Renault Captur Plug-in Hybrid 160 Intens (2022)

autoreview

Renault Captur Plug-in Hybrid 160 Intens (2022)

Signalement

UitvoeringCaptur Plug-in Hybrid 160 Intens
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf17.532 km
KM-stand laatst32.000 km
Lezerswaardering: 69%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Makkelijke beslissing

  • 17.532 km

Wij hebben eind januari 2024 onze Renault Clio Grandtour ingeruild bij de Renault dealer voor onze huidige Blauwe Renault Captur 2022 160 E-tech Plug-in hybrid (import vanuit Italie).

Uiteraard hadden ook wij een paar wensen:
- Moest een plug-in hybride zijn, lekker zuinig en toch je steentje bijdragen aan een schonere toekomst.
- Niet al te groot maar wel ruimer dan de Clio.
Zo dat ik (1.93M) niet meer met me hoofd tegen het dak zit en onze dochters ook wat meer beenruimte hebben achter.
- ACC, LED of Xenon koplampen.
- Weer wat meer auto dan de Clio, Als je uit een 3008 THP komt was dit toch wel een hele grote stap terug van iets waar ik zelf heel trots op was.
- Weer wat extra vermogen, ik hou er wel van als een auto meer vermogen heeft dat werkelijk ook nodig is dat rijdt toch een stuk relaxter.

Tot onze vorige auto had ik alleen maar Peugeot gereden, waar van de laatste een 3008 1.6 THP full option waar ik zowel me buik van vol had als trots op was ( Mooie grote auto om te zien maar zo onbetrouwbaar als de pest).
Dit was dan ook de auto die mijn liefde voor het merk heeft doen afkoelen en dat we zijn overgestapt op Renault (juiste auto op de juiste tijd zeg maar).
De opvolger werd toen een Renault Clio Grand tour in de kleur Gris Urban 2018 met led koplampen.
Deze beviel ons goed maar was zeker voor mij met een lengte van 1.93M erg krap.
Echter de betrouwbaarheid was voor ons de reden om weer voor een Renault te gaan kijken maar dan een die iets meer auto was.
En na een proefrit hadden we de combinatie van onze voorkeuren gevonden in een Blauwe Renault Captur 160 E-tech Plug-in hybrid uit 2022 (Italiaanse import).
Stiekem kijk ik nu toch wel weer even trots om als je hem neer zet op de parkeerplaats (uiteraard ergens in een hoekje als het kom om zoveel mogelijk paarkeer deukjes te voor komen :) ), het is dan ook een goed smoelende auto met wat Franse eigenaardigheden.

Ook dit is een echte franse auto

  • 21.000 km

De eerste kilometers zijn inmiddels afgelegd en die bevallen ons heel goed eigenlijk, voor al het elektrische gedeelte.
De range is heel erg afhankelijk van het weer tijdens het laden en varieert tot op heden tussen de 30KM (kouder weer) en 57KM (warmer weer).
Wij kunnen hier zomers ons complete woonwerk verkeer mee doen en in de winter iets meer dan de helft.
Helaas zat er bij de auto geen thuis lader en laden we daarom bij een publiekelijke laadpaal.
Een thuis laden staat nog wel op ons verlanglijsten samen met de 18inch Captur velgen met zomer banden.
Zoals ik al zie zijn de elektrische kilometers heerlijk om te rijden en daar door stekkeren wij eigenlijk ook zoveel als mogelijk.
Er zijn toch twee kleine puntjes aan de aandrijflijn en dat is, één schakelmoment als je in de EV modus rijdt rond de 76KM per uur, en twee het motorgeluid als je echt vermogen gaat vragen van de 1.6.
Deze zijn beide wel overduidelijk aanwezig maar was ons tijdens de proefrit niet echt opgevallen omdat je dan vooral bezig bent met het wennen aan de hybride aandrijflijn.
Bij het schakelmoment in EV modus voel je de auto even inhouden en hoor je de klauw koppeling opspoelen om een gelijk toeren te bewerkstellen
Hier merk je dan weer eigenlijk niet echt wat van als de benzine motor ook mee doet in het samen spel (mysense modus).
Gelukkig kan je dit beïnvloeden door met je versnellingspendaal te spelen.
Als je het vermogen van de motor echt gaat aanspreken dan springt de 1.6 snel bij en laat die goed van zich horen.
Verwacht dan ook geen race monster (zeker niet in de EV modus) maar wel een auto die voldoende in huis heeft om comfortabel en vlot even ergens voorbij te komen.
Het meest vervellende hiervan is, dat het geluid de motor niet over een komt met de snelheidsbeleving.
Dit is helaas een product eigenschap en daar is weinig aan te veranderen.
Gelukkig went dit op zich snel genoeg zodat het niet echt heel storend meer is.

Kwa elektronica hebben we buiten dat één keer het multimedia scherm zich zelf resette tijdens het rijden nog geen echte problemen ondervonden en functioneert alles naar behoren.
Wat altijd al bij Renault een eigenaardig ding was, is de cruis controle bediening die echt met de Franse lag is bedacht maar beter dan het knopje in je middenconsole bij de wat oudere Renaults.
Deze Captur beschikt ook over een actieve rijbaan assistent en ACC.
De actieve rijbaan assistent heeft wat mij betreft geen echte meer waarde aan gezien die erg schokkerig is en een beetje tussen de lijntje heen en weer zwalkt.
de ACC werkt wel lekker als je hem op de kortste afstand zet (1 streepje). Anders moet je wel heel ver van te voren al gaan anticiperen omdat die al rap zijn snelheid gaan aanpassen aan je voor ligger.
En dat bevorderd dan weer niet echt een vlotte doorstroming als het druk is op de weg van het verkeer.
Waarbij ik in onze Clio met me hoofd tegen het dak zat heb ik bij de Captur meer dan voldoende ruimte voorin en kunnen zo wel mijn vrouw als ik een fijne zit positie vinden in de Captur.
De stoelen bieden dan ook een comfortabele zit en laten weinig te wensen over buiten dat de zitting misschien iets langer had mogen zijn.
Op de achterbank is de ruimte voor onze dochter ook ruim voldoende en zit ze niet meer met haar beentjes strak tegen de voorstoelen aan.
Voor mij als volwassen man is het voor korten afstanden redelijk vol te houden achterin maar voor lange afstanden zou ik het niet willen aanraden.
Wat ook erg fijn is, is de over de lengte verschuifbare achterbank.
Aangezien de kofferbak niet zo heel groot is door de accu's in de bodem van de vloer kan je hier door vaak toch wat meer of groter meenemen zonder heel de boel te hoeven verbouwen.

het laatste keer dat ik naar het verbruik om me dashboard keek was dit 2.1l/100km en 15.3Kwh/100km.

Ware aard van het beestje komt naar boven

  • 32.000 km

We zijn inmiddels weer een paar duizend kilometer verder dus een update is op z’n plaats.
De auto op zich rijdt nog steeds heerlijk en comfortabel en we hebben dan ook weinig klagen op een eigenlijk best groot ding na.
Onlangs is er bekend geworden dat alle 1.6 e-tech hybrid modellen toch wel met een groot probleem kampen.
Er gaat in de versnellingsbak bij deze modellen een afdichting kapot waardoor er olie in de elektromotoren loopt en deze kapot kan gaan.
Hier is maar weinig informatie over bekend helaas op het internet en je raad het al, dit is ook bij ons geconstateerd jammer genoeg.
Over de afhandeling hier van zal ik een update schrijven als die 21 Jan naar de dealer is geweest. Kosten voor deze reparatie zijn zeker niet gering helaas en kunnen in de duizenden euro’s lopen.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Captur

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.