Renault 5 E-TECH comfort range iconic cinq (2025) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | 5 E-TECH comfort range iconic cinq |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand laatst | 1.900 km |
Super Cinq
Als autoliefhebber ben ik er nog steeds van overtuigd dat voor het echte rijplezier een elektrische auto nooit de sensaties van een klassieke sportwagen of hot hatch kan evenaren. Je wilt genieten van een daadwerkelijk motorgeluid en met de hand schakelen. Als het om rijplezier gaat, denk ik dus niet dat er op korte termijn een auto komt die mijn Ford Fiesta ST kan overtreffen.
De Fiesta ST blijft dus, maar ik realiseerde me dat het verhaal voor een reguliere auto (onze tweede auto) anders is. Als je een auto gewoon gebruikt als hoogwaardig vervoermiddel, dan is een elektrische auto zo gek nog niet. Verfijnder, stiller en zonder uitstoot. Voorwaarde is wel dat je op je eigen terrein op kunt laden, want met de stijgende laadtarieven bij publieke laadpalen zou ik er niet gerust op zijn dat het rijden met een EV nog steeds zo voordelig blijft. Aangezien wij hier de luxe hebben om op eigen grond te laden, speelt voor ons dat probleem niet.
Geleidelijk begon ik daarom toch steeds meer interesse krijgen in elektrische auto’s. Maar tot nu toe was ik bepaald geen fan van de elektrische auto’s op onze wegen. Ik associeerde ze vooral met het nogal extreme aanmoedigingsbeleid van onze overheid. Verder waren het tot nu toe vooral forse, enorm zware bakbeesten die mij totaal niet aanspraken.
Lyrische media
En toen werd de Renault 5 onthuld. De concept-car was al super en ik waardeer het enorm dat Renault alles op alles heeft gezet om het uiterlijk van de concept-car in stand te houden. Dat Renault voor een duurdere multilink achterwielophanging heeft gekozen, spreekt me ook erg aan. Het geeft aan dat Renault vooral een echt goede auto heeft willen maken en niet heeft bezuinigd op de ontwikkeling. Er staat daarom echt een bijzondere auto en daarom was ik ook heel benieuwd naar hoe de auto rijdt.
Ik rekende op positieve reviews, maar had niet verwacht dat de pers zo lyrisch zou zijn over de R5. Roy was bijvoorbeeld uitzonderlijk enthousiast en ook Harry’s Garage (aanrader!) was enorm over de R5 te spreken. Dat was helemaal bijzonder, omdat Harry Metcalfe normaal allemaal dure BMW’s, McLarens en Ferrari’s test. Koppen als ‘5 sterren’ en ‘Geef me de Vijf’ bij andere media trokken me definitief over de streep: we moesten gewoon een proefrit gaan maken.
Bij de dealer stond een exemplaar met 52 KWh accupakket, gele lak en de Iconic Cinq-uitrusting klaar. Bij het oprijden van het terrein kwam het inderdaad over alsof er een concept-car tussen de reguliere auto’s was neergezet. Het enthousiasme om te gaan rijden werd alleen maar groter.
Eenmaal onderweg was ik al snel overtuigd dat de reviews inderdaad klopten. De auto is zeer comfortabel, stil en voelt allemaal aan alsof je in een grotere auto rijdt. Het interieur is ook erg mooi en de auto zit vol met allerlei luxe. Ook belangrijk: de R5 heeft een hele fijne besturing. Ik was bang dat het allemaal nogal gevoelloos zou zijn, maar dat is zeker niet het geval. Allebei waren we heel erg positief over de auto. Na thuis nog even overlegd te hebben, besloten we voor het einde van het jaar te bestellen.
Vehicle 2 Grid
Een nogal belangrijke -en complexe- factor in het aankoopproces is Vehicle 2 Grid geweest. Renault heeft bij het onthullen van de R5 veel aandacht gegeven aan de ondersteuning van Vehicle 2 Grid. Dus dat de R5 ook terug kan leveren aan het net en eigenlijk een soort thuisbatterij is.
Eerlijk gezegd was dat ook iets wat de R5 nog interessanter voor mij maakte. Ik werd daarom enigszins ongerust toen ik op het Renault Forum keek. Kopers gaven aan dat de eerste lichting van de Renault 5 geen Vehicle 2 Grid zou ondersteunen. Sommige kopers kozen voor korting, anderen hebben hun order ingetrokken. Levering van de R5’s met V2G zou pas in augustus 2025 starten.
Ik heb hier niet genoeg kennis over om alle details te vertellen, maar de problemen specifiek in Nederland lijken te maken te hebben met de Nederlandse energiemarkt en het grote aantal aanbieders op die markt. Ik heb gelezen dat er problemen zijn met vergunningen en ook zijn energiemaatschappijen er niet happig op om voor energie te betalen die door een andere energiemaatschappij is geleverd. Ik ben benieuwd wat dit betekent voor een project in Utrecht, waarbij vanaf de zomer een vloot van 500(!) R4’s en R5’s terug zou gaan leveren aan het net.
In ieder geval werd het een lastige keuze: of een R5 zonder V2G, of lang wachten op eentje die het ondersteunt. Een belangrijke keuze, dus ik heb me er behoorlijk in verdiept. Allereerst las ik dat het onzeker is welke invloed V2G heeft op het slijten van de accu. Volgens een bepaalde studie is het goed voor de accu, maar een behoorlijk aantal andere studies gaf toch aan dat het wel degelijk de accudegradatie versnelt. Een belangrijke reden om het niet te doen.
Wat ons verder heeft gesterkt bij de keuze die we hebben gemaakt, was het gesprek dat ik had met het bedrijf dat de wandbox kwam installeren. Het gesprek kwam op Vehicle 2 Grid en de man aan de telefoon zei ‘o dat moet je niet doen, Vehicle 2 Grid heeft nog allerlei storingen’. Ik kan me voorstellen dat de R5 met de nieuwe Vehicle 2 Grid techniek meer kans op storingen heeft.
Een V2G-loze R5 moest het dus worden. De keuze voor de versie was eigenlijk heel makkelijk. De Iconic Cinq heeft echt een fantastisch interieur, juist ook een reden om zo enthousiast te worden over de auto. In de Techno-uitvoering is het interieur toch een stuk saaier en het maakt de auto toch wat minder bijzonder. Verder uiteraard de grote accu en 150 pk is natuurlijk ook wel prettig.
De R5 wordt niet voor niets bijna overal in het geel getoond: het zorgt dat het bijzondere ontwerp het best tot z’n recht komt. Er is natuurlijk ook die gifgroene kleur, maar die vonden we niet mooi. Qua opties was het ook vrij makkelijk. Ik ben een groot fan van Blind Spot Monitoring, dus het Pack Safety and Advanced Driving Assist hebben we ook aangevinkt. 600 euro meerprijs voor Harman Kardon audio leek ons niet echt nodig.
Omdat we nog net in 2024 bestelden, hoefden we geen BPM te betalen. De prijs kwam zodoende uit op dik 34 mille. De dealer gaf aan dat de levering eind maart plaats zou vinden. Best nog even wachten, maar op zich nog wel acceptabel. Halverwege februari werden we echter gebeld met goed nieuws: onze R5 was al klaar voor levering! Eind februari konden we een afspraak maken voor de aflevering.
Sin City
Tegen het einde van februari haalden wij onze Renault 5 op. Nadat we het doek van onze auto af haalden, was er nog steeds dat ‘wow’ gevoel. Wat een bijzondere auto en ook heel speciaal om zo’n soort van concept-car in je bezit te hebben!
We hebben inmiddels eerste 300 km op de teller staan, dus ik kan toch al wel iets over het rijden zeggen. Om maar met de deur in huis te vallen: wat een heerlijk rijdende auto! De besturing is fijn, de stoelen geven een soort van huiskamergevoel en hij is ook erg comfortabel. Je zit ook net wat hoger dan in een reguliere hatchback. Wat best fijn is als je iets minder groot bent.
Ik vind het dashboard echt fantastisch: prachtige retro-afwerking, fysieke knoppen voor de airco en horizontale schermen in plaats van zo’n afschuwelijke, verticale tablet die je vaak bij de grote elektrische auto’s ziet. Hulde. Het voelt erg premium aan. De schermen zijn ook fijn: je hebt het gevoel dat je in een state-of-the-art auto zit, zonder dat je helemaal overdonderd wordt met informatie.
Voor wie dat wil, kan dat natuurlijk wel. Er is een keur aan layouts voor het instrumentarium waarop je alle mogelijke informatie kunt krijgen. Wie wil, kan ook de hulp van Reno inroepen, een 21e eeuwse interpretatie van de beruchte Microsoft paperclip in de vorm van het Renault logo. Reno laat je aan het einde van elke rit een ‘safety score’ en een ‘eco score’ zien, inclusief tips voor verbetering. Maar dat is alleen als je dat wil. Gelukkig wordt het niet heel opdringerig in beeld gebracht. En stiekem is het toch best leuk om een goede score neer te zetten.
De kleur jaune pop is echt GEEL: als je niet te veel wilt opvallen, moet je hier niet voor kiezen. Zeker in het donker val je op: waar de andere auto’s op een parkeerplaats in een grauwe massa verdwijnen, knalt de Renault 5 je in al z’n geelheid tegemoet. Het contrast doet een beetje denken aan de film Sin City. Ik zou normaal gesproken niet zo snel voor gele lak kiezen, maar bij de R5 hoort deze kleur gewoon. Dat heb ik verder alleen bij Lamborghini’s. Je kunt de R5 dus eigenlijk zien als een mini-Lamborghini die ook door de milieufans wordt bewonderd. 😊
Grote plus (wordt ook specifiek genoemd in alle reviews) is dat je die afschuwelijke ‘rij-assistenten’ die vanuit de EU verplicht zijn met twee keer drukken op een knop uit hebt. Ook als je al rijdt. Geen moeilijk gedoe in allerlei doorklikmenu’s. Hulde voor Renault!
Kritiekpuntjes
Kritiekpunten zijn er natuurlijk ook. De krappe ruimte achterin is gewoon een nadeel. Wij zullen daar niet vaak passagiers hebben, zeker niet voor lange afstanden. Dus wat ons betreft zeker een nadeel waar we overheen kunnen stappen. Maar ik kan me goed voorstellen dat de R5 daarom voor gezinnen met pubers überhaupt geen optie is. Ook als je vaak volwassen achterpassagiers hebt, kan het een reden zijn om voor een andere auto te kiezen.
Over de achterbank gesproken: de middelste hoofdsteun belemmert het zicht nogal. Zeker in het donker een serieus nadeel. We hebben de hoofdsteun daarom verwijderd en verwachten niet hem in de nabije toekomst weer te monteren. Als je geen vijfde passagier meeneemt, is dit nadeel dus prima te verhelpen.
Verder is het wat vreemd dat de automaat geen P-stand heeft. Ik ben dat wel gewend van andere auto’s met automaat en snap niet helemaal waarom Renault deze niet levert. Het enige wat ik kan bedenken, is dat het een bezuiniging is. Beter daarop, dan op andere aspecten van de auto, zullen we maar denken. Ik hoorde dit vaak terug in reviews, maar bij de uitleg van de dealer begreep ik dat de auto automatisch op de handrem en in de neutraal gaat als je ‘m uitzet. Ik heb het idee dat dat toch niet altijd zo is, dus toch maar gewoon handmatig de handrem inschakelen voor ik de auto uitzet.
Hippe opbergboxen
Dan een puntje dat wat in tegenspraak lijkt met mijn eerdere lofzang op het interieur: de onderkant van het dashboard is wel wat ‘basic’ afgewerkt met goedkoop ogende, harde plastics. Voor mij is het niet een heel groot probleem, omdat je tijdens het rijden alleen let op de prachtige bovenkant van het dashboard. Voor wie er wel een probleem mee heeft: ik kwam op de Renault Originals Store diverse hippe opbergbakjes tegen die geschikt zijn voor de middenconsole van de R5. En dat voor 50 euro per stuk. Een heel creatieve manier van Renault om nog wat extra geld te verdienen, zullen we maar zeggen…
Praktijkverbruik
Volgens sommige reviews is het verbruik van de R5 aan de hoge kant. Het is nog wat vroeg om daar een goed beeld van te hebben, maar ik vind het als nieuwe EV-rijder inderdaad toch enigszins tegenvallen. We hebben de auto voor het eerst opgeladen en de auto geeft bij een voor 80% gevulde accu een actieradius van 247 kilometer. Als je dan even rekent, zou een volle accu ongeveer 310 km bereik opleveren.
Dat we dat volgens mij bij de eerste kilometers niet hebben gehaald, is denk ik te wijten aan het gebruik. We hebben tientallen kilometers na 19 uur 130 gereden en dan lijkt het inderdaad hard te gaan met de accucapaciteit. Als je bijna 50 km 130 rijdt, dan kost dat 25% van de accucapaciteit en dat is natuurlijk fors.
Ik heb vandaag gekeken naar het verbruik op de snelweg overdag (dus bij 100 km/h). Met ecostand aan kwam ik uit op 16% voor de heen- en terugreis. Dus al stukken beter.
Toch nog even over de geclaimde range van 410 kilometer. Ja, ik snap dat de WLTP onder ideale omstandigheden wordt bepaald. Maar Renault heeft een rekentool op de site waarmee je een indicatie krijgt van de range van je auto na het invoeren van een aantal waarden (gebruik binnen de bebouwde kom/binnenwegen/snelweg, de temperatuur en ecostand aan/uit).
Wat ik ook invoer, beter dan 390 km range kom ik niet uit. Dat is bij alleen rijden in de stad bij 20 graden en op de ecostand. Wat je als meest ideale omstandigheden kunt zien. Dus Renault geeft eigenlijk zelf aan dat op geen enkele manier daadwerkelijk 410 km op een accu te halen is. Dat vind ik toch wel wat vreemd.
Opladen gaat hartstikke makkelijk, dus ik denk dat het ook een mindset is die je je eigen moet maken als je elektrisch rijdt. Je moet ‘m regelmatiger inpluggen dan dat je met een conventionele auto moet tanken, maar het voordeel is dat je gewoon op je tuinpad een stekker in kunt pluggen in plaats van dat je je reis moet onderbreken voor een stop bij het tankstation.
Na de eerste kilometers wegen de vele positieve punten van de Renault 5 ruimschoots op tegen de nadelen. We zijn heel blij met de auto en melden ons weer na de nodige extra kilometers.
"Wat een coole auto!"
- 1.900 km
Na twee maanden en 1.900 kilometer is het tijd voor een eerste update. Het belangrijkste nieuws is toch wel de actieradius. Die is enorm verbeterd nu het mooi weer is geworden. Als ik goed heb gerekend, hebben we vandaag 225 km snelweg met een verbruik van 16,5 kWh/100 km gereden. Dat is best ok, ook omdat we nooit ver onder de maximumsnelheid van 100 km/h zaten.
Natuurlijk komt de actieradius nog steeds niet in de buurt van de actieradius van een benzine- of dieselauto, maar het voldoet voor 99% van onze ritten. We hebben nog geen snellader hoeven te gebruiken. En gegeven ons gebruik van de Renault 5 (meestal 50 km op een dag, bij uitzondering nu 225 km op een dag), zie ik geen reden waarom we op korte termijn alsnog zouden moeten snelladen.
Het andere, net zo positieve nieuws, is het enthousiasme van mensen als ze onze gele R5 zien. Meerdere mensen (inclusief een paar totaal onbekenden) hebben ons gezegd dat ze het zo'n 'coole auto' vinden. Iedereen vindt 'm leuk, zowel het exterieur als het interieur. Dat doet ons als eigenaars goed. Vooral ook omdat het niet een sportwagen van een paar honderd duizend euro is, maar gewoon een auto van nog geen vier meter lang. De Renault 5 is denk ik de eerste compacte EV die dat soort reacties oproept. Wat het des te leuker maakt om een van de eerste bezitters te zijn.
De Renault 5 rijdt nog steeds erg lekker. De serene rust op de snelweg is een grote plus. Bij filerijden (helaas toch vaak de praktijk bij het woon-werkverkeer) is het regeneratief remmen in de B-stand ook erg prettig. Je komt gewoon uitgeruster aan dan in een auto met verbrandingsmotor. De kleine draaicirkel is eveneens top. Met name bij parkeren scheelt dat echt.
Ik reed in de eerste instantie veel in de ecostand, maar ik moet zeggen dat ik tegenwoordig toch vaak voor comfort kies. De Renault 5 rijdt dan gewoon veel beter. In de ecomodus wordt alles overduidelijk afgeknepen, en dat vind ik een te groot offer voor een iets grotere actieradius. In comfort voelt de 5 aan als een vlotte, hoogwaardige auto. De sportmodus maakt 'm zelfs tot een behoorlijk felle auto. Maar ik moet zeggen dat ik dat toch iets minder bij het karakter van de auto vind passen, dus ik gebruik de sportmodus slechts sporadisch.
De R5 zit bomvol met allerlei hulpsystemen. Twee vind ik toch minder:
-De Lane Keeping Assist zorgt dat je keurig in het midden van je rijstrook blijft rijden. Allemaal leuk en aardig op een kaarsrechte weg, maar op het moment dat er een bocht in de snelweg zit, dan is het heel vervelend om constant het stuur rukjes te voelen geven. Het voelt alsof je eigenlijk niet 100% controle over het sturen van je auto hebt. Het systeem gaat dus niet meer aan.
-De parkeerhulp gebruiken we in de praktijk ook niet. Bij het uitproberen wilde het systeem de R5 parkeren tussen twee auto's. Maar dat bleek geen parkeerplek, maar een strook gras met een klein boompje. .. Ik zag dat al voordat de auto met de parkeeractie begon, maar toch. Ik denk dat ik mezelf heel stom zou voelen als ik het systeem voor een simpele parkeeractie zou gebruiken en daarbij schade zou rijden omdat het systeem een situatie verkeerd beoordeelt.
Wel zweer ik nog steeds bij Blind Spot Assist. Wat mij betreft zou de Europese Unie dat moeten verplichten in plaats van die betuttelende piepjes als je 1 km/h boven de snelheid van de verkeersborden rijdt. Maar, zoals gezegd, die piepjes zet je in de Renault 5 met twee keer drukken op een knop uit.
Al met al zijn we nog steeds heel erg positief over de Renault 5. Op naar de zomer!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault 5
