Renault 5 E-TECH comfort range iconic cinq (2024) #2

autoreview

Renault 5 E-TECH comfort range iconic cinq (2024)

Signalement

Uitvoering5 E-TECH comfort range iconic cinq
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst600 km
Lezerswaardering: 88%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Renault 5 E-Tech Iconic (12/2024)

  • 600 km

Sinds 30/01/2025 is een zwarte Renault 5 E-tech Iconic (52kWh) als tweede auto onderdeel van ons huishouden. Nu na een week en bijna 600 km op de teller mag het naar mijn idee tijd zijn om eerste indrukken en ervaringen wereldkundig te maken. Hopende op passend leesvoer voor de liefhebbers en potentiële kopers van deze (dat mag toch zonder veel twijfel gesteld worden) bijzonder geslaagde retro-versie en ontzettend leuke en fijne auto.

Eerst even de aanloop:
Met twee jonge kinderen die de autostoel-fase uit zijn, was de noodzaak voor twee grote gezinsauto's wat minder geworden. De BMW 330e Touring uit 2022 volstaat dan nog uitstekend (uiteraard) en de Volvo V70 uit 2011 was helaas in een wat meer onderhoudsgevoelige levensfase aangekomen, waardoor de wens ontstond die in te ruilen voor een compactere tweede (gezins)auto en zo de kosten (ook die voor de tankbeurten) uit de weg te gaan.

Maar wat moest het worden? Weinig modellen in het B of C segment spreken anno heden nog echt tot de verbeelding en voor een leuke jongere occasion met een beetje power en niet al te veel kilometers kom je dan ook al weer vlot op € 20.000 of meer. En ik ben doorgaans niet zo gecharmeerd van occasions waarvan de historie lastig in te schatten is. Voorzichtig een blik op een nieuwe B-segmenter dan maar. Weinig keuze leek het, tot in het najaar van 2024 mijn oog viel op de R5 en ik alle artikelen en vlogs/video's over dit nieuwe model intensief ben gaan volgen. Een groeiend enthousiasme bij zowel het design als de (door experts) gedeelde goede prestaties maakte zich van mij meester. En daarmee kwam voor mij de R5 als mogelijke nieuwe aanwinst steeds dichterbij.

De veel gelezen opinie van "ik wil 'm, maar alleen met benzinemotor of anders hybride" was voor mij niet relevant en ondergeschikt aan de 'liefde op het eerste gezicht' bij deze auto, toen ik 'm na de plaatjes ook in de showroom zag staan. Deels gekleurd door nostalgie voeg ik er eerlijk aan toe, want mijn tweede eigen auto in de jaren '90 was een Renault 5 GTS. Ik ben niet (principieel of anderszins) pro of contra louter een verbrandingsmotor en daarmee dus evenmin een tegenstander van elektrisch rijden. Zo mooi als met de overheerlijke 3.0 - 6 cyl. motoren in mijn eerdere BMW 330i en 135i zal het (binnen het gangbare segment) wel nooit meer worden, zo sta ik er ook wel in. En een Tesla zie ik hier nimmer op de inrit verschijnen (niet eens vanwege Musk maar vanwege de auto zelf).

Ervaring met elektrisch rijden had ik wel, met de hybride kilometers in een, voor de BMW 330e, Volvo V60 T8 en T6. Die T8 kon ik na 14 dagen overigens terugbrengen met een batterijprobleem dat zelfs vanuit Zweden niet direct kon worden opgelost, een T6 kwam in de plaats en die heb ik na 9 maanden ingeruild, omdat ik bij Volvo niet meer het gevoel (noch gebruiksplezier) had van vroeger, maar dat terzijde. In de BMW merkte ik steeds vaker (al is het e-bereik maar een kilometer of 50) hoe ontspannen elektrisch rijden ook kan zijn en daarom was de R5 als zijnde alleen in E-tech uitvoering beschikbaar geen deal-breker voor mij. Alternatieven, als die er naast de Mini nog op vergelijkbaar niveau al zijn, kwamen niet in beeld, dus ook niet een 208, Corsa, C3, Avenger en wat dies meer zij.

Tijd om te handelen dus :-). En daarmee, met gepaste weemoed, het lot en afscheid van de Volvo die wel altijd voldeed, te bezegelen.

En passant werd de R5 nog gekroond tot Auto van het Jaar 2025, wat voor mij geen extra koopimpuls was, wel een leuke bijkomstigheid en blijk van erkenning voor Renault bij dit geslaagde retro-resultaat.

De aankoop:
Een showroombezoek aan drie dealers in Gelderland leidde niet alleen tot de melding "levertijd minimaal 3-4 maanden", maar ook tot geen enkele follow-up bij een offerte resp. het compleet niet oppakken van mijn (ik dacht toch best herkenbare) koopbereidheid. Wat verder buiten de regio noodgedwongen kijken dan maar. En liefst ook wat minder lang wachten werd het devies. Eerst wel even filteren op de vijf kleuren en de zwarte bleef (na een korte afweging versus blauw) als enige voorkeur over. Daarvan was er bij Hedin Automotive in Oss eentje beschikbaar. Geheel nieuw (geen demo) en zoals dat zo mooi werd gebracht "strategisch ingekocht kort voor kerst". En daarmee vlot leverbaar. Dat in combinatie met een goede en doortastende verkoper van het klassieke stempel, die nog wel inschat wat de klant wil en de juiste snaar raakt om zaken te doen. En zo kon ik binnen één week na de proefrit deze zwarte R5 E-tech Iconic al ophalen. De 52kWh versie dus, voorzien met de extra's Harman Kardon audio en Pack Safety. Nog completer gaat haast niet volgens mij, wat sticker-opties en gepersonaliseerde gadgets in het interieur uitgezonderd (en een trekhaak dan wellicht, waar ik geen behoefte aan heb).

De eerste indrukken en ervaringen:
Dan wat iedere lezer, na de lange intro (sorry) het meeste zal interesseren … de eerste ervaringen als bestuurder van deze R5. Dan kan ik opeens heel kort zijn (al is het ‘slechts’ gebaseerd op de eerste week): geen seconde spijt. Maar ik zal het ook hier wat uitgebreider uit de doeken doen.

Vanaf het aflevermoment dagelijks in de eerste week al meerdere ritten gemaakt (volle agenda) en ik moet zeggen, deze auto rijdt en stuurt uitermate volwassen. Door een vergelijking te trekken naar de BMW 330e schiet ik wellicht wat door, niettemin rijd ik in de R5 met even veel plezier. Dit is qua rijgedrag voor mij geen auto in het B-segment, maar zeker een royale stap daarboven. De R5 ligt goed op de weg, stuurt uitermate prettig en ik heb (met mijn 1.88m) een prima en comfortabele zitpositie. De stoelen bieden aangename zijdelingse steun en het mooie stuur ligt stevig en goed in de hand. Oneffenheden in het wegdek worden goed opgevangen door het onderstel.

Met de mix van kilometers tot heden (snelweg, N-wegen en bebouwde kom) kan ik, nu zonder door te schieten, stellen dat de R5 met echt groots en speels gemak in alle verkeersstromen heerlijk mee komt. In deze auto beleef je plezier aan het rijden en dat voel je met name ook in het directe bochtengedrag en de vlotte acceleratie (ook nog wanneer je op de snelweg van 100 km/h even naar 120/130 moet voor een inhaalmanoeuvre). Dat moet je niet te vaak doen met een blik op het batterij %, daarover zo meer. Kortom, alle lovende kritieken uit de testverslagen in de diverse media zijn een voor mij inderdaad juiste weergave van de werkelijkheid gebleken.

Naast deze beschreven en geprezen eigenschappen qua weggedrag en het geslaagde design, vind ik dat Renault ook met de kwaliteit en uitrusting een hele sterke troef heeft gespeeld. De koets van de R5 maakt een solide indruk (ook af te leiden aan de wijze waarop je de portieren dicht hoort vallen), de carrosserie-onderdelen sluiten allemaal naadloos op elkaar aan en de afwerking in het interieur is voor een auto in deze klasse van hoog niveau.

Zoals ik al zei, de auto is zeer compleet uitgerust, met mooie 18 inch velgen, een aangenaam dashboard (zeker ook het licht naar de bestuurder toe gebogen scherm spreekt mij aan) en verder eigenlijk alles aan boord wat je anno 2025 wenst.

De opinie om mij heen:
Hoewel smaken natuurlijk mogen verschillen is het design, zowel in- als exterieur, zeer geslaagd. Heb onderweg al wat opgestoken duimpjes en bij het parkeren hier en daar positieve blikken en woorden toegeworpen gekregen. Het is uiteraard de wat oudere generatie, die de R5 vanuit de gloriejaren ’70 tot ’90 nog kent, die aanslaat op het succes van de retro looks en de auto ook echt nakijkt.

Vanuit de kring der bekenden, bij school of op het werk kan ik de eerste reacties (los van “gaaf, etc.”) delen als: “oh, hij is toch best wat groter dan ik dacht” tot “pas je daar wel in met jouw lengte?” (wat dus inderdaad uitstekend gaat).

Zijn er ook kritische noten?
Voor het geval dat sommige lezers denken dat de glazen van mijn bril wat te sterk roze gekleurd zijn, loop ik met alle plezier ook even langs de (mogelijke) punten van kritiek. Een enkele realistische zit daar ook bij.

In alle uitvoerige tests en rij-impressies kwamen diverse opmerkingen (en soms kritische nootjes) naar voren, als volgt.

De beperkte (been)ruimte achterin: klopt, die is (ook wanneer de voorstoelen niet maximaal naar achteren staan) inderdaad beperkt voor volwassenen. De vraag is of dit ook een auto is waarbij men heel vaak de achterbank voor die doelgroep benut. Ik veronderstel van niet.

De kofferruimte vind ik qua afmeting prima volstaan voor het dagelijkse gebruik van een paar boodschappentassen. De klep van de kofferruimte is niet elektrisch bedienbaar, maar mag je dat ook verwachten? Voor mij onbelangrijk en dus geen punt van kritiek.

Het zicht naar achteren: dat is (was zeg ik nu) inderdaad niet optimaal. Dit is eenvoudig op te lossen door de middelste hoofdsteun op de achterbank eruit te halen. En dat scoort dan wat mij betreft een 75% verbetering.

De achteruitrijcamera kent geen OLED kwaliteit qua pixels, maar volstaat. Bovendien zit er een brake-assistant op die ingrijpt als je ergens tegenaan dreigt te rijden. Dat is dan wel weer een zinvolle zet.

Een head-up display is er niet en dat mis ik ook niet. Zou ook misstaan in de opstelling van het dashboard en de schermen.

Op de console voor de achterbank zitten geen ventilatieroosters noch USB aansluitingen. Met het oog op gebruik in de categorie ‘directe omgeving’ en ritten van max. 50 km geen thema.

Windgeruis bij de spiegels: dat klopt inderdaad op de snelweg wel in beperkte mate. Heeft er toch ook mee te maken dat de auto zelf natuurlijk stil is; en hoe hoog het volume van je radio staat.

De afwerking op de portieren en een deel van het dashboard is van plastic. Sowieso qua design dan niet eens mislukt, had ook geen rundleer verwacht. Het voelt voor mij niet inferieur of goedkoop aan en kraakt noch piept tot op heden.

De drie hendels aan de rechterzijde van het stuur: ‘versnellingspook’ R-N-D-B, ruitenwisser en bediening audio. Het is mij nu 2 of 3 keer overkomen dat je in de gauwigheid net de ruitenwisser aantikt als je de stand van de automaat wilt bedienen. Zal met wat meer gewenning in de loop van de tijd wel loslopen is mijn idee. Niettemin, dit had anders gekund of gemogen, daar ben ik het mee eens.

Dan viel er nog een keer van “jammer dat er geen panorama dak in kan”. Dat kan ik ergens begrijpen, hoewel ik in dezelfde adem kan stellen dat het eigenlijk ook niet bij het design zou passen. Ik word niet claustrofobisch aan boord, waar ik toch doorgaans grotere auto’s gewend ben.

Dat brengt mij bij de laatste twee “aandachtspunten”: de prijs en actieradius:

Waar de ene roept “wat een bak met geld”, daar vindt de ander 35k nog best acceptabel. Ieder zal daarin zijn eigen referentiekader (en bestedingsbudget) hebben. Als ik onlangs las dat een E-Panda in de wat meer dan kale (plastic) versie al richting de 30.000 euro gaat, dan vind ik 34-35k voor de R5 niet buitensporig, ook in de wetenschap dat het instapmodel, weliswaar met minder pk en kWh, nog op de markt moet komen voor rond de 25.000 euro. Niettemin zal dit voor ieder persoonlijk een afweging zijn.

Last but zeker not least de actieradius, want dat speelt bij een e-auto natuurlijk wel een sleutelrol. Ik merk zelf dat ik nog wat aan de mindset moet sleutelen van “ik wil niet met een lege batterij komen te staan”. Met wat vaker onderweg laden (en de diverse apps en navigatie ‘helpen’ daar natuurlijk bij) zal ook dat wel wennen. In die mindset programmeer je dan eigenlijk ook “hoeveel kilometer ga ik vandaag (naar verwachting of normaliter) rijden?". Tja … wat kan ik daar na een week over zeggen? Ik doe het daarom nadrukkelijk met enig voorbehoud en tegen de achtergrond van de gematigde winterse temperaturen, die natuurlijk niet de optimale range inkleuren in deze tijd van het jaar. Ik las in een recent rijverslag dat de R5 bij winterse temperaturen met geen mogelijkheid onder de 20 kWh/100km komt, met uitschieters naar 25/26 kWh. Dan ben je dus met en na zo’n 200 km wel tot een laadsessie gedwongen.

Mijn eerste indruk (met enig voorbehoud dus) is dat de batterijen van de R5 niet zozeer of alleen onder lagere temperaturen 'lijden', maar eerder bij snelwegkilometers qua capaciteit best vlot slinken. Bij twee ritten van ca. 90 km, waarvan zo’n 65 km op de snelweg, kwam ik tot de constatering dat per zo’n rit ca. 35-40% van de batterijcapaciteit geconsumeerd werd. Wel met het vriespunt op de thermometer. Ofwel, met een groot aandeel kilometers op de snelweg (en dat hoofdzakelijk in de flow van 100km/u) is het waarschijnlijk bij 180 tot 200 km wel gedaan. En dan bedoel ik voor de goede orde: dan ga je richting de 20% en naar ik aanneem zoeken de meeste bestuurders van een elektrische auto dan wel een laadmogelijkheid op. De vraag rijst dan in hoeverre dit voor velen het dagelijks gebruik is. En als je thuis 11 kWh kunt laden hoeft het ook helemaal geen beperking te zijn naar mijn idee. Ik vermoed dat de meeste R5 E-tech rijders meewegen dat ze vooral hun meters in de regio maken, op N-wegen en in de bebouwde kom. En na de ritten die ik de voorbije dagen in deze stijl aflegde, schat ik in dat een rijbereik van 380 km echt wel haalbaar kan zijn met een volle batterijlading. Nogmaals, wat voorzichtige eerste getallen, ik hoop in een volgende update meer ervaringscijfers zonder voorbehoud te kunnen delen.

De beide displays op het dashboard zijn scherp en het touchscreen voor de multimedia reageert uitermate direct en snel. Ik ben met de vele instellingen en de Renault-app nog duidelijk in de beginnersfase, dus een oordeel daarover bewaar ik voor een later verslag.

Dit na week 1 van mijn zijde, hoop alle lezers van dienst te zijn met deze info!

Kleine aanvulling d.d. 06-02-2025: bij de dagtemperatuur van 8C valt op dat de batterijcapaciteit al merkbaar minder snel afloopt. Een indicatie dat kou (zoals ook verwacht mag worden dan toch) niet echt meewerkt aan de scores op de onderkant van de range. Maar goed, ik zal het de komende tijd wat meer in detail gaan monitoren zoals beloofd.

Fijne dag!

---

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault 5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (34)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.