Renault 5 E-TECH comfort range iconic cinq (2025)

autoreview

Renault 5 E-TECH comfort range iconic cinq (2025)

Signalement

Uitvoering5 E-TECH comfort range iconic cinq
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand laatst7.000 km
Lezerswaardering: 71%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste indruk van de Renault 5 E-Tech

Achtergrond:
Na lang wikken en wegen of er een elektrische auto moest komen werd er eind vorig jaar een knoop doorgehakt.
Na diverse proefritjes gemaakt te hebben in een Cupra Formentor (Ik weet het, niet volledig elektrisch) en Born, een Tesla Model 3, een Volvo Ex30 waren we eigenlijk nog niet overtuigd. Allemaal prima auto's maar hier voelden wij weinig (Cupra Formentor) tot geen emotie (Model 3) bij. Dit is uiteraard zeer persoonlijk, ik snap prima als andere mensen dat wel hebben.
Omdat ik toch getriggerd was door het vele nieuws over de Renault 5 E-Tech wilde ik toch even langs de showroom om deze in het echt te aanschouwen.
Daar aangekomen waren we eigenlijk direct enthousiast en de (ongeplande) proefrit verhoogde dit enthousiasme nog meer.
Wat een leuke auto voor dit segment. Alles voelt degelijk aan, je hebt het idee in een echte auto te rijden en niet zo zeer in een stadsauto. Wij vievel direct voor het uiterlijk ondanks dat hij een stuk minder praktisch is dan de Formentor of Model 3.
Gezien we redelijk met een tijdsdruk te maken hadden i.v.m de Sepp-Subiside de knoop doorgehakt en de Renault dealer verblijd met een order voor een nieuwe Renault 5 E-Tech uitvoering Iconiq Cinq 150 PK

Uitvoering:
Het betreft een uitvoering van de Iconiq Cinq met 150 PK en de Comfort Range Accu met een capaciteit van 52 kWh.
Verder hebben we de optie gekozen voor het Harmon Kardon Audio Pakket en het Advanced Safety en Driving Assistant pakket.
Een greep uit de opties:
- Stoel en Stuur verwarming
- Elektrische Lendesteun voor de bestuurderskant
- Automatisch Dimmende binnenspiegel
- Parkeersensoren aan de voor/achterkant én zijkant
- Automatisch fileparkeren
- Keyless entry
- Renault R-Link systeem met Google Maps Navigatie.

Comfort:
Een heerlijk direct sturende auto die lekker wendbaar is en genoeg vermogen heeft. Dit vermogen is overigens iets te veel voor de standaard Continental banden die er onder zitten, je merkt al snel dat je wat wielspin hebt waardoor de TC snel ingrijpt. Benieuwd of het in de toekomst interessant is om er een wat andere band onder te zetten.
Verder is het zicht rondom prima, al heb je door de achteruit, vanwege de hoofdsteunen, erg beperkt zicht. Wellicht dat we deze er nog uithalen.
Verder is de auto stil, zijn de stoelen erg prettig en heb je niet het idee dat je in een B-segmenter zit. Met onze beperkte lengte is het mogelijk om achterin ook nog plaats te nemen. Hier rij je uiteraard niet mee naar Frankrijk, maar een kort ritje passagiers meenemen is dus geen probleem. Hierin zijn positief verrast.
Wat overigens wel direct opviel, is de windruis die je hoort op de snelweg. Vermoedelijk is deze afkomstig van de spiegels. Ik had er in een review ergens al wat eerder over gelezen, maar ik kan het nu inderdaad wel beamen. Ik heb onbewust al een paar keer extra gecontroleerd of het raam wel dicht zat. Dit voelt toch als een klein beetje smet op de verder positieve eerste indruk.

Software:
Dit werkt eigenlijk als een zonnetje, snel, responsief en alles is makkelijk terug te vinden in de menu’s. De applicaties die je kunt installeren zijn momenteel nog beperkt, de tijd zal het leren in hoeverre dit wordt uitgebreid.
Van de verkoper kregen we de tip dat we eventueel de Vivaldi Browser konden gebruiken om bijvoorbeeld toch Netflix via de browser te kunnen kijken tijdens het laden.
Inmiddels zagen we ook een Beta versie van Chrome die al werd aangeboden waarmee Youtube in iedergeval prima werkt.
Belangrijk? Nee dat niet, maar het maakt de keren dat je langs de snelweg staat om snel te laden nog net even wat leuker.

Op naar de 1e paar 1000 kilometers. Wil je iets weten over de auto? Laat het dan zeker in de comments weten!

Bijna 2000 km op de teller

  • 1.800 km

Zo, de eerste , bijna 2000 kilometers zijn een feit. Sinds de eerste review bevalt eigenlijk alles prima en zijn er wat kleine puntjes te vermelden

- Klepje van het laadpunt sluit niet helemaal mooi af. Nog even langs de dealer om te kijken of dit nog wat afgesteld kan worden.

- Climate control werkt op zich goed, maar soms heb je toch wat vochtige ruiten aan de binnenkant. Vermoedelijk ook te maken met de periode van het jaar, maar toch dit bij andere auto's nooit zo ervaren. Even de Airco op max lost dit probleem overigens snel op.

- Range in de koude periode. Zoals bekend , EV's hebben in de koude periode minder range, maar dat viel in dit geval toch wel tegen. Op een volle lading scheelt het toch al gauw 75 km.

- De ruimte valt eigenlijk reuze mee. De kofferbak voldoet voor de dagelijkse zaken en een volle weekend tas kun je er ook prima in kwijt.
Volwassenen kunnen achterin zitten, echter moet de bestuurdersstoel en passagiersstoel dan wel redelijk ver naar voren staan. Rij je met z'n 4-en richting Zuid-Frankrijk? Nee, dat zeker niet, maar een klein stukje gaat prima.

- De My Renault app werkt, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Een aantal keer gehad dat er geen connectie mogelijk was met de auto. Her-starten van de app lost het probleem dan wel op. Wat echt ontbreekt is het feit dat je de auto er niet mee kunt vergrendelen/ontgrendelen. Andere merken hebben dit volgens mij standaard in de app zitten.

- Over aandacht heb je niet te klagen. Veel mensen die je voorbij rijden en uitgebreid de auto bekijken, duimpjes opsteken, of je aanspreken wanneer je de auto ergens parkeert. De 5 roept bij veel mensen herinneringen aan vroeger op, dit zorgt vaak voor een leuk praatje! Geen reden om de auto te kopen, maar het valt (in positieve zin) op!

- Met de auto geprobeerd bij een Tesla punt te laden, maar zoals bij meerdere " Niet - Tesla's" , de kabel is te kort , zeker gezien het oplaadpunt wat verder richting de bestuurder op het spatbord zit.

De 2500 aangetikt

  • 2.500 km

Inmiddels zijn we weer wat koude dagen verder en begin ik een beetje beeld te krijgen op het verbruik. Zoals bekend, in de winter kan dit tegenvallen en dat kan ik wel beamen.
Recent in de kou een rit gemaakt van ongeveer 200 Km, waarna er nog 20% resterende lading was. (afkomend van 100 %) dit valt inderdaad wel een beetje tegen, maar ik heb ook gezien dat op de wat warmere dagen , zo rond de 8 graden, dit bereik al weer een stuk groter wordt.
Gemiddeld zie je op de snelweg dat je tussen de 19 a 20 KWM per 100 Km gebruikt. Ik heb goede hoop dat dit rond de zomer een stuk lager zal zijn.
Het rijden bevalt nog steeds gigantisch. Merk dat ik nu wat sneller naar de Comfort Modus of soms Sport Modus schakel daar waar dat in het begin vooral de Eco-modus was. Net wat meer vermogen voorhanden wat met name op de snelweg prettig is.
Een "bug" die mij tot nu toe is opgevallen is dat het wel eens voorkomt dat de dashboard verlichting , dus de helderheid, (en dus ook van het scherm) ineens erg donker wordt. Dit moet je dan even handmatig aanpassen. Vreemd want ik heb hem zelf niet aangepast.

Wat ik inmiddels verder ontdekt hebt:

-Zoals bekend heeft de versnellingshendel geen P-stand. Echter, je kunt de parkeerrem zo instellen dat deze automatisch er op gaat zodra de auto tot stilstand komt. Geef je dan even "gas" dan gaat deze er gelijk weer vanaf. Op deze manier creëer je een soort van P-Stand

- Er zit blijkbaar een adapter bij die voor de V2L gebruikt kan worden. Handig als je een apparaat van stroom wilt voorzien en daar je auto voor wil inzetten. Zelf zie ik het echter in de praktijk niet gebeuren dat ik dit ga inzetten.

- Vuil op de auto. Het is bekend, met een lichte kleur zie je het vuil op de auto extra goed, maar ik denk met name dat door de schuin aflopende achterkant van de auto er extra luchtcirculatie ontstaat wat extra vuil tot gevolg heeft. Heb de auto nog niet door de wasstraat durven halen, dus tot nu toe nog maar even netjes gewassen met de spons en een emmer in de wasbox.

Op naar de volgende kilometers!

Bijna 7000km

  • 7.000 km

Inmiddels een aantal maanden op pad met de R5 en nog steeds enthousiast. Gezien we een paar maanden verder zijn hebben we nu een wat beter beeld van het gemiddelde verbruik.
Dat zit hem in het dagelijks verkeer tussen de 13 a 15 kwh op de 100 km. Een prima score al zal het bij een aantal merken vast nog wel wat efficienter zijn. Persoonlijk vind ik het belangrijk om een beetje goed te zorgen voor de accu (waar mogelijk) en zorg dus ook dat deze tussen de 20% - 80% blijft. De wens was om in die range 200 km te kunnen rijden, en met het prima weer van de afgelopen tijd kom ik soms op de 215 uit. Kortom een prima acceptabele range voor dagelijks gebruik.
Ondanks dat de kofferbak niet mega ruim is, valt het toch welke keer weer mee hoeveel er in past. 2 Grote weekendtassen en nog wat losse rommel past er prima in , zelfs als de laadkabel er ook nog los bij ligt. Deze kan helaas niet opgeborgen worden onder de bak van de kofferbak, gezien daar de subwoofer ligt.
Ander grappig iets wat mij opvalt, al een aantal keer een rijder met een oude Renault 5 tegengekomen die enthousiast zwaait of seint. Dit kan ik erg waarderen en we zwaaien dan ook vrolijk terug!
Zijn er dan geen echt grote minpunten te bedenken? Toch wel, de app , My Renault, vind ik persoonlijk echt dramatisch.
Al verscheidene keren gehad dat hij geen verbinding maakt. Daarbij zit er in de app een knop waarmee je op afstand de airco kan starten.
Om de één of andere redenen kan je met die knop niet de temperatuur in stellen. Gevolg is dat , als je hem aanzet, je in een auto komt die extra warm is inclusief verwarmd stuur. Alleen als je een echt programma maakt en aangeeft dat de auto op X tijd klaar moet staan, kun je wel een lagere temperatuur voor de airco instellen. Benieuwd hoe anderen dit ervaren want dit voelt niet zoals het ontworpen is.
Op naar de 10.000 KM!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault 5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (35)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.