Renault 5 E-TECH comfort range iconic cinq (2025) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | 5 E-TECH comfort range iconic cinq |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 410 km |
Gamechanger
- 410 km
De Renault 5 E-Tech Electric is niet alleen een nieuw elektrisch model, maar een auto die de potentie heeft om de markt voor elektrische voertuigen te transformeren door innovatie, toegankelijkheid en een sterk, herkenbaar design.
Voor de introductie van de R5 had ik nooit verwacht de overstap te willen maken van verbrandingsmotor naar 100% elektrisch. Weet dat ik naast een Alfa Romeo Giulia Veloce (07-2017) ook een achterwielaangedreven BMW 1 Serie (06-2019) in de garage heb staan. Die heb ik niet ingeruild. Wel is de R5 de opvolger van een private lease T-Cross waarvan het contract dit jaar afliep (na 24 maanden en 40.000 km).
Heb je je weleens de vraag gesteld waar de vooruitgang in zit van weer een nieuw model? Maak dan de overstap van een 2023 VW T-Cross (nog met handrem en contactsleutel) naar de R5. Wie dacht dat elektrische auto’s geen rijplezier geven, maak een proefrit. Wie dacht dat elektrische auto’s er altijd anders moesten uitzien, de oude R5 vond ik leuk, maar ook mijn vrouw en kids vinden het design mooi. Lang verhaal kort, 22 januari de witte R5 met zwart dak en rode dakstrip besteld (duur contract 48 maanden private lease € 581 per maand en 20.000 km per jaar). De catalogusprijs inclusief fabrieksopties bedraagt € 34.294 inclusief BTW en BPM.
Afgelopen maandag was de aflevering van de R5 Cinq Iconic (met de grote accu en een bereik tot 411 km) bij mijn lokale Renault dealer. In een uur was alles uitgelegd en op maat ingesteld. Fijn hoe je wordt meegenomen in de nieuwe wereld. Alles wijst zich daarna vanzelf. De eerste beurt is na 30.000 km of 1 jaar. Vive la France 🇫🇷
Het marktaandeel nieuwverkoop in de eerste helft van 2025 van full electric is 35%, terwijl nog maar 15% alleen een verbrandingsmotor (benzine) heeft.
De Renault verkocht van 1 januari t/m 30 juni 2025 1.914 exemplaren van de in Frankrijk gebouwde RENAULT 5 (exclusief de 96 verkochte exemplaren van de ALPINE A290), meer dan Stellantis doet met drie op dezelfde basis in Polen gebouwde modellen, te weten: JEEP AVENGER (880 exemplaren), FIAT 600 (500 exemplaren) en ALFA ROMEO JUNIOR (393 exemplaren).
MINI verkocht van de COOPER in dezelfde periode 1.773 exemplaren (de nieuwe full electric versie wordt gebouwd in China en de versie met verbrandingsmotor die gebaseerd is op het vorige model wordt gebouwd in het Verenigd Koninkrijk), meer dan Volkswagen doet met de made in Germany ID.3 (1.069 exemplaren).
Echter de RENAULT 5 haalt nog niet de aantallen van een PEUGEOT 208 (2.708 exemplaren), OPEL CORSA (2.445 exemplaren), TOYOTA YARIS (2.387) en RENAULT CAPTUR (1.997 exemplaren. Wel wint de compactere R5 het van de RENAULT CLIO (1.920 exemplaren).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.