Renault Austral hybrid 200 Iconic Esprit Alpine (2024)

autoreview

Renault Austral hybrid 200 Iconic Esprit Alpine (2024)

Signalement

UitvoeringAustral hybrid 200 Iconic Esprit Alpine
Versnellingen8, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst5.000 km
Lezerswaardering: 63%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuw Austral, de eerste indrukken

  • 650 km

Na 7 jaar met mijn Renault grand Scenic 1.5 dCi Bose gereden te hebben werd het na ruim 230.000 km tijd voor een andere auto. De scenic was zeer betrouwbaar maar begon het afgelopen jaar toch aan te geven dat hij op leeftijd raakte. 2 weken geleden mijn nieuwe Renault Austral opgehaald bij ABD Drachten. Het is wel een voorraad model en stond op kenteken, maar daar stond een aanzienlijke korting tegenover.
De Iconic Esprit Alpine die ik aankocht, had precies mijn favoriete kleuren combinatie. Tevens was de auto buiten de al uitgebeide standaardopties voorzien van een glazen panorama dak en een Harman Cardon audio systeem.
De eerste indrukken: De auto is heel stil, zeker in vergelijking met mijn vorige diesel. Wat ik in eerdere reviews als minpunt las, was dat men het bijspringen van de benzine motor als hinderlijk ervaarde. Ikzelf vind het allemaal wel meevallen. De auto accelereert snel en soepel bij normaal gebruik. Geef je hem flink de sporen dan is het aan te raden om de sportmodus te kiezen. De automaat schakelt dan later over.

Wat comfort betreft is de auto wat stugger afgeveerd dan de Gr Scenic. Beide auto's staan op 20" wielen. Je kan wel kiezen uit 3 afstelmogelijkheden, maar ik vind de verschillen nagenoeg nihil. De Alpine sportstoelen zijn allebei elektrisch verstelbaar en uitgerust met stoelverwarming en "easy acsess" zodra je de deur opendoet om uit te stappen gaat de stoel naar achteren om het uitstappen te vergemakkelijken. Bij instappen gaat de stoel na het indrukken van de startknop naar de gewenste positie. Het is een leuke optie, maar na een paar dagen heb ik toch weer uitgezet.
Wat mijn vrouw opviel was dat de vloer vlak voor de stoelen schuin omhoog loopt. Dit was ons niet opgevallen met de proefrit destijds. Voelt voor de dames met pumps niet heel erg prettig aan met uitstappen.

Bijzonderheden:
Zoals elke nieuwe auto moet er een bandenspanningscontrole aanwezig zijn. Mijn Gr Scenic had dit ook. Op het dashboard zag je de 4 banden met hun druk. Volgens de handleiding in de Austral en op de instructievideo zou mijn auto dit ook hebben. Echter nergens op het dashboard was dit te vinden. Door alle widgets gescrolled maar geen bandendruk. Alleen een groen vinkje dat de bandendruk Ok is.
Dit teruggekoppeld met de dealer. Hij vond dit vreemd, maar ook de nieuwe Australs in de showroom hadden precies hetzelfde. Kennelijk krijg je nu alleen een melding als één van de banden een te lage druk heeft. Ik vind dit wel jammer, zie liever de huidige druk.
Conclusie na de eerste 600 km.
De auto rijdt heerlijk, maar het is zeker geen mpv zoals de Scenic en dat is wel even wennen

Update na 5 weken

  • 2.440 km

De auto blijkt in de praktijk toch wat stugger geveerd dan de Gr.Scenic. Ik heb de bandendruk verlaagd (deze waren 0,4 bar te hoog) naar de advies waarde. Dat scheelt wel iets. Vandaag kreeg ik een melding dat de bandendruk te laag was. De auto geeft niet aan welke band het betreft. Dus weer alle 4 de banden moeten controleren. Eén band ietsje te laag.
Zoals ik eerder al heb aangegeven vind ik het heel jammer dat Renault er bij de nieuwste serie Australs ervoor kiest om een heel summier bandendruk systeem te plaatsen. Waarom niet gewoon 4 indicaties op een display, de auto heeft immers wel druksensoren. Ik vind dit echt jammer. Dit terwijl mijn Austral is uitgerust met een enorme hoeveelheid opties,wordt er bezuinigd op een zeer nuttige optie.
Verder vind ik het jammer dat zowel de online als de gebruikershandleiding in de auto niet up to date is. Mijn dashboard layout is compleet anders dan in de handleidingen. Jammer dat Renault dit niet direct bijwerkt. Wat ik ook niet kan vinden in de handleidingen is het volgende: Je kan de auto bij iedere multisense optie afstellen vwb rijeigenschappen. Keuze uit sportief, dynamisch of geen. Ik heb alle drie de opties uitgeprobeerd, maar ik merk niet of nauwelijks verschil. Ik heb hiervoor een BMW 2 serie active tourer gehad, daar had je ook die keuze. Bij BMW was er een significant verschil in wegligging merkbaar.
Nu lijkt het wellicht dat ik niet tevreden ben met de Austral. Echter niets is minder waar. De auto bevalt mij prima, is zuinig, stil en ook noet onbelangrijk in de winter. Binnen een paar minuten is het lekker warm in de Austral. Ook de elekrische voorruit verwarming was een goede keuze.

Update na 3 maanden gebruik

  • 5.000 km

Na bijna 3 maanden en 5000km op de teller. Tijd voor een update.
Eerst wil ik nog even terugkomen op mijn vorige update: Zoals ik toen aangaf merkte ik geen verschil qua vering bij verschillende voorkeurinstellingen. De Austral heeft volgens de dealer in tegenstelling tot de BMW die ik eerder had geen adaptief onderstel.
Ook gaf ik aan dat de bandendruk niet de druk voor alle vier de banden toont.
Echter sinds kort is de Renault app om mn smartphone aangepast. Nu geeft de app, bij "status auto" een bovenaanzicht van de Austral, met 4 banden die groen gekleurd zijn met ieder een vinkje.
Ik heb nog niet getest hoe de app reageert als één van de banden een te lage druk heeft. Renault heeft kennelijk ook geconstateerd dat het huidige bandendruksysteem in de Austral een flop is en nu met deze toevoeging in de app de gebruiker iets tegemoet te komen. Ik hoop nog op een update in de auto zelf
Over updates gesproken. Inmiddels heeft mijn Austral 2 software updates gehad. De eerste keer werd dit netjes op het middendisplay aangekondigd.
Bij een update mag je de auto ca 1 uur niet gebruiken. Je kan de update dus uitstellen .
Bij de 2e update kreeg ik geen meldingen op het display en ook niet op mn telefoon. Ik wilde de auto starten maar dat lukte niet. Ik kreeg alleen maar de melding dat ik het rempedaal moest intrappen en op de startknop moest drukken, maar niets hielp. Vervolgens wilde ik de digitale gebruikershandleiding raadplegen om te achterhalen wat er mis was. Bij het zoeken naar deze gebruikershandleiding, zag ik dat er een verzoek tot software update stond aangegeven. Nadat ik op uitstel had gedrukt, starte de auto. Ik vond dit wel vreemd, waarom geeft Renault dit niet gelijk op je display, voordat je wil starten aan, dat er een update te wachten staat. Nu was het toch even schrikken.
Wat rijden betreft. Ik ben er toch op overgegaan om alle rijhulpsystemen uit te zetten, behalve de adapive cruise control. In eerste instantie lijkt het leuk al die rijhulpjes, maar het geeft mij het gevoel dat de auto de baas is. Bijvoorbeeld, zodra je maar iets teveel links of rechts van de weghelft rijdt begint de auto zelf te corrigeren.
Soms wil je dat niet en moet je dus zelf tegensturen. Autonoom rijden kan ook,maar mag eigenlijk niet, dus na 30 seconden melding "houdt handen aan het stuur". Ik rij dus nu in meeste gevallen helemaal zelf en dus ook zonder allerlei piepjes en meldingen.
Verbruik is prima.
Bij normaal weggebruik schakelt de automaat soepel.Ga je (heel)sportief rijden dan is het soepel schakelen wel voorbij.
Conclusie tot nu: Zuinige auto, let op bij softwareupdates. Rijdt verder prima,is wel wat stug (20"banden)
Mijn vrouw is wat minder tevreden. Zij vond de Grand Scenic meer reis en zit comfort hebben en eigenlijk heeft ze wel punt.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Austral

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.