Renault 5 E-TECH comfort range iconic cinq (2025) #4
autoreview
Signalement
| Uitvoering | 5 E-TECH comfort range iconic cinq |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2025 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand bij aanschaf | 5 km |
| KM-stand laatst | 3.208 km |
Gamechanger
- 410 km
De Renault 5 E-Tech Electric is niet alleen een nieuw elektrisch model, maar een auto die de potentie heeft om de markt voor elektrische voertuigen te transformeren door innovatie, toegankelijkheid en een sterk, herkenbaar design.
Voor de introductie van de R5 had ik nooit verwacht de overstap te willen maken van verbrandingsmotor naar 100% elektrisch. Weet dat ik naast een Alfa Romeo Giulia Veloce (07-2017) ook een achterwielaangedreven BMW 1 Serie (06-2019) in de garage heb staan. Die heb ik niet ingeruild. Wel is de R5 de opvolger van een private lease 2023 T-Cross waarvan het contract dit jaar afliep (na 24 maanden en 40.000 km). Daarvoor twee Polo’s in de lease gehad.
Heb je je weleens de vraag gesteld waar de vooruitgang in zit van weer een nieuw model? Maak dan de overstap van een VW T-Cross/Polo (nog met handrem en contactsleutel) naar de R5:
- wie dacht dat elektrische auto’s geen rijplezier geven?
- wie dacht dat elektrische auto’s er altijd vreemd moesten uitzien?
De oude R5 vond ik al leuk, maar ook mijn vrouw en kids vinden het design mooi. Lang verhaal kort, we waren verkocht, op 22 januari een witte R5 met zwart dak en rode dakstrip besteld (duur contract 48 maanden private lease € 581 per maand en 20.000 km per jaar). De catalogusprijs inclusief fabrieksopties bedraagt € 34.294 inclusief BTW en BPM.
Afgelopen maandag was de aflevering van de R5 Cinq Iconic (met de grote accu en een bereik tot 411 km) bij mijn lokale Renault dealer. In een uur was alles uitgelegd en op maat ingesteld. Fijn hoe je wordt meegenomen in de nieuwe wereld. Alles wijst zich daarna vanzelf. De eerste beurt is na 30.000 km of 1 jaar. Vive la France 🇫🇷
Verkoopcijfers R5 en concurrenten 1e halfjaar 2025:
De Renault 5 verkocht van 1 januari t/m 30 juni 2025 1.914 exemplaren (dat is nog exclusief de 96 verkochte exemplaren van de ALPINE A290).
MINI verkocht van de COOPER 1.773 exemplaren en Volkswagen van de ID.3 1.069 exemplaren.
Echter de RENAULT 5 haalt nog niet de aantallen van een PEUGEOT 208 (2.708 exemplaren), OPEL CORSA (2.445 exemplaren) en TOYOTA YARIS (2.387 exemplaren).
De 5 rijdt zo goed als die eruit ziet
- 3.208 km
Afgelopen zondag een klapband (rechts voor) gehad. Dat was even schrikken. Gelukkig snel en veilig de auto langs de weg kunnen parkeren. Slechts drie kwartier na bellen met de helpdesk werd de 5 opgehaald. Binnen 48 uur was de 5 gemaakt (nieuwe band, velg en uitgelijnd) en kon dicht bij mijn woonplaats worden opgehaald bij Profile.
Deze verstoring heeft de pret met DE VIJF echter niet kunnen drukken:
+ remt zeer lineair (prettiger dan mijn vorige T-cross en Polo’s)
+ onderstel en comfort is beter dan vergelijkbare auto’s met een verbrandingsmotor en maakt de uitstekende reputatie van het typische Franse comfort helemaal waar (is ook nog eens ongelofelijk stil)
+ ruimtegevoel en uitzicht voor is goed (beter dan bijvoorbeeld in een MINI Cooper)
+ korte draaicirkel (10,3 meter)
+ helt weinig over (lage zwaartepunt dankzij de accu’s in de vloer)
+ NAV Google maps snel en betrouwbaar
+ 150 pk zorgt voor indrukwekkende prestaties (wielspin ligt op de loer, zeker bij glad wegdek)
+ acceleratie 0 tot 100 km/h in 8 sec
+ door korte wielbasis zeer levendig en direct rijgedrag (erg leuk)
+ in de stand B bijna te rijden met één pedaal (stopt echter niet, snelheid zakt tot 5 tot 7 km/h, dat is prima in de file)
+ prijs/prestatie (inclusief uitrusting) van de 5 Iconic Cinq uitvoering (alles zit er in, inclusief automatisch inparkeren, dat prima werkt)
+ range in sportief is in de praktijk 300+ km (in de zomer), ik rij immers niet tot 0 km (ik heb nog niet snel hoeven te laden, ik laad de 5 thuis op of op mijn werk)
+ ik heb echt het idee dat ik minder kwijt ben met opladen, dan voorheen (tanken) met mijn T-cross/Polo en dat is mooi meegenomen
+ opladen gaat veel gemakkelijker dan gedacht (heb ANWB kaart en app van Vattenfall)
+ ook van de assistent systemen weinig last, werken in de praktijk best goed en mocht het je storen zet je het met één knop uit.
De 5 wordt ingezet als derde auto - naast een 07/2017 Alfa Romeo Giulia en een 06/2019 BMW 1 Serie (echtgenote) - met meestal 1 tot 2 inzittenden. Voor een korte rit is er plaats voor vier personen (mits voorstoelen niet in de laagste stand staan, de ruimte voor je voeten houdt niet over). Voor kinderen is het prima toeven achterin (ook zij hebben in de gaten dat dit een leuke auto is).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault 5
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Renault 5 comfort range Roland-Garros 52 kWh | all weather banden | Harman Kardon premium audio | pack safety & advanced driving assist | two tone lak | MC 7868
- 2025
- 0 km

Renault 5 comfort range Roland-Garros 52 kWh | Pack Safety & Advanced Driving Assist | Harman Kardon Audio | Stoel- en Stuurwielverwarming | Camera | Draadloze Smartphonelader | 18" LMV 'Electro' | LED Pure Vision | Android Automotive
- 2025
- 1.299 km

Renault 5 comfort range Roland-Garros 52 kWh
- 2025
- 1.510 km
Lees ook

Update! Dit zijn de beste elektrische auto’s tot €30.000

Firefly maakt een goede eerste indruk, maar de Renault 5 een betere tweede - Dubbeltest

Dit gebeurt er als je accu elektrische auto leegrijdt en je hem weer laadt met andere EV

Zelfs een Renault 5 GT Turbo-fan wordt blij van de Renault 5 E-Tech Electric









