRUISE-LMV-TREKH-
- 2009
- 98.738 km