Renault 5 GTR (1989)

autoreview

Renault 5

Signalement

Uitvoering5 GTR
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1989
Jaar van aanschaf2001
KM-stand bij aanschaf130.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Deze Renault 5 is één van de laatste luxueuze types, voor hij werd afgelost door de karige Campus die tot "93 is geleverd. Deze GTR valt onder de ’tweede generatie’ Super 5, na 1987.
Deze generatie is kwalitatief veel beter dan de
eerste (van "84-"87).

Motor

De motor is een bekende: de 1397 cc metende krachtbron (Cleon) werd ook geleverd in de Renault 19, de Volvo 340 en de Renault 5 TR. Een gewijzigde variant is nog steeds te vinden in de hedendaagse Clio. In deze 5 GTR is hij voorzien van monopoint-injectie, automatische choke en katalysator. De prestaties zijn redelijk, maar gezien de relatief grote motorinhoud zou je wat meer kunnen verwachten. Daar tegenover staat een grote betrouwbaarheid en lange levensduur. In versnelling 1 t/m 3 is veel koppel beschikbaar bij lage toerentallen, daarboven dient hij wel op toeren te worden gehouden. Verbruik is goed, 1:13 of 1:15 zeker haalbaar.

Carrosserie

Hoekig, maar onmiskenbaar Renault 5. Let bij aankoop vooral op de dorpels. Voel ook even in de kofferruimte, aan de achterkant tegen de achterbumper. Zodra het daar begint te roesten, weet je dat de rest ook in slechte staat is.

Interieur & uitrusting

Comfortabele kuipstoelen die ook in de GTX te vinden zijn. Hoekig, maar warm interieur. De kwaliteit is redelijk, met hier en daar een rammeltje. Redelijke ergonomie, met als minpunt dat het bedieningspaneel van verwaming/ventilatie niet is verlicht. De GTR was in 2 uitrustingniveaus leverbaar: met of zonder ’comfort’-pakket. Dat pakket omvat electrische ramen, cv met afstandsbediening, alarmsignaal voor "vergeten" verlichting en kofferbakbekleding met verlichting. Standaard is de GTR voorzien van getint glas, mistlampen voor, een metalen bies in de bumpers, velours bekleding en achterwisser/sproeier.

Rij-eigenschappen

Voorspelbaar, licht onderstuurd rijkarakter, met licht overhellen in bochten. Stuurt licht ondanks ontbreken van stuurbekrachtiging. Besturing is direct, maar een beetje vaag rond de middenstand. Verder ligt deze GTR (in originele staat) veel strakker op de weg dan de GTL uit 1984, die ik hiervoor had.

PROBLEMEN

Achterste wiellager vervangen, schijfremmen
voor vervangen.
Afstandsbediening van cv werkt niet meer.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault 5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.