Renault 5 E-TECH comfort range iconic cinq (2025) #2

autoreview

Renault 5 E-TECH comfort range iconic cinq (2025)

Signalement

Uitvoering5 E-TECH comfort range iconic cinq
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf3 km
KM-stand laatst500 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

  • 500 km

De R5 besteld in november, Iconic uitvoering dus geel interieur. Exterieur blauw met zwart dak. Verder alle opties aangevinkt behalve een trekhaak. Dus Harman Kardon geluidsinstallatie, traffic-assist, parkeerhulp, alles erop en eraan.

De auto werd al in februari geleverd tot ieders verbazing, ook die van de dealer. De auto zou V2G technologie hebben, maar dat is nog niet werkend te leveren, dus om dat leed te verzachten €1.000,- korting gekregen.

Op de auto is een VW ID3 ingeruild, dus daar vergelijk ik het maar een beetje mee. De auto rijdt heerlijk, heeft een kortere wielbasis, is redelijk sportief, maar zeker wel comfortabel. Ik merk bijvoorbeeld bij drempels en oneffenheden in de weg dat het onderstel dat prima wegwerkt. Heeft wellicht ook te maken met het (voor een EV) geringe gewicht van iets meer dan 1400kg. Ter vergelijking, di ID3 weegt meer dan 1700kg.

Dat verschil in gewicht compenseert ook het verschil in vermogen, 150pk tegenover 204pk, maar de 0-100 tijd scheelt maar een 0,5s. Niks te klagen dus, maar het is geen race-monster.

De bediening gaat allemaal heel intuïtief, de auto heeft Android besturing en beschikt over GoogleMaps navigatie en je kan Spotify downloaden bv, dus minder behoefte aan Carplay wellicht.

De R5 heeft een inmiddels beroemde knop waarmee je vooraf ingestelde veiligheidshulpmiddelen uit kan zetten. Bijvoorbeeld het irritante piepje als je over de max-snelheid heen gaat. Lane-assist e.d. werkt prima, dus de behoefte om die uit te zetten heb ik niet, wat ik in de ID3 zeker wel had. Die werkte een stuk minder prettig.

Het geluid van de stereo is echt heerlijk, met subwoofer waarvan je ook het volume van instellen gelukkig, ik hoef geen trillende ramen of disco. Maar het geluid is echt meer dan prima en ook nog alle kanten op instelbaar.

Wat minder soepel werkte was de koppeling met de app op je telefoon. Waar je bij VW de auto koppelt aan de telefoon koppel je bij Renault je account aan de auto en je account aan je telefoon. Dat heeft een paar pogingen en weer ontkoppelen en weer koppelen gekost voordat ik het werkend had. Je auto vervolgens kunnen voorverwarmen of -koelen is die moeite wel waard met de temperaturen van afgelopen week.

De stoelen zijn heel prettig, in hoogte verstelbaar, elektrisch verstelbare lendensteun en een armleuning in het midden. Helaas is die niet verstelbaar, maar voor mij zit ie op de goede plek. Nu we toch bij de middenconsole aangekomen zijn had daar wel wat meer of andere opbergplek mogen zijn. Je hebt nu 1 dichte bak onder de armsteun (wel diep maar niet groot) en een langere bak te verdelen in 2 vakken waar bekers in kunnen. In je deur past eigenlijk weinig en verder is er geen plek voor bv je zonnebril of een potje met snoep/drop/weet ik veel. Het handschoenenvakje is natuurlijk prima, maar niet handig tijdens het rijden.

Ruimte achterin is ronduit krap, als ik de voorstoel goed zet voor mezelf (1.83m), dus redelijk naar achteren maar niet overdreven, en lekker laag dan pas ik niet achter mezelf op de achterbank. Kleine kinderen gaat misschien nog maar pubers en volwassenen passen eigenlijk niet. De ruimte in de kofferbak is ook niet groot, maar daar passen prima boodschappen in, of een krat met allerlei zooi (werkschoenen, bouwhelm etc) zoals ik altijd meeneem voor m'n werk.

Ik houd jullie op de hoogte komende tijd.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault 5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.