Renault 5 GTR (1989)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 5 GTR |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1989 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 130.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Deze Renault 5 is één van de laatste luxueuze types, voor hij werd afgelost door de karige Campus die tot "93 is geleverd. Deze GTR valt onder de ’tweede generatie’ Super 5, na 1987.
Deze generatie is kwalitatief veel beter dan de
eerste (van "84-"87).
Motor
De motor is een bekende: de 1397 cc metende krachtbron (Cleon) werd ook geleverd in de Renault 19, de Volvo 340 en de Renault 5 TR. Een gewijzigde variant is nog steeds te vinden in de hedendaagse Clio. In deze 5 GTR is hij voorzien van monopoint-injectie, automatische choke en katalysator. De prestaties zijn redelijk, maar gezien de relatief grote motorinhoud zou je wat meer kunnen verwachten. Daar tegenover staat een grote betrouwbaarheid en lange levensduur. In versnelling 1 t/m 3 is veel koppel beschikbaar bij lage toerentallen, daarboven dient hij wel op toeren te worden gehouden. Verbruik is goed, 1:13 of 1:15 zeker haalbaar.
Carrosserie
Hoekig, maar onmiskenbaar Renault 5. Let bij aankoop vooral op de dorpels. Voel ook even in de kofferruimte, aan de achterkant tegen de achterbumper. Zodra het daar begint te roesten, weet je dat de rest ook in slechte staat is.
Interieur & uitrusting
Comfortabele kuipstoelen die ook in de GTX te vinden zijn. Hoekig, maar warm interieur. De kwaliteit is redelijk, met hier en daar een rammeltje. Redelijke ergonomie, met als minpunt dat het bedieningspaneel van verwaming/ventilatie niet is verlicht. De GTR was in 2 uitrustingniveaus leverbaar: met of zonder ’comfort’-pakket. Dat pakket omvat electrische ramen, cv met afstandsbediening, alarmsignaal voor "vergeten" verlichting en kofferbakbekleding met verlichting. Standaard is de GTR voorzien van getint glas, mistlampen voor, een metalen bies in de bumpers, velours bekleding en achterwisser/sproeier.
Rij-eigenschappen
Voorspelbaar, licht onderstuurd rijkarakter, met licht overhellen in bochten. Stuurt licht ondanks ontbreken van stuurbekrachtiging. Besturing is direct, maar een beetje vaag rond de middenstand. Verder ligt deze GTR (in originele staat) veel strakker op de weg dan de GTL uit 1984, die ik hiervoor had.
PROBLEMEN
Achterste wiellager vervangen, schijfremmen
voor vervangen.
Afstandsbediening van cv werkt niet meer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault 5

Lezersreacties (0)
Reageren