Renault 5 E-TECH urban range techno (2025)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | 5 E-TECH urban range techno |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2025 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand bij aanschaf | 5 km |
| KM-stand laatst | 8.000 km |
Eerste ervaring
- 1.100 km
Nou ben ik niet perse van de impuls aankopen. Maar voor het eerst van mijn leven heb ik het wel gedaan. Ik wad wel op zoek naar een nieuwe auto, maar had nooit verwacht na vier toyota's ineens iets anders te kopen. Maar ik zag de R5 en was meteen verkocht. Ziet er leuk uit! En reed als een grote auto met grote mensen opties (en een ook een grote mensen prijs)
Maar na vier hybrides en ik denk wel 700.000 km in een toyota ga ik voor de R5!
Het is een nocturne blue met zwart dak geworden(foto's volgen).
Ik vind zelf ook dat ik een gok heb genomen, ben niet perse de doorsnee rijder voor deze auto denk ik aangezien ik rond de 45.000 km per jaar rij.
Daarom leek het me leuk mijn ervaringen hier te delen.
Voor nu is ie bijna drie weken oud met 1100 km op de teller. Hij ruikt en voelt nog nieuw.
Alles werkt, nog geen defecten of garantie dingen. Hij rijdt soepel en zoals eerder gezegd als een grote mensen auto. Terwijl hij niet groot is.
Mijn grootste eisen werken tot nu toe prima (Er mag niets rammelen en de adaptive cruise control moet goed functioneren)
Verwacht geen vier personen te vervoeren zeker niet als je langer als gemiddeld bent. Door de plaatsing van de accu's onder de stoelen is een puber het maximale dat je achterinckunt vervoeren.
Met mijn rijgedrag moet hij wel elke dag aan de lader. Ik probeer de lading volgens het boekje te doen en tussen de 20 en 80 procent te houden. Laden gaat to nu toe foutloos en soepel. Het verbruik is nu 14.9kw/100km
Snelladen nog niet gedaan.
Mijn plan is regelmatig de review aan te vullen met de ervaringen.
Dus op naar de xx.xxxx km.
Update 3000 km
- 3.000 km
De eerste 3k aan kilometers zit erop.
Nog steeds heb ik weinig tot geen klachten over de auto. Met mijn rijgedrag staat ie elke dag aan de laadpaal. Ik laad altijd op tot 80 procent. En ik merk dat het over het algemeen prima te doen is. Het is me inmiddels 1 keer overkomen dat ik soort van onverwacht hem aan de snellader gehangen.
Regelmatig wordt ik aangesproken op de auto en mensen delen dan weer hun verhalen over de oude R5. Ik vind het allemaal geweldig!
Heb ik dan helemaal niets te mopperen, ja dat heb ik wel. Ik heb dit inmiddelss vaker gelezen over de R5 maa rook Tesla schijnt hier last van te hebben. Ik heb begrepen dat de correctie term is "Ghost Braking".
Inmiddels is het me al een paar keer overkomen dat de auto zonder aanleiding een noodstop wil maken. Ook op een volle snelweg. Dat is echt wel even schrikken. Het is niet te voorspellen wanneer het gebeurt en het is nog net te weinig gebeurt om eventueel een patroon te zien. In ieder geval gaat deze fout naar de dealer en eens kijken of ze een oplossing hebben.
Mijn gemiddeld verbruik is nog steeds 14,6 KWh/100 km.
Updates volgen weer...
Tussenstand 8000 km
- 8.000 km
Zoals bekend maak ik dagelijks behoorlijk gebruik van mijn blauwe R5. daarom moet hij ook elke dag aan lader. Inmiddels een onderdeel van het dagelijks ritueel. De accu lijkt het nog prima te doen.
ik ben geen rechterbaanplakker met 130 km woon werk verkeer elke dag dus het verbruik op de normale stand begint wel iets te stijgen over de laatste weken: 15.0 KWh/100km zit ik.
Het stuur geeft een klein tikje inmiddels onderop het stuur, hier lijkt een bevestiging los te zitten. Dat moet de garage maar als granatie even vastdraaien denk ik.
Mijn vorige auto was lichtgrijs, toen ik voor donkerblauw koos heb ik me toch vergist in alle Nederlanders die niet echt opletten met het openzwaaien van autodeuren en boodschappen inladen. Dus na drie maanden zitten er al de nodige witte putten in de deur aan de bestuurderskant. Dit ondanks dat ik er echt over nadenk waar ik hem parkeer.
Als laatste ondervind ik bij vlagen onstabiliteit van Android automotive. Hij reboot nog wel eens spontaan of vind tijdens het rijden dat de rit voorbij is. Ik weet (nog) niet of dit bij mij een incident is of dat het een structureel probleem is.
Na een garagebezoek een nieuwe update.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault 5
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Renault 5 Evolution 40 kWh | Carplay/Android auto | Cruisecontrol | Warmtepomp | Climate Control
- 2025
- 282 km

Renault 5 Techno | Achteruitrijcamera | ISOFIX-bevestigingssysteem voor kinderzitjes op passagiersstoel en op de twee buitenste zitplaatsen achter | LED-dagrijverlichting met specifiek vormgegeven lichtsignatuur
- 2025
- 10 km

Renault 5 Iconic cinq | Achteruitrijcamera | Elektrisch verwarmbare voorstoelen | ISOFIX-bevestigingssysteem voor kinderzitjes op passagiersstoel en op de twee buitenste zitplaatsen achter
- 2025
- 10 km
Lees ook

Update! Dit zijn de beste elektrische auto’s tot €30.000

Firefly maakt een goede eerste indruk, maar de Renault 5 een betere tweede - Dubbeltest

Dit gebeurt er als je accu elektrische auto leegrijdt en je hem weer laadt met andere EV

Zelfs een Renault 5 GT Turbo-fan wordt blij van de Renault 5 E-Tech Electric


